constant liegende kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 6 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
  2. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zou het bijna een keer terug doen als ik jou was.. Haar een snoepje beloven en het niet doen en zeggen oeps sorry ik heb gelogen. En als ze dan begint te mopperen haar confronteren met dat ze het zelf ook doet?

Maarja dit is natuurlijk weer totaal niet opvoedkundig verantwoord ;)

3. fafa

fafa Niet meer actief

#23 fafa, 7 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2014
    Ik heb het ook een keer terug gedaan hoor. Ze moest iets opruimen waarna we samen zouden gaan spelen. Ze zei doodleuk dat ze het al had opgeruimd, terwijl het duidelijk nog op de grond lag.
    Toen heb ik zonder iets te zeggen een boek gepakt en ben gaan lezen. Ze kwam bij me zitten:
    -"we zouden toch gaan spelen?"
    - "ik bén ook met jou aan het spelen"
    -"niet, je leest"
    -"nee hoor, ik ben wel met jou aan het spelen.. en als jij je spullen écht opruimt, gaan we ook écht spelen"

Ze moest er even over nadenken, maar volgens mij snapte ze het wel, want ze ging bedremmeld dr zooi opruimen ;)

4. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ik heb nu een kruisjes en krulletjes kaart gemaakt. Hier ook veel jokken en elke keer als ze jokt krijgt ze een kruisje. Een dag niet jokken is een krul als ze na 2 weken meer krullen heeft mag ze iets leuks uitzoeken. Eerste 2 weken had ze meer kruisjes dus we zijn nu met de 2 kaart bezig.

T gaat wel steeds beter.
    Gelukkig is mn dochter gevoelig voor kruisjes krijgen dat vind ze echt niet leuk.

5. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ik heb een nichtje en neefje gehad die dat deden. Ik vond het niet liegen maar een beetje koppig zijn. Dus deed ik koppig terug;

Bekers leeg drinken graag.
    Heb ik al hoor (dus niet)
    Heb je niet (en rustig verdergaan met de afwas oid)
    Nee, echt.
    Zolang die beker niet leeg is kun je nog heel lang doorgaan hoor lieverd.
    Etc.

Ik bleef wel heel onverschillig, rustig maar lachte er niet om. Op den duur deden ze het gewoon niet meer zo vaak en na een tijdje zijn ze het vergeten volgens mij. :)

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
  7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier ook een dametje die aan het uitproberen is dmv jokken.

Hang je jas maar aan de kapstok, heb ik al gedaan mama terwijl het ding midden in de gang ligt ;)

Hierover probeer ik net te veel in strijd te gaan, maar toen ze jokte dat ze haar broer niet had geschopt terwijl broerlief huilend rond liep en wij het gezien hadden heeft ze wel straf gehad (was een half uur voor bedtijd dus ze mocht meteen vertrekken).

Wat hier wel effectief werkt is .... ik vraag het nog 1 keer en als je jokt dan ...... Vaak kiest ze dan wel eieren voor haar geld.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat van het schoppen bv is idd iets waar ik ook straf voor zou geven. Dat is ook echt jokken. Hier is het gewoon dwarsigheid merk ik vaak, want je ziet meteen aan bv de volle beker dat ze onzin uitkraamt.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hoe weet je dat?
    Nou, daar zijn we papa en mama voor.

10. ano

ano Fanatiek lid

12 jul 2009
    2.296
    351
    83

Dacht ik hier ook n keer te doen speelgoed weggooien in de prullenbak.was t zat dat hij nooit is opruimt.ik dacht nou dat maakt wel indruk
    maar hij ging gewoon meehelpen alles weggooien

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    whahaahah hier ook, 1 puzzelstukje waarvan ik de hele dag al vroeg of ze die op wilde ruimen. OP een gegeven moment gewaarschuwd dat als ze hem niet op zou ruimen ik het op zou vegen en het in de prullenbak zou gooien.

S' avonds begin ik te vegen voor het betreffende puzzelstukje, komt madam eraan en mikt de rest van de puzzel uit de doos voor de bezem, kijk mama hier is de rest die hoef ik toch niet meer :$

12. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ooohhh, ik dacht onderhand dat mijn kleuter de enige was die zoiets deed! Al sinds ze naar school gaat (vanaf de zomervakantie), herken ik haar niet meer terug op het gebied van liegen. Ze was áltijd eerlijk en vertelde de waarheid. Tot het moment dat ze met een stalen gezicht zei dat ze haar bord leeg had en ik, toen ze opstond, het uitgekauwde eten op haar stoel vond :$
    En zo waren er nog veel meer dingen waarover ze loog alsof het gedrukt stond. Ik was perplex.
    Bij de ouderavond op school bracht ik het ter sprake maar daar kwam niet echt herkenning of advies uit.

Na wat speuren op internet denk ik dat ze gewoon erg vroeg is met haar ontwikkeling (dat is in lijn met andere dingen), het liegen (itt jokken) schijnt pas rond 6 jaar te ontwikkelen.

Ik ben er niet al teveel tegenin gegaan maar ben wel gaan studeren op wanneer ze wel en niet de waarheid vertelde. Dat heb ik ondertussen onder de knie :D

Ik laat het los maar leg wel uit dat ze bijvoorbeeld geen straf krijgt als ze de waarheid vertelt. Of dat ik haar straks niet meer geloof als ze wél de waarheid vertelt.

13. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Denk niet dat het echt bewust is dat ( liegen) Ze heeft duidelijk een andere mening en doet wat ze zelf wilt.

Jij zegt leg het in de kast en zij is eigenwijs en legt het onder de tafel. Het is niet echt liegen maar haar eigenwijze ik die dat doet. Ze kiest iets anders dan wat jij van haar verwacht. Bewust of onbewust. Staat ze er ook bij van, Met een uitdagend gezicht! Van kijken hoe ver ik kan gaan bij mama?

Te veel aandacht op het verbuigen van de waarheid leggen, maakt het denk ik juist leuker om te doen ze ziet dat mama het niet leuk vind, maar doet het toch anders. Ze klinkt mij als een eigenwijze kleuter.

Een meisje met een sterk eigen willetje of heb ik het mis?

Bewust liegen doen ze dacht ik ook niet op deze leeftijd.

Denk ook eerlijk gezegd dat je het niet helemaal uit haar gaat krijgen dat uitdagende. Want ik zie het meer als uitdagen dan liegen. En zeker als ze een bekende gezicht er bij trekken of met de handjes in de zij gaan staan van wat wil je mama van mij?

En de boodschap duidelijk overbrengen van mama wil dat jij dat in de kast legt en niet onder de tafel. Je moet wel luisteren wat mama zegt ook al ben je het er niet mee eens.

Want wat ik al schreef vermoed dat het een beetje haar karakter is.

( en ik ben geen opvoedkundig wonder hoor) En vind het zelf soms ook lastig als kinderen niet goed luisteren. Als je iets vraagt of zegt dat ze dan juist het tegen over gestelde doen.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Klopt wel wat je zegt hoor.

Hier laat ze op school wel hetzelfde gedrag zien, dus heel sterk een eigen wil hebben, het liefst de boel overnemen van juf etc.

Juf zegt zelf ook voor nu lastig maar als ze volwassen is kan ze hier heel veel profijt van hebben

15. tuc

tuc Niet meer actief

ja ze heeft zeker een eigen wil...en is ook gek op 'de strijd aangaan' van mij krijgt ze verder die mogelijkheid niet..maar papa gaat er vaak te veel tegenin. Misschien is dit idd weer een methode om ff die strijd te kunnen voeren.
    Ik heb hier inmiddels een soort tussenweg gevonden..wordt er niet meer boos om maar kan het ook niet als grapje zien. Als zij iets moet wegleggen of opruimen en ze doet het niet en vraagt later wat aan mij dan luister ik ook niet en zeg alleen: ja jij zou voor mij ook iets opruimen. In het geval van de beker negeer ik het ook en ga gewoon verder, als ze vraagt of ze al van tafel mag zeg ik: ja als ik ook kan zien dat je beker leeg is.

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik snap het denk zo idd. Jij denkt van ze bekijkt het eigenlijk maar. En papa duikt er wel boven op. En dan is het eigenlijk ook een strijd die tussen jou en je man gaat ontstaan?

Wat ik doe als ze toch niet doen wat ik wil ze bij de hand pakken het laten op pakken en als nog gaat het in de kast. Dat vinden ze vaak nog minder leuk.

Dat met het drinken zou het ook laten maar als ze even later vraagt mag ik wat drinken zeg je van nee je had toch geen dorst!

Zou dan wel tien minuten later met een beker water komen aan zetten want dorst kan ik niet inschatten. Maar zo geef je wel een ander signaal denk ik. Je draait dan idd de rollen om.

Ik dreig soms ook bij de oudste als jij nu niet je kamer op ruimt bekers papiertjes of sokken handdoeken schoolspullen wat dan ook niet weg is dan trek ik de wifi er uit. Hier zeg ik als hij binnen komt al vandaag verwacht ik dit en dat van jou en doe je het niet dan of de wifi of je bent een dag je laptop kwijt hij is natuurlijk dan al 13.

Met je dochter kan je wel doen misschien als je het niet doet. Lezen we vanavond een verhaaltje minder? Of iets wat zij leuk vind.Waar mee je haar kan pakken. ( opvoeden;)

Mijn meisje is ook wat pittiger die moet ik zo wat een pleister op de mond plakken( niet echt want die kletst maar door) bij haar werkt het ook niet altijd een andere consequentie er aan vast plakken. haar moet ik echt verleiden. Tot iets. ( kan niet uit leggen wat ik bedoel)

Ze weet dat ze niet in de keuken mag komen als ik aan het koken ben. Fornuis staat zo dat ik geen goed overzicht heb en met koken is het gewoon gevaarlijk als ze te dicht bij komt en toch elke keer weer proberen. Ja maar van papa mag het wel en dan moet ik mijn tong in slikken je vader is een idioot.:cool: dat hij het goed vind ik vind het niet goed punt. Veiligheid voor alles.

Opvoeden boeken genoeg over geschreven. En er zullen nog vele boeken bij komen elk kind is uniek. Elk karakter is anders.

Ze komen wel groot en we maken ze wel tot eerlijke mensen hopen wij. Als zoon liegt dan is die de sjaak. is hij eerlijk dan is er meer mogelijk.

17. Joycey

Joycey Niet meer actief

"Oh, dus als ik deze beker boven je hoofd hou, dan komt er niks uit want jij zegt dat hij leeg is, toch?"

*kiept beker over haar hoofd leeg*

"Hoe kan dat nou?" :$:$:$

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    :D:D:D Haha

19. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Jij bent echt hilarisch!

Maar inderdaad, ik vind dit niet eens zo'n gek idee, zou hier wel indruk maken ja.

20. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik lig in een deuk hier, zie nu het gezichtje van mijn nichtje voor me waar dus daadwerkelijk een beker water over heen ging. :D

Misschien niet pedagogisch verantwoord, maar naar wat ik begreep later van mijn tante wel effectief. :D

Deel Deze Pagina