verkorte baarmoedermond

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Cindy1975, Feb 7, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

Oct 8, 2006
    551
    0
    0
    Hoi,

Tot mijn grote schrik is gisteren ontdekt dat ik een extreem korte baarmoedermond heb. Deze inmiddels (ben 21 weken) nog maar 0,5 cm. Ze weten niet of het in het begin wel goed was, omdat daar toen natuurlijk niet naar is gekeken. Ze hebben mij nu medegedeeld dat ik een verhoogde kans heb op een vroeggeboorte. Dat kan met 37 weken maar ook met 27 weken bij wijze van. Als ik nu krampen voel, moet ik gelijk de verloskundige bellen omdat dit al weeen kunnen zijn.

Ben zo geschrokken en ben erg op zoek naar zekerheid. Komt dit vaak voor, wat is de kans en vanaf wanneer is het precies levensvatbaar? En wat is jouw advies, volledige bedrust of niet. Kan mij voorstellen dat je overal antwoord op hebt, maar een geruststelling zou al erg fijn.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes Cindy

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi cindy,

Ik snap dat je bent geschrokken! Het is ook niet niets. Maar zoals je zelf ook zegt het is niet bekent hoe lang je baarmoedermond was, dus misschien is het wel nooit langer geweest! En je hebt het al mooi gered tot nu! Dus laat je niet gek maken! Waarschijnlijk zullen ze het wel in de gaten houden middels echo's om te bekijken of het niet nog korter word.
    Vanaf 28 weken noem je een kindje levensvatbaar, dan zullen ze er alles aan doen om goed voor je kindje te zorgen. Maar hoe ouder je kindje hoe beter!Elke week is meegenomen! Je mag gerust alles blijven doen maar heb je bijvoorbeeld veel last van harde buiken dan zou ik het wel wat rustig aan doen. Bel bij twijfel en ongerustheid altijd je verloskundige, ook 's nachts hoor!
    Hou je ons op de hoogte hoe het allemaal verloopt?

Liefs Imke

3. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

Oct 8, 2006
    551
    0
    0
    Hoi Imke,

Bedankt voor je antwoord. Ja ik hoop dat het lekker blijft zitten waar het zit en mag idd over 4 weken terug komen dan kijken ze opnieuw naar de lengte van mijn bmm. Hoop dat ie langer is geworden (kan volgens mij niet) of gelijk is gebleven maar in ieder geval niet korter. En ik ga van de week nog wel even bellen of ik niet al iets eerder kan komen (2 weken) alleen voor eigen gemoedsrust.

Ik ga erg toeleven naar de 28 weken, dus nu telt elke week en daarna elke dag!

Wel jammer dat het onbezorgde er nu echt helemaal af is, bij elk krampje denk ik "oh oh" Maar goed, kan echt zelf geen invloed uitoefenen hierop. Ik doe in ieder geval geen fysiek zware dingen meer.

Na de volgende echo laat ik het weer even weten.
    Liefs Cindy

Share This Page