Hyperventilatie en bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnebloem1987, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ik weet dat het nog heel lang duurt, maar ben toch benieuwd naar meiden die ook last hebben van hyperventilatie soms.
    Vooral bij stress en drukte heb ik er last van.
    Ben nu ineens bang dat ik het tijdens de bevalling ga krijgen.
    Of erna in de kraamweek, omdat het allemaal weer nieuw is!

Hoe ging jullie bevalling?

(Ik heb pas hyperventilatie gekregen een half jaar na de 2e)

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Herkenbaar, ik heb ook last van hyperventilatie. De vk zegt dat de kans klein is om tijdens de bevalling te hyperventileren. Omdat je een taak te verrichten hebt. Net als dat je in de auto minder kans erop hebt. Ik moet zelf nog bevallen, dus ik kan je nog geen bericht uit ervaring geven. Maar bespreek het zoizo even met je vk.

3. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Oh ik zie dat je bijna uitgerekend bent!
    Veel succes!

Had je er in de zwangerschap veel last van?

4. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er totaal geen last van gehad.. Ik heb doorgaans ook niet snel hyperventilatie maar was er ook erg bang voor..maar aan het einde van jr zwangerschap kom je in een soort relaxstaat en kijk je uit naar de bevalling.. Die stress of angst die is er niet hoor.. Tenminste bij mij niet.. Ik denk dat je lichaam dat zelf mooi regelt..

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Spannend, kan me voorstellen dat je wel wat hebt aan een cursus hypnobirthing !

6. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik denk zelf dat je geen hinder gaat hebben van je hyperventilatie aangezien jij je ergens anders op focust.
    Hyperventilatie word meestal erger als jeje erop gaat focussen, en daar krijg je tijdens de bevalling niet de kans voor

7. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik was er ook erg bang voor dat ik zou gaan hyperventileren tijdens de bevalling. Ik ben een cursus zwangerschaps yoga gaan doen terwijl ik helemaal niet van dat zweverig gedoe houdt normaal gesproken. Maar ze hebben me daar geleerd om me tijdens de bevalling te focussen op iets als er een wee kwam, maakt niet uit op wat zoek maak iets in die kamer waarop je je focus dan legt zolang de wee duurt. Dat heeft mij enorm geholpen toe. Heb totaal niet gehyperventileerd gewoon vergeten.....

8. Lalahoffstie

Lalahoffstie Actief lid

18 mei 2012
    341
    0
    0
    NULL
    Nederland
    Ik heb er ook last van en ook tijdens de bevalling helaas. Omdat je steeds moet zuchten. Was 13 uur bezig en moest uiteindelijk naar het ziekenhuis en hyperventilatie ging over in paniekaanval! maar dat was het laatstm kwartier. Tijdens het persen was het ineens weg! Niet te druk om maken. Het is vervelend maar de weeën blijven toch wel komen en en baby komt ook wel hoor.

Wat bij mij hielp was praten!

Succes!!

9. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ik heb last van hyperventilatie gehad en ben er uiteindelijk vanaf gekomen door ademhalingstherapie te volgen. Dus dit is zeker een aanrader.

Op het begin zag ik ook heel erg op tegen de bevalling en werd ik er zenuwachtig van als mensen het erover hadden. Maar nu heb ik echt zoiets van; laat maar komen!

10. 9876

9876 Lid

12 jul 2014
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    De beste tip heb heb gekregen na jaren hyperen, op de zwangerfit cursus. Je weet het eigenlijk wel maar ik doe t nu overal en bij elk pijntje om alvast te wennen.
    Neus in, langs je borst naar beneden richting je buik, twee keer zo lang door je mond uit als in ademen..
    Niet meer benouwd gehad enz. dus ik kijk veel relaxer tegen de bevalling aan. Dat scheelt ook een heel stuk want uiteindelijk hyperventileer ik (iedereen denk ik) wanneer je de controle los laat en niet meer nadenkt.. Hoop dat jij ook iets kan vinden!!

11. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Tijdens mn eerste zwangerschap chronische hyperventilatie ontwikkeld. Was ongepland zwanger in t afstudeerjaar enz. enz. dus dat gaf enorm veel stress.

Tegen het einde vd zwangerschap heel erg last van gehad.

Tijdens de bevalling helemaal niet!! Geen moment. Was te druk bezig denk ik:p Ik weet het niet.. Maar dat ging echt heel goed.

Ook in de kraamtijd ging het redelijk goed. Daarna wel weer echt last gekregen. Toen iedereen weer aan het werk was en aangenomen werd dat ik het wel weer redde in mn eentje maar ik dus thuis zat met een baby totaal zonder interesse van studerende vrienden en met studie en baby stress zat.
    Uiteindelijk hartkloppingen ontwikkeld en toen pas eens bij een logopedist terecht gekomen die me met ademhalingsoefeningen enorm geholpen heeft waardoor ik er nu veel minder last van heb.

Niet te veel zorgen maken dus, en als je je wel zorgen maakt zou je eens langs de huisarts kunnen gaan. Misschien dat iemand jou er dan ook vanaf kan helpen (of in elk geval kan aanleren hoe je een aanval snel de kop in drukt als ie opsteekt, want dat is het meer.. Maar dat onder de knie hebben gaf mij al een heel gerust gevoel).

12. Gigii

Gigii Actief lid

18 apr 2014
    416
    272
    63
    Ik heb ook al jaren last van hyperventilatie. Voor de zwangerschap heb ik t heel erg gehad voor 1 maand. Bijna elke dag hyperventilatie en paniekaanval. Sinds ik zwanger ben heb ik t 2 keer maar heel kort gehad. Toevallig gister avond in bed toen de kleine ineens heel hard begon te schoppen. Ik denk niet dat ik er tijdens de bevalling last van zal hebben maar ben wel bang dat ik er last van krijg als ik met de baby alleen thuis ben. De angst dat ik dan niet in staat ben om voor te baby te zorgen maakt me nu al bang :(

13. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

De kans dat je er tijdens de bevalling in beland is laag. Maar mocht je er toch in belanden dan heb ik een tip voor je. Ik weet dat het buiten de bevalling om kan helpen en ik vermoed dat het ook zou kunnen helpen tijdens de bevalling (alleen niet tijdens het persen).

Zorg dat je huid op huid contact met je vriend kan hebben en zorg daarbij dat jullie in een positie zitten waarbij je zijn hartslag kan horen. Daarvoor moet hij echter wel rustig zijn.

Met deze techniek heb ik weinig ervaring rond om bevallen, maar met een gewone hyperventilatie helpt het. Oxytocine (knuffelhormoon) verlaagt namelijk het cortison (stresshormoon). Daarom is het denk ik ook voor een baby zo belangrijk om het eerste uur op je borstkas te liggen.

14. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

Hier ook al jaren last van hyperventilatie. Ook al in therapie geweest. En was ook echt doodsbang dat dit zou gebeuren tijdens de bevalling. Heb dit ook besproken met de verloskundige en de gynaecoloog.
    Maar toen ik weeën kreeg was ik zo rustig als wat. Geen hyperventilatie gehad.

15. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Voor en in het begin van mijn zwangerschap had ik ook regelmatig last van hyperventilatie en paniekaanvallen.
    Ik heb geen cursus gevolgd maar tijdens de bevalling was ik juist superrustig en had ik mijn ademhaling onder controle.

En hoe dichterbij de bevalling kwam, hie relaxter ik eronder werd. Alsof je lichaam dat vanzelf zo regelt.

Deel Deze Pagina