Bijvoeding: allerlei dilemma's

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lauwra, 28 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Oké, ik maak het misschien wel moeilijker dan het is, maar willen jullie eens meedenken?
    Ik ben me aan het verdiepen in het hoe en wat van starten met bijvoeden aangezien mn zoontje bijna 6 maanden is. Hij is al enorm geïnteresseerd in wat en hoe wij eten, we worden met een ernstig gezicht geobserveerd en soms ook nagedaan!

Nu las ik op borsvoedings.com de methode van hele stukken groente en fruit aanbieden. Dit spreekt mij enorm aan eigenlijk! Het is zo natuurlijk. Geleidelijk aan zal hij zelf steeds meer en beter gaan eten. Borstvoeding blijft het belangrijkste tot hij 1 jaar is, ik hoef niet bang te zijn dat hij te weinig binnen krijgt.
    Voor ik begon met borstvoeding heb ik mij nooit bedacht hoe lang ik wil doorgaan. Wat we wel besloten hadden, is dat we als ons zoontje een half jaar is, alweer willen gaan voor een broertje of zusje via ICSI. Zo snel vanwege diverse redenen die ik hier nu niet wil noemen maar we goed overdacht hebben.
    Het enige wat ik dus vergeten ben is dat ik bij volledige borstvoeding geen menstruatiecyclus hoef te verwachten voorlopig.
    Op de manier van zelf eten, lijkt mij dat borstvoeding helemaal nog een belangrijke rol blijft spelen, meer dan als ik gepureerd voedsel ga geven, en dat meer en meer voedingen gaat vervangen.
    Of heb ik dat mis? Is er een alternatief? Gepureerd voedsel in combinatie met echte stukken?
    Ik hoopte eigenlijk dat ik in het komende half jaar wel mn cyclus zou gaan terug krijgen en we wellicht dan (al dan niet met het doorblijven gaan van borstvoeding) weer konden starten met de ICSI behandelingen....

Wil enerzijds doorgaan met borstvoeding maar wil ook graag weer beginnen met ICSI (voorwaarde is dat ik dan een goede cyclus heb, compleet met gunstige hormoonwaarden, niet te hoog prolactine niveau)
    k Weet niet zo goed wat ik met dit verhaal wil, weet eigenlijk helemaal niet welke kant ik op wil het is op dit gebied een warboel bij mij:)

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik heb geen verstand van de combi borstvoeding en wel/geen rapley, maar ik kan me zelf het verband ertussen miet voorstellen. Waarom zou rapley met borstvoeding of kv anders zijn?

Over je vraag borstvoeding en cyclus is het misschien handig om even contact op te nemen met je zh. De meeste ziekenhuizen hanteren namelijk de regel dat je baby minimaal 1 jaar moet zijn voor je met de volgende icsi poging mag starten, en dat je geen borstvoeding meer mag geven. Dan zou je vraag mbt je cyclus voorlopig niet van toepassing zijn.

3. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt! Over dat je baby 1 jaar moet zijn wist ik niet, wel dat je idd geen borstvoeding meer mag geven. Maar ik heb gelezen dat er soms wel uitzonderingen gemaakt worden, in elk geval is het wel gebeurd in het ziekenhuis waar wij onder behandeling waren. Wel onder bepaalde voorwaarden, goede normale cyclus en prolactine niveau niet te hoog.
    Maar dat is nu zeker niet aan de orde aangezien er nog nergens een normale cyclus te bekennen is;)

Wat betreft de methode van bijvoeding bedoel ik dat als je voeding in zn geheel aanbied, het langer duurt voor je kindje echt eten van betekenis binnen gaat krijgen en hij dus langer aangewezen is op meer borstvoeding. Dat haal ik tenminste uit het stukje op bv.com...

Een nichtje van mij, die kreeg met 7 maanden brood, gepureerd fruit en groente, best al veel vond ik, maar wel flesvoeding daarnaast, geen borstvoeding dus dat is misschien ook weer niet te vergelijken...

4. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is ongeveer even oud, wij zijn net begonnen met bijvoeding en dan ook door stukken te geven. Ik ben er echt enthousiast over, het is ontzettend leuk om te zien hoe ze het eigenlijk al meteen snapt en de stukken groente in haar mond stopt. Het gaat dus al heel goed, maar ze krijgen natuurlijk niet meteen hele maaltijden binnen. Je bent dus wel even verder voor de hapjes echt voedingen gaan veranderen. Toch denk ik niet dat het een heel groot verschil is met gepureerd eten. Ik geef dat dus zelf niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daarmee, zeker in het begin, heel veel meer binnenkrijgen.

Wel is het zo dat de methode van bv.com erg gericht is op het behoud van de borstvoeding. Je geeft dan pas na een voeding de hapjes, zodat de borstvoeding op peil blijft. Als het niet je streven is om nog heel lang borstvoeding te geven dan hoef je dat schema natuurlijk niet te volgen. Je kunt ook gewoon stukjes geven en een ander schema aanhouden en eventueel de borstvoeding afbouwen.

Wat betreft ICSI en hormoonniveau's zou ik inderdaad echt even overleggen met het ziekenhuis. Als het een voorwaarde is dat je gestopt moet zijn met borstvoeding dan moet je dat natuurlijk nog gaan afbouwen, daar gaat ook weer tijd overheen. Ik heb geen idee hoe lang het dan duurt voor een cyclus weer op gang komt, misschien dat dat ook nog wel even duurt. Lastig dilemma hoor, zeker als je ook nog eens een behandeling moet gaan volgen.

5. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    sommige vrouwen geven volledig bv en zijn na 6 weken alweer ongesteld, andere vrouwen pas weer na anderhalf jaar ;)

Het kan best zijn dat doordat je borstvoeding gaat minderen (en dat gaat vaak al best snel als je bijvoeding geeft), dat je cyclus toch al op gang komt.

Hier was dat niet zo trouwens, maar het bijvoeden ging al best snel heel leuk.

Ik bood gewoon als ik at, hem ook wat aan. Dus 's morgens een broodkorstje, tussendoor een stukje fruit, dan tussen de middag een stukje ei, tussendoor weer wat fruit of groente, en 's avonds groente. Ik keek daarbij niet naar of ik hem net gevoed had of niet, dat bleef ik gewoon op verzoek doen.

6. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ander vraagje: hoe zie je nu nog dat je zoontje honger heeft? Ik zie dat echt niet meer hoor! Eerder was het dan huilen en op zn vuistjes sabbelen of happen in het wilde weg:D maar nu doet hij dat niet meer. Hij is altijd aan het sabbelen op zn vingers en alles in zn mond stoppen... ik voed hem gewoon om de 3 uur en dat vind hij prima... s nachts wel als hij jengelend wakker wordt... dan is het duidelijk...;)

Verder super bedankt voor jullie antwoorden! Wb opgang komen van cyclus weet ik dat het heel verschillend kan zijn... maar ik hoop zo dat mn cyclus terug komt als er wat voeding afgaat. ..
    Maar ik kan dus gerust afbouwen zonder over te gaan op kunstvoeding als hij echt goed gaat eten van groente, fruit en brood? Dan gaat hij vanzelf minder drinken en voedingen laten vallen?

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Je hoeft niet af te bouwen, als in voedingen laten vallen (tenzij je dat wel wil natuurlijk).
    Het kan uiteraard wel, dan vervang je een voeding voor bijv een bakje griekse yoghurt (mag volgens mij wel pas met 8 maanden).
    En het kan zijn dat je beeb vanzelf een voeding laat vallen.
    Want hoe ziet je schema er nu uit?

Ik zat hier bij zoon met 6 maanden op 5 voedingen overdag.
    Begonnen met hapjes, om de borstvoeding heen gaf ik fruit, groente en brood. Niet in 1 keer natuurlijk, maar het ging eigenlijk best snel. Een soort van hol vat dat joch van mij, nog steeds trouwens:D.
    Wat je zal merken, is dat de borst momenten wat korter gaan worden. Langzaam maar zeker gaan ze meer eten en minder drinken. Dat is eigenlijk het grootste verschil met kunstvoeding.Er was dus geen noodzaak om af te bouwen, zoon regelde het allemaal zelf.
    Hier was ons schema: (bij benadering natuurlijk)
    06.30 bv
    09.00 fruit
    10.00 bv
    slaapje
    12.00 boterham
    14.30
    slaapje
    17.00 bv
    18.00 groente
    En dan voor het slapen gaan (rond 19.00) nog een
    slokje.
    Rond de 10 maanden ging de slok van 17.00 er af.

Het lijkt best een gedoe, dat introduceren van de hapjes. Zelfs bji nr 3 dacht ik owwww, hoe ging dat ook al weer?;)
    Maar voordat je het weet zitten ze gezellig mee te knabbelen aan tafel !:)

8. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Poeh ja, t lijkt me echt een gedoe ja... Maar als ik het zo lees gaat het ook wel vanzelf.
    Een schema is hier sinds een week of 2 een beetje aan het komen, voorheen was het zo verschillend nog. Maar ineens merk ik dat het elke dag een beetje hetzelfde wordt:) Is nu alleen nog bv:
    7:00: bv
    8.30 slapen (3 kwartier)
    10.00: bv
    10.30: slapen (3 kwartier)
    12.00: bv en 1,5 uur slapen)
    15:00: bv
    18:30: bv
    Zo is het ongeveer, ook 5 voedingen overdag idd. Aan het eind van de middag geef ik hem soms wel een keer extra en dan probeer ik hem nog even naar bed te brengen, maar na 16 uur gaat hij eigenlijk nooit meer slapen.

9. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik vond het best een ding, dat introduceren van bijvoeding. Ik gaf op dat moment al bijna een half jaar bv en dat was zo makkelijk; altijd bij je, altijd klaar voor gebruik. En nu moesten we moeilijk gaan doen met allerlei hapjes etc. Tenminste, zo voelde het. Maar... Het was hartstikke leuk (en is nog)! Wij hebben ook de Rapleymethode gekozen. Het heeft inderdaad even geduurd voordat ze flink ging eten, maar volgens mij is dat bij gepureerd ook zo; je begint dan volgens mij ook met een paar hapjes, die ze dan ook nog deels uitspugen. Wij dachten echt in het begin regelmatig dat ze vrijwel niets binnen kreeg met Rapley, totdat we weer een poepluier moesten verschonen... Want man, die veranderen direct als je kindje vast voedsel krijgt! :D

Maar goed, jij zit ook nog met het ICSI-gebeuren. Ga eens in gesprek met het ziekenhuis over hoe, wat en wanneer. Als je sowieso tot 1 jaar moet wachten, dan hoef je je voorlopig niet echt druk te maken. En met 1 jaar mag je sowieso "gewone" koemelk uit het koelvak van de supermarkt geven, dat hoeft geen kv meer te zij. Wil/moet je toch eerder afbouwen ivm vruchtbaarheidsbehandelingen, dan denk ik dat je de bv (deels) moet vervangen door kv (of donormelk, dat kan ook), niet door vast voedsel. Want al bouw je met kv eerder af dan met bv, zuivel blijft toch nog heel belangrijk en kv-baby's krijgen meestal kv tot hun eerste verjaardag.
    Je kunt nu eventueel ook de vriezer volkolven (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, hihi) zodat je bij het afbouwen net vóór de eerste verjaardag afgekolfd kunt geven in plaats van KV.

Eventueel zou je zelfs kunnen proberen om ergens meer dan 6 uur tussen de voedingen te laten (en dan gekolfd of kv oid te geven) en dan ook niet te kolven tijdens die 6 uur. In principe is dit een afbouw-advies, dus wees voorzichtig als je niet (helemaal) wilt stoppen. Maar de kans dat je cyclus terug keert als je ergens in de 24 uur een gat van minstens 6 uur hebt tussen de voedingen, is vrij groot. En dan heb je misschien kans dat je een ICSI-behandeling kunt combineren met (deels) bv. Het is een gok, maar het zou zomaar kunnen werken.

10. tuc

tuc Niet meer actief

dat het met rapley langer duurt voor ze " volwaardig" eten verschilt ook per kind. Mijn kinderen waren daarin natuurtalentjes;) Met 2 weken kregen zij al een goede maaltijd binnen. De eerste 2 weken was het vooral sabbelen, knijpen en laten vallen. Maar ineens ging het heel snel.

Ik sta zelf heel erg achter deze methode omdat het eten aanbiedt zoals het eten is. Ze krijgen de smaak en structuur mee zoals deze bedoeld is. Wel eens een sperzieboon gepureerd;) nou dat smaakt gewoon niet meer naar sperzieboon. En is het is ook zo ontzettend makkelijk, je hoeft niet te helpen met eten en je pakt het zo uit de pan en laat het even afkoelen.

Ik moet erbij zeggen dat ik geen ervaring heb met bv en hoe dat dan gaat.
    Ik gaf groenten gewoon tijdens ons avondeten dus dat maakte qua voedingen niet uit. Fruit gaf en geef ik 2x s ochtends en s middags.
    Toen de oudste begon met rapley was zij 5 maanden en was het schema zo:

8.00 fles
    12.00 fles
    16.00 fles
    18.00 groenten
    20.00 fles
    23.00 fles

Na een maandje was de fles van 16.00 uur al weg en vervangen door fruit. Ook kreeg zij toen pap in een bordje als ontbijt ipv een fles. De 23.00 fles was ook weg.

De jongste was 6 maanden toen hij met rapley begon. Hij had een vergelijkbaar schema als zijn zus, alleen al geen 23.00 uur fles meer. En at s ochtends al gelijk een boterham dat was net voor de 7 maanden.

Ik heb fruit geintroduceerd bij beide kinderen toen zij ongeveer 4 groenten gehad hadden, dat was ongeveer 2 weken na de introductie van groenten. Ik gaf het dus eerst alleen s middags en toen ik merkte dat zij s ochtends ook meer trek kregen ben ik toen ook fruit gaan geven.

Nog steeds (6 jaar en bijna 2 jaar) krijgen ze elke dag 2x fruit.

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zou denken dat als een baby bijvoeding krijgt, hij minder borst vraagt.
    Niets is minder waar! Ten eerste is bijvoeding voor erbij en vervangt het geen melkvoeding. Je geeft ook eerst borst en dan bijvoeding, voor een stabiel verloop van je productie. Daarnaast gaan veel baby's naast de Rapley tijdelijk meer drinken; in moedermelk zitten goede verteringsenzymen. Een kind eet sowieso het eerste half jaar geen volwaardige maaltijd, dat is namelijk een maaltijd met aardappelen/rijst/pasta, vlees en groenten. Op bv.com een prima voedselintroductieschema (google voedselintroductieschema).

Minder voedingen geven betekent niet altijd automatisch dat je cyclus meteen terugkeert.

12. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je hebt alles precies voor me op een rijtje gezet;)
    Haha de vriezer volkolven...nee dan maar kv, zo erg is dat nou ook weer niet als ik dat ga beslissen! (Denk het niet;))
    6 uur tussen de voedingen laten is misschien een idee, zoals je het beschrijft zou het wel de meest ideale situatie zijn zeg! Maar goed, geen garantie dat mn cyclus terugkeert, zoals beatissimam zegt...
    Pfff ga het allemaal nog eens goed overdenken en ook goed met mn man bespreken en wellicht idd ook eens met het ziekenhuis zodat we ook afspraken kunnen maken en weten waar we aan toe zijn.

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Garanties zijn er inderdaad niet. Zo heb je ook kans dat je productie het minder voeden nog niet trekt en je dus afbouwt terwijl je dat eigenlijk nog niet wilt.

Weten waar je aan toe bent qua ICSI is een eerste stap. En dan kun je eventueel met die informatie naar een lk stappen als je een bv-vriendelijke begeleiding wilt. Doe wat werkt voor je gezin! En dat advies geldt ook voor bijvoeding. :)

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Over Rapley, ik heb alleen heel in het begin de groente grof geprakt, heel snel over op stukken. Fruit heb ik altijd in stukken gegeven. Mijn dochter at er direct flink van en had het ook wonderlijk snel door.

Over je cyclus, dat verschilt echt per vrouw denk ik. Bij de oudste volledige BV tot 14 maanden, pas met 10 maanden werd ik weer ongesteld. Nu weer volledige BV, dochter is 2 maanden en ik ben alweer een keer ongesteld geworden.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat was hier precies zo. Ik ben met 5,5 maand met bijvoeden gestart, met 6 maanden mocht de hoeveelheid dat ze at een naam hebben, en prompt begonnen de nachtvoedingen weer terwijl ze al vanaf 12 weken door had geslapen. Overdag hadden we hetzelfde aantal voedingen (6 gemiddeld), toen kwamen er dus 2 of 3 nachtvoedingen bij.

Deel Deze Pagina