Ik heb sinds een paar dagen constante rugpijn. 's nachts kan ik niet op mijn zij liggen, dan word het alleen maar erger. Als ik zit of sta doet het ook zeer. Soms slaat het door naar mijn benen, dan hebben ze een zeurderig gevoel. En af en toe gaat ook mijn onderbuik zeer doen. Heb ik last van bandenpijn? En kan dit overgaan in bekkeninstabiliteit? Ik ben nu wel aan het kijken voor een babybelt, maar zijn er nog andere adviezen voor mij? Raak er een beetje in paniek van. Alvast bedankt voor de reactie.
hoi Lieske, rugpijn zien we heel vaak in de zwangerschap. Doordat de gewrichtsbanden verslappen heb je eerder pijn. Dit is op zich niet erg maar wel lastig. Probeer goed op je houding te letten, beweeg regelmatig. Kleed je goed aan, het dragen van een hemd kan rugpijn verminderen. Mocht het nu alleen maar erger worden, vraag dan bij je huisarts een verwijzing voor fysiotherapie. Je moet nog een heel eind van de zwangerschap, dus als je nu al klachten hebt is het goed om er op tijd iets aan te doen. Een babybelt kan ondersteuning bieden, maar draag het niet de hele dag. Zwemmen is goed voor je rug. Het betekent zeke rniet dat je nu bekkeninstabiliteit hebt of gaat ontwikkelen, dat komt toch maar weinig voor. Pijn in rug en bekken komt wel veel voor. Kijk het even aan en probeer er zelf wat aan te doen met bovenstaande tips. Bij twijfel of erger wordende klachten dus even naar de huisarts. Mirjam