spulletjesvraagjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joeja, 21 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Haij dames,

Ik heb nog geen baby, maar mijn zus en ik vroegen ons een aantal dingen af voor strakjes, die we beiden maar niet weten (mijn zus heeft geen kinderen, dus dit gaat ook haar eerst ervaring worden met babies van dichtbij). Daarom kom ik het hier even vragen in de verwachting hier mensen te vinden die het wél weten haha.

vraag 1.
    Misschien heel stom en/of een beetje dom van me, maar wat voor beddengoed moet ik nu precies in huis hebben voor een baby? Ik heb werkelijk geen flauw benul en ik kan het nergens echt duidelijk vinden op internet. En hoe vaak kom ik het aan het verschonen?

vraag 2.
    Wat heb je allemaal nodig op je commode? Welke zalfjes en poedertjes en dingen waarvan ik wellicht niet eens het bestaan weet... 8-[

vraag 3.
    Vanaf welke leeftijd mag je gaan baby-mama-zwemmen met je kleintje? Ennuh... dragen babietjes speciale luiers in het water ofzo? #-o

In afwachting van antwoord :)

Joeja

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

beddengoed is heel simpel eigenlijk hetzelfde als jij.
    DIt is een manier
    Matras - molton- matrashoes - lakentje - dekentje
    of
    matras - aerosleep - matrashoes - lakentje - dekentje
    Eeen babybedje maak je kort op omdat je kleintje dan niet met het hoofd onder de dekens kan verdwijnen

Onmisbaar op je commode..... Bepanthen, babyoli, babyzalf voor t gezichtje en een voor het lijfje. vaseline, lotion, thermometer, luierdoekjes, luiers.

babyzwemmem mag meestal rond de 8 weken, maar dat verschilt per zwembad. bij ons hoeven e geen luier aan, heb Dano ook gewoon een zwembroekje aan gedaan. het schijnt dat ze niet poepen onder water ofzo

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zodra je zwanger wordt zul je overspoeld worden met lijstjes van 'nodige' zaken.
    Van je kraambureau krijg je een lijst van spullen die je in huis moet hebben, en die is doorgaans compleet genoeg.
    Laat je vooral geen onnodige rommel aansmeren.
    In principe heb je aan wat kleertjes, een plekje om te slapen dat je veilig kunt opmaken, luiers en een mama met borsten voldoende. De rest is franje.

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
  5. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Wat ik tekort kwam waren kleertjes maat 50. Jasmijn was vrij klein, dus maat 50/56 daar verzoop ze in. Moest dus echt naar de prenatal om een echte maat 50 te kopen. Was voor mij geen straf hoor! Kom er graag.

Wat ikzelf ook prettig vind is hydrofielluiers dicht bij de hand te hebben. Ik heb er ook een over het aankleedkussen liggen. Is de hoed niet zo snel vies. Maar dat is een kwestie van uitvinden wat jij het prettigst vind werken.

Succes ermee! En gaande weg zul je zien dat je heel veel zooi niet nodig is, waarvan je het wel wordt aangesmeerd!

6. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
  7. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    iig GEEN zwitsal spul gaan kopen! heb destijds de complete lijn gekocht, maar 1x gebruikt, en nooit weer! wat een shit spul zeg! een droog geirriteerd huidje als gevolg :(

8. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ik heb zelf nooit problemen gehad met zwitsal, vind het heerlijk spul. Maar ik zou wel eerst wat mini's kopen, het kan zijn dat je kindje niet goed reageert op zwitsal (of een ander merk) en dan zit je tenminste niet met zo'n grote fles.

Op de commode heb ik een grote pot sudocreme staan, is echt het fijnste voor op de billetjes. Verder zwitsal "op 't wangetje" voor de schrale plekjes op z'n gezichtje, bodylotion, veel billendoekjes (vind ik zwitsal ook het fijnste!), massageolie, borsteltje en speciale baby-wattenstaafjes. Erg handig om zijn neusje en oortjes mee schoon te maken, die kun je nl. niet te diep steken. O ja, en een zuigapparaatje om zijn neusje mee lkeeg te maken als hij verkouden is! En een flesje vitamine K en D en cinababy van vsm in geval van darmkrampjes.

Voor mezelf purelan voor mijn tepels, vind ik veel fijner als bepanthen en dat hoef je niet te verwijderen van je tepel voor het voeden.

9. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Dank jullie wel allemaal!

Ik heb alles op een lijstje geschreven.Ook heb ik de prenatallijst erbij gepakt. Ondanks dat we al heel veel spullen hebben, blijkt nu dat er nog heel wat bij moet hihi.. Maar is alleen maar leuk om aan te schaffen zoiets!

groetjes Joeja

10. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,
    Hier mochten we pas zwemmen met 12 weken. O.a. omdat ze zich goed warm moeten kunnen houden. En bij ons moet je wel zwemluiers aan. Deze kan je kopen bij de kruitvat of Etos. Deze doe je onder de zwembroek of zwempak.

Gr,
    Danielle

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Verschonen van beddengoed, ligt er een beetje aan of je kindje veel spuugt of kwijlt of niet. Hier verschoon ik het bedje elke week.
    Ik heb ook 1 deken en dat is wel genoeg, vaak staan er 2 dekens op het lijstje. Ze slaapt hier namelijk in een slaapzakje onder de deken. Die deken was ik eens per 6 weken ofzo, en eigenlijk is dat nog niet eens nodig, want vies wordt hij toch niet.
    Zwemmen is per zwembad verschillend, vaak wordt aangeraden de eerste reeks inentingen te hebben gehad.
    Op de commode heb ik badolie, badschuim, babycreme, sudocreme, luiers en billendoekjes. Meer heb ik niet echt nodig.

12. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Vraag 1, Beddengoed:
    Een wieg of ledikant maak je als volgt op: matras, eventueel matrasbeschermer, eventueel molton hoeslaken, hoeslaken en daarboven een laken met deken.
    In je kraamperiode verschoont de kraamhulp elke dag het bedje, dus het is wel handig om 2 a 3 hoeslakens en lakens in huis te hebben. Als de kraamhulp weg is, is het voldoende om 1 keer per week het bedje te verschonen of een keer extra als het nodi is.

Vraag 2, Commode:
    Wat je allemaal op de commode wilt hebben, is een beetje afhankelijk van jezelf en je baby. Wat heb ik allemaal binnen handbereik staan?
    - luiers en billendoekjes
    - hydrofiele luiers
    - verzorgingsdingen zoals sudocreme, vaseline, badolie, bodylotion en thermometer
    Bij het badje (deze staat in onze badkamer) heb ik badgel en shampoo staan.

Vraag 3, Babyzwemmen:
    Wat ik begrepen heb, is dat je kan gaan babyzwemmen als je kindje zijn eerste entingen heeft gehad, dit is rond 2 maanden.

Nog even wat opmerkingen over andere reacties...
    Vitamine K en D is alleen nodig als je borstvoeding gaat geven. Als je kunstvoeding gaat geven, dan zit dit hier al aan toegevoegd.

De uitzetlijst van Prenatal is een prima lijst, alleen staan daar nog molton bedzeiltjes vermeld, terwijl de meeste kraamzorgbureaus hier niet meer mee werken.
    Ook flanellen luiers worden vaak niet meer gebruikt, soms alleen om de baby in te wikkelen net na de geboorte.
    En hydrofiele luiers en monddoekjes kun je niet genoeg hebben! Ikzelf heb 24 hydrofiele luiers en 24 monddoekjes en soms is de stapel bijna op, omdat ik nog geen tijd heb gehad (tja, het is druk met een baby) om de wasgoed te vouwen en strijken.

Groetjes Saskia

13. arielle

arielle Actief lid

27 jun 2006
    355
    0
    0
    gelukkig heeft mijn kraamhulp het bedje niet iedere dag verschoond zeg! volgens mij gewoon 1 keer per week (net wat jij zelf ook wilt)
    wat eerder al werd gezegd, als je een hydrofiele doek in een driehoek onder zijn hoofdje legt hoef je echt niet steeds te verschonen.

Ik had zelf voor de geboorte al een fles wasgel van zwitsal gehaald van 750ml en die gebruik ik nu nog : ) Jasper is nu wel 9 maanden hihih. Verder noooit geen zeep of shampoo gebruikt.
    ik bedenk nog een flesje alcohol en watten om de thermometer schoon te maken maar dat zit in je kraampakket als je dat krijgt van je verzekeraar.

14. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik heb 1 dekentje, 2 lakens en twee hoeslakens. Verder 2 molton bedzeiltjes. Onder zijn hoofd leg ik een hydrofielluier, dan hoef ik de hoeslaken niet zo vaak te wassen. Lakentje was ik eens per twee weken. Siem slaapt in een slaapzakje en eigenlijk wordt alleen die hydrofielluier regelmatig smoezelig van haartjes en zweet.

Ik zweer bij hydrofielluiers. Bij Hema verkopen ze hele goedkope, per 6. Ik heb 4 van die pakken gekocht en ben er heel blij mee: onder het hoofdje, als lakens in de reiswieg, over het aankleedkussen, om mee af te drogen, etc.

Verder had ik ook te weinig in maat 50, maar ja, je weet van tevoren niet hoe groot je kindje wordt. Ik had dus sowieso niet zo veel kleertjes, alleen wat we gekregen hadden. Een trip naar Hema is zo gemaakt (althans, voor ons).

Wij hebben nog nooit billenzalf gebruikt, en bodylotion nog maar zelden. Wel wasgel en talkpoeder voor na het badje. Is fijn in de huidplooitjes, zodat die nog beter drogen.

Thermometer is onmisbaar en verder zitten veel handige spulletjes in het kraampakket van je kraamzorginstantie of verzekeraar. Kun je gratis aanvragen.

Wat je in de eerste week nog blijkt te missen, kun je alsnog bijkopen. Je hebt eerder teveel rommel dan te weinig.

Ik vond persoonlijk de lijst van Prénatal te uitvoerig, maar da's persoonlijk dus.

Succes en veel plezier!

15. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Volgens mij zijn je vragen al aardig beantwoord.
    MAar ik wilde alleen nog even zeggen dat je het beste niet te veel spulletjes kunt kopen die je niet gelijk nodg hebt. Zoals iemand anders al zei, je kunt altijd nog dingetjes bij kopen.

En kijk idd ook uit voor verzorging spulletjes als Zwitsal. Als je kindje een gevoelige huid blijkt te hebben heb je er niks aan. Mijn kraamhulp raadde het ook af. Nou had ik al iets anders gekocht, milde producten op basis van camille. Maar ik had gratis een pakje zwitsal doekjes gekregen, een paar keer gebruikt en ruben had gelijk uitslag.

Als je kindje na de geboorte een droge huid heeft kan ik de badprodcten van Balneum aanbevelen. Echt super spul.

Veel plezier en succes verder.

16. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Waar wij veel te weinig van hadden waren spuugdoekjes/slabbetjes. Daar kun je er makkelijk 20 van hebben. Merel kwijlt nu heel erg en we gebruiken er wel zo'n 4 of 5 per dag.

17. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ja, spuugdoekjes!
    Ik had er een aantal van prenatal gekocht, in leuke kleurtjes (setjes met 2 groen, 2 blauw, 2 wit) maar die zijn echt he-le-maal niet handig, veeeeel te klein en dun! Je kunt het beste gewoon de "saaie" witte badstofdoekjes van de hema of zeeman kopen. Of die van de ikea, die zijn echt het handigst! http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40054538

ook op de commode: een pompje desinfecterende gel/"handen wassen zonder water". Kun je na de luier meteen even je handen schoonmaken, je kindje verder aankleden, in de box leggen en daarna je handen echt wassen.

Deel Deze Pagina