Hoi meiden, Nu gebeurt dus waar ik al bang voor was... Lig al één week beroerd in bed door de zwangerschap. Ben de hele dag door misselijk en heb last van braak(neigingen). Bij de zwangerschap van mijn 1e ben ik echt tot week 20 super beroerd geweest en dus ook in de Ziektewet gezeten. Nu ben ik net per 1 maart begonnen bij mijn nieuwe werkgever en heb me dus ziekgemeld vorige week. Gezegd dat ik griep heb. Heb proeftijd tot 1 mei, maar zolang kan ik dit natuurlijk niet volhouden. Heb al medicijnen gekregen van huisarts, maar werken helaas (nog) niet. Was bij 1e zwangerschap ook het geval. Die rottige hormonen...... Moest dit gewoon ff van me afschrijven. Zodra het werk volgende week belt om te vragen hoe het gaat, speel ik maar gewoon open kaart.
Wat ontzettend vervelend meid! Ik hoop echt dat je je sneller beter zal voelen dan bij je eerste en dat ze er op je nieuwe werk begrip voor zullen hebben!
Hallo, Het is inderdaad erg vervelend voor je dat je zo ziek bent en nu al thuis moet blijven. Je hebt een proeftijd en laten we eerlijk wezen, voor je baas is het ook niet fijn om dit mee te maken. Gewoon eerlijk wezen dan kun je naar mijn mening het meeste voor elkaar krijgen. Hier zal je baas alleen maar begrip voor hebben. Mocht het gaan om een paar uur per dag te werken dan zou ik dat toch proberen. Als ze zien dat jij je best doet dan snappen ze het misschien wel dat je soms echt niet kunt komen omdat je ziek bent. Hopelijk hebben ze begrip voor je op je werk. Jij kunt er immers ook niets aan doen. Beterschap en succes !
Ik denk ook dat in deze situatie je het beste open kaart kan spelen. Als je het stil houd en je regelmatig ziek moet melden of je werk langzamer verloopt dan kom je je proeftijd niet door dus dan kun je beter je baas er op voorbereiden. Wie weet is jou baas wel net zo lief als die van mij en helpt hij/zij zoeken naar een oplossing. Succes meid en ik hoop dat je snel van de misselijkheid af bent.
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag heb ik het idd telefonisch verteld aan mijn leidinggevende. Ze had het natuurlijk niet verwacht en wist volgens mij niet goed hoe ze erop moest reageren. A.s. donderdag moet ik langskomen om met haar te praten over de situatie. Ik ben benieuwd... Weten jullie trouwens hoe het zit als ik niet kan blijven? Heb ik dan gewoon recht op WW?
Als je hiervoor gewoon gewerkt hebt , krijg je volgens mij gewoon ww , dan nemen ze een gemiddelde van wat je een bepaalde tijd verdiend hebt , en dan geloof ik zoveel procent daarvan .... Ik hoop voor je dat je toch mag blijven !
Heb gisteren het gesprek gehad. Ze had wel begrip voor mijn situatie en vond het erg naar voor mij dat ik me zo beroerd voel. Maar ze vindt het ook vervelend voor het bedrijf... Er wordt nu met Personeelszaken overlegd wat te doen. Volgende week hoor ik meer. Nog even afwachten dus... voorlopig voel ik me nog niet beter en ben ik nog steeds thuis. Ben de hele dag misselijk en veel braken, gisteren ook echt overgegeven. Ook ben ik super moe en lusteloos..... echt een drama! Ook heb ik nog een kleintje van 2 rondlopen en op de dagen dat zij niet op de crèche is en dus thuis is het extra vermoeiend. Sorry, maar moest 't ff van me afschrijven...... Dank je!
Hoi Patricia, Vervelend dat het niet zo lekker gaat als je gehoopt had op je nieuwe werk. En dan vooral wat betreft hoe je jezelf voelt. Super dat je een gesprek bent aangegaan. Is lijkt mij ook wel het slimste. Maar waarvoor ik toch even wil reageren is het volgende. Ondanks dat het lastig is om dit te kunnen bewijzen, is het zo dat zwangerschap nooit een reden mag zijn om je niet door je proeftijd te laten komen. Dus ik zou het allemaal een beetje in de gaten houden. Wanneer je op google zoekt met de zoektermen proeftijd+zwangerschap kan je hier wel veel over vinden. Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar dat weet je in ieder geval wat je rechten zijn. In ieder geval veel succes. Ik hoop voor je dat je je snel beter zal gaan voelen! Groetjes Mariska
Het mag dan misschien wel geen reden zijn om je niet door de proeftijd te laten komen maar een werkgever hoeft zover ik weet geen opgaaf te doen waarom je er niet doorheen komt. Je hebt denk ik hoe dan ook geen poot om op te staan mochten ze je niet willen houden ook al mag zwangerschap geen reden zijn.
Wist je dat als jij in de ziektewet zit door je zwangerschap, dat je werkgever het geld van het UWV krijgt of in iedergeval jij als het rechtsstreeks naar jou gestort word. Ik zit sinds week 30 in ziektewet. Via het UWV heb ik mijn ziektegeld gekregen omdat mijn werkgever het rechtstreeks naar mij heeft laten lopen. Nu is mijn verlof ingegaan. Het kan dan wel zijn dat je bij de bedrijfsarts of uwvarts moet. Dat zal je waarschijnlijk als hun niet moeilijk doen je ook wel vertellen dat ze van de vk een verklaring willen hebben. Heel veel beterschap meid.
een werkgever is geen sociale instantie die je maar in dienst houdt omdat hij bij ziekte door zwangerschap het geld toch terugkrijgt. TS werkte er net een week toen ze ziek werd... en als nu blijkt dat misselijkheid aan gaat houden en ze daardoor waarschijnlijk langer ziek is, dan is kans natuurlijk heel groot dat werkgever zegt jammer meis, maar heb iemand aangenomen om te werken en niet om ziek te vieren. Het is wat anders als je al een tijd ergens werkzaam bent. of je WW krijgt, dat krijg je als je voldoet aan de eis van afgelopen 36 weken 26 weken gewerkt.
Heb de afgelopen paar jaren gewoon gewerkt, dus dat zit dan wel goed. Ik hoor deze week meer van Personeelszaken. Bedankt voor jullie reacties!
He Patricia, heb je al wat gehoord van PZ? Wel goed dat je open kaart gespeeld hebt hoor, je kunt maar beter eerlijk zijn. Ik hoop dat het helemaal goed komt! Ik meldde me vanochtend ziek op mijn werk omdat ik zo hondsberoerd was dat ik alleen maar kon overgeven thuis. Reactie bazin (zelf twee kinderen notabene): zwangerschap is geen ziekte, dus geen reden om thuis te blijven. Je meldt je wel erg makkelijk ziek zo. Echt waar, ik wist niet wat ik hoorde! Uitgelegd dat ik al drie weken misseiljk op het werk zit en echt mijn best doe om er te zijn, maar dat het vandaag echt niet ging. Draaide ze beetje bij, maar echt, wat een reactie zeg. Was enorm beledigd.
Jeetje.... idd een belachelijke reactie! Dat slaat echt nergens op! Helaas heb ik nog nix van PZ gehoord. Gisteren belde mijn leidinggevende dat ze op dit moment nog niet zover waren om een afspraak te maken. Wel vroeg ze of ik een zwangerschapsverklaring wilde regelen. Dus ik zit nog steeds thuis. Symptomen zijn nog hetzelfde. Nog geen verbetering helaas... Jij ook veel sterkte!