Hoi, sinds een maand zit mijn dochter op nutrilon pepti. Hiervoor had ze vreselijke krampen na een fles, maar sinds we pepti gebruiken zijn die zo goed als weg en gaat het veel beter. Ook haar reflux klachten zijn sterk verminderd/ weg. Maar wat wel is, tijdens een fles en net erna klinkt ze ontzettend benauwd. Alsof heel haar luchtwegen vol met slijm zitten. Zo'n gevoel van: ik moet even flink hoesten en dan komt het slijm los. Ook klinkt ze al 9 weken alsof ze flink verkouden is. Haar neus lijkt vol te zitten. Ik vraag me af of dit een symptoom is van eventuele reflux (waar ik overigens over twijfel of ze dit wel echt heeft...) of dat het nog een symptoom is van koemelkallergie en dat de voeding dus niet goed is--> ze moet op sterkere voeding. ben benieuwd of iemand dit herkent.
Hier hoorde dat overduidelijk bij de koemelkallergie. Dit verdween na gebruik van dieetvoeding. Duurde overigens wel een maandje voordat alle symptomen, waaronder benauwdheid, waren verdwenen. Mss even overleggen met de arts?
Hoi, Bij ons waren dat symptomen van reflux. Jesse hebben ze zelfs op de neocate voeding gezet (volledig koemelkeiwitvrij) en is vorige week geprovoceerd. Geen koemelkallergie hier. Zijn benauwdheid en volle neus kwamen door de reflux die niet voldoende werd behandeld. Nadat we nexium zijn gaan gebruiken verdwenen de benauwdheid en het volle geluid die hij maakte. Een lastige dus, want het kan allebei. Hoelang gebruik je pepti? Je zou een betere dieetvoeding kunnen bespreken en dan kijken of de klachten verdwijnen. Zo niet, dan kan het toch de reflux zijn. Wat een zoektocht zo hè?
Hij had een rochelende ademhaling en soms een piepende ademhaling. Vooral na een flesje hoorde je echt een brommende ademhaling. Verder veel niezen en vol klinken in de neus. Hij had ook flink uitslag op zijn gezicht en nekje. Achteraf is dat zuur geweest. Verder had hij ook dikke oogjes, veel kokken, hikken, moeilijk boeren, algehele onrust, keek ook echt ongelukkig. Veel kreunen als hij lag. En standaard 2 uur na zijn fles in zijn slaap wakker worden en huilen. Een aantal klachten komen ook bij koemelkallergie voor, dus daarom zijn ze bij Jesse dat traject in gegaan. omdat hij steeds slechter ging drinken heb ik om provocatie gevraagd, zowel de pepti als de neocate zijn namelijk heel vies van smaak en hij is dus niet allergisch. Bij ons verminderde de klachten voor het grootste deel toen hij nexium kreeg. Hij had wel nog veel kramp van de reflux, door het zuur zijn het maagje en de darmpjes vaak erg gevoelig, maar dat is nu ook weg omdat we zijn gaan bijvoeden. Hij heeft af en toe nog wat last van zijn reflux, maar als ik het vergelijk met 2 maanden terug, dan is dit een verademing voor hem en voor mij. Het is eindelijk een blije baby.
Tokkel, klinkt erg herkenbaar wat je zegt. Ook hier gaan de flessem steeds moeizamer. Klachten hier zijn: vol klinken inde neus, rochelend geluid tijdens fles en net erna, niezen, hik(wordt wel minder), veel huilen als ze wakker is echter slaapt ze veel en prima. Ik zie geen blije baby.... Dik jij ook nog in?
Ja, bij de neocate (koemelkvrij) met nutriton, waar hij niet lekker op reageerde. Nu hij geen koemelkallergie meer heeft geven we friso comfort die van zichzelf al dik wordt. Hij kan gewoon nog niet zonder, dan ik het ook weer hikken en slikken geblazen. Je zou eens kunnen proberen om in te dikken met pure Johannesbroodpitmeel van natufood. Daar hebben veel meiden uit het refluxtopic baadt bij gehad. En ik weet niet welke medicatie jullie nu gebruiken, maar als ik je verhaal lees dan heb ik het idee dat haar reflux nog niet voldoende behandeld wordt. Vooral omdat ze ook slechter gaat drinken. Bij Jesse is het maanden een drama geweest en de melk die we vanuit het zh kregen voorgeschreven werd steeds viezer, waardoor hij nog slechter ging drinken. Uiteindelijk werd mijn vermoeden bevestigd dat het nooit koemelkallergie is geweest, maar gewoon verkeerd behandelen van de reflux. Hij heeft nu voldoende aan nexium en ingedikte melk. Gaat zelfs zo goed dat hij na 15 minuutjes al in de box kan spelen. Herken veel hoor, toen Jesse net zo oud was als jouw dochter zat ik er ook zo doorheen en wist ik niet meer wat ik moest doen om het beter te maken voor hem. Uiteindelijk na 3 maanden vonden wij de lijn omhoog en nu gaat het eindelijk goed en kunnen we genieten. Ik stond op een gegeven moment elke ochtend mezelf moed in te praten en te zeggen dat hij weer een dag ouder was en dus een dag dichter bij het moment dat het over was. Ik heb hier een boek van Stefanie Lampe over refluxkindjes die inmiddels te verstoffen ligt. Wil hem wel naar je toesturen? Het was voor mij een wereld van herkenning en er staan goede tips in. PB maar even als je dat wilt. En dan spreken we af dat jij het boek over een paar maanden naar de volgende mama stuurt
Tokkel, ik krijg gewoon tranen in mn ogen van je bericht. Ja ben echt een emo muts op het moment. Zoveel herkenning en dan je laatste stukje over dat boek. Ik stuur je zo een pb. op dit moment zit ze aan de pepti en de zantac 2 keer per dag. Als ik jou goed begrijp is de nexium hetgene geweest dat alle klachten heeft weggehaald? Ik heb mijn ka gemaild 2 weken terug en die vertelde dat tegen het rochelen etc geen medicijn is, behalve indikken. Nou dat werkt dus totaal niet daar tegen.
Finn had het allebei...dus ik weet niet waar het een symptoom van was. Maar ik weet wel dat het echt heel duidelijk bij koemelkallergie kan horen. koemelkallergie kan echt op de luchtwegen slaan. Bij Finn nog steeds wel.
Je zou de KA kunnen vragen om tijdelijk nexium te proberen. Dat middel maakt ook minder maagzuur aan. Als het goed is moet je binnen een paar dagen verschil merken. Indikken is inderdaad tegen het omhoog komen van het eten. Nexium zorgt er voor dat er minder zuur aangemaakt wordt, het zuur niet zuur meer is en het beschermd de slokdarm. Jesse had een ontstoken luchtpijp door het zuur, vandaar dat ze aan koemelkallergie dachten (terecht ook, want het kan een symptoom zijn). Toen hij nexium kreeg verdwenen zijn klachten aan zijn luchtwegen. Hij had daarna nog wel last, maar veel minder dan daarvoor. Veel refluxmama's zweren bij nexium. Een paar kindjes krijgen er kramp van, maar de meeste hebben nergens last van. Wij hebben op een gegeven moment gewoon tegen de kinderarts gezegd, we gaan nu nexium proberen, want het gaat niet goed zo. Hij ging daar toen in mee. Sterkte meid, het is echt zwaar voor jouw als mama en zo zielig voor je kleine meid, ik weet het. Het komt goed. In dat boek staat een mooie opmerking, na het zuur komt het zoet. En dat is echt zo!