consultatiebureau; druk maken om gewicht/ voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wisteria, 15 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wisteria

Wisteria Lid

15 apr 2015
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat ze op het consultatiebureau onnodige onrust zaaien en wil graag jullie mening.

Mijn zoontje was een krappe 2700 gram bij geboorte, maar ik en mijn partner zijn beide erg dun dus ons verbaaste dat niet. Zoontje was kerngezond en kwam 60 tot 150 gram per week aan. Vorige week was hij echter maar 5 gram in een week aangekomen. Ik maakte mij niet direct druk (hij doet het verder heel goed) maar op het consultatiebureau hadden ze gelijk lichte paniek en ik moest even blijven wachten op de verpleegkundige om aan een kruisverhoor onderworpen te worden. Hij werd ook gelijk onderzocht en bleek zoals ik al dacht helemaal gezond. Wel fijn op zich, stel er is toch wat, maar ik vond het allemaal wat overdreven. Conclusie, ik moet hem meer voeden.

Hij kreeg 7x daags 70 ml bv (ik kolf momenteel) en tussendoor extra als hij dat aangaf. Ik moest van hun nu 7x 90ml geven en tekort aan bv aanvullen mrt kv en nog 3x tussendoor 30ml. De eerste dag ging dit moeizaam, maar in het weekend kreeg hij zijn regeldagen/ groeispurt (zat ik al op te wachten vandaar dat ik mij niet zo druk maakte, ik ken mijn kind en weet hoe zijn groeispurts gaan) dus gaat die 90ml er wel in. Die 30ml 3x daags extra geef ik hem echter niet, dat wordt dwangvoeden dan.

Ik moest na 5 dagen weer komen wegen en mijn zoontje is in die 5 dagen 300 gram aangekomen. Ik had zo iets van zie je wel, maar ze zijn er nog niet gerust op en ik moet elke week komen blijven wegen.

Ik vind het allemaal erg overdreven. Ik wil niet elke week komen want mijn herstel na keizersnede loopt moeizaam en is dus een grote belasting en daarnaast heb ik het gevoel dat ik mijn kind tot aan de rand aan het volstoppen ben, met spuitluiers en veel onverteerde melk (veel witte vlokken) als gevolg. Ik weiger daarnaast die 30ml extra te geven, laat hem eerst maar eens goed wennen aan de verhoging. Ook ben ik nu druk met extra kolven in de hoop mijn bv op te krikken en weer volledig bv te kunnen geven. Ligt het aan mij en ben ik gewoon eigenwijs of overdrijven ze nou?

Ik voel mij behandeld als onwetende eerste keer moeder terwijl ik mij juist zeker voel als moeder maar door dit soort dingen van mijn stuk wordt gebracht.

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Heel simpel, 1x poepluier en het gewicht op de weegschaal is al anders.als jij denkt dat hij tevreden is,ziet dat de extra melk teveel is dan geef wat hij nodig heeft en niet meer omdat het cb het "verplicht"
    Het cb kan je advies geven en als jij er niet mee eens bent dan hoef je het op te volgen.
    Ook extra wegen hoeft niet als jij dat niet wil.
    Cb is niet verplicht en als wekelijks gaan wegen stress geeft dan ga je alleen naar de gewone afspraken of zelfs niet.
    Hier gaan we naar de normale afspraken en meer niet.en als ik iets niet wil zoals voor de 6 maanden bijvoeding dan gebeurt dat niet. En als ik een prik wil uitstellen omdat ze niet helemaal gezond is stel ik die uit.gezeur?Dan zeg ik zo gebeurd het en anders niet.
    Ik ga niet ja en amen zeggen omdat zij vinden dat ik iets moet, ik bepaal zelf wat het beste is voor mijn kinderen.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.951
    113
    Vrouw
    Heb je de groeicurve op borstvoeding.com al eens ingevuld?

En verder eens met bovenstaande....gaat toch prima zo?

4. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Volg je eigen gevoel. Er is niets beters dan je moedergevoel.
    Als jij van mening bent dat het goed gaat, je kleinte is tevreden en net zo actief als anders...., gewoon een beetje van je af laten glijden.

5. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    De groeicurves zijn al een tijdje offline, problemen met de server ofzo...

Maar on topic: luister naar je moedergevoel! Ik vind het eerlijk gezegd niet zo dramatisch als ik het zo lees... Is je kind nog alert en ziet hij er gezond uit? Dan is er mijns inziens niets aan de hand! :)
    Dus: Wees lekker eigenwijs en niet alles klakkeloos overnemen van het cb! ;) Zij werken op basis van standaard adviezen, maar ieder kind is anders. En anders kun je wellicht aangeven wat jij ziet bij je kind, zoals die spuitluiers en onverteerde melk, en dat je door hun adviezen juist onzeker gemaakt wordt?

6. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    TIP: de curves zijn idd al een tijdje offline bij borstvoeding.com, maar op de site van LLL kun je de WHO curven in PDF formaat downloaden en printen. Kun je het iig op papier bijhouden.

7. Wisteria

Wisteria Lid

15 apr 2015
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Ik zal inderdaad wat meer mijn eigen gevoel volgen. Mannetje kan zelf heel goed aangeven wanneer hij honger heeft en wanneer hij meer wilt of genoeg heeft gehad. Ik ga meer naar mijn kind luisteren en minder naar het cb, want ik merk dat hij nu meer onrustige darmen heeft (veeeeel lucht etc.) en dat is ook niet fijn voor hem. Zijn ontlasting ruikt ook gewoon naar melk dus ik denk dat hij nu iets te veel krijgt en niet alles verteert

8. meintje83

meintje83 Actief lid

15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    dit is echt heel herkenbaar, toen mijn zoontje ook te weinig was aangekomen gingen hier ook alle alarmbellen af, ook inclusief lichamelijk onderzoek door de arts, wat goed was, en vroegen ze gelijk of ik maar niet wou overstappen op kunstvoeding, want de borstvoeding opkrikken zou wel heel moeilijk en zwaar worden... Maar ik wilde echt niet stoppen. Toen moest ik wel naar de lactatiekundige van ze en 4 dagen later weer wegen! Ik vond het nogal snel omdat je in 4 dagen niet zo snel je borstvoeding kan opkrikken. Lactatiekundige was het met me eens. Als je elke week weegt zie je veel meer de schommelingen. Volgens haar zou 1 keer per maand of 1 keer per 2 maanden wegen veel beter zijn. Hier gaat het nu overigens goed en geen gezeur meer van CB, maar toch voel ik me elke keer beoordeeld op m'n moederschap als ik daar ben en ben ik elke keer bang dat er niet genoeg gewicht bij is gekomen, ook al weet ik dat het met m'n zoontje prima gaat.
    Verder ben ik het eens met het bovenstaande. Ik heb vaak het idee dat als je kind niet op de middenlijn zit dat het niet goed is, hoewel ook de andere lijnen normaal zijn

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    In mijn ervaring: moedergevoel heeft het altijd bij het rechte eind... en CB (zeker!) niet...

Je kindje is gezond, alert en groeit, dan loopt het echt in een weekje niet in de soep ;)... Als jij dus niets voor wegen voelt, dan niet, toch? Ik zou eerder een lactatiekundige om advies vragen dan CB.

Ik heb vaak met mijn CB in de clinch gelegen... als ik mij zorgen maakte, 'was dat niet nodig' (later bleek er wel echt wat te zijn...) en als zij begonnen te zeuren, dan was dat altijd een storm in glas water. Heb echt al een partij 'domme' adviezen gehad die ik naast me neer heb gelegd.

10. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik geef ook borstvoeding en mijn dochter (nu 8 maanden) zit vanaf het begin af aan al dik onder het gemiddelde. Eerder maakte ik me er wel druk over wat ze zouden zegen op het cb, maar ondertussen niet meer. Gelukkig maken ze hier ook niet zo'n drukte. De laatste keer was ik bij de arts en die vond dat ze er goed uit zag. Ze is ook verschrikkelijk actief dus volgens mij beweegt ze alle kilo's er meteen weer af ;)
    Zolang je kindje er goed uit ziet, vrolijk en actief is het goed.

Je moet trouwens ook opletten dat je kindje wel bloot gewogen wordt want ik heb haar een keer met luier aan laten wegen, want die woog volgens de assistente niet zoveel. Nou toen klopte er meteen niks meer van en leek het de keer daarna alsof ze echt heel weinig was aangekomen

Deel Deze Pagina