Zoals al meerdere malen is aangegeven is het een recht. Ondanks dat ik niet altijd tevreden ben met hun adviezen vind ik het toch een soort plicht om er wel heen te gaan. En zeg nou zelf, eens in de zoveel tijd een prik of een babbeltje hoeveel moeite is dat nou? Ik ben blij met het wegen en meten en de adviezen kan ik soms wel en soms niet gebruiken.
Het is een recht. Een cb-arts is ook geen huis/kinder arts he, voor medische zaken ga je naar je huisarts. Prikken kan bij de ha, maar die moet je zelf betalen en een ja prikt niet zoveel als een cb-arts
Ook ik kreeg bij de eerste het advies haar een training stevig ouderschap te gaan. Ik vroeg enkel iets over haar poeppatroon? Vanaf toen alleen gegaan om te wegen en te enten. De andere afspraken niet geweest. Bij de jongste wilde ik het ook zo doen, echter trof ik een super verpleegkundige, en onze zoon had met zijn gedrag extra aandacht nodig. Ipv minder te gaan, heb ik veel extra consulten gehad Het staat en valt dus echt met wie je treft.
OMG jij hebt echt een bizar vreemd mens getroffen! Geen klacht ingediend? Hier ook een redelijk vreemde vogel. Brilletje op punt van neus en dan met van die priemende ogen vertellen hoe het ABSOLUUT niet moet. En de vpk die maar blijft zeggen dat we zl moeten laten huilen. Eerste advies kwam met 5 weken. Op mijn vraag of het medisch zou kunnen zijn, de onrust, zei ze dat we dat konden bekijken als we eerst een week gecontroleerd hadden laten huilen. Ik moest mensen om me heen verzamelen die me tegen zouden houden als ik tòch naar mijn huilende zoontje zou willen gaan, de babyfoon uitzetten en muziek luisteren. Zoonlief bleek verborgen reflux te hebben. Nu komen die adviezen terug als ze adviseert een fles te laten vallen. Ze legt uit dat laten huilen de enige manier is en zegt tegen zl: "Jahaa, want teveel melk is niet goed voor je niertjes he?" Zucht, hij krijgt helemaal niet teveel melk. Bouwt zn flessen rustig zelf af. En ja, hij heeft nog echt behoefte aan een nachtvoeding. Oh ja, ze heeft zelf geen kinderen. En uitleggen dat wij meer van de natuurlijke aanpak zijn, ons gevoel volgen en niets hebben met t soort adviezen heft niks geholpen.
Nee joh, geen slapende honden wakker maken. Ik moet er niet aan denken dat iemand 'stevig ouderschap' suggereert. Gewoon ja en amen zeggen en daarna toch lekker naar mijn eigen gevoel en verstand luisteren. Ik was een probleemkind vroeger die altijd al met priemende ogen en een attitude behandeld werd omdat ik 'anders' was, dat ik voor het welzijn van mijn kind maar in het CB-keurslijf kruip voor die paar keer per jaar dat we er zijn. Suck it up; ja en amen, klaaaar. En je staat binnen drie kwartier weer buiten - niks aan de hand, adem in, adem uit. En als olie van je af laten glijden. Het is voor zijn bestwil - waarom weet ik ook niet, maar we doen het maar. Slechter kan hij er niet van worden, denk ik altijd maar I'll manage. Maar ik neem in ieder geval vrij weinig van hen aan. Laten huilen en flessen eraf werd hier ook benoemd. Ik lees mij altijd van tevoren in wat het gemiddelde kind eet en drinkt - dat noem ik daar op. Dan zeggen ze: keurig Hij zit perfect op de groeicurve!!! Goed bezig. En dan ga ik weer naar huis en doe ik het op mijn manier. Ander pad van handelen -> zelfde 'perfecte' uitkomst. Fair enough, toch?
Voor mijn oudste hoef ik er gelukkig nu nog maar 1 keer heen. Vanaf dat ie een jaar werd, is het echt een drama met hem op het CB, lijkt wel of er een bepaalde vloek op rust. Dus mij benieuwen hoe het gaat Met de jongste gaat het tot nu toe nog heel goed, maar zodra ik merk dat hij net zo'n afkeer krijgt en net zulke scenes trapt ga ik nadenken of ik nog braaf op controle kom.
Toch vind ik het wel vervelend, ik krijg zo vaak advies waarvan mijn oren gaan klapperen. Hoeveel onzekere moeder zullen zulke adviezen opvolgen omdat ze denken dat het goed advies is? Ik trek mijn eigen plan, volgens mij snappen ze dat inmiddels wel vrij goed. Heb ook weleens geklaagd maar ook die medewerkers vonden het gegeven advies prima, tja dan kan ik er nog weinig aan veranderen.
Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met het Consultatiebureau in Stadskanaal. Aardige mensen en heb zelf nog geen 'rare' adviezen gekregen eigenlijk. Maar ze vragen bij mij ook nooit naar voeding, flessen en dat soort dingen. Soms heb ik wel het gevoel dat er jonge moeders zijn die zich snel aangevallen voelen en alles als kritiek opvatten. Ik zie het CB als een punt waar je advies mee krijgt en vind het heel fijn dat dat in Nederland bestaat. Wat je er dan mee doet, mag je zelf weten