consultatiebureau en stevig ouderschap??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Damay77, 10 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Van de verpleegkundige die het hielprikje kwam doen kreeg ik een boekje en vragenlijst van het consultatiebureau met het vriendelijke verzoek deze in te vullen. Het ging over stevig ouderschap. Volgende week zou er een verpleegkundige langskomen (gewone standaard bezoek 2 weken na de geboorte) en dan zou ze de vragenlijst bespreken.
    Nu heb ik al 2 mensen gesproken die pas bevallen zijn en zo'n vragenlijst niet gehad hebben. Ik heb begrepen dat niet iedereen dit krijgt, dat het alleen gegeven word aan mogelijke "probleem" of risico gezinnen....
    En aangezien ik alleenstaande mama ben, schijn ik dus al een stempeltje mogelijk risico geval te hebben....
    Met de vragenlijst proberen ze de risicogevallen boven water te krijgen en deze willen ze dan in een traject zettten met huisbezoeken enz.

Zijn er meer die die vragenlijst hebben gekregen?
    kan je het invullen van de lijst weigeren zonder concequenties?

Ik vind er namelijk belachelijke vragen op stasn en ik ben PRIMA in staat om zelf hulp in te schakelen als ik dat nodig heb.

2. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ik heb hem ook gehad er was bij mij geen aanleiding voor maar protocol. Ik heb hem ingevuld en nooit meer iets van gehoord

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Wij hebben hem ook in moeten vullen hoor. Iedereen hier bij ons consultatiebureau. Ik vond de vragen ook bizar.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Wij hebben hem ook gehad en zijn geen 'risicogezin'. Wij hebben hem ook niet ingevuld, gaat ze geen biet aan. Nooit meer iets van gehoord.

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier ook een "risico-gezin", zoals de wijkverpleegkundige het noemde. Dat kwam, omdat zowel mijn als hubby's ouders gescheiden zijn, mijn moeder vroeger veel psychiatrische problemen heeft gehad, de vader van mijn hubby alcoholist is en zijn relatie met zijn moeder niet zo goed is.

We hebben hem niet ingevuld, vond het belachelijk om direct een stempel opgedrukt te krijgen, alleen door ouders en gedoe rondom hen. Heb dat ook aangegeven en aangegeven dat als er iets was we direct contact op zouden nemen. Ze heeft het vervolgens nog wel 3 keer extra er proberen in te drukken bij het consultatiebureau, maar de 3de keer ben ik behoorlijk uitgevallen.

6. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Wij zijn geen "risico"gezin, en hebben hem ook gehad. Ik heb de lijst ook niet ingevuld, te belachelijke vragen.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ok. Meer die zo over de vragenlijst denken:D
    Mn moeder vond dat ik die lijst gewoon in moest vullen. Die is bang dat ik juist het consultatiebureau op mn dak krijg als ik niets invul...
    Want tja, ik heb immers niks te verbergen....

Wel apart dat bij ons niet standaard iedereen zo'n lijst krijgt...

Ik kan me herinneren dat ik bij mn dochtertje 2 jaar terug ook die lijst in heb moeten vullen. Zonder nadenken gedaan maar achteraf spijt van. Echt achterlijke vragen.
    Snap de bedoeling ervan wel maar eerlijk, wie zak nu toegeven dat hij zn kind mept? Wie zal die lijst nu werkelijk naar waarheid invullen?

En bij mn dochtertje stond mw ook nog eens onaangekondigd op de stoep. Het voelde achteraf gezien niet echt goed. Meteen al soort van stempel van mogelijk risico geval, die vragen en de manier hoe ze erop in ging enz,
    Man, ik moest me toen echt een soort van verantwoorden omdat ik weinig tot niks had met de mensen uit de buurt;) ze wilde je toen het liefste naar praatgroepjes en clubjes sturen om mensen te ontmoeten.. mwaa, daar zat ik niet op wachten.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Als je 't niet in wil vullen, ben je dat niemand verplicht hoor. En als je daarmee het consultatiebureau op je dak krijgt, dan zeg je vriendelijk dat je eigen huisarts de vaccinaties wel zal doen en ga je er gewoon niet meer naar toe ;) Je bent het consultatiebureau helemaal niks verplicht.
    Hier praat ik op het consultatiebureau echt alleen over mijn dochter en haar ontwikkeling, dat mijn vader bv vroeger een alcoholprobleem had gaat ze niks aan.

9. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier krijgt wel iedereen de lijst.
    Heb hem niet ingevuld en daarbij de uitleg gegeven dat ik vond dat sommige vragen echt anders omschreven moesten worden....
    Waren ze wel met me eens, maar ja ze kregen ze ook maar zo aangeleverd....
    En idd je bent niet verplicht die lijst in te vullen.

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Hier krijgen ook alleen potentiele risico gezinnen die lijst.
    Ik dus ook, want ik ben net als jij een alleenstaande moeder ;)
    Ik vond het echt belachelijk dat ik in het begin meteen zo'n stempel op me gedrukt kreeg (bleek ook tijdens andere bezoekjes).
    Ik heb die lijst niet ingevuld, ze hebben er nog wel 1 of 2 x om gevraagd maar ik vond het zo'n onzin.
    Ik kan prima voor mijn kind zorgen en heb zoiets echt niet nodig.

11. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je bent niets verplicht. Kan me voorstellen dat het heel vervelend is als je gelijk een stempel op je gedrukt krijgt, terwijl jij zelf totaal geen problemen ziet.

Toch denk ik ook dat het wel goed is dat het consultatiebureau in de gaten houdt of er mogelijk potentiële risico gezinnen zijn. Niet om met een bestraffend vingertje te wijzen, maar om problemen misschien voor te kunnen zijn. Ik ken heel wat gezinnen waarbij dat echt geen kwaad kan. Er zijn wat ouders die zelf gewoon niet de kennis en kunde hebben om een kind op te voeden. Je moet dat toch ergens kunnen signaleren.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Voor alle duidelijkheid: je krijgt geen stempel opgedrukt. Je valt enkel onder een groep waarin de risico's op verwaarlozing en mishandeling hoger liggen en daarom screenen ze die groep extra.
    Dat is echt wat anders dan dat je gelijk een stempel hebt hoor, want ze zetten je echt niet te boek als gezin waar mishandeling of verwaarlozing dus aan de orde van de dag zou zijn. Als ze dat zouden doen, dan heb je een stempel. Dat heb je nu niet.

Ik zie het probleem niet om zo'n lijst in te vullen. Hier ook gedaan bij Thirza, (standaard hier), en nooit wat van gemerkt verder. Toen ze een huilbaby bleek, werden er tijdens de afspraken wel vragen gesteld die ik als hulpverlener wel herkende als vragen om eea te checken. Tja, logisch, want ouders van huilbaby's doen nu eenmaal vaker rare dingen met hun kind, als alles ze boven het hoofd groeit. Ook daarvan verder nooit iets gemerkt en nu we bij Caitlyn weer hetzelfde hadden, zijn ze daar nooit meer op terug gekomen: ze weten nu wel dat het hier wel goed gaat en dat ik hulp inschakel als ik dat nodig heb.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier krijgt iedereen de vragenlijst. Wij hebben geweigerd (met argumenten) hem in te vullen. De vragen gaan echt veel te ver en het gaat ze ook gewoon niet aan. Drie vriendinnen van mij hebben hem wel ingevuld, maar 'gelogen', omdat ze geen stempel wilden op basis van die vragenlijst.
    Hier vreselijke jeugd gehad, maar wij hebben er alle vertrouwen in dat we zelf de juiste wegen wel weten te vinden, mocht er iets verkeerd dreigen te lopen. Dat hoeft het consultatiebureau niet voor ons te bepalen.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #14 tupp, 10 aug 2013
    Laatst bewerkt: 10 aug 2013
    Wij hebben hem niet gehad en ik word nu wel heel nieuwsgierig naar de vragen die er op staan waardoor mensen er gelijk zo'n afkeer van hebben.

Omdat ik de vragen niet ken, vind ik het kastig beoordelen. Maar ik snap wel dat ze dit doen. Bepaalde factoren geven meer risico op problemen. En dat is niet iets wat je bewust jouw kind gaat aandoen omdat het je hobby is ofzo. Vaak is het uit onmacht en hebben mensen in het begin niet in de gaten dat ze dingen niet handig aanpakken. Vaak wordt er dan pas hulp gevraagd als het al helemaal uit de hand is gelopen. Want ja: je wilt het toch in eerste instantie gewoon zelf goed doen en eventuele problemen zelf oplossen.
    Helaas kan dit ongewild wel als gevolg hebben dat problemen al veel groter zijn dan nodig was geweest, als er op tijd hulp was ingeschakeld. Als zo'n vragenlijst er aan kan bijdragen dat mensen op tijd wat extra begeleiding krijgen en problemen voor ouders en kind voorkomeworden, lijkt me dat alleen maar goed.

Ik zou die lijst dus toch invullen. Daarmee voorkom je eerder een stempel dan dat je er één van krijgt, denk ik.

15. Sempje

Sempje Niet meer actief

De vragenlijst in kwestie hebben wij volgens mij ook gehad bij het thuisbezoek van het consultatiebureau. Wij hebben 'm wel ingevuld maar uiteindelijk nooit op de post gedaan. Ik kan het niet uitleggen, maar had er geen prettig gevoel bij. Terwijl wij absoluut niet onder een 'risicogroep' vallen.

Desondanks vind ik 'stevig ouderschap' een heel goed initiatief. Jij hebt het misschien niet nodig, maar genoeg anderen kunnen wel extra hulp en begeleiding gebruiken. Als dat resulteert in een evenwichtigere opvoeding/leefsituatie voor een kind juich ik dat alleen maar toe.

16. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Idem. Is hier ook standaardprotocol, iedere ouder krijgt ze. Zou ook zo moeten zijn want probleemgezinnen komen ook voor bij mensen van wie je het niet verwacht. Wij hebben het niet ingevuld want we voelden ons niet aangesproken.

17. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
  18. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Wij hebben het aanbod en de vragenlijst ook gehad. Ze heeft uitgelegd voor wie het programma bestemd is en liet de keuze aan ons. Ik heb direct aangegeven dat we er geen behoefte aan hebben en heb ook niets ingevuld. Nooit meer wat over gehoord, bij ons is het net zo vrijwillig en vrijblijvend als al die zwangerschapscursussen die ze aanbieden...

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tupp, als je wilt weten wat er oa. voor vragen in de lijst staat, in onderstaande links staat een greep uit de vragen die ik echt te ver vond gaan. Of nou ja, te ver... meer te doorzichtig. Net als over kinderen slaan (stond er ook tussen). Je weet gewoon dat je gedonder krijgt als je dat 'verkeerd' invult:

Leafde hat wun!: Ik ben niet gek... Ik ben een vliegtuig...

20. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Bedankt voor de vragenlijst Chiggy, begon me net af te vragen wat er ook alweer gevraagd werd. :)
    Zijn op zich best heftige vragen, maar voor degenen die behoefte hebben aan extra coaching door de genoemde situaties vind ik het erg goed. Ik ben blij dat er in ieder geval een programma voor Stevig Ouderschap bestaat, voor degenen die er echt baat bij hebben!

Deel Deze Pagina