Heb net ff zitten kijken in het boekje van mijn dochter, die kreeg kunstvoeding en die woog met 6,5 maand 6300 gram en was ook 67 cm. Dus qua voeding maakt het niks uit Ook altijd een lichtgewicht, nu nog steeds hoor! Kreeg altijd te horen adt ik haar maar meer eten moest geven ja, lekker makkelijk gezegd he, als een kind niet wil dan wil het niet...
Hier ook het advies gekregen om vanaf 4 maanden met vaste voeding te starten en van de kinderarts daar kreeg ik te horen dat het abnormaal is dat mijn dochtertje nog niet doorsliep bij 5 maanden Gelukkig lees ik op dit forum veel tips en ervaringen! Naar het cb luister ik al lang niet meer.
'Mijn' CB is echt super met bv en bijvoeding, adviezen zijn niet altijd nuttig, maar ze doen heel erg hun best en promoten zeker bv. Maar de kinderarts en verpleegkundigen bij het OLVG ziekenhuis kijken elke keer weer raar op als ik zeg dat ik borstvoeding geef. De eerste 12 weken werd het enorm gepromoot. Daniel lag daar toen hij 2-3 weken was en er werd meteen een kolf op de kamer gezet en een lactatiekundige geroepen. Maar als we nu voor nacontrole komen klinken ze echt verbaast dat we met 2, 3 en 6 maanden NOG STEEDS borstvoeding geven.. raar hoor..
@princesje: nou, als ik jouw verhaal hoor, zou ik niet direct zeggen dat ze anti-BV zijn hoor! 't Is idd niet een heel slim advies om zonder enige connotatie dan te zeggen: meng maar, maar dit anti-BV noemen is wel erg kort door de bocht! Wat je zelf benoemt van bijkolven, ja, da's tuurlijk veel slimmer om je voeding op peil te houden en brengen. Maar zoals je het vertelt heeft ze het niet over standaard gaan mengen gehad, maar over incidenteel. De andere verhalen vind ik wel vrij bedroevend moet ik zeggen... Hier goeie ervaringen met CB en kraamzorg ook. OP beide plekken de intentie om BV te stimuleren en de juiste kennis van zaken. Ik voedde in eerste instantie met tepelhoedje, omdat Thirza niet goed pakte, maar daar gelukkig geen commentaar op gehad, zoals ik ook nogal eens van anderen hoor. Er werd gezien dat ik daarmee juist de intentie had om BV te kunnen geven en dus was het prima. Kraamzorg heeft me destijds gestimuleerd een lactatiekundige erbij te halen, dus ook super,
Hier op CB hele goede voorlichting over BV! Ze adviseerde me om Tygo pas na het prikje aan te leggen ipv tijdens het prikje zodat hij BV niet met pijn zou assoiceren en hier verbieden ze KV naast de BV maar ze hebben ook een borstvoedingscertificaat dus ik heb geluk!
Hier ook een heel goede ervaring bij het CB. Toen ik voor de tweede prikjes ging, kreeg ik de vraag: "u gaf borstvoeding?", waarop ik zei: "neenee, ik GEEF borstvoeding". Nou, wat ik toen te horen kreeg...ik dacht dat ze op de duur een serenade ging afsteken . Ze was zo vol lof en positief dat ik me eigenlijk een beetje ongemakkelijk ging voelen haha. Ook over het feit dat Lore een zware meid is (6,8 kg op 14,5 weken) was ze enkel positief: "dan kan ze tegen een stootje als ze een keertje ziek wordt, niks van aantrekken, je doet het ongelooflijk super!". Ze maakte me helemaal verlegen ... @Noatje (en even off topic): vreemd. Hier raden ze net aan om het tijdens te doen. Bij de hielprik heeft Lore geen kik gegeven omdat ze aan het drinken was. Ze hebben ook twee keer bloed moeten trekken ivm bilirubinegehalte en twee keer hebben ze gewacht tot ik haar ging voeden. Ze had het niet eens door dat ze geprikt werd. Ze was toen wel nog heel jong (amper een paar daagjes oud), misschien leggen ze dat verband dan weer wel als ze wat ouder zijn.
Jemig wat een zeikerds in dit topic zeg (wat betreft het verhaal van TS). Het is wel weer duidelijk dat ik bij het borstvoedingsforum zit. Ik denk dat het alleen maar haar intentie was om duidelijk te maken dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je flesvoeding bij geeft als je productie (tijdelijk) te laag is. Je kunt het kind moeilijk niets geven toch? Het leven gaat echt niet alleen maar om borstvoeding hoor. Ze had daarnaast wel wat meer tips kunnen geven over het omhoog brengen van de productie, maar zo vreselijk is het nou ook allemaal weer niet. Jij bent toch zelf verantwoordelijk voor die borstvoeding? Oh en andere verhalen vind ik inderdaad wel wat ernstiger.
@ MerleQ: wat reageer je raar zeg. Het advies is niet zo onschuldig als het lijkt. Voor de 9-10 maanden is je productie niet stabiel. Om dan het advies te geven om een flesje bij te geven kan juist je productie verder achterop brengen. En om te zeggen dat je met 4 maanden op 4 voedingen zit is ook een prima manier om je productie nog meer naar beneden te krijgen. Juiste adviezen zouden zijn geweest: meer aanleggen, om de productie te verhogen. want als je productie te laag is, kun je die alleen omhoog krijgen door meer aan te leggen/te kolven. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor de bv, maar dit zijn gewoon geen goede adviezen, integendeel! En dat mag best gezegd worden vind ik.
Precies, je zit op het bv-forum. Je hoeft hier niet te lezen hoor MerleQ! Omdat TS zelf niet aangaf dat ze problemen heeft met de borstvoeding, kwam die opmerking van het cb een beetje vreemd over denk ik. Ik kreeg bijvoorbeeld een mompel van mijn cb-arts toen Kevin met 2 maanden (!) 'nog' niet doorsliep: 'Met de fles slapen ze wel door...'. Ik bedoel, daar zit je toch niet op te wachten als je zelf niet aangeeft dat dit een probleem voor je is? Ik heb haar toen heel nadrukkelijk en strak aankijkend gevraagd: 'U adviseert mij dus om - tegen het advies in - voor 6 maanden te starten met flesvoeding?'. Toen had ze wel door dat ze niet zo verstandig bezig was. En zei snel ' Nou ja, ehhh.... dat hoeft natuurlijk niet'. Meteen einde discussie.
Naar wat ik begreep heeft TS mogelijk te weinig melk voor haar kleine en stelde de arts voor om haar (tijdelijk) wat flesvoeding erbij te geven zodat zij/hij niets tekort zou komen. Ze kolft toch? Dus de productie wordt niet op peil gehouden door (vaker) aanleggen dus een flesje kunstvoeding kan echt geen kwaad. Dat lijkt mij vooralsnog beter dan te weinig voeding. Ik snap niet waarom jullie hier zo verbolgen om zijn. Het lijkt mij een prima advies alleen niet volledig.
Ja, maar je begint met 1x en dan? Dan weten je borsten dus niet dat ze meer moeten maken, snap je? Je kan dus beter vaker aanleggen/vaker kolven en dat dan geven dan kunstvoeding erbij geven. Op die manier heb je het snelste weer genoeg melk. Verder kolft ze niet alleen maar, maar moet ze meer kolven omdat ze denkt dat de productie niet meer helemaal op de kleine is afgestemd. Verder is ze ook net weer gaan werken, dat kost een hoop energie en is er tijdelijk wat minder energie voor de borstvoeding, maar daar moet ze wel energie instoppen, tenzij ze wil stoppen, dan doe je er niks aan en geef je kunstvoeding. Zo loopt je productie verder terug, maar daar zit ze duidelijk niet op te wachten. Ze had liever een arm om dr schouder gehad, dat het idd kut is en dat het idd zoveel energie kost, maar dat het wel echt super is dat ze zo haar best doet. Wat ze kan doen om de productie te verhogen, wanneer kolven, wanneer aanleggen, hoe vaak? En niet alleen een kale reactie, dan geef je een keer kunstvoeding bij.
Ik bedoelde idd te zeggen dat ze verkeerd advies geven aan iemanddie bv geeft. Als je gaat bijvullen met flesvoeding loopt de boel alleen maar terug en bijvoeden vanaf 4 maanden wordt niet geadviseerd bij bv. Dus ik snapte idd niet dat ze me die adviezen gaf, ik had het fijner gevonden als ze me tips had gegeven over het opkrikken van de productie Ik bedoel ook niet te zeggen dat ze absoluut tegen bv zijn, dat zeker niet, maar dat ze zich er weleens wat meer in mogen verdiepen, aangezien ze toch een advies geven wat tegenwerkt... Het is niet leuk, dat als je je rot voelt of supermoe of wat dan ook dat de meeste mensen meteen zeggen, dan stop je toch met bv? of dan ga je toch afbouwen? Dat is niet de oplossing! ik wil idd liever horen dat ik het goed doe, dat geeft toch weer een oppepper! anyway, de dip is inmiddels ook opgelost. Ik kolf inmiddels 180 ml dus dat is meer dat genoeg!