Schoonmoeder heeft Coeliakie. Vrij heftige ook. Morgen over een week. Gek dat ik vandaag bij al het eten stil stond bij de gluten. Mocht hij het wel hebben geef ik hem iets waar hij zich niet lekker door voelt. Maar heb begrepen dat we gewoon gluten moeten blijven tot aan een eventuele test. Vreemd gevoel.
Nou, dan zou ik me niet lang druk er over maken en de mensen die dat wel doen... Lekker negeren In "ergste" geval... heeft hij het niet. Dat hoor je toch het liefst uiteindelijk. (Al was mijn eerste gedachte van diezelfde strekking hoor... Hier weinig goede ervaringen met kennis op het consultatiebureau )
Dan is er wel een grote kans dat hij het heeft. Je moet inderdaad gluten blijven geven. Zelfs na het biopt zei de arts tegen mij dat het er goed uit zag en hij geen dieet hoefde te volgen. 2 dagen later belde hij me 's avonds op dat het toch coeliakie was en we direct met een dieet moesten beginnen.
Hoe kan die arts dat niu gezegd hebben? Aan een biopt zie je namelijk niks. Die gaat voor een week op de kweek. Sommige artsen zou je een punthoofd van krijgen!
Vandaag geprikt. 4 buisjes. Naast anti stoffen ook op ijzer en lactose. Gen prikken doen ze niet gelijk omdat dit een hele dure test is welke nu nog niets zegt. Wanneer er uit de eerste test niets komt overwegen ze deze gen test. Ze snapte de doorverwijzing heel goed gezien de gestagneerde groei en zijn bolle buik. Wanneer de test niets uitwijst gaan we verder om tafel. Biopt doen ze liever niet zo jong. De darmen zijn volgens haar nog te gevoelig hiervoor. Dit doen ze liever pas op latere leeftijd. Dus hopen ze eerst door deze onderzoeken meer duidelijkheid te krijgen. Woensdag worden we gebeld over de uitslag.
Prikken op lactose? Da's knap! Ik denk dat je iets anders bedoelt. Laat je even weten wat de uitslag was?
Lol oww. Ze gaf iig aan breed te prikken zodat er meer gecontroleerd was. Mijn vriend zei dat hij ook lactose had gehoord. Maar goed dat zal er dan niet bij zitten.
Zoontje zijn bloed was helemaal schoon. Ziekenhuis wil nu even niets meer doen. Over 6 weken terug komen om zijn gewicht in de gaten te houden. Aan de ene kant opluchting. Maar toch maak ik mij druk waar zijn gestagneerde groei en afrikabuikje dan door veroorzaakt worden. Maar das waarschijnlijk mijn over beschermde moeder gevoel. Voor nu is hij gezond verklaard..
Vriendje van onze kinderen is sinds vorige zomer af en aan aan de diarree en ook verminderde weerstand etc. Bij hem wees bloedonderzoek en ontlastingonderzoek niet direct rare dingen uit, maar omdat hij zo ziek bleef, is er afgelopen februari een biopt genomen en het blijkt dus inderdaad coeliakie te zijn bij hem (kereltje is 3,5) Okay wij wonen in Duitsland en in Duitsland wordt er soms net even sneller naar wat "hardere middelen" gegrepen als in NL
Mijn dochter heeft lange tijd met een bolle buik en buikpijn, veel scheetjes laten dat soort dingen gelopen. Vanaf dat ze 2 jaar was hebben we bij een kinderarts gelopen.Ze was lactose intolerant maar dat was dan het enige wat aantoonbaar was. Ze had een lichte reactie op koemelk dus over op soja.. Het hielp allemaal niets. Daarbij is ze drager van het coeliakie-gen en haar broer heeft coeliakie dus een verhoogde kans.] Uiteindelijk zijn we vorig jaar zomer van alles gaan elimineren. Geen gluten, kippenei, soja en koemelk meer. Dat hebben we een half jaar zo gedaan. Toen leek ze zuivel weer te kunnen verdragen. Heel langzaam zijn we weer gluten gaan toevoegen en nu eet ze alles weer zonder veel moeite. Zuivel moet ik nog altijd beperken voor haar (yoghurt gaat wel, melk heeft ze last van) Ik vermoed dat haar darmen zo overprikkeld zijn geweest dat dit nodig was om de boel te laten genezen. Nu gaat het hartstikke goed en hopelijk blijft dat zo. Je an altijd voorstellen een tijdje glutenvrij te gaan en te kijken of het resultaat heeft. Nadeel van deze methode is dus wel dat je wel weer gluten moet gaan toevoegen op een gegeven moment en als gluten de veroorzaker van deze toestand is zal dat dus een niet zo prettige reactie kunnen geven. sterkte
Zou ik in dit topic ook advies mogen vragen? Als je het vervelend vind TS dat ik 'indring' moet je het zeggen hoor. Maar vond het ook een beetje dubbelop zelf een topic erover te openen, omdat ik ook met de gedachte zit of er niet een reden kan zitten achter mijn dochters bolle buik. Mijn dochter heeft namelijk ook een 'Afrika'-buikje. Als ik google op dreumes/peuter + bolle buik kom ik tegen dat dat heel normaal is. Dus ja, waarom zou ik me er dan druk over maken als ze verder geen bijzondere klachten heeft. Haar ontlasting is wel altijd zacht/smeuig. Ik heb altijd een boel doekjes nodig om het schoon te maken, er blijven allemaal van die 'vliesjes' plakken op haar billen. Ze eet vanaf 6,5 maand elke dag brood/gluten. Als ik naar de lengte-groeicurve kijk dan buigt hij wel wat af bij 6 mnd, maar daarna trekt hij weer bij. Ze is wel kleiner dan verwacht, ze heeft namelijk 2 ouders van 190 cm. Haar gewicht is gemiddeld. Iemand een idee of dit met lactose- of glutenintolerantie te maken kan hebben? Of 'gewoon' bolle buik? Soms denk ik van ze lijkt wel zwanger! (ik laat deze foto's niet al te lang staan)
En de lengte groeicurve. Eerste niet gecorrigeerd. Tweede wel gecorrigeerd voor vroeggeboorte (34 weken)
Dat is wel een hele bolle buik zeg Kiwi! Ben je al eens naar een kinderarts geweest daarvoor? Kan ze wel iedere dag poepen? Drinkt ze iedere dag sapjes?
Kiwi ik zou contact opnemen met je huisarts. Ik vind dat een behoorlijke buik. (Mijn zoon heeft coeliakie maar dus geen bolle buik, nooit gehad ook) Als je adviezen wilt heben kan je ook in de fb groep kijken van Coeliakie bij kinderen, Kinderen met Coeliakie. Daar zitten mensen die er echt alles vanaf weten. Daar heb ik dit soort foto's ook voorbij zien komen. Ik zou het in ieder geval laten uitzoeken.
Bedankt voor jullie reacties. Ze drinkt nooit sapjes (alleen water, melk en thee). Ze poept eigenlijk bijna elke ochtend net na het ontbijt. Verder wisselend, soms helemaal niet, soms 1x, 2x, hooguit 3x. Ik heb nog geen contact gehad met huisarts of kinderarts. Ik twijfelde zelf nog een beetje of het geen 'gewone' bolle peuterbuik was, ik denk huisarts ziet me aankomen. Maar ik ga volgende week wel even een afspraak maken om te kijken wat huisarts er van denkt.
Ik weet niet of dat zo is maar omdat mijn dochter eczeem heeft etc lopen we bij kinderarts oa buikklachten, verkouden, slaapproblemen etc. Laatst in zomer vroegen we of ze gluten intolerantie miss heeft want bloed werd gekeken op alles behalve dat: kinderarts keek naar dochter en ze gelijk: nee zeker niet want ze ziet niet uit alsof ze dat heeft (ze was 1.5 jaar). Dus blijkbaar kinderarts kan in uiterlijk wel gewoon zien of er een aanleiding voor is. Buikkrampen waren weg naar probiotica keur en slaapproblemen na harde aanpak eczeem dus we zijn nu bijna klachten vrij Maar op advies kinderarts en andere geef ik dus wel melk producten mar nooit koemelk zelf want dat veroorzaakt hier gelijk buikpijn en dunere ontlasting. Kiwi dus miss is optie gewoon koemelk niet geven maar bijv andere rijstenmelk als optie en kijken hoe dat gaat? Kennis van mij heeft colliaki en haar dochter ook maar nee nooit dikke buiken gehad wel uiterlijk wallen onder ogen en juist erg dun/mager.
Straks dit topic even doornemen. Ik herken namelijk veel bij mijn kindje (maar veel symptomen van coeliakie ook weer niet). Wat ik herken: (veel te) bolle buik, soms humeurig, spille beentjes, plakkerige ontlasting, groei en met name de laatste paar keren gewichtscurve die achter blijft.