Ik luister naar de adviezen en pik eruit wat voor ons waardevol kan zijn. Ben het over het algemeen niet echt eens met wat ze zeggen maar wie weet komen ze ooit wel met iets bruikbaars. Ik kijk gewoon naar mijn kind en volg mijn gevoel. En dat is voor beide kids heel verschillend.
Hier eigenlijk precies het zelfde! Ze vragen of alles goed gaat en of ik vragen heb. En ze nemen met mij de groei van Ivan door.. en dan kunnen we weer gaan Wij hechten totaal geen waarde aan het CB, we redden ons prima!
Uitzonderingen daar gelaten.. Sommige adviezen moeten toch echt op een lijn zitten ik vind het toch echt een verschil de een wel 4 maand rijstebloem en de ander pas met 6 maanden..
Tja, als iets een waardeloze instelling is, is het hier het CB wel. Zoveel ellende al mee gehad, dat ik altijd maar 'ja en amen' zeg (bij wijze van spreken hè ) en verder trek ik mijn eigen plan. Als ik echt ergens mee zit, bel ik de HA of KA wel....
Geen cb hier maar een health visitor. Dat mens was eerst ook een echte zeur hoor. En elke week komen om de baby te laten wegen en dit en dat en de overheid zegt dit en dat. Heb toen gezegd dat ik echt wel aan de bel zou trekken als ik me ergens zorgen over maakte en dat ze haar overheid maar ergens kon stoppen waar de zon niet schijnt. En maar hameren op de hoeveelheid melk mijn zoontje moest drinken (flesvoeding). Nu had zij eens gezegd dat haar oudste bv had gehad dus heb haar even gevraagd of ze dan een teller op haar borsten had om zeker te zijn dat hij genoeg ml naar binnen kreeg. Nu met ons tweede zoontje heb ik haar weer over de vloer maar ze probeert zich niet meer op te dringen.
ik ga naar het cb om haar groei te bekijken. adviezen neem ik aan, en parkeer ik als bagage. soms komt er een moment dat ik denk: Hey, daar had het cb het over! maar vaak komt dat niet.. verder vaccineren wij kritisch, dus daar hebben ze zich ook niet "mee te bemoeien'.. ik vind het steeds leuker worden.. dr ontwikkeling gaat soepel, dus ik maak me geen zorgen.
Bij ons zijn er zelfs verschillen binnen 1 Consultatiebureau Waar de ene kinderarts echt voornamelijk naar de groeigrafiekjes kijkt is de andere kinderarts juist meer betrokken bij hoe de algehele ontwikkeling gaat als individueel kind zijnde. Zo is mijn oudste (lang, slank en zeer beweeglijk) op extra weegcontrole geweest omdat ze zijn gewicht (afgelezen van het scherm) toch wat zorgelijk vonden, maar verder werd er niet gevraagd/gekeken naar zijn bouw, de erfelijkheid en zijn (hyper)activiteit, daar waar de andere kinderarts zich geen zorgen maakte en zich ook niet bemoeide met hoeveel melk hij binnenkreeg.
Hier nog nergens op of aanmerkingen op gehad, ook niet echt adviezen. Zou me er ook niks van aantrekken, ook nooit vragen gesteld mbt tot voeding ofzo, het is mijn dochter en ik beslis wat en hoe (met mijn man uiteraard), met 'moeten' of 'niet mogen' hoeven ze bij mij echt niet aan te komen. Ik kijk naar mijn dochter en wat ze nodig heeft, en of dat gemiddeld of volgens een richtlijn is zal me echt een worst wezen. Uiteraard moet ze wel goed groeien en ik vind wegen en meten ook een feest, ben elke keer weer zo benieuwd!
Ene oor in, andere oor uit. Wat een stel dombo's zitten er bij ons op het consternatiebureau... Op één na, die lijkt er nog wel verstand van te hebben
Ene oor in andere weer uit. Heb ze een keer om advies gevraagd: mijn zoontje zat onder de eczeem, echt heel erg en kon niet meer poepen, heel erg spugen en ik vroeg of dat aan de voeding kon liggen. Nou dat kon echt niet en deze uitslag was normaal. Terwijl KMA en eczeem bij mij on de familie zit(heb het zelf ook) moest maar niet switchen van voeding. Ben toch andere voeding gaan geven en alle problemen zijn over..
Ik denk dat het heel erg aan je eigen instelling en karakter ligt.. Ik ben van mezelf behoorlijk nuchter en met beide benen op de grond. Ik heb echt een heel fijn mens op ons CB.. Van haar kreeg ik haar 06-nummer en prive mailadres en toen mijn dochtertje in het begin heel veel spuugde en niet in wilde slapen overdag en ik redelijk aan het einde van mijn latijn was, kwam ze de volgende dag bij me thuis om mee te kijken en adviezen te geven! Besef me ook dat dit redelijk uniek is, want ik hoor ook meestal andere verhalen.. Overigens is zij ook net als ik qua karakter.. Niet zweverig of heel erg zwart-wit.. Zo sliep mijn dochter het beste op haar buik.. Tegen de regels van het CB in.. Mijn contactpersoon zei toen ik haar mening vroeg: Ik mag het niet adviseren maar doe wat het beste voor jullie is. Ik ben ook moeder van 3 kinderen en dat zijn alle drie buikslapers, verder zeg ik niks. Nou daar heb ik dus wat aan Maar soms als ik bij haar op het bureau kom en ze heeft tips of adviezen waar ik mijn bedenkingen bij heb dan sla ik ze op maar doe er vervolgens niks mee.. Of pas ze zo aan dat ze voor mij wel goed voelen.. Maar dat hoeft zij verder niet te weten.. Alles wat ze zeggen meenemen en voor jezelf bepalen of je er iets mee wilt of niet.. Toevallig ga ik morgen weer en heb wel wat opvoedingsvragen over onze deugniet.. Als haar advies me aanstaat probeer ik het, vind ik het niks dan doe ik het niet.. Vwb eten en slapen ben ik het wel met je eens, ik krijg ook hele andere adviezen dan vriendinnen of mensen hier.. Maar ik hou me aan ons ritme en dat is ook niet letterlijk het ritme van het CB, ik kijk waar ons meisje zich goed bij voelt.. Kan me voorstellen als mensen zelf onzeker zijn en niet stevig in hun schoenen staan of moeilijk kunnen relativeren dat het CB inderdaad verwarrend en vervelend kan zijn..
Het cb drama! Zo blij dat ik daar niet heen ga. Bij de eerste gaven ze zulke slechte adviezen dat ik er gelijk. Klaar mee was.
De eerste vrouw die ik daar sprak, daar kan ik echt niks mee. Dochtertje mocht met 4 weken niet meer aan de borst in slaap vallen, dat was nergens voor nodig. Wanneer ik vond dat ze moest slapen moest ik haar maar gewoon wegleggen en laten huilen, ze zou vanzelf door hebben dat ze moest gaan slapen... Die vrouw kwam ook met opmerkingen over de bv dat ik mij afvroeg hoe ze dat verzonnen had... Oh en steeds maar zeggen dat het goed was dat mijn meisje er pas met 41+5 was, want het was toch zo'n sterke meid. Op zich een compliment, maar het klonk zo raar uit haar mond Overigens met de gehoortest kwam er zo'n doos... Die belde mij (met afgeschermd nummer) en zegt "ik sta voor de deur, doe je open?" en ze hangt op. Mijn man naar de deur gestuurd, maar er was niemand. Hij heeft de straat nog in gekeken, maar niemand gezien. Wij dus maar bellen naar het cb om te kijken of ze haar te pakken konden krijgen, krijg ik ondertussen weer telefoon van haar "Ja.. Ii weet niet of je het snapt hoor, maar het is dus de bedoeling dat je open doet!". Heb haar op niet al te vriendelijke toon gezegd dat ze dan eerst het goede huis maar eens op moest zoeken... Bleek dat ze 2 portieken verderop stond, huisnummer verkeerd gelezen. Maar er kon geen sorry vanaf voor die bitchy toon. De andere vrouw bij het cb was trouwens wel heel leuk! Zij keek echt naar mijn meisje en niet zo naar de lijntjes Nu groeit ze goed hoor, dus dat scheelt! Volgende week weer heen voor de 3e ronde inentingen. Ben benieuwd!
Tja elke jaar veranderd er iets. Bij R zaten ze te hameren op eten. Luisteren deden ze niet, Hadden ze dat maar wel gedaan had ons veel kunnen besparen en had er dus gelijk actie ondernomen kunnen worden. Inplaats fysio die geen zin had. We hadden toen gelijk naar de KA moeten gaan. Bij C zijn we dan ook eerst naar een antoposofiesche (moeilijk woord) geweest die luisterde en gaf goed advies alleen na 3 maanden kwamen er achter dat het niet vergoed werd en moesten we wel naar een CB maar welke? Nu hebben we er een gevonden buiten de stad want binnen de stad is een en de zelfde orginisatie. Bij de cb buiten de stad gelijk gezegd wat we van hun verwachten en zij advieseren stellig dat we naar de ha moeten als we het niet vertrouwen.
Ik vind ze echt vermoeiend tot en met. Deze week spuitjes gaan halen, we gaan alleen voor entingen omdat mijn dochter toch zowat wekelijks in ziekenhuis zit, heb ik daar 45 min zitten wachten. Met dochter die haar dag niet had en dus krijsde. Tja dan word ik er wel moe van. Heb ook nog nooit een goed advies gehad moet ik zeggen en dat krijg ik bij de ka wel. Laatstekeer gaf de arts aan dat het wel goed zou zijn voor mijn zoon, 14 maanden, om naar de opvang te gaan want hij praat nog niet (op dieeeeeeeeee, mama etc na). Nou toen heb ik dr gevraagd of ze wel goed was.... Ik wist niet dat mijn kind van 14 maanden al het alfabet moest kennen. Ga toch weg. Tuurlijk gaat hij straks naar psz maar naar de opvang? Yeah right. Gekke geitenwollensokken-arts die ik echt niet serieus kan nemen. De verpleegkundige zijn wel ok, ik mag altijd komen praten (dochter moeilijke start etc)... Ehm ja alsof ik daar tijd of zin voor heb... Hahahahahahaha.... Echt hey.
Zoals iedereen hier herken ik dat ook inderdaad! Mijn tip: kijk naar je kindje en doe je eigen research! google bijvoorbeeld een beetje over bijvoeden voors en tegens.. Kijk waar jij je in kan vinden.
Sowieso moet je in je achterhoofd houden dat het cb niet voor medische dingen is. Sommige hebben wel de ervaring en opleiding, maar de eis voor een cb-arts ligt veel lager dan een huisarts. Sommige cb-artsen denken er wellicht anders over. Bij diverse cb geweest. Nu hebben we een aardige en meedenkende wijkverpleegkundige en ben daar wel over te spreken. Ik luister en trek mijn eigen plan. De arts kijkt alleen naar de standaarden en adviseert alleen het standaard advies, zonder naar het kind te kijken. Na ervaringen met de oudste vertrouw ik nooit blind op hun mening of advies. Maar dat doe ik ook niet bij de huisarts of kinderarts in het ziekenhuis of andere artsen.
Hier heel erg tevreden over het CB. Ze deden nergens moeilijk over en hadden ook gewoon goed advies, ook mbt BV. Verder altijd alles goed en ik mocht gerust vragen stellen, ze dringen zich dus niet op maar zijn er wel. We zijn geswitcht van bureau door onze verhuizing, ook een heel aardige verpleegkundige gehad. Ze vond het geweldig dat mijn dochter 16 maanden bv had gehad. Hier weten ze er dus wel genoeg vanaf. Mijn dochter zit qua gewicht tussen -1 en -2 en qua lengte op gemiddeld. Dit was al zo vanaf het begin en ik heb er nooit een verkeerd woord over gehoord. Ze ontwikkelt zich goed en is blij en tevreden, en dat is het belangrijkste. Ze geven je dus ook een gevoel van vertrouwen, en dat is wel fijn als beginnende ouder.
+1 En inderdaad zullen er verschillen zijn tussen de verschillende cb's. Dat zijn ook maar mensen met verschillende meningen. Dus gewoon lekker je eigen ding doen. Als je denkt dat jou kind al toe is aan bijvoeding gewoon voorzichtig starten
Gewoon luisteren wat ze zeggen en daar hetgeen uitpakken wat bij jou en je kind past en de rest naast je neerleggen.