Even een vraagje.. Volgens mijn kraamverzorgster is het 't beste om de kleine op zijn zij te leggen, om en om op links of rechts. Nu zeiden ze van het consultatiebureau dat hij gewoon het beste op de rug gelegd kan worden. Mijn schoonmoeder bemoeit zich er ook mee en zij zegt ook: op de zij leggen.. Nu ben ik meer geneigd om te luisteren naar het cb. Oh ja en volgens het cb hoeft boeren na het drinken ook niet meer.. Wat doen jullie?
Hoi! Na een week ging mijn dochtertje op haar rug slapen, eerste week op haar zij met een rolletje in dr rug. Boeren wel altijd gedaan.
Mijn mannetje heeft vanaf 't begin af aan op z'n rug geslapen.. In het begin wilde ie alleen op z'n buik slapen, bij mij op schoot, dus dan viel ie op z'n buik bij mij in slaap, en legde ik 'm daarna weg op z'n ruggetje.. Werd mij ook aangereden, door de kraamverzorgster en het CB.. Moest wel z'n hoofdje elke nacht een andere kant op leggen vanwege het afplatten.. Maarja, hier zei de kraamverzorgster ook al, 'Het verandert elk jaar weer, en in andere delen van het land zeggen ze weer heel wat anders dan wat wij hier tegen jou zeggen' Daar heb je wat aan!
Rugligging wordt tegenwoordig aanbevolen om de kans op wiegendood te verkleinen. Boeren, als je kleintje daar behoefte aan heeft lekker laten boeren. Lisanne boerde niet heel veel in het begin. Later wel beter.
Volgens mij kraamverzorgster moeten de baby's de eerste 2 weken op hun zij liggen en dan pas mogen ze op hun rug liggen. Of dat niet waar is of inmiddels achterhaald weet ik niet. Wij hebben haar advies toen opgevolgd. Laten boeren hebben we zeker tot 5 maanden gedaan. Dat was hier ook echt nodig. Ongelofelijk wat voor boertjes er uitkwamen.
Ik ben zowel in Nederland als in belgie bevallen en bij mij hebben ze beide keren aangeraden op de zij te leggen ivm het hoofdje wat anders plat kan worden aan de achterkant. Dus ik deed na iedere voeding een andere zij. En kindjes die BV krijgen hoeven idd niet altijd te boeren , ik probeerde het wel altijd maar mijn zoontje liet nooit een boer na de voeding.
Hoi, op de rug leggen wordt aanbevolen om de kans op wiegedood te verkleinen. Echter: dan moet je kleintje het wel toelaten dat jij het koppie de ene keer naar links en de andere keer naar rechts legt. Als je kleintje een voorkeurshouding heeft, is op de zij leggen dus juist beter, (heb je eventueel speciale kussens voor). Wat betreft het boeren: wel doen! Als de lucht in de darmen komt, veroorzaakt dat krampen en daar heeft je kleintje alleen maar last van
Jasmine heeft de eerste 2 weken op aanraden van de kraamvz. op de zij geslapen; na elke voeding op een andere kant. Na 2 weken is zij op de rug gaan slapen. Boeren doet zij na elke voeding. Wanneer ik haar niet laat boeren, dan slaapt ze maar kort en wordt ze na een kort slaapje krijsend wakker omdat haar de lucht dwars zit.
Volgens mij wordt de eerste 2 weken aanbevolen op de zij te leggen en daarna op de rug. Ze hebben dus allebei gelijk. Lijkt me een beetje onzin van dat boeren, waarom zouden kindjes nu ineens niet meer hoeven te boeren? Probeer je niet blind te staren op het cb hoor, ze weten veel, maar ook zij hebben het wel eens bij het verkeerde eind.
Luisteren naar wat ze te zeggen hebben en dan op je eigen gevoel afgaan. Op de rug leggen is heel "veilig", maar er liggen ook zat kindjes op de zij, of zelfs buik. Misschien dan wat vaker eventjes kijken als je kleintje slaapt. Wij hebben geen ervaring met een cb of kraamverzorgster. We hebben uit eigen beweging onze uk altijd op de zij gelegd, puur en alleen omdat ze dan veel rustiger sliep/slaapt. Je legt r zo neer, en zo wordt ze ook weer wakker. Nou ja, WERD, nu is ze wat bewegelijker tijdens slapen. Boeren ook niet zoveel ervaring mee, maar komt omdat ik altijd bv gegeven heb. Fv geeft meer lucht. Ook gewoon afgaan op hoe je kindje het doet. Je merkt al snel of een boertje oplucht, of dat niet boeren leidt tot krampjes.
Feit is dat sinds het advies van rugslapen er is, het aantal gevallen wiegendood sterk is verminderd. Er is een correlatie en dus niet met zekerheid te zeggen dat het hierdoor komt, maar opvallend is het wel. Echter, sinds het advies van rugslapen, komen er ook meer afplattingen voor bij baby's. Dit is een keerzijde. Daarbij is het bij spuugbaby's in het begin niet zo prettig, omdat hele kleintjes niet goed weten hoe ze met de golven spuug om moeten gaan. Om die reden lag mijn zoontje op zijn zij als ik er bij was (en hij lag sowieso bij ons op de kamer). De cijfers wat betreft de daling in wiegendood is echt opvallend hoor. Vanwege de afplatting zat ik erover te denken om een eventuele tweede toch op de zij/buik te leggen, maar vlak daarna las ik ergens het verschil tussen Belgie en Nederland (in Belgie slapen kinderen wel op de buik) en ik schrok daar echt van. Wiegendood is daar veel meer een issue (kinderen die met monitoren worden bewaakt, de hele dag door, ook thuis dus). Dus nu denk ik daar toch maar vanaf te zien en te blijven luisteren naar het advies van het CB.
Mijn zoontje wilde vanaf het begin niet graag op zijn rug slapen. Na 8 weken begonnen we hem op zijn zij te leggen, dat werkte prima. Sindsdien slaapt hij zo en nu hij zich omrolt (hij is 5 maanden) slaapt hij ook vaak op zijn buik. Het CB volgt de landelijke richtlijnen. Ik beschouw het als richtlijnen maar blijf ook bij mijn eigen gevoel want ik ken mijn zoontje natuurlijk het beste. Ben nooit bang geweest omdat hij erg sterk in zijn nekje is.
Hier was het de eerste week/2 weken op de zij. Omdat ze dan vaak nog veel slijm hebben en moeten leren omgaan met het wegslikken van speeksel/slijm. Daarna is het het verstandigst om ze op de rug te leggen. Heeft niets te maken met met het gezicht in het matras raken ofzo, maar als je op je rug ligt kan je het beste ademen en de meeste zuurstof opnemen.
Hier hetzelfde. Leg hem nu ook weleens op zijn buik als ik erbij ben in de box, vindt hij ook heerlijk en valt dan ook in slaap.
Mij is geadviseerd om Tess de eerste 2 weken op haar zij te leggen ivm spgen en dat ze dan meer kans hebben op misselijkheid, ik ben het eigenlijk gewoon blijven doen wat er op resulteerd dat ze nog steeds graag op haar zij slaapt en ook zelf wisselt
Thijs sliep eerste 2 weken op zijn zij. Daarna op rug. Na 5 weken kreeg hij fysio vanwege voorkeurshouding en toen moest hij op zijn zij liggen in een zijligkussen. Thijs heb ik altijd laten boeren. Als dit niet gebeurt, spuugt hij een kwart fles eruit (spuugt normaal niet).
Mijn kraamverzorgster adviseerde om op de rug, maar aangezien ik van donderdag tot maandag in het ziekenhuis heb gelegen en zij werdt zij op zij gelegt, hebben wij dat thuis ook gedaan en besproken met de kraamverzorgster (wij wilde dit zoiezo al doen).. en toen ging ze van zelf op haar rug, later op de buik en nu weer op de zij
je moet doen waar jij je prettig bij voelt. de adviezen over hoe je kindje moet liggen veranderen zo vaak dat het niet meer bij te houden is. een vriendin van mij heeft een dochter van 5 en 2 en bij de oudste moest ze op de zij en bij de jongste op de rug en tegenwoordig hoor je steeds meer dat de kindjes weer op de zij moeten liggen. wij hebben alyssa zelf op haar zij laten slapen met zo`n speciaal kussen zodat ze niet naar buik of rug kon rollen. wij hebben dit om een paar redenen gedaan: -alyssa was erg onrustig als ze op dr rug lag en kon slecht in slaap komen en op dr zij sliep ze zo. -we waren een beetje bang voor een afgeplat hoofdje - we vonden het een eng idee dat als ze een keer zou spugen en ze haar hoofd niet zou draaien dat het dan niet goed zou gaan. ik wil je absoluut niet bang maken ofzo want ik heb het zelf niet meegemaakt dat het gebeurde, maar het was gewoon een gevoel. volgens mij is er niks mis met je kindje op de zij laten slapen zolang je maar zorgt dat je je kindje wel om en om legt (de niet de hele dag op links of op rechts). volgens mij heet het kussen dat wij hadden een zij-ligkussen. succes met je beslissing. liefs doris
Zijligging verhoogt het risico op wiegendood. Het gebruik van stabilisatiekussentjes e.d. wordt afgeraden. Stabilisatierolletjes, zijligkussentjes of wigjes - Producten veilig/onveilig deel1 Mijn kraamhulp legde hem eerst ook op zijn zij, en vanaf een week moesten we hem op de rug leggen. Die eerste week kon het nog wel zei ze. Boeren na het drinken hoeft niet meer? Wat een grapjassen.
De eerste week sliep Soraya op haar zij (was in het ziekenhuis), de tweede week ook nog, maar vanaf de 3e week zijn we haar op de rug gaan leggen. Dit vond ze vreselijk! Maar na een tijdje ging het wel goed. Nu ligt ze soms op haar zij, dan op haar buik en heel af en toe vind ik haar nog op haar rug in bed. Wat boeren betreft, Ik laat haar nóg steeds boeren!!