is flesvoeding makkelijker?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door SportySteenbok, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    oke erg kort door de bocht, de titel. maar ik weet 't even niet meer.
    ik geef mijn dochter van 3 weken dus bv, maar het lijkt wel of er steeds dingen zijn die niet goed gaan.
    eerst krampjes en veel huilen. contact gezocht met een lactatiekundige. tips gekregen sinds gisteren. minder krampjes en geen gekrijs meer. maar nu krijg ik haar al de hele dag niet in slaap! ze valt in slaap aan de borst maar zodra ik haar anders neerleg og wegleg is ze wakker. eerst dacht ik nog honger, maar nu zijn we al 2 uur met voeden bezig en steeds herhaalt zich dit. ik weet 't even niet meer. zoveel drinkt ze anders helemaal niet.
    lactatiekundige kan ik niet meer bereiken na 4 uur...
    na 3 weken tobben begin ik me toch af te vragen: is flesvoeding niet veel makkelijker?

2. steffiegeorge

26 nov 2012
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi!
    hier ook een bv moeder die getwijfeld heeft, maar ik denk zeker niet dat het makkelijker is, denk eens aan alle flesjes die je moet gaan maken OOK midden in de nacht, nu is het hup tiet eruit en eten maar!

ik heb precies gehad wat jij nu hebt! het klinkt mij als oververmoeid in de oren.. mijn kleine meid had er moeite mee toen ze steeds een beetje langer wakker kon blijven, sliep ze eerst nog van voeding tot voeding zat er ineens een half uur tussen ofzo,
    hier wilde ze drinken om te slapen,

3. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    Beste wijzelf hebben alleen bv gegeven.
    Wij hebben op bepaalde momenten ook met regedagen zitten ruzien.
    Dit zijn momenten waar je als ouder niet vrolijker van wordt.
    Deze dagen kunnen 1 a 2 weken volhouden voordat het weer rustiger wordt.
    Mocht je kleine niet zwaarder worden dan kan het zo zijn dat je voedingsstoffen zijn afgenomen waardoor de kleine constant honger heeft. dit kan je het best met je lactatiedeskundige maandag bespreken of hun noodnummer proberen te bellen waarop deze waarschijnlijk te bereiken is.

ikzelf heb geen ervaring met fv behalve af en toe een flesje.
    maar is er geen medische reden van het huilen?
    oren grijpen(oorontsteking), veel slikken(reflux), veel scheten(krampen) bij oren en reflux gaan ze ook vaak krijsen bij het liggen.

veel succes

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Hier alleen flesvoeding gegeven, maar denk niet dat dat makkelijker is.
    Wat ik van iedereen om mij heen hoor, is het begin met borstoeding altijd lastig ( vooral bij een eerste kindje) maar als het eenmaal loopt, dan lijkt het me enorm makkelijk.

Bij flesoeding weet je wat je kind binnen krijgt, maar je weet niet of dit voldoende is. Ook met de fles kan een kind ineens na 2 uur weer om een fles vragen. En da mag je niet onbeperkt geven. Of kind drinkt ineens maar een paar slokken... Zt je even later weer te klooien

Oftewel: beide hebben zo hun voor- en nadelen. Ik hoop dat je er met bv uit gaat komen

Groet judith

5. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Je kindje heeft regeldagen, dat is vermoeiend, maar nodig om je productie goed af te stemmen. Er aan toegeven en zo vaak laten drinken als ze wil, dan gaat het het snelste weer voorbij.

Ik heb geen ervaring met flesvoeding maar mij lijkt het niet makkelijker, die flesjes die je moet klaarmaken, ook 's nachts, de hoeveelheden, de schema's. BV mogen ze onbeperkt drinken en is altijd klaar voor gebruik, dat vind ik, ook nu met een tweeling, toch wel heel erg handig. Ik heb trouwens het idee dat flessenkinderen minstens zo vaak last van krampjes hebben en meer problemen met (te harde) ontlasting.

Maar die regeldagen zijn wel enorm vermoeiend, ik heb me ook wel es Klara Koe gevoeld: was de ene net klaar, hop de andere weer en zo maar door. Gelukkig duurt het meestal niet zo lang als je er aan toegeeft. Daarna drinken ze meestal minder vaak maar grotere hoeveelheden.

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    En ook met de fles kan een kindje krampjes hebben en moeilijk slapen...

Rond de drie weken heb je met borstvoeding te maken met regeldagen. Kwestie van je volledig overgeven aan je kindje; lekeer vaak laten drinken, ook als dat ieder half uur is en een uur lang... Komt goed!! Straks is je productie weer afgesteld op de vraag en zal het weer makkelijker gaan.

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Zijn inderdaad regeldagen. Even doorbijten meid. Flesvoeding is echt niet makkelijker. Als je door deze periode heen bent en jij en je kindje zijn helemaal op elkaar ingespeeld is het zo fijn! Ik geniet er nu echt zo van. In het begin was het ook bij mij behoorlijk pittig, vooral door borstontstekingen. Maar wat ben ik blij dat ik door heb gezet. Ik had dit niet willen missen!

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.263
    16.646
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zijn idd regeldagen en echt het wordt beter.Hier had onze kleine meid ook enorme krampjes rond die periode en ik kon er ook behoorlijk wanhopig van worden.Idd geef je eraan over.Wil ze vaker drinken dan gewoon aanleggen.Maak het jezelf makkelijk.Zet een leuke dvd op of pak een goed boek of tijdschrijft en dan wordt het echt een rustmomentje.
    Ik vind BV wel makkelijker dan FV maar dat komt mede omdat het zo ontzettend goed gaat.
    Kind heeft honger en je legt hem/haar aan.Geen gedoe met flesjes klaarmaken,flesje te koud en dan toch weer te warm en dan ondertussen een baby die de hele boel bij elkaar krijst haha.Gewoon huppakee tiet eruit en drinken haha.
    Probeer toch echt nog even door te zetten want als je eenmaal voorbij die magische 6 weken bent gaat het allemaal beter.De krampjes verdwijnen en je leert je kindje beter kennen.

Komt helemaal goed!!

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    eerlijk...nah..vind bv veel makkelijker! En je zei 3 weken he...veel drinken...veel wakker....euhm weet je wwat.....wat dacht je van een regeldagje!!

Lees eens goed over die dingen, voordat je over stapt hoor..duurt meestal 2a3 dagen en daarna loopt het als een trein weer.

Succes!

10. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik heb borst en flesvoeding gegeven, en kan wel zeggen dat FV zeker niet makkelijker is!

Dan drinken ze te snel de fles leeg, dan weer te langzaam...twintig verschillende soorten flessen en spenen proberen. de ene zuigen ze vaccuum, de ander krijgen ze niks uit... enz enz
    en dan over de voeding zelf nog niks gezegt. Van de ene voeding krijgen ze mega krampen, van de ander gaan ze erg spugen...

Ik heb wekenlang zitten klooien nadat we op fv zijn overgegaan. (ik kon helaas niet anders)

Het klinkt alsof je kindje aan het clusteren is... lekker aan toe geven. Alle begin is moeilijk bij BV.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat de dames boven mij al gezegd hebben: nee fv is zeker niet makkelijker. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel met de zware beginperiode van borstvoeding. Ik had heel veel voeding, dochter verslikte zich en werd dan razend en weigerde de borst, ze wilde om het half uur drinken, etc. Ik ben toen gaan blokvoeden en na de regeldagen ging het echt een stuk beter. Ook met slapen en krampjes.

Denk maar bij de regeldagen: het is een faaaaase. Het gaat echt voorbij en daarna is het zo makkelijk en mooi. Ik geniet nu van elke voeding.

Krampjes hebben alle baby'tjes helaas, na 3 maanden wordt dit echt beter, heb je het idee dat het enorm veel is kun je er een deskundige naar laten kijken of het geen reflux is bijvoorbeeld. Maar fv is ook niet makkelijker met een refluxkindje.

Wat nog helpt bij oververmoeidheid: als je de mogelijkheid hebt, slaap als je kindje slaapt. Dus als ze onder zeil is, ga ook gerust even liggen. Laat het huishouden maar voor wat het is en probeer niet alles perfect te doen. Ik wil je een heeel groot hart onder de riem steken en je geruststellen: het komt echt goed! Houd vol.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Bv is veel makkelijker. Juist minder snel krampjes. Tijdens de bv lekker samen slapen. Warm onder je dekentje blijven liggen in de nacht etc etc.
    Met 5 weken moest ik over op fv (gaf nog wel bv voor ik de fles klaarmaakte)
    Mijn productie is aldoor te weinig geweest, t was zo dun dat alles er uit kwam elke keer. Kolven en heledag aanleggen had geen zin meer. Dus helaas fv. Ik heb tot 11 week wel alleen bv als nachtvoeding gegeven en wat baalde ik toen dat op was. En nog steeds baal ik met deze koude nachten en ochtenden. Ja bv is zwaar maar zo mooi en fijn. Niet opgeven de eerste 6 weken zijn zwaar maar daarna.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind fv wel makkelijker, ik heb bij de eerste 2 bv gegeven en had bij de eerste te maken met allergien dus moest zelf op een streng dieet.. bij beide kinderen had ik niet zoveel voeding dus moest enorm vaak voeden en nog nakolven en daarbij sliepen ze heel slecht en kort.

Nu bij deze derde heb ik eindelijk eens gezien hoe het is om een tevreden baby te hebben met een volle buik, sliep ook veel beter.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind 't niet makkelijker...

Je zit vast aan zoveel voedingen/milliliters per dag, je baby's darmen moeten er enorm aan wennen dus je hebt alsnog krampjes. Je kan niet je baby zomaar troosten met een flesje, alleen als het "tijd" is. Ik geef dan wel fles op verzoek, maar je mag niet te ver over die liter per dag. Je blijf toch wat rekenen. Bovendien zijn de gezondheids effecten van borstvoeding gewoon het aller aller beste!

15. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Nee flesvoeding is niet makkelijker, ik heb zes maanden borstvoeding gegeven en gestopt met zes maanden ivm bijten. (Ze had toen al tanden) en flesvoeding valt mij echt vies tegen.

Boestvoeding was zoveel makkelijker!

Maar laat je niet ontmoedigen, ga mee in wat je kindje wil. En niet elke kindje wil elke dag even veel slapen en wat sommige benoemen heb je ook regeldagen

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

3 weken oud? Dat zijn regeldagen! Gaat weer over, gewoon aan toegeven en een goed boek en de afstandsbediening van de TV bij de hand houden... :)
    En dagen dat er niet geslapen wordt, heb je ook gewoon als je flesvoeding geeft. Dat is niet ineens veel minder dan ofzo...

Ik vind flesvoeding niet gemakkelijker. Flesvoeding heeft een aantal voordelen boven borstvoeding, maar andersom is dat ook het geval. 't Is maar net wat voor jou zwaarder weegt dan...
    Ik geniet nu van af en toe een nacht doorslapen, wat bij onze oudste niet kon omdat ik toen BV gaf. Nu kan dat wel. Alleen hebben de nachtvoedingen nu veel meer impact, omdat je dat flesje klaar moet maken midden in de nacht. Dan is BV wel echt heel erg gemakkelijk hoor! (Als het eenmaal loopt, de eerste 6-8 weken is echt even doorbuffelen).
    Borstvoeding heb je altijd bij je, daar hoef je nooit om te denken, terwijl ik nu met flesvoeding altijd goed moet kijken of ik alles bij me heb. De afwas die er bij komt kijken. De kosten.
    Bij borstvoeding kijk je naar je kind en of die tevreden is, bij flesvoeding zie je wat je kind binnen krijgt, (ik vind dat persoonlijk een nadeel, het leidt af van gewoon goed naar je kind kijken en zien of je kind tevreden is).
    Bij flesvoeding kan een ander de voedingen gemakkelijk eens overnemen. Dat is wel weer een echt voordeel. En je kunt gemakkelijk een keer weg zonder je kind, hoeft dan niet te kolven.

Ik blijf toch wel een echt BV-mens, als ik de balans opmaak. Die voordelen wegen voor mij zwaarder dan de voordelen van flesvoeding en de nadelen minder zwaar dan de nadelen van flesvoeding.
    Maar dat zal per persoon verschillen :)

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

En ook dit idd... ;)

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het enige voordeel wat ik hier zou kunnen bedenken nu dat ze mogelijk met flesvoeding wat meer tijd tussen de voedingen zou laten en misschien s nachts door zou slapen.
    Maar ze drinkt uit de fles ook kleine beetjes dus of het veel uit zou maken... Overigens is ze hier zo klaar dus heb er weinig last van.
    Wat ik ook een groot voordeel van bv vind is het makkelijk in slaap vallen s avonds en s nachts. Meestal lig ik hier nog wakker tot ze geweest is en ben daarna gelijk weg.

Rond 3 weken heb je idd regeldagen, baby's willen vaak clusteren en meestal slapen kindjes de eerste 2 weken veel, vallen ze tijdens de voeding in slaap en kun je ze makkelijk wegleggen. Rond 3 weken worden ze vaak wakker als je ze weglegt. Ook niet raar, ze willen gewoon graag bij je zijn. Wat kan helpen is inwikkelen in een deken/doek, aan de borst en vaak kun je ze dan wel slapend wegleggen. Of een draagdoek/ergonomische drager en je kindje lekker veel bij je dragen.
    Rond 3/4 maanden gaat het slapen in eigen bedje veel makkelijker.
    Hier is het bij beide kindjes erg zoeken geweest en pittig de eerste 3 maanden. Vanaf 4 maanden werd het hier zoveel makkelijker.

19. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Heb twee weken bv gegeven en toen overgegaan op fv vanwege stress/moeheid/huilbuien van mij.
    En ik vond het veel makkelijker en rustiger voor mezelf. Niet meer onzeker over wat ze binnen krijgt, manlief flesje laten geven zodat ik ook nachten kon doorslapen en daardoor veel meer van mijn dochter kon genieten. Hoe jammer ik het ook vond, ik vond het ook heerlijk:)

Is wel idd even uitvogelen welke fles/speen het beste werkt, maar schema's van fv zijn heel handig. En een flesje heb je zo gemaakt vooral omdat je weet wanneer ze de fles krijgen dus je kan de voorbereiding al doen voor je kindje wakker is.

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.743
    1.061
    113
    Is erg persoonlijk denk ik en ook afhankelijk van je kindje.
    Ik heb alleen flesvoeding gegeven.
    Mijn zoon sliep na 6 weken door en kwam in die weken maar 1x in de nacht. Ik heb dus niet met flessen geleurd in de nacht.
    Daarnaast vind ik een flesje maken ook niet zoveel werk. Mijn man kon hem ook eten geven dus het kwam ook niet alleen op mij neer.
    Mijn zoontje was een flinke en dronk erg veel en goed, had ik bv gegeven had het er voor mij heel anders uitgezien vermoed ik.
    Voor mij en mijn zoon werkte fb dus beter, maar ik had ook geen drive om bv te geven. Kan me voorstellen dat als je dit graag wilt doen en er een goed gevoel bij hebt je ook wilt dat het goed gaat.
    Ik denk dat dan 'makkelijker' niet de reden moet zijn om te stoppen met je bv. Lukt het niet, trek je het niet meer of heb je er gewoon geen fijn gevoel meer bij dan kun je daar beter je keuze op baseren.
    Maar goed ik denk dat de bv mama's je daar beter in kunnen adviseren als ik..

Succes!

Deel Deze Pagina