Consultatiebureau zegt dat mijn zoontje zich niet kan concentreren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mellanie76, 27 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet verbaas over de reacties hier.

Maar ... even advocaat van de duivel ... de dame van het CB blijkbaar signaleert iets. Ik kan op basis van jou verhaaltje hier niet bepalen of de dame uit haar nek lult om het een plat te zeggen. Ik vind het ook nogal wat om alles onder "normaal peutergedrag" te scharen. Dan kan je daar zo'n beetje alles onder scharen.
    Twee tips die ik je mee wil geven:

1) kijk even niet met een roze bril en ga objectief (en ik weet dat dat lastig is) kijken of er misschien niet een klein beetje waarheid in haar conclusie zit. Je moederinstinct is niet altijd feilloos namelijk.

2) ik laat liever iets onderzoeken wat achteraf niet aan de orde was, dan iets laten gaan omdat je vind dat je moedergevoel beter was en daarom iets hebt gemist.

Maar goed, dat ben ik en je moet doen waar jij je goed bij voelt.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou me tot jullie peuterspeelzaal wenden.
    Vraag daar of ze de punten herkennen en of zij het afwijkend vinden.
    Zij hebben de ervaring en kennen je kindje.

Persoonlijk hoor ik niets raars in je verhaal. Mijn zoontje van net 2 gaat ook van het ene speelgoed naar het andere, laat daarbij een spoor voor chaos achter en deelt niets. Of nou ja, dat vindt hij erg moeilijk. Volgens mij past dat prima bij de leeftijd.

3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik ben het eens met Strijkkraal.

Ter info: het niet kunnen concentreren is een groot probleem van mijn dochter met een ontwikkelingsachterstand. Doordat zij zich nauwelijks kan concentreren is het voor haar vreselijk moeilijk om dingen te leren. Dit hoeft niet zo te zijn bij jouw zoontje, maar denk ook niet dat het CB er als een politieagent naar kijkt en een bonus krijgt voor elke signalering die ze doen o.i.d.

4. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Op basis van je verhaal lees ik eigenlijke niets raars, maar kennelijk signaleert die dame van het CB wel iets (en ik heb het echt niet op het CB). Een signalering op basis van een eenmalig relatief kort contact zegt me eigenlijk alleen niets. Wel zou ik dit gaan bespreken op de psz of de kinderopvang. Zij kunnen je veel beter vertellen of zij ook ergens in merken dat hij wellicht net iets anders zich ontwikkelt dan het gemiddelde andere kindje. Als zij op de psz niets herkennen van wat de dame van het CB zegt, of in ieder geval niet iets anders dan het gedrag wat andere peuters laten zien zou ik op het CB afspreken het over een half jaar nog eens te bekijken.
    Zelf kan je eea dan ook eens in de gaten houden en waar mogelijk ander gedrag stimuleren (dus het delen en concentreren). Delen is voor een peuter van twee erg lastig..... Dat is niets geks.

5. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Bedankt dames voor jullie mening en advies.
    We gaan de onderzoeken toch maar doen , zodat we kunnen uitsluiten dat er iets aan de hand is.
    Of zijn we er vroeg genoeg bij mocht dit wel het geval zijn.
    Zekere voor het onzekere.

6. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Haha nou die testen bij het CB zijn altijd een groot succes hier uhum...Not.
    Nu bij de derde ook weer geweest met 2 jr. Moest ze op een popje alles aanwijzen..neus, mond etc. Ze weigerde natuurlijk. Dus ik zei geef het popje maar aan mij en ik vroeg het haar terwijl ze bij mij op schoot zat en ze wist natuurlijk alles. Maar echt niet dat ze dat dit bij zo'n vreemde vrouw. Onze andere kids deden dat ook niet. Als zo'n vrouw dan aan mij uitlegt wat ze wil van ons kind dan kan ze daarna even naar de achtergrond verdwijnen en dan vraag ik het en lukt het prima.

En niet willen delen is zeker heel normaal op deze leeftijd, zou gek zijn als het Anders ging denk ik.
    Onze zoon had dat en die liet zich constant onder sneeuwen door andere kinderen. Die heeft dus echt moeten leren voor zichzelf op te komen en zelf zijn mening te durven geven. Heel belangrijk!
    De fase van niet willen delen is goed om door te maken voor kinderen. Natuurlijk moeten ze het wel leren om te delen maar ze leren in deze fase zoveel meer! Namelijk opkomen voor zichzelf, je mening durven geven. Situaties oplossen wanneer je allebei hetzelfde wilt..Etc.

En over de concentratie. Als je kindje thuis is..Hoe gaat het dan? Dat is het belangrijkste. Kinderen die ergens anders zijn en daar nieuwe dingen zien gaan vaak heel snel van het 1 naar t ander. Om zo de ruimte te verkennen. Vaak gaan ze dan pas na een poosje wat langer met iets spelen als ze gezien hebben wat de opties zijn.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Aangezien je zoontje met 28 weken is geboren is de kans statistisch gezien dat hij een probleem heeft of gaat krijgen met z'n ontwikkeling veel groter dan een kindje à terme, vandaar dat de mevrouw van het CB extra alert is. Ik vind het wel verstandig van je dat jullie hem toch laten onderzoeken, want mocht er idd iets mis zijn is het zo ontzettend belangrijk als ze tijdig kunnen ingrijpen! Ik hoop voor je dat ze er naast zit....maar staat je zoontje niet ook onder controle van een kinderarts dan? 🤔

8. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn oudste zoon gaf ons bij geboorte direct het gevoel dat er iets was. Geen aanwijzingen voor, alleen ons gevoel. Cb vond dat onzinnig. De peuterspeelzaal leidster was de eerste die zei: "hij is heel slim maar er is nog iets." Met 5 jaar laten onderzoeken en zoon bleek autisme te hebben en hoogbegaafd te zijn.
    Kern van mijn verhaal: ik zou bij de psz navragen en nagaan wat je eigen gevoel nu precies zegt. Niet dat het cb per se fout zit, maar zij zien kinderen veel minder en maar heel kort. En twee is nog zo jong.

Deel Deze Pagina