Ik vind het trouwens ook van belang om te weten wat zijn gewicht ivm de hoeveelheid voeding die hij moet krijgen. Het scheelt wel dat ik tot nu toe steeds vrijwel direct aan de beurt ben, dus we zitten niet onnodig te wachten.
Ik vind dat wegen iedere maand ook geheel overbodig, en ik vind het daarom dus irritant dat mijn kindje uit zijn dagelijkse ritme gehaald wordt daarvoor. Ik snap dus ook dat hij daarom gaat huilen, dat heeft niets met opvoeden te maken, maar met het feit dat ik hem niet onnodig wil plagen met dingen die in MIJN ogen onzinnig zin.
Jij vind het dus minder belangrijk en dat is jouw goed recht Ik zeg ook niet dat het moet maar bij mij telt wegen en meten wegen zwaarder dan een paar minuten (nog niet eens) huilen. En als jij het vertrouwen hebt dat de groei goed gaat dan is dat prima
Nou ik kan me heel goed in jou verplaatsen hoor. Je kan idd wel zien of je kindje goed groeit. Dan laat je hem toch over een tijdje weer meten en wegen? Je moet gewoon doen wat jij vindt dat je moet doen en je geen schuldgevoel aan laten praten door anderen! Ik heb ook altijd veel moeite met het geven van de prikjes. De verpleegkundige op ons bureau prik erg goed die laat ik dan ook altijd de prikken zetten, ook als ze eigenlijk door de arts geprikt moet worden. Ik wil het haar zo prettig mogelijk maken en idd sommige dingen moeten nu eenmaal maar iedere maand wegen en meten...en al helamaal als je kindje daar zo overstuur door raakt. Kan vast geen kwaad als je dat een paar keer overslaat!
Ik moet vanmiddag naar het consultatiebureau en ik zie er best een beetje tegenop. Vooral ook door wat ik hier lees en wat ik van anderen ook al een beetje heb gehoord. Natuurlijk vind ik het ook fijn om te weten of mijn meisje is gegroeid, zeker omdat ze zo'n moeilijke start heeft gehad en aan de kleine kant is. Maar soms krijg je het idee dat jij met je kindje in dienst staat van het cb in plaats van andersom. Zij gebruiken namelijk de gegevens voor allerlei statistieken waar mensen behoorlijk last van kunnen hebben ook weer. Het is een vicieuze cirkel. Zo kreeg mijn moeder steevast te horen, bij elk bezoek, dat ik te klein was. Dat noch mijn vader, noch mijn moeder nederlands zijn deed niet terzake. En ik zit hier toch maar met 15 kilo te veel en gemiddelde lengte op de bank achter mijn laptop hoor! En die prikken, tja.... Ik wil mijn kindje inenten tegen nare ziektes, maar wat weet ik er nou eigenlijk van? Is alles zo noodzakelijk? Iemand wees me er van de week op dat je voor elke paracetamol een bijsluiter moet raadplegen en waarom krijgen we geen bijsluiter bij de vaccinaties? Wat zijn de belangen van de farmaceutische industrie en hoeveel invloed hebben die op het beleid bij het cb? En allerlei andere richtlijnen die zo snel veranderen? Ik ken ouders die twee jaar geleden een kindje hebben gekregen en nu bij een nieuw kindje echt compleet andere aanwijzingen krijgen omdat er nieuwe onderzoeken bekend zijn. En dit blijft maar doorgaan. Kortom, voor mij genoeg reden om kritisch het bezoek in te gaan vanmiddag en de hierop volgende keren. Nog los van het feit dat ik het vreemd vind dat je met je blote kindje moet wachten als zij uitlopen, of dat wegen nou nuttig is of niet. Het zal me benieuwen!
Hier was het zo dat ik dacht dat alles wel goed ging met mijn dochtertje qua borstvoeding en groeien. Alleen huilde ze op een gegeven moment erg veel en wilde veel drinken en bleek na een maandje dat ze amper was aangekomen. Blijkbaar liep mijn borstvoeding toch niet zo lekker, en gelukkig kwam ik daar achter bij het wegen op het cb. Vind het daarom wel belangrijk (vooral bij de kleintjes onder de 1 jaar) om te kunnen vergelijken hoeveel ze zijn aangekomen tussen 2 periodes in.
Ja was dat maar waar, maar dat is het 'm juist. Er is de laatste keer helemaal nergens naar gekeken. Ze zat alleen maar vragen te stellen over de baan van mijn man. (Omdat hij weg moet wegens reoganisatie) Ik heb gewoon geen behoefte aan dat bemoeizucht en daarom wil ik snel in en uit. Overigens heb ik een beer van een zoon, bij de geboorte 9 pond en groeit als kool. Dus ik heb geen meetlat nodig om te zien dat het goed gaat. En mijn kind krijgt de fles en die drinkt hij (bijna) altijd helemaal op dus dat gaat prima. Ik weet wat er in gaat en wat er uit komt....
Je moet doen wat jij wil maar huilen vind ik persoonlijk nou niet echt een ramp. Hier hebben ze gewoon papier op de weegschaal liggen dus echt koud is het niet. Oh en wat iemand al aan gaf je omslagdoek er op doen kan ook. Ik vind helemaal met de bv het wegen belangrijk maar ook ik merk echt wel of ze voldoende binnen krijgt. Wel vind ik dat mensen best wat meer hun mond open mogen trekken tegen het cb. Bevalt het je niet of loop je tegen iets aan dan zeg je dat toch gewoon. Het gaat om je kind en hun advies mag je aannemen maar ook van je af gooien. Hun advies voor mijn dochter over het slapen ben ik het ook niet mee eens en dat heb ik ook gezegd. Enne over lang moeten wachten en koud krijgen daar heb ik geen ervaring mee maar weet wel dat het behoorlijk warm was daar binnen. Ik had het zweet op mijn rug staan en dat was niet van de zenuwen.
Tnx voor het begrip (en ook tnx voor de steun van een aantal anderen) Nogmaals, wij hebben een beer van een ventje en ik heb helemaal geen meetlatten nodig. Hij doet het prima! Hij huilt nauwelijks en is een heel tevreden ventje. Van de vorige keer wist ik al dat het gewicht en lengte prima in balans zijn. Het gaat mij om de frequentie van het meten. Dat hoeft van mij niet iedere maand. Daarbij heb ik een hekel aan het CB (ben niet de enige geloof ik) met die curves en dat geleuter over de baan van mijn man. Ze vroeg bijvoorbeeld hoe hij zijn stress uiting geeft, nou heb ik de liefste en zachtaardigste vent die er bestaat dus ik werd best vijandig van die vraag. Verder wat zweverig geklets waar ik niks aan had. Volgende keer ga ik dus alleen want ik heb geen zin in die vragen over mijn man zijn werk en stress. Het gaat om mijn kind! Ik ben gewoon een broodnuchter type. Ik ontzeg mijn zoontje helemaal niks en als ik het vermoeden had dat hij niet goed groeit dan ben ik wel de laatste die hem niet wil laten wegen en meten. Het gaat mij puur om die heisa elke keer daar gaat hij van huilen, ook omdat er allemaal andere babies liggen te huilen denk ik. daar pas ik dus voor. Gewoon naar binnen bij de arts en weer foetsie zo snel mogelijk.
dan moet je dat aangeven meid. Gewoon er heen gaan en zeggen dat je het wegen en meten niet nodig vind. DOen ze moeilijk of zijn ze het niet met je eens dan gef je aan dat je de prikken ook bij de HA kan halen dus graag of niet.
Maar of je daar altijd het CB voor nodig hebt? In mijn geval was het zo dat ík juist het vermoeden had dat mijn bv helemaal niet lekker liep. Mijn dochtertje huilde constant en ook zij wilde alleen maar drinken. Ik gaf ze toen aan dat ik vrijwel zeker wist dat ik bijna geen melk meer had maar nee, volgens hen was dat onzin en moest ik vooral doorgaan want bv, ja daar groeien ze van. Mee eens hoor, mits je genoeg hebt? Maar nee, dat viel allemaal wel mee volgens het CB. Ben er nog een weekje mee doorgegaan maar wat een hel was dat. Dochterlief overstuur en mama overstuur. Toen kwam het moment van wegen: goh, ze is wel enorm veel afgevallen he?? En wat bleek? Ik had haast geen melk meer! Mijn dochtertje heeft al die tijd gewoon honger gehad Wat was ik boos! Maar ik heb er ook meteen van geleerd hoor, ik luister sinsdien naar mijn mamainstinct en de rest gaat het ene oor in en de ander gauw weer uit. Verder vind ik het geen ramp om er te komen en heb ik soms ook wel hele goede tips gehad.
Hier is het op zich wel ok. Alles gebeurt vlug en ze kijken naar de gemiddelde algemene ontwikkeling. Lichamelijk en ook anders. Dat vind ik wel prettig. Aan de andere kant kijken wij kritisch naar hun adviezen of dat bij ons past. Sommige dingen voelen wij ons niet goed bij of denken we anders over. Dat doen we dan niet. We zijn een tijdje niet gegaan omdat ze erg ziek was en veel controles had in het ziekenhuis. Dat vonden ze raar maar begrepen ze wel. En nu kijken we ook kritisch hoe vaak we nog willen gaan.
Als je van jezelf weet dat je de hele tijd gaat denken: is mijn kind wel goed gegroeit, maar je hebt het niet gedaan omdat je kindje dan misschien even zou huilen, dan heb je je kind indirect zijn zin gegeven. Nee een baby kun je nog niet zijn zin geven dat weet ik ook wel maar je deed het omdat je niet wou dat je baby even ging huilen, terwijl je het zelf belangrijk vind om naar het gewicht te kijken. Ik bedoel te zeggen: Over een jaar bijvoorbeeld probeert een kind wel zijn zin te krijgen en als je nu al niet gaat wegen omdat je kind anders gaat huilen terwijl je het voor jezelf zo belangrijk vind, hoe moet dat dan over een jaar als je kind huilt omdat hij zijn zin niet krijgt, snap je? Ga je niet wegen omdat jij het onnodig vind dan is het een ander verhaal. Dus ts: Als jij het onnodig vind en je hebt het volste vertrouwen dat je kindje goed groeit dan kun je gewoon naar binnen lopen en zeggen dat je alleen voor de prikken komt. Weet je van jezelf dat je misschien onzeker bent en graag wilt weten of je zoontje goed groeit dan moet je jezelf eroverheen zetten dat je zoontje misschien even gaat huilen
tja, ik heb er nogal eens naast gezeten met m'n gevoel, als ik dacht dat ze veel of juist weinig gegroeid was... Dus ik zou altijd wegen en meten. En is het niet voor nu, dan is het handig om een EIGEN lijstje te hebben, om op terug te vallen, als er wél wat aan de hand is. (zodat er niet naar standaarden gekeken hoeft te worden op dat moment). En ze bijvoorbeeld terug willen kijken, naar wat hij voorheen deed... Slechtere groei een periode of zelfs afvallen..
Huh, reageer je nou tweemaal op mijn post? Ik had je eerdere reactie al begrepen hoor. Ik vind het belangrijk dat het dagelijks ritme van mijn kinderen niet verstoord wordt door in MIJN ogen onzinnige dingen als maandelijks wegen, dat heeft dus voor mij niets met hun zin geven te maken. Voor MIJ. Ik respecteer iedereen die daar anders over denkt, en ik kan ook begrijpen dat ouders het héél belangrijk vinden te weten hoe hun kindje groeit, en dat ze onzeker raken wanneer ze hun kindje niet iedere maand laten wegen. Dan zou je inderdaad het belang moeten afwegen wat voor jou als ouder belangrijker is: Een huilende baby of even doorbijten en je kind laten wegen
Ja tijdens het douchen schoot mij dit te binnen om duidelijker te zijn, hahaha. Anders lijkt het net alsof ik denk dat je een baby zijn zin kunt geven en dat ik het verkeerd uit heb gelegd aan de ts
@Duna ik begrijp je ook volkomen & je ziet inderdaad zelf best of dat je kindje gezond is & goed groeit! Dan laat je hem toch gewoon volgende maand bij zn volgende prikjes nakijken... Hier is het bureau ook zo vreselijk... geven alleen maar commentaar en vreemde adviezen & luisteren niet/nauwelijks naar wat je zelf vertelt... ik ga er persoonlijk ook niet meer heen, ik laat mijn kleine man controleren door mijn huisarts!
Ergens snap ik je wel... ik zie er ook telkens tegen het aan en uitkleden op.. maar hier komt dat vooral omdat Eefje is een soort harnasje zit (pavlik-bandage) ik moet dus eerst een zooi riempjes losmaken... en vastmaken vind ons meisje alles behalve fijn.. moet haar voetjes erin krijgen terwijl ze wild om haar heen trapt.. toch ga ik wel, want ik vind het ook belangrijk om te weten hoeveel ze nou weegt.. maar ik denk dat het gewoon een persoonlijke keuze is.. het is geen verplichting... x
Overigens laat ik het ritme van mijn manneke ook niet verstoren & ga ik alleen wanneer hij wakker is en niet net naar bed moet o.i.d.