Hallo, Vanaf welke leeftijd kun je beginnen om je kind zindelijk te krijgen? Of wat moet hij/zij al kunnen? Ons zoontje is nu 16 maanden oud. Dat is vast nog veel te jong. Hij loopt ook nog niet; staat nauwelijks. Doet er geen moeite voor. Hij praat ook nog niet. Hij brabbelt wat klanken en dan weet ik soms wel wat ie er mee bedoelt. Ik kan ook geen enkel 'ritme' ontdekken in z'n poep -en plasluiers. Wanneer hij nou wel of niet gaat plassen, zeg maar. Hoe begin je eigenlijk een 'zindelijkheidstraining'? Op welke leeftijd? En wie heeft nog meer tips/ideeën? Groetjes, Hanna
Ons zoontje is bijna 2,5 en die gaat nu af en toe eens op het potje. Maar ik kan niet zeggen dat hij zelf aangeeft dat hij moet plassen. Terwijl hij wel gewoon heel goed kan praten en zich uitdrukken. Ik ben zelf geen voorstander van heel vroeg proberen te "pushen". (niet dat jij dat zou willen of zo hoor) Ik laat het een beetje op zijn beloop en van de zomer als het warm is dan zal ik er wellicht serieuzer mee aan de gang gaan.
Wij willen er in de zomer mee beginnen, als het warm is in haar blootje laten lopen. En als het wat minder warm is een onderbroekje aan en dan de luier erover. Dan voelen ze dat ze wat hebben gedaan. Onze dochter zegt al een hele tijd bah als ze poept, en soms raakt ze ook haar kruis aan en vaak heeft ze dan geplast. Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Veel mensen hebben het erover dat ze wachten tot hun kind er aan toe is. Maar vroeger werd er gewoon al veel eerder mee begonnen en waren kinderen eerder zindelijk.
Iris was 2,5 jaar. In een week tijd was ze dag en nacht zindelijk. Hoe ik het heb gedaan? Ik had stickers gekocht, haar in een onderbroekje en potje steeds binnen bereik. Bij een plasje in het potje, mocht ze een sticker op het potje plakken. Dat werkte toen perfect.
Hier 2 weken geleden begonnen, Iris is net 2 geworden... Gaat erg goed. Ze was er ook wel aan toe en is een vrij slim meisje; begrijpt vrijwel alles wat je haar uitlegt dus ook ontvankelijk voor de 'training'. Hier verder niks met en beloningssysteem ed. Ze vindt t beloning genoeg dat wij enthousiast reageren als ze iets op t potje doet.
ik ben bij me zoontje wel vroeg begonnen spelenderwijs, Zo liet ik de wc deur openstaan als ik naar de wc ging om toch zijn nieuwsgierigheid te wekken, de volgende stap was als ik hem naar zijn luier zag grijpen , dan vroeg ik aan hem of die moet plassen en nam hem dan mee naar de wc, zo was hij dus 2 jaar en gaf dan wel regelmatig aan dat die naar de wc moest maar echt zindelijk dus echt droog blijven zonder luier is die al vanaf zijn 3de, en me dochter was e rheel vroeg bij die was 1 dag 2 toen ze compleet zindelijk was, ik zou ook een beetje naar het kind zijn gedrag en houding kijken waneer het er aan toe is, ik begon dus als ze hun luiers uit begonnen te trekken of bah zeiden als ze wat in hun luier gedaan hadden.
Nou ben ook begonnen hoor, zet hem vaak op de wc en hij plast dan soms ook en hij krijgt een sticker als beloning vind hij erg interessant, mijn zoontje word in augustus 3, maar heb nog steeds het gevoel dat hij het niet goed aan voelt komen, want hij heeft nog geen 1 keer gezegd dat hij moest plassen, terwijl hij heel goed kan praten en alle begrijpt wat ik zeg. Zeg ook tegen hem dat als hij moet plassen hij het moet zeggen , maar tot nu toe nog niks aangegeven. Hier ga ik hem ook in de zomer gewoon in zijn nakie rond laten lopen, misschien dat dat beter werkt .
Mijn jochie begint nu bij 2j9m iets te voelen. Bij een poepbroek vraagt hij steeds vaker 10 minuten van te voren om een schone broek. En ook bij plasjes zie je hem soms even stilstaan. We hebben hier alleen een probleem omdat ons jochie niet op het potje durft. Daar zou je nu al wel mee kunnen beginnen, gewoon elke dag even erop zetten om het gewoon te worden.
Levi deed de eerste keer iets op het potje toen hij anderhalf was. Maar is wel vrij vlot overal mee qua lopen, dingen begrijpen, aangeven ect. Nu is hij 20 maanden en doet bijna iedere dag 1 of 2 plasjes op het potje Zet hem er op vaste tijden op ( voor en na zijn slaapjes )