Twijfels borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sejh1988, 2 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    #1 sejh1988, 2 feb 2017
    Laatst bewerkt: 2 feb 2017
    Ik ben inmiddels bijna 20 weken zwanger van een prachtig jongetje!
    Ik heb altijd gezegd dat ik niets liever dan borstvoeding wil geven, niet alleen omdat het goed voor het kleintje is maar ook omdat de band samen mij geweldig lijkt (waarmee ik niet zeg dat dat met flesvoeding niet zo is :D).

Ik sta daar nog steeds achter, echter gooien omstandigheden misschien roet in het eten.
    Ik kamp al sinds jong af aan met psychische klachten. Ik heb hier veel therapie voor gehad en toen wij besloten om voor ons eerste kindje te gaan was ik stabiel. Met de nadruk op was :(

Ik bezoek tweewekelijks mijn psychologe en ben aangemeld bij de POP-Poli. Morgen zal ik de psychiater voor het eerst zien. Het vermoeden is er dat ik een bipolaire stoornis heb, dit zal onderzocht worden. Het zou wel veel verklaren!

Nu wil ik eigenlijk absoluut niet op de zaken vooruit lopen maar kreeg van zowel de verloskundige als de psycholoog het advies om bij de POP-Poli een plan voor rondom- en na de zwangerschap te maken om eventuele problematiek op te vangen. Het is natuurlijk nog helemaal niet te zeggen of die er ook gaan zijn.

Nu is gebleken dat ik extreem gevoelig reageer op slaapgebrek, ik schiet dan binnen de kortste tijd richting een depressieve episode. Ik kom hier telkens ook weer uit, maar het vreet veel energie en het maakt het zwanger zijn soms best pittig. Als er één gegeven is, is dat er met een newborn gebroken nachten zullen zijn.

Mijn wens om borstvoeding te geven is oersterk maar tegelijkertijd ben ik bang dat ik de intensieve tijd die je erin 'moet' steken niet ga trekken. Ik ben al overal op zoek naar informatie, over kolven, eventueel 50/50 borst/fles en ga zo maar door. Ik vermoed dat ik hier ongetwijfeld advies over zal krijgen bij de POP-Poli.

Echter wil ik me goed in dekken en mijn wens niet zomaar laten varen. Een lactatie deskundige inschakelen na de bevalling staat dan ook als nummer 1 op mijn lijstje!

Nu zitten hier zoveel ervaren mama's dat jullie wellicht ook goede tips voor mij hebben :) En schroom je niet, wees alsjeblieft eerlijk :D Dat de roze wolk niet bestaat ben ik inmiddels ruimschoots achter maar mijn voornaamste doel is om een zo'n goede, blije en stabiele mama te zijn (net als iedereen natuurlijk :) )

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat vervelend dat je je daar nu al zorgen over moet maken.

Wat slaapgebrek betreft... Ik vrees dat bv of fv daar niet veel in uitmaakt. Mijn oudste was na twee weken al over op flesjes, en ze was een veel slechtere slaper dan mijn zoon, die nu op vijf maand nog steeds bv krijgt. Hij wordt nog wel wakker voor twee nachtvoedingen, maar mijn dochter sliep veel onrustiger en heeft tot elf maand een nachtvoeding nodig gehad. Het enige voordeel aan fv is dat je dan de zorg kan delen met je partner. Dat kan wel veel schelen, of toch als jij dan ergens kan gaan slapen waar je de baby niet hoort.

Verder nog een tip: ik kan me voorstellen dat je medicatie zal krijgen. Meestal wordt daarbij standaard gezegd dat die niet compatibel is met bv. Maar vaak is dat gewoon overbezorgdheid. Ik zou je aanraden op Facebook lid te worden van La Leche League. Je leest daar niet alleen massa's tips over bv, maar ze kunnen daar ook opzoeken welke medicatie toch mag in combinatie met bv.

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Het grote voordeel van flesvoeding is, dat je partner een nacht van je kan overnemen zodat je een goede nacht kunt maken. Kolven kan ook, maar een periode van een nacht van ca. 8 uur overbruggen lijkt me lastig, zeker in het begin als je borstvoeding nog volop in opbouw is.

Verder, maar dat moet je eens navragen, doet borstvoeding hormonaal ook best nog wat. Mijn vriendin had een postnatale depressie en is in verband daarmee eerder gestopt met de borstvoeding omdat haar hormoonbalans daarna weer 'normaal' werd, zei ze... Maar nogmaals, het fijne weet ik daar niet van.

Welke keuze je ook maakt: een moeder die goed in haar vel zit én flesvoeding lijkt me echt stukken belangrijker dan een moeder die niet in balans is mét borstvoeding. Al snap ik helemaal dat je het liefst gaat voor een combi waarin het goed met jouw gaat én met de borstvoeding, omdat dit altijd een wens geweest is.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het slaaptekort kun je bij bv sterk verminderen door het jezelf makkelijk te maken. Denk aan een co-sleeper bijvoorbeeld. Maar ook bijvoorbeeld je man zoveel mogelijk inzetten. Ik merk dat ik veel makkelijker verder slaap als ik nauwelijks wakker hoef te worden. Dus als ik haar alleen hoef weg te leggen ipv helemaal naar haar kamer. Dat is juist makkelijker met bv omdat je niet je bed uit hoeft om een flesje warm te maken. Ook kun je zorgen dat jij voedt, maar je man zorgt voor het boeren, troosten, naar bed brengen enz. Dan hoef je minder lang op en kun jr ook ontspannen.
    Neem verder ook zoveel mogelijk rust, sleep when the baby sleeps. Ga dus niet opruimen, was draaien, stofzuigen, boodschappen doen enz als je kind slaapt, maar ga meteen slapen! Al die andere dingen kunnen nog genoeg gedaan worden, maak het jezelf niet te zwaar. Maar dat advies geldt ook voor als je fv geeft.

5. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Dankjewel meiden!

Zorgen moeten maken, hoeft misschien nog niet, mijn omgeving zou liever hebben dat ik dat niet deed. Maar zo zit ik gewoon in elkaar, mij voorbereiden en informeren geeft mij rust.

De tip over de LLL facebook is een hele goeie! Want voor de medicatie ben ik ook wel huiverig. Vanuit mijn problematiek wil ik niets liever maar nu ik zwanger ben sta ik er een stuk voorzichtiger tegenover.

Natuurlijk zal slaapgebrek er zijn, daar doe je niet veel aan, maar het idee met flesjes was idd dat mijn vriend dan eens een nacht maar natuurlijk ook overdag over kan nemen, mocht ik overdag kunnen bijslapen.

Zou een 'handsfree' kolf misschien een optie zijn voor de nachten, of denk ik dan veel te optimistisch? :D

Die hormonen zijn ook een dingetje idd, daar had ik ook iets over gehoord. Dat is iets wat nagevraagd kan worden.

Overigens sta ik niet negatief tegenover fv, ik ken zat kindjes die daar ook groot op werden (waaronder ik zelf). Maar ik zou het op zijn minst zo graag willen proberen.

Ik lees heel veel dat vooral de opstartfase heel intensief is, en dan zit je natuurlijk ook nog in die meest kwetsbare fase. Daar zit vooral mijn angst een beetje in denk ik. Ik weet natuurlijk totaal niet hoe het gaat lopen, misschien krijg ik wel een super baby met super lopende voeding ;) Maar daar wil ik gewoonweg niet vanuit gaan haha.

De reactie hierboven vind ik wel een mooie en een goeie! Borstvoeding betekent natuurlijk niet dat je álles zelf moet doen. Ik had daar nog niet eens bij stil gestaan! Ik lees idd vaak dat veel mama's verder 'slapen' als de baby drinkt. Ik heb zo'n gevoel dat ik na de bevalling als een havik in de gaten gehouden ga worden, dat ik mijn rust voldoende neem ;) :D

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik denk dat je moet afwachten hoe t gaat in principe als je voed komen er hormonen vrij waardoor je weer lekker verder kunt slapen en als dan je man de luier verschoont en jij dus niet je bed uit hoeft gaat het kisschien best heel goed. En wellicht helpt het ook om gewoon lekker in de middag mee te slapen als je kindje ook slaapt. Die uurtjes heb je dan mooi vast te pakken

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    kolven is uiteindelijk altijd meer werk dan aanleggen.
    Je moet kolven, spullen weer schoonmaken en wegleggen, melk koel wegzetten én de baby moet ermee gevoed. Echt, dat kost echt meer tijd. wat je snachts ook kan doen is je man/ vriend de baby bij je laten leggen en erna weer het boeren en het terug leggen laten doen. Dan hoef je er niet 'uit' . ook kun je je baby in een co-sleeper bij jullie leggen.
    ik vond zelf het snachts voeden aan de borst korter duren dan een flesje warm moeten maken en geven. maar idd dan zou je wel je vriend dat ook eens kunnen laten doen. Maar in dat geval kan het ophalen, wegleggen en evt verschonen van de baby ook die verlichting kunnen geven om hem dat te laten doen.
    ik heb zelf trouwens altijd begrepen dat de overgang in hormonen na de zwangerschap met borstvoeding veel natuurlijker en geleiderlijker 'afbouwt'. Geen borstvoeding geven geeft in feite een veel grotere daling in hormonen. Maar het precieze verhaal hiervan zal een lactatiekundige vast kunnen vertellen.
    Uiteindelijk kun je het ook gewoon proberen. Misschien gaat het juist geweldig en gaat het psychisch echt enorm goed. En misschien gaat het niet, geeft het niet de rust die je dacht/hoopte en kun je beter ermee stoppen. Misschien als je juist daar antevoren goed over nadenkt. Dat je het dan niet als falen gaat ziet maar als geprobeerde kans. Goed informeren lijkt me goed.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zou zelf eerst goed kijken of je voldoende hulp hebt, zodat jij je behalve je baby nergens druk over hoeft te maken. Je kunt dan zoveel mogelijk slapen als de baby slaapt (mijn kraamtijd was de enige tijd dat het mij lukte om overdag te slapen).
    Borstvoeding heeft voordelen en nadelen, vantevoren niet te voorspellen welke het zwaarst zullen wegen.
    Doordat je lijf oxycotine aanmaakt tijdens de borstvoeding, kan het makkelijker zijn om te hechten, als je depressieve gevoelens hebt, kan dat fijn zijn.
    Na de borstvoeding is het weer makkelijker verder te slapen, is ook hormonaal.
    Ik ging me pas weer een beetje normaal voelen toen mijn menstruatie weer opgang kwam, bij mijn eerste na 8 maanden en bij mijn tweede na 6 maanden. Bij mij betekende dat ik continu pms achtig gedrag kon hebben, dat is pittig.

Ik zou het denk ik willen proberen, met voldoende hulp en wel met de gedachte over te stappen als het niet goed met je blijkt te gaan.

9. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Wat een fijne reacties! Jullie hebben ook een andere kant belicht, hier ben ik heel blij mee! Ik lees ook veel dingen die ik echt nog niet wist en me goede hoop geven!

Proberen wil ik sowieso!
    Ik wil ook absoluut niet te ver vooruit denken, doemdenken of negatief denken maar door alles wat er gebeurt is ben ik wel huiverig, vooral door wat de hormonen kunnen doen.

Gelukkig heb ik een kei van een vent aan mijn zijde, wiens top prioriteit is dat ik en beeb happy zijn. Hij wil mij dan ook meer dan wat dan ook helpen om het te laten slagen. Maar slaagt het niet gaan we ook niet moeilijk doen en krijgt de kleine zijn flesje.

Vanuit de POP-Poli krijg ik een Pit-Verpleegkundige toegewezen die mij nu zal gaan begeleiden. Hulp na de bevalling is ook iets waar ik over na denk. Wij hebben geen vangnet aan familie om ons heen, vriend werkt 40 uur. Hij krijgt 4 weken betaald papa verlof maar we zijn nog aan het puzzelen hoe we die op willen nemen. Ik ben mij sowieso aan het inlezen over KDV en GO. Maar misschien dat e vanuit de POP-Poli na de bevalling ook thuis begeleiding mogelijk is totdat alles goed loopt.

Voor nu sla ik in ieder geval alle info op. Ik ga eens op zoek naar een lactatie deskundige in de regio en heb mij aangemeld voor een aantal voedingsbijeenkomsten. Ik ga proberen los te laten, wat komt dat komt, en me weer te gaan focussen op het genieten van dit ongelofelijke wondertje in mijn buik!!

Hartstikke bedankt!!

10. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Hi!

je hebt ook een facebook-pagina 'vraag een lactatiekundige' is voor mij al een aantal keren echt een uitkomst geweest.

11. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Dankjewel nog voor je tip!

Ondertussen al contact met iemand van borstvoeding natuurlijk en een lactatiedeskundige op het oog!

Inmiddels weet ik ook dat ik een Pit verpleegkundige toegewezen krijg, voor thuisbegeleiding. Ook heb ik een kraambureau gevonden die na de kraamtijd nog extra hulp bied in de vorm van thuishulp. Ook kunnen we mijn vriend zijn (betaalde) papa dagen inzetten.

Ik hoop met deze hulp en rust de boel lekker op gang te krijgen en houden!

12. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik pb je even

Deel Deze Pagina