Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Krulpeterselie Ik ben een ochtendpersoon dus vindt het niet zo heel erg haha. Moet ik alleen niet te laat naar bed gaan omdat ik nog een heel klein stukje van GoT wil kijken :roflmao: Hoe was de bestelling van BonPrix? Wow dat is zeker lang zeg! Ook grote voeten al. Ik heb zelf maat 35/36 :D Mijn jongens zijn beide smal en dan voornamelijk de jongste. Het valt mij op dat de merken echt beter bij hen passen. Vooral de Franse merken, Noppies en Name it ben ik heel blij mee. Ik koop het voornamelijk tweedehands op de kledingbeurs maar als het niet anders kan dan soms nieuw.

2. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Eten weggooien; Zo min mogelijk. We hebben 1x per week restjes dag. Eventuele andere restjes worden met de lunch gegeten of ingevroren. Dingen als yoghurt en vla kunnen ook als ontbijt of lunch worden gegeten als het op moet. Zeker in combinatie met fruit oid. Ik moet ook zeggen ik ben heel creatief in de keuken dus kan de meeste dingen wel weer in andere dingen verwerken.

3. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Zo doen wij dat inderdaad ook. Een stukje prei gaat gewoon ergens bij in, of een bosuitje op brood met een eitje. Je kan zoveel combinaties bedenken.

De bestelling was goed geslaagd! Jurken kwamen nu over de knie en niet helemaal aansluitend maar dat is niet erg. Dochter heeft nog steeds waterwratjes in haar knieen en bovenbenen. Zie je nu niks van met blote benen.
    Totaal was ik €240,- kwijt bij de action, bonprix en de primark.
    De tweeling ieder een jas, vier korte broeken, 3 shirts en 2 blousjes.
    Dochter 3 shirts en bij de bonprix 4 jurken en bij de action 2 jurkjes. 3,50 per stuk waren die en erg leuk! Geen ramp als het vies wordt met spelen enzo of op het strand. Rokjes draagt ze gewoon door van deze winter. Voor de tweeling kijk ik misschien nog bij de zeeman. 5 setjes is wat karig misschien. Dochter met totaal 10 jurken en 6 shirts meer dan voldoende. Hou eigenlijk altijd max 10 setjes aan per kind maar goed. De jurken kunnen volgend seizoen ook nog mee en er zaten vestjes bij dus kunnen langer gedragen worden.

Poppy4, Annedore en Elena22 vinden dit leuk.
  4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Fijn dat de bestelling goed beviel. Wat een hoop geld alsnog he, en dan ben je enkel bij de betaalbare winkels geweest. Zou zeker nog even bij de Zeeman kijken, echt leuke dingen. Hier combineer ik de shirtjes nu nog met basic longsleeves en dat staat ook zo leuk bij jongens.

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Oh ja, nog een tip die wij doen om verspilling tegen te gaan. Dingen die op moeten zet ik op het aanrecht en die moeten we dan opmaken gedurende de dag.

Luna86 en Annedore vinden dit leuk.
  6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier is dat een beetje zo gelopen omdat de oudste vaak in de herfstvakantie jarig is en de jongste in de meivakantie ;) dan heb je gemakkelijk die gelegenheid.

7. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Hier is de oudste ook altijd in de herfstvakantie jarig maar ik koop enkel nog maar kleding als ze het daadwerkelijk nodig hebben. Wij zijn de afgelopen maanden heel erg bezig met minimaliseren.

8. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier idem anders groeien we straks het huis uit met drie kinderen :p
    Maar ook qua seizoen switch hebben ze hier toevallig altijd wel kleding nodig in oktober en mei ;)
    Ik ben wel helemaal gestopt met kleding kopen voor alleen de kerstdagen. Zo zonde geld :rolleyes:

9. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Gisteren mijn kledingkast opgeruimd. Wij hebben een enorme Pax kast van Ikea die deels ook als opslagplaats wordt gebruikt :roflmao: Zo ligt daar ook onze voorraad toiletpapier, maar ook de andere hoezen van de bank, al mijn draagdoeken etc. Gisteren alles uitgezocht weer eens. Weer een vuilniszak vol die naar de kledingbak kon. Met uitzondering van een draagdoek alles te koop gezet. Ook ons Deryan peutertentje en een galajurk maatje 36 die ik never nooit meer ga passen :p. Gisteravond al ea verkocht. Geld gelijk op de spaarrekening gezet en ga het vandaag op de post doen. Daarnaast zelf nog 2 draadmanden voor de Pax opgehaald, gratis. Die moet ik dus zo maar eens gaan installeren.

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.646
    22.085
    113
    Hoi dames,

Hoe gaat het met jullie? Ik doe mijn best om met dit topic mee te lezen. Het lukt me helaas nog niet echt om actief mee te doen.Ik ben onlangs geëmigreerd maar nu even voor een paar weken terug in Nederland.
    Hoewel ik moet zeggen dat ik het ook helemaal niet meer 'moet' (het zuinig aan doen), maar er blijft toch steeds iets aan me knagen. Het consuminderen zit gewoon diep in me blijkbaar haha. Wat alleen wel gek is, is dat wat in Nederland als zuinig wordt gezien, in mijn huidige woonland dan gewoon normaal is. Is natuurlijk ook wel logisch, wanneer de levensstandaard lager ligt. Als ik dan dingen lees over voedselverspilling tegengaan, dan denk ik toch echt dat dat door overconsumptie komt. Wie weinig of in ieder geval afgepast koopt, hoeft ook niet iets weg te gooien. Waar ik woon gooit eigenlijk niemand iets weg. Oud brood (ze eten bijna alleen stokbrood) wordt gebruikt voor dingen broodpudding/broodpap/paneermeel bv. En zelfs groentenschillen e.d gooit bijna niemand weg, dat geven ze aan buren die een geit in de tuin hebben ofzo haha. Onze buren hebben en kat en wanneer wij restjes vis (vissengraten met stukjes vis eraan, of de kop van een vis o.i.d.) hebben dan gooien we het in de tuin, komt de kat vanzelf op af. Sommige dingen zijn ook ontzettend duur hier, dus dan ga je er denk ik automatisch zuiniger mee om.
    IMaar natuurlijk moet ik nog wel m'n best blijven doen om verspilling tegen te gaan hoor. Ik heb zelf een Amerikaanse koelkast en gebruik één plank uitsluitend voor de leftovers, zodat ik weet dat alles wat daar staat op moet. Vroeger bewaarde ik plastic bakjes (bv van margarine/yoghurt etc) om hierin restjes eten in te bewaren maar ik merkte dat ik het dan minder snel pakte omdat ik niet zag wat erin zat. Nu gebruik ik bewust doorzichtige bakjes of glazen potten. Als je ziet wat erin zit dan ben je (ik althans) sneller geneigd om het zo snel mogelijk ergens in te verwerken/op te maken. Wat ik ook vaak doe is een restje van één maaltijd in een andere maaltijd verwerken. Bijvoorbeeld hier zijn ze echt dol op pasta, als ik een restje tajine of andere stoofschotel heb doe ik dat er zo bij in... Beetje gehakt of kipfilet erbij, wat gewokte groenten erbij en klaar is de pasta.

Elena22 vindt dit leuk.
  11. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @citroenrasp Hoe bevalt het leven in je nieuwe thuisland? Al een beetje gewend? Wij hebben leftovers ook in doorzichtige bakjes of glazen potten.

citroenrasp vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.646
    22.085
    113
    Goed hoor Elena. Ja, het is natuurlijk wel wennen, maar zit meer de kleine dingetjes... Andere producten in de supermarkt, afval dat je ineens niet meer kan scheiden (helaas, maar is niet anders, hoewel het hier wel redelijk afvalarm is), en wat echt een enórm irritatiepunt was, afgelopen winter: ze vinden het altijd maar heel koud, en vinden je altijd niet genoeg aangekleed. Nu bemoeien ze zich met volwassenen niet zo snel maar kinderen worden echt aangekleed alsof ze in Siberië wonen. Nu moet ik zeggen dat het ook wel koud was, maar als Nederlander ben je toch wel wat meer kou gewend. Ik ben i.i.g nooit in een winterjas naar buiten geweest, wel in een dik fleecevest ofzo (het gekke is wel dat het thuis wel veel kouder is dan buiten... Maargoed, gelukkig hebben we verwarming). Maar wanneer de kinderen geen muts op hadden kreeg je standaard commentaar xD. Is wel weer goed bedoeld, maar ik mis wel een beetje die nuchtere Nederlandse mentaliteit (of is dat gewoon iets Zeeuws?) van het elkaar met rust laten en niet zo bemoeien. Ze vinden het wel weer allemaal heel interessant dat ik een buitenlander ben haha. Ik ken verder helemaal geen buitenlanders waar ik woon, alleen iemand die met een Antilliaanse vrouw is getrouwd maar die woont dus ook in Nederland, en komt af en toe op bezoek.

Ook zijn we ons nog aan het oriënteren op onderwijs voor de kinderen. De jongste is sowieso nog niet leerplichtig (leerplicht is vanaf 6 jaar en ze is 5), maar de oudste zou vanaf komend schooljaar wel naar school moeten. Die is 9 maar middenin het schooljaar nemen ze geen leerlingen aan. Het is alleen nogal een opgave, de school hier. 6 dagen per week (!) en ook nog eens redelijk lange dagen. De zomervakantie is dan wel weer 3 maanden lang en 3x tussendoor een wat kortere vakantie (herft, winter en voorjaar).
    Als je van een Nederlandse school komt is dat al een behoorlijke verandering, maar wij gaven in Nederland thuisonderwijs, dus vraag me af of zo'n grote verandering naar onderwijs hier überhaupt wel mogelijk is. Mijn schoonzus is lerares op een basisschool, dus ga haar nog wel om advies vragen. Waarschijnlijk wordt het sowieso een privéschool (klinkt bekakter dan het is hoor, veel gewone mensen hebben hun kind op een privéschool) maar als het toch niks blijkt te zijn gaan we gewoon voor de Wereldschool. De lokale taal leerde m'n dochter thuis sowieso in Nederland al, compleet met taallessen e.d dus dat is niet echt een punt. We zullen dan waarschijnlijk wel een privéleraar moeten inhuren voor Franse lessen, want ik kan geen Frans en mijn man is het een beetje vergeten, dat is de tweede taal hier en moet je toch wel een beetje kunnen spreken.

Elena22 vindt dit leuk.
  13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Gisteren niet meer aan de kast toegekomen. Projectje voor vandaag dus haha. Zometeen wordt er weer wat voor de verkoop opgehaald. Weer 30 euro verdiend. Mijn man is ook geïnspireerd en die gaat morgen ook ea te koop zetten. Verder vandaag nog wat dingen te koop zetten en blijf ik lekker thuis met de jongens. Moet wat was weg werken en wil vandaag rijstepap gaan maken. Dat maakte mijn vader vroeger altijd en dat vond ik zoooo lekker. Vandaag is mijn vader precies 10 jaar dood dus ik vond het wel een mooie herinnering om vandaag eens te maken.

bloemetje1 en Annedore vinden dit leuk.
  14. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Wat fijn dat je weer wat verkocht hebt en dat je man geïnspireerd is :)!
    Sterkte met vandaag! Hopelijk is de pap erg lekker :).

15. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Komt wel goed, na 10 jaar heb ik het een plekje kunnen geven maar vindt het gewoon een fijne herinnering. Ik moet de pap nog maken, moet nog even naar de winkel voor het geheime ingrediënt; koffieroom. Daarnet weer wat verkocht. Gaat weer goed. Deze keer een van mijn draagdoeken.

vlinder12345 vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.646
    22.085
    113
    Grappig zeg. Zo maak ik nl ook altijd rijstepap! Sterker nog, (bijna) alleen daarvoor wordt er hier thuis koffiemelk gekocht. Nu weet ik niet of wij m hetzelfde maken maar ik vind rijstepap met koffiemelk iig heerlijk.

Net even bij o.a de action geweest en dingen als vaatdoekjes en sponzen gekocht. Die zijn in ons woonland van heel slechte kwaliteit (of de betere zijn weer peperdure van Vileda) dus heel wat van ingeslagen.

Elena22 vindt dit leuk.
  17. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Oke ons weekmenu vanaf afgelopen zaterdag;

Zat; Kalkoenshoarma op pitabroodjes, frietjes uit de Actifry, daarbij salade.
    Zon; Restjesdag.
    Ma; Meergranenwraps met vegan kipcorns en salade.
    Di; Rijst met kipkerrie en ananas, extra groenten er doorheen en rauwkost erbij.
    Woe; Rijst met slavinken en gesmoorde spitskool uit de slowcooker, daarbij rauwkost, kroepoek en gestoomde broccoli.
    Don; Gebakken aardappels uit de Instantpot, runderchipolata's van de grill, witlof met kaas uit oven en snijboontjes.
    Vrij; Stamppot (of zuurkool of hutspot) met rookworst.
    Zat; Eten we bij schoonouders ivm oppassen.
    Zon; Risotto (of courgette of champignons).
    Ma; Chili uit de vriezer met naturel tortilla chips (broertje komt eten ivm GoT seizoen start)

18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Wat is het stil hier!

19. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @hier: Afgelopen 1,5 week goed verkocht en daardoor weer lekker geminimaliseerd. Geld is in de spaarpot gegaan en/of op de spaarrekening gegaan en daar heb ik de vakantie voor een deel mee betaald. Een telefoontje gemaakt naar Vodafone en daardoor 120 euro per jaar bespaard. Zijn nog steeds streng met de overige variabele lasten al hebben mijn man en ik beide een smartwatch gekocht. Een kleine beloning voor ons harde werk.

Poppy4 vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.646
    22.085
    113
    Fijn zeg, Elena! Mooie besparing ook die 120 euro per jaar.

Deel Deze Pagina