Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Het gaat aardig.
    Ben blij als het weer januari is haha.

2. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Hier gaat het goed!
    Scheelt echt veel dat we de Sint inkopen in september hebben gedaan. En we hebben ons ingehouden, deze keer geen kleine snuisterijen gekocht. Vorig jaar wel, pietenmuts hier, chocomel met slagroom daar...
    Budget ziet er goed uit, fijn, want als het zo blijft kan ik iets extra's opzij zetten voor de verbouwing.
    Dat budget hebben we door een onvoorziene bijkomstigheid omhoog moeten zetten.

3. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Balen dat het verbouwingsbudget omhoog moest. Wanneer gaan jullie ook alweer verhuizen?

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wat doen jullie met kerst? Wel cadeautjes? Uitgebreid eten?

5. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    ik ga met kerst naar schoonfamilie en eten. Ik koop natuurlijk alleen cadeautjes voor de kleine. Ik krijg wel een cadeautje van mijn man. Een pandora armbandje heb ik dit jaar gevraagd. Maar of ik het krijg is een andere vraag

6. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    @Elena22 januari, snel dus!

Met kerst gaan we 1 dag bij ouder en 1 dag bij schoonouders eten.
    En kerstavond thuis, gourmetten of hapjes. Even kijken waar ik het minste voor hoef bij te halen.

Cadeautjes doen we eigenlijk niet aan.

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.502
    21.917
    113
    Hoi dames,

Hoe gaat het? Hier is alles goed, even een tijd wat drukker gehad en weer problemen met de provider die eeeiiindelijk opgelost (lijken te) zijn. Maar ben weer terug dus jullie zijn nog niet van me af! :p

Hier gelukkig geen dure maand omdat wij die feestdagen niet vieren. Voor ons was juli dan weer een erg dure maand dit jaar.

Mbt was, dat droog ik 's zomers en winters gewoon buiten maar idd in Nederland kon ik dat destijds ook niet altijd. Ook ik hing het in het trapgat, een droger heb ik nooit gehad. Heb wel nog een tip: bij binnen drogen 's winters deed ik ná t "normale" programma (1200 toeren) nóg een keer extra een programma aan van alleen centrifugeren. De was droogde daardoor aanzienlijk sneller! Overigens droogt de was buiten wel weer zonder zon wanneer er flinke wind staat, het wappert dan zo droog. Wij woonden aan zee dus deed dat ook wel eens. Nu woon ik niet meer aan zee maar het is hier gelukkig altijd wel zonnig.

Lelie137 vindt dit leuk.
  8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    We doen 1 gezamelijk cadeau onder de boom.
    Hebben we voor gespaard en krijgen een extraatje deze maand dus dan kan het.

Wij gaan kerstavond thuis gourmetten,
    1e kerstdag met schoonfamilie en 2e met mijn vader en broer eten (beide dagen ook gourmet helaas) .
    En 3e kerstdag komen mijn moeder en zusje bij ons eten, dan maken we allerlei hapjes.

Ik hoop het goedkoop te houden, wij zijn niet moeilijk. Maken er wat pannekoekjes bij, en maak veel zelf ipv kant en klaar pakket.

Lelie137 vindt dit leuk.
  9. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ook even weinig gereageerd hier.
    Maar druk bezig geweest met de schuur op te ruimen, gruwelijk veel weggedaan, de bijkeuken behoorlijk leeg gehaald. Die ga ik zo verven en dan opnieuw indelen. De vriezer staat pontificaal in het midden, kasten eruit gesloopt en daar komt de vriezer nu met een nieuwe kast ernaast
    En een hele hoop weggedaan.

Wat ruimt dat heerlijk op. Maar nu nog een zooi vanwege spullen die ik even niet kwijt kan maar strak wel de ruimte voor heb. (Wasmanden enzo)

Lelie137 vindt dit leuk.
  10. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Mag ik hier mee kletsen?
    Ik ben nu een jaar bij huis en nu pas lukt het goed om echt wat te bezuinigen. We hebben al veel aangepakt.
    Zorgverzekeringen, kritisch gekeken naar wat we betalen voor internet,tv etc. Vaste telefoon kan er af.
    Ik gebruik af en toe de droger nog. Maar meestal in het weekend. Ik probeer de was zoveel mogelijk in avond tarief te laten draaien. Geen onnodig lichtverbruik. Stekkers uit stopcontacten (telefoon bijvoorbeeld), verwarming niet te hoog en niet vergeten terug te zetten,
    Verzorgingsartikelen koop ik altijd met 1+1 gratis acties.
    Eten en drinken haal ik bij Lidl of Aldi en sommige producten haal ik waar het in de aanbieding is.
    We eten vaak 2 maal hetzelfde achter elkaar, bijvoorbeeld een schotel.

Jullie nog verdere tips?

11. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    met internet en tv, doen alsof je wilt opzeggen ;) dan geven ze je hoge korting :p

https://www.porterenee.nl/besparen/overstapweken/als-je-belt-en-opzegt-krijg-je-opeens-een-gouden-deal-wedden/

bijv mobiel sim only abbo? Of toogoodtogo app gebruiken :)

NdNk vindt dit leuk.
  12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    -ik probeer zoveel mogelijk snachts en in het weekend te wassen
    -Opletten of de lampen uit staan overdag
    -verwarming lager zetten overdag
    - wij gebruiken idd ook de tgtg app
    - boodschappen online bestellen scheelt hier een hoop

13. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Misschien kijken met vlees naar de lokale slager of die goedkoop is en dan wel voor zoveel kg kopen en invriezen

NdNk vindt dit leuk.
  14. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Net dat trucje gedaan ;) ik bespaar weer 327€ per jaar!

Vero0504 vindt dit leuk.
  15. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    3 maanden helft van het geld :roflmao:
    Dit wordt gewoon een sport. Zo leuk!

En hoe zit het met dat too good to go app? Bij mij in de buurt is het al weg. Dan moet ik er echt langer voor rijden vind ik dan ook weer sneu benzine geld.

Wat zit er zo ongeveer in. Wat kan ik verwachten? Is het dan ook echt goedkoper?

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.502
    21.917
    113

Ja, gezellig! :thumup:

En of ik tips heb... Weet alleen niet waar je wel/niet iets aan hebt zeg maar, qua toepasbaarheid. Wij hebben jarenlang heel erg zuinig moeten leven, pasten ook wel extreme frugalism toe (als je daar ooit van hebt gehoord lol) op bepaalde vlakken. Leven nu alsnog redelijk zuinig (deels voor het milieu, maar ook om de uitdaging) dus ben wel een "ervaringsdeskundige". Als ik hier mijn lijst neerzet zal ik vast eea vergeten maargoed.

Elektronica:

- Kijk kritisch naar de apparaten die je nodig denkt te hebben. Zo dachten wij een elektrisch mes nodig te hebben om brood te snijden maar bleek onzin te zijn, dus toen ie kapot ging binnen de garantietermijn gekozen voor geld terug ipv nieuw mes. Brood roosteren kan ook prima in een pan. Nieuw wafelijzer (ja, die gebruiken wij veel!) bewust een dubbelzijdige gekocht zodat je sneller klaar bent en minder stroom verbruikt

-Kijk of je ze op meerdere manieren kan toepassen. Ik zet bv vaak iets dat opgewarmd moet worden op de oven (heb een losse oven) terwijl er bv een brood bakt

- Batterijen ergens pas in doen wanneer je het gebruikt, bv in een personenweegschaal (gebruiken wij alleen heel af en toe)

Eten/drinken:

-Beperk drinken tot water/thee/koffie, evt een glas zuivel. Frisdrank alleen voor bezoek. Idem met koeken en maak deze het liefst zelf. Thee kan trouwens lang gebruikt worden wanneer je van slappe thee houdt!

-Wellicht kan je iets nogmaals gebruiken? Ik gooide voorheen bv mijn groentenschillen weg, maar nu kook ik er heerlijke groentenbouillon van! Bananenschillen kan je opbakken mef kruiden. Afgietwater van pasta/rijst kan prima als bindmiddel gebruikt worden. Kookwater van kikkererwten gebruik ik om heerlijke mayonaise mee te maken. Lege vanillesuikerzakjes vul ik opnieuw en na een paar weken heb je vanillesuiker. Van aardapprlschillen maak je lekkere chips.

-Eenpansgerechten en idd voor meerdere dagen koken

-Vleesconsumptie beperken en dit vervangen door een ei, peulvruchten of zelfgemaakte seitan (zelfgemaakte seitan is verreweg de goedkoopste vleesvervanger, 50 cent voor 6-8 porties! En ook heerlijk)

-Seizoensgroenten eten en diepvriesgroenten zoals spinazie is ook gewoon lekker

-Restjes verwerken in soep/quiche/pizza etc

- Zelf brood maken

- Vlees laten ontdooien in de koelkast

- Hooikistmethode gebruiken bij het koken van bonen

Wassen/schoonmaken

- Zelf wasmiddel maken of commercieel wasmiddel halveren. Soms zijn 2 eetlepels al genoeg.

- Azijn gebruiken ipv wasverzachter

- Kritisch zijn naar wat je in de was gooit; als het nog schoon is kan het prima opnieuw gedragen worden!

- Zelfgemaakt wasmiddel kan je ook gebruiken als allesreiniger en afwasmiddel heeft ook vele toepassingen zoals bv glasreiniger.

- Azijn en natriumbicarbonaat (baking soda) hebben vele toepassingen, google maar eens!

- Dweilwater gebruiken om wc mee door te spoelen, idem met opgevangen douchewater (bij ons duurt het nu in de winter lang tot het water warm is)

Verzorging

- Overstappen op wasbaar maandverband

- Wc-papier vervangen voor water of de rol een flinke beuk geven (zo rolt ie minder makkelijk)

- No poo proberen of in ieder geval minder frequent haar wassen

- Blok zeep gebruiken ipv douchegel

- Olijfolie heeft ook vele toepassingen, ik gebruik het bv als haarmasker en make- up remover.

Overig

- Oude enveloppen bewaren als kladblaadjes/boodschappenlijstjes etc

- Verwarming uit laten of lager zetten, gordijn voor de voordeur

- 2 paar sokken over elkaar vervangen dure thermossokken!

Ik heb hoogstwaarschijnlijk nog veel meer tips maar dit is even waar ik snel op kon komen.

Emsy, MinnieMouse94, NdNk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Oh! Wat een lijst, haha...super! Sommige dingen gebruik ik al. Azijn bijvoorbeeld. Ook om de badkamer mee te reinigen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  18. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Alles is al gezegd, geen aanvullingen dus :)

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.502
    21.917
    113
    @goblins, fijn hè, opgeruimd staat netjes! Ik ben wel blij dat we geen bijkeuken meer hebben omdat dat echt een 'hotspot' was bij ons (= plek waar zich snel troep verzamelt). Nu ook geen zolder en schuur meer dus gelukkig kan mijn man ook niet meer zoveel zooi kwijt haha.

20. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Het is een redelijke hotspot, maar aangezien de wasmachine en droger er ook staan staan er vooral wasmanden enzo. Drama.
    Maar er gaat verbetering in komen!!,!

Ooit

Deel Deze Pagina