Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hoe gaan jullie kerst vieren?
     
  2. lievemandie

    lievemandie Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    1.328
    507
    113
    Vrouw
    Roermond
    Gourmetten en winterbbq :) cadeautjes voor de kleine
     
  3. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Pizzaretten en 3 of 4 gangen menu maken.
    Verdeeld over de familie. Elk maakt wat en neemt dat mee.
    Zo doen we allemaal wat.
     
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Kerstavond gaan we thuis gourmetten
    1e bij schoonfamilie, ieder neemt wat mee
    2e bij mijn fam eten, nemen we ook wat mee
    En 3e lunchen met mijn fam en dat doen we ook gezamelijk.

    En 1e en 2e kerstdag thuis gewoon wat luxer ontbijten /brunchen
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Eerste kerstdag moet ik werken, daarna gaan we naar schoonouders. We doen cadeautjes en gaan lekker eten. Tweede kerstdag ben ik vrij en gaan we overdag lekker relaxen thuis en s'avonds eten met de buurvrouw samen. Ik geloof dat we gaan fonduen.
     
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.248
    19.009
    113
    Wij vieren geen kerst. Lekker goedkoop :roflmao:
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Zeepklopper en stuk schoonmaak zeep als alternatief op de tig flessen allesreiniger. Die draait hier naast de bakingsoda en azijn.

    Voor afwas en wasmachine zijn wasnoten ook nog een optie als je de ecologische tour op wilt. In hoeverre ze werkelijk goedkoper zijn, dat heb ik nog niet onderzocht. Zekerheidshalve heb ik ze wel in huis (vergaan nagenoeg niet).

    Voor de vloer heb ik dan nog wel hg reinigers maar die flessen zijn al euuuhm 9 jaar oud nu? Daar heb je echt minimaal van nodig.

    Ipv allerhanden slaapmiddelen, voor de rustelozen onder ons, bij een diy bierbrouwspullen verkoper hop bellen bestellen, die in een katoenen zakje bij je kussen leggen. Slaap lekker!

    Kipfilets schoonmaken en dan horizontaal insnijden tot bijna het laatste punt, openklappen en dan hetzij halveren, hetzij zo plat invriezen. Niet alleen redelijk ongemerkt minder vlees (optisch bedrog) het is ook super snel ontdooit en snel klaar in de pan én stapelt lekker weg in de vriezer.
     
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.248
    19.009
    113
    Goede tips @Vero0504! :thumup: Wij doen ook vaak met kipfilet: "aanlengen" met seitan, gebakken ei, linzen of extra groenten (ligt wel aan het gerecht) Sowieso het beste is een hele kip kopen en daar dan de filet af snijden. Een hele kip is nl nagenoeg dezelfde prijs als een filet en dan heb je dus de rest van de kip "gratis". Kan je bv lekkere soep mee maken.
    Ik maak ook af en toe kipbouillon wat ik laat inkoken, vervolgens in ijsblokjes invriezen... Heb je homemade bouillon"blokjes" zonder troep. (Dat doe ik trouwens ook met groentenbouillon.)

    Qua schoonmaakmiddel is het hier ook redelijk minimaal. Ik gebruik afwasmiddel, wasmiddel (poeder), groene zeep (alleen in blokvorm te koop). Van baksoda is er alleen de culinaire variant verkrijgbaar in losse zakjes van 15 gram en azijn is helaas erg duur en niet geschikt voor het meeste materiaal in mijn huis.
    Heb wel een fles ontvetter staan waar ik maanden mee doe en gebruik af en toe dunne bleek (daar wil ik nog aan werken).

    Die wasnoten zijn getest door de consumentenbond maar bleken niet goed te werken.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Bakingsoda moet je bij de toko halen, buitenlanders / familie origine uit niet nederlandse hoek, gebruiken t heel veel. Scheelt een flinke berg, je koopt dan gewoon een doosje. Maar idd erg alert zijn waar het wel of niet op te gebruiken. Het kan ook voor niet huishoudelijk ingezet worden

    Goed voor de tip over de wasnoten!

    Citronella (de schoonmaakvariant) vind ik eeerg lekker (java olie). Kost weinig, maar zalig voor de badkamer en wc.
     
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.248
    19.009
    113
    Ik woon niet in Nederland en ze verkopen hier dus alleen baksoda in kleine zakjes, staat in de supermarkt bij de bakpoeder/vanillesuiker e.d. en heeft ook echt een andere structuur dan de baksoda die ik in Nederland had. Gelukkig werkt ie wel goed in mijn baksels haha.

    Toko's bestaan hier trouwens niet dus maak tegenwoordig ook zelf imitatie-ketjap en "tofu" van kikkererwtenmeel.
     
  11. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.666
    113
    Vrouw
    Wat een leuk topic!
    Wij zijn sinds een jaar steeds bewuster bezig met consuminderen en bewuster omgaan met het huishouden & voedsel.
    Aangezien ik zoveel mogelijk thuis wil zijn bij de kinderen zijn we aan het kijken waar we nog op kunnen besparen.
    Ik werk nu nog maar 16u per week. Stuk minder inkomsten maar aanzienlijk meer rust en tijd voor thuis.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.248
    19.009
    113
    Welkom Emsy!
     
  13. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Welkom Emsy!

    Iedereen fijne kerstdagen gehad?
    Vandaag hebben we de kerstboom al afgetuigd. Ongezellig, maar ivm verhuizen komende maand wel praktisch.
    In de vriezer liggen nu 4 porties bouillon waar makkelijk soep van gemaakt kan worden. Ook 4 porties pastasaus.
    De maand januari moeten we zuunig zijn met de boodschappen / etenswaar.

    Voor de toekomst gaan we besparen op energie, we gaan zonnepanelen leggen. We wilden ook een warmtepompboiler maar omdat we nog niet weten waar we deze neer willen zetten wachten we daar voorlopig mee. En dan wel een airco om daarmee bij te verwarmen ipv via de cv.
     
  14. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Zo alle feestdagen zitten er weer op! Iedereen een gelukkig, gezond en spaarzaam 2020 gewenst!
     
  15. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Happy New Year!
    Proost op een (financieel) gezond jaar!
     
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier weer een doos kerstspullen die weg kunnen.
    En alle kerstmeuk weer uit de kamer. Heerlijk.

    En zo kabbelen we door met beetje door.
    Wel veel spul nog op zolder gezien wat uitgezocht moet worden.... Dus daar kom ik voorlopig niet meer. Hahahaha
     
  17. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.282
    125
    63
    een heel gezond en gelukkig nieuwjaar allemaal!!!
     
  18. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113

    Hoe gaat het met je dieet?
    Ik wil maandag beginnen, maar dan khb.
     
  19. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    In de categorie besparen: we hebben zonnepanelen besteld. Even een investering maar ook een toekomstige besparing.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  20. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Gaat heel goed! Sterker nog die 2 weken dat ik hier en daar heb gecheat in december voelde ik me zo slecht. Negen van de tien keer lag ik met buikpijn op bed. Ik bedenk me dus vanaf nu wel drie keer of het cheaten me het waard is. Zal zo wel even een foto plaatsen (moet via telefoon).
     

Deel Deze Pagina