Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Jeetje wat is paardrijden bij jullie duur! Hier kost het 15 euro per maand minder. Hoe lang zijn de lessen? Beginners lessen 45 minuten, gevorderden 60. Lesgeld is 52 euro per maand.
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Dat scheelnogal.
    Lessen zijn een uur, voor alle niveaus
     
  3. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    In mei kunnen we zelf een nieuwe, tweedehands auto kopen. We gaan niet leasen. Daar rijden we teveel voor.
     
  4. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Hier houden we ook niet zoveel over hoor, I wish. Het was deels een moetje en deels hebben we zelf besloten de kleinste schulden nog af te lossen. Andere dingen konden we op pauze zetten maar die moeten we vanaf komende maand dus weer gaan betalen.
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Wat vooral frustrerend is is dat man 70 km verderop werkt. Nu delen we een auto met schoonouders maar het is wel een heel geplan.

    Sportschool heb ik jaren niet gehad en heb heel lang thuis gesport met als gevolg (door verkeerde techniek) dubbelzijdige overbelaste kniebanden, daarnaast "moet" ik omhoog in gewichten dus hier wel de keus gemaakt om toch weer naar de sportschool te gaan.
     
  6. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Whahah zie dat ik al eerder had gereageerd. Kan je na gaan hoe moe ik ben :roflmao:
     
  7. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Hier; Ik ben dus echt kapot. Werk veel op mijn gewone werk, nog een oppasbaantje ernaast, drukke maand met oa verjaardag van beide jongens en andere sociale verplichtingen. Daarnaast natuurlijk het hele Corona gebeuren. Hier hebben we al een klas thuis gehad, kon ik om 7 uur s'ochtends nog wat gaan regelen omdat wij beide moesten werken. Nu sta ik op wacht dus ga maar even de achterstand was opvouwen (lees vijf wasmanden opvouwen en opbergen :rolleyes:) en alvast het eten voorbereiden mocht ik voor die tijd niet opgeroepen worden. Wij hebben ons hele huis geminimaliseerd afgelopen weken dat scheelt wel in het huishouden, alleen de was dus nog vouwen. Ga mezelf dus snel een schop geven en vouwen.
     
  8. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Hoe gaat het nu @Elena22 ? Dat klinkt echt heel pittig.

    Dat minimaliseren is weer een goede tip, daar moet ik echt aan beginnen.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.988
    18.694
    113
    Sorry, ik zie dit nu pas! Ben een tijdje offline geweest (zonder internet gezeten) + kinderen zijn sinds zo'n maand begonnen met school wat enorm wennen is, vooral voor mij dan haha. Maar ik ben er nu weer. ;)

    Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd tot m'n mayonaise goed was, maar nu ik de precieze verhoudingen weet is het echt fijn om lekker je eigen mayonaise te hebben voor een fractie van de prijs :) (hier is mayonaise veel duurder dan in Nederland - heb er al honderden euro's mee bespaard door dit zelf te maken :roflmao:).

    Dit is mijn recept:

    4 tablespoons kikkererwten-aquafaba
    210 ml olie
    2 theelepels mosterd
    halve theelepel zout
    2 theelepels honing (of andere zoetmaker als je het vegan wil houden)
    1 eetlepel azijn of citroensap

    Alle ingrediënten in een lange smalle mengkom doen, beginnend met de aquafaba en eindigend met de olie. De staafmixer onderin zetten, aantal seconden mixen en heel langzaamaan omhoog gaan. Dan weer even mixen en weer omhoog en mixen etc tot alle olie is opgenomen. In de koelkast zetten om eventueel nog wat in te dikke maar met deze verhoudingen zou dat op zich niet nodig moeten zijn.

    Nog wat op- en aanmerkingen:

    Ik gebruik geen kikkererwten in blik. Alleen zelfgekookte en bewaar dan dus het kookvocht. Het kookvocht kook ik daarna enigszins in. Het moet een beetje gelei-achtig worden wanneer het afkoelt, dan is het precies goed.
    Met 'tablespoon' bedoel ik ook echt een "echte" tablespoon die als maatschepje wordt gebruikt, dus geen gewone eetlepel. De overige lepels zijn wel "gewone" thee- en eetlepels. Mocht je die niet hebben: 1 tablespoon is 15 ml, dus dan kan je voor dit recept 60 ml aquafaba gebruiken.
    Het maakt niet uit welke olie je ge gebruikt, al zou ik geen kokosolie gebruiken. Ook zou ik geen aquafaba van andere peulvruchten gebruiken, die zijn m.i te slap. Dus echt alleen van kikkererwten.
    Vaak verdubbel ik dit recept, dat gaat prima, zolang de verhoudingen van olie-azijn-aquafaba maar kloppen.

    Hopelijk lukt het je nu wel!

    Hoe gaat het met de andere dames? @MamaChantal, @Elena22 @Lelie137 (en vast nog een aantal die ik vergeet :$) ik kom gezellig weer meekletsen nu hoor! :D
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  10. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ben nog steeds erg moe. Heb de afgelopen maand enkel gezinnen gehad die me heel veel energie kosten (oa veel borstvoedingsproblematiek). s'Avonds lig ik behoorlijk vroeg te slapen (ergens tussen 21.00 en 21.30 uur) en dan baal ik daar dan weer van want ik heb amper tijd om echt even bij te komen door iets voor mezelf te doen of samen met mijn man. Gaat vast wel weer over maar de omschakeling is vaak wel even lastig.

    Minimaliseren is echt onwijs fijn. Wij zijn van 5 boekenkasten naar 2 gegaan. De tvkast/dressoir helemaal uitgezocht zodat alle spelletjes etc daar in konden. Het hele huis oogt rustiger. We hebben de muur geverfd, van een beige achtig kleurtje waar we echt op uitgekeken waren naar Forest Song van Flexa. Mooie, nieuwe moderne spiegels, wat leuke schilderijtjes van onze reizen en een bananenplant en het voelt gelijk heel anders. Zal straks wel even wat voor en na foto's plaatsen.

    Moet nu rennen, de kleuter wilt eten en drinken en ik moet zo naar mijn werk.
     
  11. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Gaat best oké hier, alles loopt aardig.
    Druk met school, werk en alles voor de kids.

    Minimaliseren; we proberen het hier al zo leeg mogelijk te houden ivm prikkels.
    Hebben een hoge tv kast staan, aquarium en hun speelhoekje.
    Tv meubel gaan we ooit nog veranderen naar een dressoir, we hadden dit meubel met een terrarium erin maar de baardagaam is vorige week dood gegaan dus kan er nu iets lagers komen :)

    Man werkt in de horeca, dus die zit vanaf morgen weer thuis of moet bij jumbo werken.
    Vorige keer geen loon verlies gelukkig dus hoop nu hetzelfde.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.988
    18.694
    113
    Wat vervelend zeg @MamaChantal. Gelukkig dat jullie er iig niks van merken qua salaris. Zo'n verandering zal voor jullie kinderen met ASS ook wel lastig zijn, of valt het mee?
    Voor ons heeft corona gelukkig geen invloed op het salaris tot nu toe. Maar mentaal vind ik het best zwaar.

    Wij hebben ook flink geminimaliseerd vanaf dat we zijn geëmigreerd, ik vraag me nu vaak af wat ik voorheen zo "nodig" vond aan al die extra spullen. :oops: we zijn er absoluut nog niet hoor, maar het is oig al een stuk overzichtelijker zo. Wat ook scheelt is dat we -bewust- kleiner zijn gaan wonen en geen schuur/zolder meer hebben... Die stopte mijn man altijd vol met zooi :roflmao: Wel hebben we een garage maar aangezien die een paar straten verderop staat voorkomt dat enigszins wel het volladen met zooi.
     
  13. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Nee gelukkig geen invloed op salaris maar wel in uitgaven.
    Man houd meer van 'luxer' eten, of nouja uitgebreider/aparter en lust niet veel.
    Dus moet dubbel koken of iniedergeval iets wat hij wilt.
    En hij eet nu heel de week thuis, normaal 2 dagen op zijn werk.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Hoe is het hier dames? Even een up omhoog voordat het topic gesloten word.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  15. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.281
    125
    63
    goedemorgen! hier alles oke, ja het is inderdaad erg stil hier,jammer!
    ik ben al een boodschappenlijstje aan het maken, ga ik dadelijk even naar de lidl,maar die gaat op zondag pas om 9 open.
    en bij jullie allemaal met de boodschappen? ik vind wel alles erg duur worden zeg.
     
  16. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ja ik vind het ook duur, red het niet altijd meer ermee.

    Vandaag rustig dagje.
    Gister een nieuwe fiets uitgezocht, fietsen met zoon achterop is amper te doen nog en is voorlopig nog wel nodig.
    Dus voor een ebike gegaan.
    Verder nog een deel sint cadeautjes gehaald.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.988
    18.694
    113
    Hoi dames!

    Hier gaat alles goed hoor.

    Ja helaas erg stil, ook van mijn kant... Niet dat ik geen tijd heb om te reageren maar ben dan altijd bang dat niemand op mij reageert zeg maar :roflmao:

    Op consumindervlak gaat het hier gestaag door. Bepaalde boodschappen zijn wel weer duurder geworden, bv groenten en fruit omdat de markt ivm covid dicht is. Het goede nieuws is wel weer dat de markt vanaf januari letterlijk achter ons huis komt (gelukkig maar 2 dagen per week). Vaak gingen we toch niet omdat het best ver is en we geen auto hebben. Dus dat gaat dan behoorlijk wat geld schelen vermoed ik.

    @bloemetje1: ik kijk nog wel eens op sites van Nederlandse supermarkten en inderdaad! Alles is zóveel duurder dan bv 2 jaar terug! Bepaalde producten zelfs verdubbeld in prijs! :eek:
    Hier zijn bepaalde producten ook erg duur. Maar dat zijn vaak gemaksproducten of bewerkte producten die ik dan gewoon zelf maak. Dingen zoals "Nederlands" brood, mayonaise, chocoladepasta etc. Maar sowieso eten we niet erg veel bewerkt voedsel dus dat scheelt wel. Groenten/fruit zijn normaal redelijk goedkoop maar nu ivm sluiting van de markt zijn de prijzen weer wat omhoog gegaan. Hoewel bepaalde producten altijd wel stervensuur zijn, zoals ananas of champignons. Vlees is ook duur maar dat eten we matig.
     
  18. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Hoi allemaal,
    Zo af en toe kijk ik hier en heb denk ik 3 berichtjes geschreven in dit topic :).
    Ik kwam er nu weer op omdat we een nieuw huis hebben gekocht (jeuj), en dat lijkt me de ultieme kans om te minimaliseren.
    We hebben ondertussen de meeste babyspullen weg gedaan en we krijgen dadelijk maar liefst 4 slaapkamers op de 1e verdieping, waarvan we nu bedacht hadden dat 1 kamer de speelkamer wordt. En de zolder willen we ook overzichtelijk houden.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.988
    18.694
    113
    Wat fijn @stiertje88! Wij hebben ook flink geminimaliseerd toen we verhuisden. Wij zijn trouwens wel (bewust) kleiner gaan wonen. Gelijksvloers (maar wel met een tuin), en vind dat echt zó veel fijner. Geen gedoe meer met dingen van beneden naar boven slepen etc. Wat wel groter is is de keuken (gelukkig maar, had zo'n klein hokje eerst :|) maar desondanks flink geminimaliseerd qua keukenspullen!
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  20. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Ah fijn @citroenrasp. Wij gaan wel iets groter wonen (zo'n 10m2 meer en nog een kleine garage) maar krijgen vooral een gigantische tuin van zo'n 700 m2 gok ik, op een totaal perceel van bijna 900 m2, en dat lijkt me zo heerlijk. Superfijn voor onze jongens. En met veel fruitbomen erin ook. Volgens mij 2 appelbomen, 2 perenbomen (1 met stoofpeertjes), 2 pruimenboompjes, kersenboom en bessenstruik. De verkopers vertelden dat je in de zomer bijna geen fruit hoeft te kopen als je wilt.
    En in huis een aparte keuken waar je ook kunt eten ipv een open keuken waarbij je eet aan de 'grote' tafel van de huiskamer.

    Het lijkt me gewoon fijn omdat je alles een keer vast hebt en dan kunt beslissen of het nog wel mee moet. De valkuil is natuurlijk dat je alle ruimtes weer vol gaat bouwen, maar we houden ook erg van ruimte is ons huis, dus ik hoop dat we dat gaan volhouden.
     
    citroenrasp en Elena22 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina