Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.282
    125
    63
    hier vandaag weer bijna 25 euro kwijt ,moest even langs de dierenarts want de kat heeft in 1 keer de pootjes rood en blijft eraan likken,kreeg het advies om bepanthen erop te smeren anders moet ik even met haar langs gaan en 1 tube kost 8,65 hoop dat het helpt! verder nog wat boodschapjes gehaald.
    uit eten doen wij eigenlijk ook nooit veel te duur maar natuurlijk wel gezellig!
    toevallig ben ik vorige week getrakteerd op wokken super gezellig!!
    werk ze elena vanavond! hoe laat moet je beginnen?
     
  2. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ha allwmaal, ik schrijf en lees graag mee.
    Ik probeer continue te consuminderen en daarbij steeds milieuvriendelijker te leven. Soms scheelt het ook in de portemonnee. Al moet ik zeggen dat de prijs bij mij noodgedwongen bog steeds voor gaat.

    Mijn speerpunten van de laatste tijd:
    Sinds kort koop ik voor mezelf af en toe wat kleding bij de kringloop. Dat kocht ik voorheen altijd nieuw.
    Ik wil een weekboodschappenlijst om daar kosten in te besparen.
    Ik wil de auto minder gebruiken in mijn vrije tijd, dus meer fietsen. :)
     
  3. vlinder12345

    vlinder12345 Bekend lid

    23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    De laatste tijd ruim ik veel op en doe ik veel weg.
    Maar valt me steeds vaker op dat het zo snel weer rommelig word.
    Hebben jullie dit ook??

    Beetje in het onderwerp consuminderen.
    Kan me zo aan die rommel ergeren.
    En gaat het vaak om overvolle prullenbakken, veel was enzo...
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik moet ook consuminderen, aangezien er netto 800,- aan inkomen per maand wegvalt nu ik weer werk (ja krom, ik weet het), maar ik heb echt nog nooit op geld hoeven letten. niet dat ik het excessief uitgaf, maar nooit naar geld kijken bij bijv boodschappen.

    We hebben geen mogelijkheid om hypotheek over te sluiten, de goedkoopste energieleverancier hebben we reeds (net overgestapt) en ook de goedkoopste autoverzekeringen.

    Dus het zit hem echt in de ad-hoc uitgaven.... ik ren meerdere keren per week naar albert heijn en moet daar rond de 80,- per keer betalen (2volw, 1 dreumes en ik volg kh-arm dieet)..
    maar je moet toch eten....

    huishoudboekje?
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Bloemetje; Ik werk in het ziekenhuis. Dus echt met standaard diensten - 07.30 tot 16.00, 14.30 tot 23.15 en 22.45 tot 07.45 uur. Moet nu gelukkig zaterdag pas weer werken. Balen van de kat. Heb je de oorzaak al gevonden van het vele likken aan haar pootje? Hier een kat die aan automutilatie doet. Honderden euro's naar de dierenarts gebracht en het blijkt door stress te kopen. Nu ik veel meer thuis ben dan voorheen is het zo goed als over.

    @Sue; Goede punten om mee te beginnen. Welkom!

    @Vlinder; Ja wel herkenbaar, vooral het rommelige gedeelte. Ik doe echt mijn best om op te ruimen en dan komen de wervelwinden en mijn man weer thuis en dan weet ik niet waar ik het voor gedaan heb :eek: De was herken ik ook wel. Denk vooral dat het te maken heeft dat we echt nog tussen twee seizoenen in hangen. De ene dag loop je in een korte broek met shirt en de volgende dag moet je je winterjas weer aan. Hopelijk knapt het weer snel op zodat de wintergarderobe opgeborgen kan worden.

    @1981Mama; Welkom! Jemig wat krom zeg dat je nu zoveel minder overhoudt netto! Hopelijk vindt je hier wat tips om te besparen in het dagelijks leven.
     
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.955
    113
    Jazeker, maar dat komt echt door mijn man. Die is niet zo heel netjes, hoeft ook niet natuurlijk (vind het juist wel fijn dat hij niet zo veeleisend is in het huishouden) maar dat bewáren! Word daar soms gek van... Hij heeft echt een hele kast op de overloop vol rommel. Van ingedeukte koekblikken tot roestige schroefjes en van alles daartussen. Nu hij op vakantie is neem ik het er gewoon van en ruim ik gerust heel wat rommel op hoor. Niet alles, want ik weet ook wel dat hij dat lastig zou vinden, maar wel wat dingen waarvan ik écht zeker weet dat het toch nooit meer gebruikt gaat worden. Ik denk dat het bij mijn man wel deels afreageren is, omdat ik heel slecht tegen prikkels kan en weinig meubels in huis kan hebben, en hij het hier heel "leeg" vindt staan. Hij haalt ook regelmatig meubels van de straat op, dat vind ik dan weer erg leuk : ) Wij hebben nogal een kringloopinterieur om het maar zo te zeggen. Je zou het echt niet zeggen, maar het meeste in onze woonkamer komt gewoon van wat mensen (in ons geval voornamelijk buren) op straat zetten. Maar als ik iets echt niet mooi vind waar hij mee thuiskom zet hij het gerust ook weer buiten, gelukkig, dat scheelt. Maar wat zou ik het soms fijn vinden als mijn man niet zo'n bewaarder is...

    En ja veel was is idd helaas herkenbaar ook, haha. Ik heb er pas maar weer twee wasmanden bij gekocht, want de was (vuile was dan) stapelt zich zo snel op dat het gewoon niet in onze wasmanden past. Ik doe er nu maar gewoon één voor op onze slaapkamer, één voor de kinderkamer en dan nog een in de logeerkamer of op de overloop.
     
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.955
    113
    Hahaha, Elena, jij ook al.
     
  8. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hoi damesik las af en toe al mee. Wat betreft rommel willen wij hier echt Marie Kundo styl gaan toepassen :) iemand die dat al doet ?
     
  9. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Yasmientje14; Nee Marie Kundo is niks voor mij/ons. Ik wil niet bij elk dingetje hoeven nadenken of dit mij wel of niet blij maakt. Misschien werkt het wel helemaal niet zo hoor maar ik geloof nooit zo in de opruim guru's.
     
  10. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.955
    113
    Hier net zo hoor. En je tas bedanken voor de "dienst" die hij (/zij?) je heeft verleend? Nee sorry vind dat echt veel te zweverig gedoe. En daarbij vind ik veel dingen ook heel onpraktisch. Ik heb niet het boek gelezen, maar wel e.e.a erover gehoord, dus misschien zal er ook wel wat bij zitten wat me wél aanspreekt hoor. Om maar een voorbeeld te noemen: kleding e.d oprollen in plaats van hangen/vouwen. Ja misschien fragiele jurkjes ofzo, maar ik ga echt niet alles zitten rollen haha.
    Zo heeft iedere opruimguru weer z'n eigenaardigheden. Ik doe gewoon wat voor mij/ons werkt.
     
  12. Triangel

    Triangel Niet meer actief

  13. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hihi moet wel even lachen, bedoelde eigenlijk het minimalist leven alles weg doen wat je niet gebruikt etc niet het rollen en ziel idee XD
     
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.955
    113
    Ik haakte al bijna af bij het lezen van de eerste zin. Consuminderen is namelijk helemaal niet (meer) extreem, misschien twintig jaar geleden nog wel, maar als je (ja, ben toch verder gaan lezen uit nieuwsgierigheid haha!) zo erg bent dat je vraagt aan je gasten om eten mee te nemen of een lege doos als cadeau geeft, dan consuminder je niet meer maar ben je gewoon een vrek, een cheapskate. Tenzij het echt uit armoede is natuurlijk.
    Tja, wij hebben ook wel wat in de ogen van anderen "extreme" dingen (bijvoorbeeld: wasbare koffiefilters die mijn man zelf heeft gemaakt), maar ik zal nooit zo ver gaan dat ik mijn kinderen of naasten tekort zal doen. Wij zijn erg gastvrij en dat zal ook altijd gewoon zo blijven. Idem met cadeautjes voor de kinderen, dat doen wij overigens niet zo heel luxe als de meeste anderen maar ik kan niet met alleen zelfgemaakt spul of lege verpakkingen aankomen hoor!

    Om dat brood zonder beleg moest ik wel lachen haha, ze heeft wel een punt dat dat gezonder kan zijn. Mijn man is van huis uit ook weinig gewend qua beleg, meestal aten ze het gewoon met olijfolie. Toen hij wat ouder was kwam er af en toe smeerkaas en jam bij en dat was het dan (hij komt niet uit Nederland, dat speelt ook wel mee - als we nu bij mijn schoonouders op vakantie gaan vind ik het wel grappig hoe mensen daar zo makkelijk boodschappen kunnen doen. Geen keuze uit 187 verschillende soorten chips of 50 verschillende soorten kaas, dat vind ik vooral erg makkelijk, alleen het assortiment pasta is er groter dan in Nederland). Overigens is hij nu helemaal dol op hagelslag dus hij doet wel een beetje een inhaalslag haha!

    Overigens herken ik wel dat mensen denken dat je het slecht hebt, wanneer je op financieel vlak andere keuzes maakt. De kraamverzorgster bij mijn eerste vroeg ook best bezorgd of we het financieel allemaal wel redden, terwijl mijn man gewoon een normale baan had (ik werkte en werk niet). Waarschijnlijk omdat ze de kinderwagen zag die er niet meer zo goed als nieuw uitzag maar prima nog een ronde meekon. Vriendinnen van mij soms ook, als ze merken dat we nagenoeg alleen budgetmerken gebruiken en veel zelf maken. Niet dat dat me uitmaakt hoor. Maar ik vind het toch wel grappig soms hoe je aan de hand van bepaalde indrukken een heel ander beeld van iemand hebt.

    Ik heb wel respect voor hoe deze mensen lak hebben aan "hoe het hoort". Want vaak is er toch een soort van sociale druk om ergens aan mee te moeten doen terwijl dat je gewoon tegenstaat.
     
  15. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Yasmientje14: Oh haha. Nou extreem ontspullen is niks voor ons. Al heb ik een paar maanden geleden wel heel veel weg gedaan. We zijn van vijf kasten naar 2 kasten gegaan maar ik zou bijvoorbeeld niet zonder mijn boeken kunnen.
     
  16. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Triangel Er zal ongetwijfeld een deel opgeblazen zijn voor het artikel maar ik ben echt wel bij "bijzondere" mensen thuis geweest voor mijn werk dus misschien is er een deel van waar.
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.955
    113
    Nou, ik twijfel er niet aan of het echt is. Er bestaan echt wel heeeel gierige mensen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dit bij sommigen voortkomt uit een dwangstoornis, net zoals extreem veel schoonmaken. Ik ken zelf i.i.g wel wat mensen die zo extreem gierig zijn dat ze daardoor nooit een serieuze relatie zijn aangegaan bijvoorbeeld (je zal maar een cadeautje aan je partner moeten geven...) of 's winters op de bank in een thermosslaapzak zitten in het donker om geld te besparen, terwijl diegene gewoon een goede baan had.
    Toen onze CV kapot was een paar maanden geleden en de woningbouw pas de volgende dag kon komen, vond ik het al zo koud met 14 graden... Laat staan als het een graad of 8 is thuis.
     
  18. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @citroenrasp; Ik ben natuurlijk zelf kraamverzorgende maar een tweedehands kinderwagen vindt ik zelf niet zo vreemd. Ik vindt het juist bizar om 1500 euro voor een wagen uit te geven :eek:.
     
  19. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    8 Graden in huis :eek::eek: Wow, dat is gewoon bizar. Ik zit s'avonds niet in het donker maar heb ook niet onnodig veel lichten aan en zeker niet in ruimtes waar ik niet ben. Meestal staat hier een lamp aan boven de boekenkast (zo'n bibliotheeklamp) en dan wat kaarsjes. Tijdens het eten ed hebben we wel de lamp boven de tafel aan.
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.955
    113
    Ja dat zei ik ook al tegen haar. Dat ik liever een keer op vakantie ga voor 1500 euro dan zo'n peperdure kinderwagen koop. Maar de kinderwagen zag er zeg maar niet zo "modern" uit, beetje jaren 90-achtig haha. Maar hij was nog goed, dus ja... Later heb ik overigens wel een andere genomen maar die was ook tweedehands heel goedkoop. We hadden ook niet zoveel kleertjes, ik had zoiets van als het nog nodig is kopen we gewoon erbij. Ook weinig kastruimte want we woonden maar in een klein 2-kamer appartement toen.
     

Deel Deze Pagina