Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinder12345

    vlinder12345 Bekend lid

    23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Wat een aparte dingen!
    Hier gaat gelukkig gewoon de verwarming aan, wel meer dan vroeger.
    Maar toen hadden we een ander huis.

    Leuk om alle verschillende verhalen te lezen.
    Ben best nieuwsgierig :p.
    Bij mijn schoonzusje maken ze bijvoorbeeld elke maand al het geld op.
    Ze proberen nu te sparen, maar kost veel moeite.
     
  2. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Oh dat herken ik helemaal, dat men ervan uit gaat dat mensen die goedkope dingen kopen of gewoon veel minder uitgeven aan spullen en minder spullen kopen, dan wel weinig geld zullen hebben. Nu gaat dat in mijn geval wel op, die vlieger, maar ik hoop toch echt dat we bij meer inkomen niet ineens geld over de balk gaan smijten zeg.
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.940
    113
    Wij hebben sowieso niet erg veel te besteden hoor, maar we zouden nog wel duurder kunnen leven dan wat we nu doen om het maar zo te zeggen. Toen we het financieel veel beter hadden leefden we ook al zo eigenlijk, dus in ons geval maakt het geen verschil.
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik heb gisteren alle etenskasten opgeruimd, en ik kon een grote verhuisdoos met verlopen etenswaar weggooien om dat het flink over datum was. Best zonde, ik denk zeker 100,- bij elkaar.

    Dus wat je niet opeet ook niet kopen, en het scheelt nog ruimte in de kast ook :)
     
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.940
    113
    Of gewoon de tht-datum negeren! Wanneer het dichte verpakkingen zijn van houdbaar eten blijft het nog jaren na de aangegeven datum goed hoor.
     
  6. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @1981Mama Zonde!! Hier kijk ik eigenlijk nooit naar de tht datum :oops: Ik kijk, ruik en/of proef. Nog nooit ziek van geworden. Meeste van onze voedingsmiddelen zitten toch in een glazen pot die heeft geen tht om te controleren.
     
  7. vlinder12345

    vlinder12345 Bekend lid

    23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Wij koken meestal gerechten met wat we nog hebben staan.
    Vaak maak ik de kast 1x maand de kast voor de helft leeg en kijk ik alles na.
    Vind dat altijd een leuk werkje.

    Maar wel jammer van wat je allemaal weg moest gooien.
    Toch maar minder inslaan, of ook koken met dingen die je nog hebt?
     
  8. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Zonde zeg. Houdbare voedingsmiddelen zijn vaak nog wel een tijdje goed hoor. Hier staat er nooit iets lang in de kast eigenlijk. We hebben een erg goed overzicht en ik koop alleen wat ik nodig heb aan de hand van mijn weekmenu. :)
     
  9. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ja we hebben bakbrood een paar dagen over datum nog wel. Dat eten we vanavond nog op. Net zoals wat pakjes. Maar zilvervliesrijst een half jaar over datum vind ik wat risky (aangezien mijn zoontje ook mee-eet).

    Ik heb overigens toen ik zwanger was yoghurt gegeten die 3 weken over de datum was, smaakte prima en ben niet ziek geworden :) (wel perongeluk dan he)
     
  10. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Y
    Is niet gek dat je er niets van gemerkt hebt hoor, yoghurt is zo zuur, dus als dat dicht zat, leven daar toch geen bacteriën in. Zo heb ik het begrepen iig. Melk is een ander verhaal, lijkt me.

    Die zilvervliesrijst had ik nog wel aangedurfd geloof ik. als het goed ruikt en ik had niets geks gezien. Maar joh, als dit voor jou beter voelt.
     
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.940
    113
    Van melk die over de datum is maken sommige mensen yoghurt haha. Zag ik eens op zo'n programma over armoede binnen Nederland. Mijn schoonzus maakt ook gewoon van rauwe melk karnemelk en als ik daar ben drink ik dat graag. Met mijn kinderen ben ik trouwens wel voorzichtig met rauwe melk, dat mag mijn jongste dochter nog niet van ons. Gewoon voor de zekerheid.
    Hier ook wel eens melk over de datum gehad wat gewoon goed smaakte, ik drink dat gewoon.

    Met zilvervliesrijst begrijp ik trouwens wel dat je voorzichtig bent omdat dat vetter is dan gewone rijst (of zoiets?), en daardoor sneller kan bederven. Maargoed, als het goed eruit ziet/ruikt en geen beestjes bevat... Dan zou ik me er zelf niet zo'n zorgen om maken. Maar ik ben sowieso niet zo paniekerig aangelegd als het om eten gaat hoor. Mijn oma was heel extreem daarmee, als de THT-datum nog níet verstreken was maar wel dichtbij gooide ze het zomaar weg. Zo zonde! Nu we het hierover hebben bedenk ik me ineens dat ik toch wel een aantal dingen heb die al zó lang in de voorraadkast liggen maar gewoon steeds niet aangebroken worden. Dat zijn met name dingen die ik zelf niet zo snel zou kopen. Bijvoorbeeld zo'n kant en klare woksaus, pakje om lasagne mee te maken, pot groentenbouillon e.d. Niet verkeerd om dat toch eens op te gaan maken. Ben zelf niet van de zakjes e.d. maar weggooien vind ik erger. Ook nog tig potten pruimenmoes die mijn moeder altijd voor ons meeneemt maar waar we niet zo dol op zijn (af en toe eten de kinderen het nog wel op brood). Maar dat zal toch wel een keer op moeten.
    O ja en ook een pot tahin, vraag me af wat ik daar allemaal mee kan maken behalve hummus. Weet wel dat een Turkse vriendin van me er ijs mee maakte... Maar weet niet of mij dat zo lekker lijkt.

    Wat ik wel eens heb gehad was zo'n pot biologische appelstroop van de AH, nog niet over de datum en deksel zat er ook gewoon goed op, stond niet bol... Maar bij het openen. Bah. Echt zo'n vieze alcoholgeur. Gelijk maar weggegooid. En ik koop uit voorzorg altijd maar de gewone appelstroop (niet dat ik die biologische kocht, maar dat kreeg ik eens van iemand).
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.940
    113
    Wat is trouwens bakbrood?
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    afbak brood
     
  14. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Dat programma heb ik ook gevolgd @citroenrasp . Heel gaaf vond ik dat. Had graag mee willen doen. Schuldig heb ik ook gevolgd, enorm interessant.
     
  15. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.282
    125
    63
    hey meiden,
    hier gaat het al wat beter met pootje van de kat,smeer het iedere dag in met bepanthen.
    lijkt me ook wel fijn elena die werktijden,maar nachtdienst moet je natuurlijk aan wennen als je dat nooit hebt gehad.welke dienst draai je het liefst?
    hier ook altijd bang als etenswaren al op datum zijn,durf ik het niet meer te gebruiken.
    vandaag op de markt asperges gehaald, 2 kilo voor 4 euro.
     
  16. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.282
    125
    63
    wat goed van jullie triangel, haal je dan echt 1 keer per week alle boodschappen? en hebben jullie dan helemaal niks op voorraad staan? ik probeer wel ook veel bewuster boodschappen te doen,omdat ik soms zoveel weg moest gooien.
    maak je dan ook al een heel weekmenu?
     
  17. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Ja, we doen op donderdagavond boodschappen. Ik maak een weekmenu en een lijst. We hebben wel voorraad hoor, maar dat gebruiken we echt allemaal, hebben we nodig voor weekmenu. Wel jammer eigenlijk, wil ook wel eens de kast in duiken en dan denken; hé, dit heb ik ook nog. :p
     
  18. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Fijn dat het beter gaat met de kat :)

    Ik draai het liefst nachtdiensten. Is wel ongelofelijk zwaar en ben dan ook erg moe maar het is de dienst waarbij ik het meest thuis kan zijn bij de jongens. Ik breng de jongens zelf naar school en de opvang direct na mijn dienst. Terwijl zij op school en de opvang zijn slaap ik even en vervolgens sta ik ook weer zelf op het schoolplein om de jongens op te halen. Zelfs op de woensdagen! Ik ben in de middag met hun wakker, eet samen met hun en ga tegelijk met hen naar bed tot ongeveer een uur voordat ik van huis moet voor mijn volgende dienst.
     
  19. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Kom later weer terug, dreinende dreumes hier.
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.940
    113
    Iemand hier een goed hutspot recept? Ja zal vast wel heel simpel zijn, en ik kan redelijk goed koken maar hoewel ik dat superlekker vind maak ik het amper omdat mijn man het niet eet (één van de weinige Nederlandse dingen die hij niet lust trouwens haha). Ik heb qua vlees alleen maar kip in de vriezer, dus maak dat erbij. Zou dat lekker zijn, gebraden kip met jus bv bij de hutspot?
     

Deel Deze Pagina