Consuminder en bespaartopic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 8 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Tja, leuk is het natuurlijk niet maar ik denk dat het wel realistischere prijzen zijn dan een aantal jaren geleden. Hier zijn veel boodschappen even duur als in Nederland... En bananen zijn zelfs nog duurder, en dat terwijl het gemiddelde salaris hier natuurlijk veel lager ligt. Maar dit gaat natuurlijk wel over producten die ofwel van heel ver komen (bv bananen uit Colombia), of niet in het seizoen zijn (komkommer, paprika's etc). En helemaal met de brandstofprijzen van tegenwoordig betaal je daar dus wel een prijs voor.

    Seizoensgebonden en lokaal is veel goedkoper dus we eten qua fruit nu met name citrusvruchten en granaatappel en heel af en toe banaan. Ivm milieu kopen we überhaupt weinig dat geïmporteerd is (banaan alleen in de winter omdat alleen citrusvruchten en granaatappel soms een beetje saai worden). Qua groenten is het nu met wat er in het seizoen is: venkel, wortel, meiknol, wilde spinazie, koolsoorten etc. Kasgroenten zie ik amper en als het er al is dan is het ook nog eens hardstikke duur.
     
    Marleen1 en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    @Saartje33 die kookboeken klinken interessant! Vooral die Italiaanse en Libanese. Indiaas kook ik wel eens, maar vinden we allemaal beduidend minder lekker dan midden oosters/mediterraans eten. Eigenlijk gebruik ik nooit kookboeken, maar haal ik m'n recepten gewoon van internet :roflmao: Behalve dan de echte Tunesische recepten, dat heb ik vooral van m'n schoonfamilie geleerd.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    Als je vooraf een lijstje maakt, geen 100 keer richting de winkel gaat en naar de promoties kijkt vind ik groenten en fruit al zeker niet de duurste aankopen.
    Vooral merk producten en extras vind ik duur.

    Onze kinderen doe je het meeste plezier met gemalen vlees (hamburger, worsten, gehakt, ....) met groenten ( bloemkool, rode kool, wortels, ....) en aardappelen.
    Dus dat is zeker niet het duurste.
    Ik ben dan weer eerder voor puur vlees en vis.

    Fruit is hier voornamelijk mandarijn, witte druiven, banaan en appel en ook die vind ik meevallen.
     
    Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Het Italiaanse boek is de zilveren lepel. En het Libanese heet “sauk” dacht ik. Erg lekker!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  5. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Ik ga ook weer hier schrijven.
    We willen volgend jaar weer een aflossing doen op onze hypotheek dus we proberen nu zoveel mogelijk over te houden.
    Ik wil vooral gaan besparen op de boodschappen . Wij zijn nu voor 2 volwassenen en 2 kinderen per week een 140 kwijt. Soms meer soms minder. Ik wil dat eigenlijk richting de 100 euro hebben.
    Veel geld gaat al naar vers fruit en vlees en kaas. Wij snoepen erg veel en frisdrank gaat er ook best veel doorheen.
    Zondag komen de boodschappen dus dan zal ik het lijstje plaatsen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Ik heb wel een boek gevonden die 'de souk' heet, met Libanese recepten, die zal het wel zijn denk ik?
    Wij kijken trouwens ook regelmatig naar bepaalde YouTube kanalen met Libanese recepten. Is wel in het Arabisch maar daar heb ik ook veel van opgestoken op taalgebied, dus twee vliegen in één klap :D
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Ja die! Zat niet helemaal goed in m’n hoofd hoe het geschreven wordt. Ik meen dat het “markt” betekend? We kregen het cadeau een tijdje geleden en vinden het echt erg lekker!
     
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Ja klopt, souq betekent gewoon markt of centrum. In het westen zien ze dan zo'n oude Medina voor zich, maar hier betekent souq gewoon een plek waar veel winkels zijn. De "echte" markt wordt weer geen souq genoemd :roflmao: Maar dat kan natuurlijk per dialect verschillen.
    Wat voor gerechten heb je zoal uit dat boek gemaakt?
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Haha kijk, dat vind ik mooi. Heerlijk hoe “wij” er dan naar kijken en wat het gewoon eigenlijk is. “Winkelcentrum” zou een betere vertaling zijn dan. Ik zal straks eens wat opzoeken, hebben nu niet bij de hand en ik ben slecht in namen onthouden. Alleen of het lekker was :oops:
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    @citroenrasp enkeke gerechten die we maakten; bulgur met kikkererwten en prei

    een pasta saus met vooral tomaten, kaneel en wat andere “oosterse” specerijen. Was weer eens wat anders!

    grote Kibbeh van zoete aardappel met mozzarella en tomaat

    soep van groenten en bonen (borlottibonen, spliterwten, wortel, ui en knoflook met groentebouillon en slagroom

    De Hummus recepten!

    en een stoofschotel van fassoulia

    zo even wat in me opkomt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Heerlijk zeg! En wb die pasta, dat klinkt wel heel erg als de meest gebruikte Tunesische pastasaus! Dat wordt met dubbelgeconcentreerde tomatenpuree gemaakt en vooral heel veel knoflook/harissa en een kruidenmengsel waar inderdaad onder andere kaneel in zit.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  12. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Ja dat klinkt wel hetzelfde! Kon hem zo gauw niet vinden in het boek. De kinderen moesten even wennen, zelf vinden we het erg lekker. Ze zeiden wel dat ze het nog eens wilden eten, meestal is het dan wel goed
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Voor groenten en fruit zijn wij aan de Too Good To Go boxen gegaan (Groente- en fruitbox van de Lidl, en de groentekraam).
    Meenemen, kijken wat er meteen op moet (dingen die al echt verlept zijn of champignons enzo) en dan voor de dagen erna een paar menu's maken. Je moet wel een beetje kunnen improviseren en het is ook wel handig als je veel lust :). Meer mensen ervaring met TGTG?
     
  14. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje vind het geweldig om de tasjes uit te pakken van TGTG. Dus 1x in de zoveel tijd als hij bij oma logeert, haalt hij daarna 2 tasjes op en mag hij het uitpakken.
    Is op een enkele keer nog nooit tegen gevallen.
    Vind het altijd ongelooflijk wat er anders gewoon in de prullenbak verdwijnt. Dat vind ik misschien nog wel het ergste, vooral qua vlees en vis! Dat er dan een dier is gestorven (een deel natuurlijk) voor niks.. Dat kan ik echt niet hebben haha.
     
    Fruity90 en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Ik zal ook weer proberen wat meer mee te schrijven hier. Vanwege onze vakantie en aansluitend quarantaine ivm covid is het ruim 4 weken geleden dat ik voor het laatst boodschappen heb gedaan. En man man die prijzen. Het is echt niet grappig meer.
    Vandaag heb ik weer de weekboodschappen gedaan. Relatief weinig omdat ik veel ‘droge waren’ nog in voorraad heb. Ik heb door de vakantie even teveel voorraad dus dat gaan we eerst langzaam een beetje wegeten.
    Mijn lijstje van vandaag:
    Aldi:
    2x grillworst broodbeleg 2,38
    Ardenner boterhamworst 0,99
    Gerookte schouderham 1,09
    Beenham 1,79 (de goedkope waren allemaal op)
    12 eieren 1,95
    Bloemkool 1,49
    Perssinaasappelen 1,69
    Broccoli 0,79
    2x yoghurtplezier 1,98
    Boerenkool 0,88
    2x kaiserbroodje 0,40
    worstenbroodje 0,80
    Eiersalade 1,12
    Pizzadonut 0,79

    totaal 17,85

    plus:
    Rundergehakt 6,00
    5kg aardappels 4,99
    2x courgette 1,38
    Romatomaten 1,39
    Rode uien 1,15
    Gele uien 0,91
    Elstar appels 2,59
    Kiwi gold 2,94
    Bananen 1,39
    Maaltijdsalade 4,99
    Optimel 1,45
    Optimel 1,45
    Yoghurt 0,95
    Luchtig toetje 1,65
    2x volkorenbrood 2,00
    Witte bolletjes 1,49
    Turkse pide 1,43
    Airfryerfriet 1,99
    Bak en braad 2,44
    Barbecuesaus 1,69
    2x rookworst 4,98
    2x toiletpapier 24 rollen 23,98
    2x jonge kaas 6,38
    Geraspte kaas 1,67

    korting gehakt -0,51
    Korting appels -0,60
    Korting maaltijdsalade -1,60
    Korting toiletpapier -11,99
    Korting optimel -1,45
    Korting aardappels -2,50
    Korting uien -1,03
    Korting rookworst -0,99

    Netto €61,66
    Uw totale korting €20,67

    totaal uitgegeven 79,51

    menu:
    Gevuld turks brood met gevulde courgette
    Bloemkool/broccoli met gehaktballen
    Macaroni
    Boerenkoolstamppot
    Pizza
    Weekend zijn we uitgenodigd bij familie voor verjaardagen die we nog in te halen hebben.

    De pizza moet ik nog halen 1+1 gratis maar de vriezer zat vol. De macaroni is uit voorraad plus de resterende tomaten van de gevulde courgette/turks brood. De bloemkool en broccoli wordt hier door elkaar als stamppot gegeten omdat ze het los van elkaar vies vinden maar gecombineerd wel lekker :rolleyes::rolleyes:

    wat me vooral opgevallen is deze ronde met duurder worden:
    Kaas + 20 cent
    Bak en braad + ca 25 cent
    Bananen + 39 cent
    rundergehakt zonder korting + 50 cent. Normaal is de actieprijs 3,99 nu 5,50 dus de actie is ook minder scherp.
    De vla/yoghurt + 10 cent
     
  16. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.038
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Mijn laptop is stuk dus klets momenteel niet veel mee. Vergeet steeds een nieuwe batterij te bestellen.

    Wij zijn gek op de tgtg boxen van de Lidl en van de lokale bakkerijen. Andere boxen (Ekoplaza en supermarkt vielen hier tegen). Bespaart zoveel geld ook.

    @Krulpeterselie Boodschappen worden echt met de dag duurder, echt zo bizar.
     
  17. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.038
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    @Hier; De batterij van mijn laptop is dus stuk, hij loopt of heel snel leeg zonder oplader of moet de hele dag aan de oplader en dat vind ik zonde van de stroom :oops: Heb een telefoon waar ik op kan lezen en doen dus heb mijn laptop maar een paar keer per maand nodig.
    Hier gaat alles oke, in de kerstvakantie allemaal corona gehad, gelukkig alweer een paar weken beter. Vond dat hele verplichte binnen zitten echt een ding. Niet dat ik nou de hele dag de hort op ben (sterker nog, ben een echte huismus) maar dat je niet eens even naar de supermarkt kon oid was wel echt stom. Afgelopen maanden ons hele huis geminimaliseerd en georganiseerd. Onze koelkast kan ook rechtstreeks op Instagram :roflmao:. Ben zeer content, ben nog maar zo kort met het huishouden bezig en het blinkt zo ongeveer de hele dag. Iedereen kan onaangekondigd langs komen en hoef me nergens voor te schamen. Qua budget; Holy smokes, boodschappen worden bizar, net als de energierekening en laten we het maar niet over de andere gestegen kosten hebben. Wij proberen gasgebruik etc echt in de hand te houden. De kachel staat momenteel ergens tussen het uur of twee uur aan en gaat dan uit (vaak einde van de dag en s'ochtends om de kou eruit te jagen). Zal van de week weer eens lijstjes plaatsen.
     
  18. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Balen van je laptop! Kun je geen nieuwe accu bestellen? Vaak heb je ze voor een paar tientjes wel te koop en ze zijn bij de meeste laptops heel eenvoudig te wisselen. Kwestie van een paar schroefjes aan de onderkant.

    ik had vandaag tomatenblokjes nodig. Zelfs die zijn ineens 55 cent. Ik weet de tijd nog dat ze 35 cent waren. Net als rijst. Kocht je 400 gram voor 33 cent nu 85 cent. Ik maak me ook zeker wel zorgen hierover. Het rondkomen wordt steeds moeilijker zo.
    ons gasverbruik is gelukkig erg laag omdat we een houtkachel hebben al is (hoe verrassend) het haardhout ook flink in prijs gestegen. Maar €300,- voor een hele winter warmte is nog steeds goedkoper dan gas.
     
  19. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    De reden dat alles duurder is is dat het gas veel duurder is. Ik hoop vooral dat de prijsverhoging terecht komt bij de kwekers. Zij hebben ontzettend veel last van de hoge energieprijzen. Gas, licht, het is echt absurd.
     
  20. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    ik ben er bang voor dat het helaas niet bij de kwekers komt net zoals de melkprijzen voor de boeren ook absurd laag zijn. Als je de nieuwsartikelen leest de laatste tijd wat de groothandels willen doorvoeren aan prijsverhogingen….
    Het blijft alleen een balletje wat op gegeven moment steeds groter wordt met prijsverhogingen. Tuinders, groothandels, supermarkten, consumeten dan gaat het naar stijgende lonen en begint het hele kringetje weer opnieuw.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina