Hallo, Mijn vriend en ik proberen nu 2 jaar zwanger te worden, 2 maanden terug zijn we naar de huisarts gegaan. Uitslag zaadonderzoek verminderd vruchtbaar volgens de vervangende huisarts, onze eigen huisarts zegt misschien iets minder goed gevormde zaadcellen als het gemiddelde maar dat scheelde volgens hem haast niets. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of mijn huisarts gelijk heeft of dat het toch erger is als hij zegt. Volume semen; 2,3 ml Aspect semen: normaal Vervloeiing: normaal Consistentie: visceus Ph semen: 7.4 ph Conc. Sperma: 73.0 10e6/ml Motil. Prog: 32% Snel prog: 2% Langz. Prog: 30% Motiel: 37% Niet motiel: 31% Morfol.norm.: 2% Mar-test IgG: 2% staart .
Hoi, Nooit fijn om te horen! Wat ik weet: Consistentie visceus betekent dat het doorzichtig is (het zaadmonster). PH semen is de zuurwaarde, die is goed. (normaal is tussen 7.1 en 8.0). Motil progr. staat voor de beweeglijkheid/zwemkwaliteit van de zaadcellen. De beweeglijkheid/zwemkwaliteit is belangrijker dan de hoeveelheid, die volgens mij goed is. Van alle zaadcellen is 32% beweeglijk en zwemt. Dat lijkt weinig, maar als het op miljoenen cellen is, is het prima, je hebt er immers maar 1 nodig voor de bevruchting. Snel progressief is 2%, dus 2% zwemt snel en is beweeglijk, dat is jammer genoeg niet zo veel (maar in principe nog steeds genoeg). De snel progressieve zijn degenen die richting het eitje kunnen zwemmen. Langzaam progressief is 30%, dat zijn de langzaam zwemmende en beweeglijke cellen die het eitje vaak niet bereiken. De motiliteit is de beweeglijkheid van de zaadcellen. Dat zijn dus zaadcellen die wel beweeglijk zijn, maar niet zwemmen (dus die bereiken het eitje ook niet). Dat is 37% van het totaal. En dan is 31% niet motiel, dus eigenlijk dood. Als je dan die 32% + die 37% + die 31% doet, dan zit je op 100%. Dan de morfologie, dat is de vorm van de zaadjes. Afwijkende zaadjes geven geen bevruchting. Bij jouw partner is 2% normaal gevormd. Dat is inderdaad weinig. Dus 4% van alle zaadcellen zijn geschikt voor bevruchting, even simpel gezegd. Dat is weinig, vandaar low fertility. Maaaaarrrrrr, nogmaals, op miljoenen cellen is 4% nog steeds een hoop en je hebt er maar 1 nodig! Het kan langer duren en wellicht kan IUI uitkomst bieden. Daar komen jullie inmiddels echt wel voor in aanmerking hoor, na 2 jaar! Ik hoop dat het duidelijk is. Heel veel succes!! Lieve groetjes Patricia
Bedankt voor de uitleg! We wisten dat me vriend verminderd vruchtbaar is en dat er weinig goed gevormde waren cellen zijn, maar twijfelde of het niet op meer punten slecht was, fijn om te weten dat de rest er wel redelijk goed uitziet.. Vrijdag 7 februari hebben we onze 1ste afspraak bij de gyneacoloog en gaan hier nu met goede moed naartoe. Heb van mensen gehoord dat het soms wel 2 jaar duurt na je 1ste bezoek aan de gyneacoloog voor ze de1ste behandeling starten, ik hoop dat het niet lang duurt voor we met een behandeling mogen beginnen en dat het dan eindelijk gaat lukken. Liefs miranda
Huh? 2 jaar?? Daar heb ik dan weer nog nooit van gehoord. Misschien omdat mensen dan "de opdracht" krijgen om het toch nog een jaartje te proberen. Bij mij zat er 4 maanden tussen en dat waren maanden van onderzoek.. Succes!