Contact met iemand die in contact is geweest met besmet persoon?

Discussie in 'Corona forum' gestart door bunchy, 25 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Ik ben middagje bij vriendin geweest afgelopen zaterdag. Zij kreeg vandaag te horen dat haar zus Corona heeft. Die zus was afgelopen woensdag bij haar en kreeg zaterdag klachten, meteen laten testen en vandaag (al) de uitslag.
    Die vriendin gaat nu in quarantaine preventief. Ze heeft geen klachten.
    Wat betekent dit voor mij vraag ik mij af? Moet ik nu ook thuis blijven? Wat is wijsheid?
     
  2. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Volgens de regels hoef jij niet in quarantaine.
    Maar ik zou wel even extra goed opletten of er klachten komen en persoonlijk zou ik even niet bij opa/oma/kwetsbaren langs gaan
     
  3. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Bij bronnenonderzoek vragen ze om alle personen op te geven met wie je in de periode van 2 dagen voor de besmetting tot het moment dat de uitslag bekend was nauw contact hebt gehad. In dit geval is dat iedereen die zus van vriendin vanaf donderdag heeft gezien. Dus volgens de regels hoeft je vriendin niet in quarantaine en jij ook niet. Ik zal wel goed op je gezondheid letten en minimaal 1,5 meter afstand houden en ook dan niet langer dan 15 minuten in iemands buurt blijven.
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.254
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het lijkt me niet dat jij nu thuis moet blijven en er zit sws meer dan 48 uur tussen het contact van je vriendin met haar zus. Doet ze het echt volgens het boekje dan zou zij ook niet in quarantaine hoeven gaan maar ik snap dat ze het wel doet maar jij hoef niet in quarantaine.
     
  5. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.402
    844
    113
    Ik had een paar weken geleden ongeveer hetzelfde. Mijn moeder had contact gehad met iemand met corona en moest in thuisquarantaine, in principe hoefde ik niet op te letten. Maaar, mijn moeder kreeg lichte klachten, dus voor de zekerheid heb ik bijvoorbeeld mijn teamsport (contactsport) even niet gedaan, net als alle andere dingen waarbij ik binnen 1,5m van anderen zou komen.

    Dus als ik jouw was, zou ik niet alles laten, maar wel goed opletten.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Zorg er met boodschappen doen voor dat je genoeg in huis hebt om een paar dagen niet de deur uit te hoeven gaan. Online boodschappen doen is heel handig maar je moet vaak een paar dagen wachten voordat het bezorgd wordt.
     
  7. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Helder!! Opluchting hier
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.858
    113
    Precies dit en een beetje je gezonde verstand gebruiken en misschien bepaalde dingen even uitstellen.
    Alhoewel de kans op besmetting volgens mij in dit geval wel erg klein is, aangezien het bij vriendin ook al 3 dgn voor de klachten was. Krijgt je vriendin de paar dagen na je bezoek geen klachten, dan zal het best goed zitten denk ik.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  9. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    5-10 dagen daarna meestal pas klachten toch? Dan hebbenwe nog even..
     
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Hoe intensief is jullie contact geweest zaterdag en hoe intensief is het contact tussen jouw vriendin en haar zus geweest? Hoe lang en hoeveel afstand er is gehouden zou wel meetellen bij mijn risico inschatting. En misschien gewoon voor de zekerheid in ieder geval niet bij kwetsbare mensen op bezoek gaan.
     

Deel Deze Pagina