Huize ellende ;)

Discussie in 'De lounge' gestart door mexicang, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Vorige week vrijdag kreeg mijn man, na een sessie fysiotherapie, pijnklachten in rug, uitstralend naar zijn been.
    De zaterdag erna kon hij zijn bed nauwelijks uitkomen en niet goed lopen,waarop ik de huisartsenpost heb gebeld. Die zijn hier geweest en schreven hem medicatie voor, naast de diclofenac die hij als had.
    Tramadol zou het moeten zijn, met 8 paracetamol op een dag.
    Na een paar dagen werd het erger, maar sinds afgelopen vrijdag is het helemaal ellende. Hij kan nu niet meer zitten, staan en lopen.
    De tramadol was al opgehoogd, afgelopen vrijdag een hogere dosering gekregen, 2x200mg ipv 4x50mg, maar dit deed niks.
    Sterker nog, hij werd ziek van de tramadol.
    Dus gisteren weer de huisarts langs geweest, welke zei te stoppen met de tramadol, en morfine voorschreef. 2x20mg.
    Dat zou het zeker doen.
    Niet dus. Na 3 tabletten morfine, heb ik weer de huisartsenpost gebeld, ook omdat hij al dagen moeilijk plast en niet poept.
    Dus kwam er vandaag weer iemand van de huisartsenpost, welke hem een injectie diclofenac 75mg heeft gegeven,wat binnen 15 min moest werken. Dat deed het niet, dus moest ik weer bellen, dat had de arts gezegd.
    Zij belde zelf terug en hij moest meteen de Arcoxia 60mg innemen en nu moeten we weer bellen als het niet werkt.
    Ze had hem uitgebreid onderzocht en opvallend is dat hij nog wel heel veel kracht in zijn benen heeft,maar er dus niet op kan staan, laat staan lopen.

In 1 week tijd heeft mijn man diclofenac, paracetamol, diazepam, tramadol, morfine, een injectie diclofenac en nu Arcoxia gekregen.
    En niets helpt!! De pijn gaat er dwars doorheen, en dat terwijl tramadol en morfine toch geen misselijke pijnstillers zijn.
    Op het dieptepunt had hij 16 tabletten op een dag... En dan nog vergaan van de pijn.

Begin februari heeft mijn man nog een mri gehad, daar bleek dat hij een kleine hernia heeft, waarvan de neuroloog zei dat die niet veel pijnklachten kan geven. Hij gaf het advies om naar de fysiotherapeut te gaan
    Mijn man heeft de afgelopen week nog contact gehad met die neuroloog en die zei verder niet veel, alleen dat en kleine hernia dus niet zoveel klachten kan geven.
    Na het advies om fysiotherapie te nemen, heeft mijn man dit opgevolgd, maar na iedere sessie werd de pijn steeds erger, en dus uiteindelijk niet meer draagbaar.

Mijn man is een harde, hij klaagt nooit, is ook nooit ziek, maar nu gaat hij van een gezonde, sportieve man die alles deed, naar niets.... Hij kan niet eens normaal plassen, dit moet op handen en knieën , met een emmer eronder.

Het is een hele zorg, wat niet altijd even makkelijk is met een peuter van drie, die ook de nodige aandacht wil en haar vader zo ziet.
    Helaas is zij nu ook ziek geworden, hoest veel en heeft koorts en klaagt over hoofdpijn. Nu is zij bekend met longontsteking, dat heeft ze al twee keer gehad, dus nu ook nog die zorg erbij.

Ik ben nu dus even op de bank geploft, even pauze voor mijzelf, ik ren van man naar dochter, naar huishouden, spoedapotheek en eten. En ergens aan het einde kom ik mijzelf nog eens tegen en denk dan.... O ja, ik moet nog eten! ;)

Iemand die soortgelijk heeft meegemaakt met man of zichzelf? Iemand die het herkent, want inmiddels zijn we er flink mee aan. Als niets lijkt te werken, wat is er dan aan de hand??

2. Mara81

Mara81 Actief lid

4 mrt 2013
    435
    0
    0
    Heftig! Hier geen ervaring mee dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
    Maar je zegt dat je man niet kan poepen, heeft hij naast de morfine en tramadol niks gekregen om de ontlasting op gang te houden want deze middelen zorgen voor obstipatie!
    Heel veel sterkte!

3. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Kan het geen 'grote' hernia zijn nu dan? Hij is onderzocht door een arts toch? Of hebben ze alleen maar medicatie gegeven?

Tramadol kun je inderdaad heel ziek van worden, had ik ook. Nu slik ik het dagelijks zonder hinder te ondervinden van de bijwerkingen..

Dikke knuffel!

4. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Ik zou als je weer belt eens vragen of ze je man niet even in het ziekenhuis willen houden dan krijgen ze lijkt me een beter beeld van wat er mis is dan nu..

Dit is toch geen doen zo.

Heel veel sterkte en beterschap voor jullie allemaal

5. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Kunnen ze je man inderdaad niet even opnemen?
    Om hem goed in te stellen op pijnmedicatie, hulp van een fysiotherapeut en goed laten uitzoeken wat er precies aan de hand is.
    Zo thuis lijkt mij het ook niet gaan?

Succes

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O wat ellendig inderdaad

Is er niet iemand die je ermee kan helpen? Zijn moeder misschien?

Verder zou je man misschien nogmaals onderzocht moeten worden. Vind dit wel heftig voor een kleine hernia

7. Gazy

Gazy Niet meer actief

1. knap dat je het doet en volhoud! top
    2. bel de arts.. hier is meer aan de hand dan dat hij zegt
    3..... al die medicatie brengt zijn verteringsgebeuren in de war.... daar kun je dingen voor krijgen..

Sterkte!

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Klinkt wel als een hernia helaas. Pijn kan ineens heel hevig worden en op en neer gaan. Vorige maand nog heb ik 3 wk niks kunnen doen. 4x per dag diazepam, 3x per dag 30 mg morfine en 6 paracetamol en nog kon ik niks :(. Langzaam is de pijn weer vertrokken en nu is het houdbaar met deze medicijnen. Eerder was het dus niet te doen. Zelfs injectie gehad in mijn onderrug die niet hielp. Hopelijk trekt het bij hem snel weg. Een spierverslapper vragen zou ik zeker doen. Diazepam bijv. Meestal na enkele dagen voel ik het dan afnemen. Fysio heeft waarschijnlijk de spieren losgemaakt ( nooit doen met Fysio met een hernia) en hiermee ruimte vrij gemaakt waardoor de hernia meer kon uitpuilen en de zenuw nog meer bekneld is geraakt. Fysio met hernia is Voorsl
    Fijn voor uitstralende pijn in been maar rug aub echt afblijven.

Verder in bed liggen in foetus houding dus knieën naar de neus. Waarschijnlijk kan hij ook niet anders, zitten enkel uitgezakt ( klinkt gek naar nu zeker geen rechte rug want zenuw heeft ruimte nodig om te herstellen) en ook gebogen lopen of met gekantelde bekken en niet recht. Dit doet het lichaam waarschijnlijk automatisch.

Heel veel sterkte want ik weet helaas precies hoe hij zich voelt en hoe ongelooflijk het ook klinkt, geef mijn maar een bevalling. Daarvan weet je dat gaat over. Dat is van dit nog maar onduidelijk. :( de pijn is echt verschrikkelijk. Kan op die dagen of erger soms weken helemaal niks.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    O en bij de dosis morfine moet hij zakjes krijgen om de darmen te stimuleren . morfine legt de darmen stil en dit is echt noodzakelijk. Persen is erg pijnlijk bij een hernia en dan wil je geen verstopping

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ziekenhuis kan helaas niet veel doen dan medicatie geven en wachten altijd 6 wk af voor verder onderzoek. Eerste hernia ondekt in januari 2011 en na verlamming linker een operatie dec 2011. Nieuwe hernia ondekt april 2012. Loop er nu nog voor bij het ziekenhuis. Mri na mri, van neuroloog na chirurg maar ze komen er niet uit wat ze moeten doen. Vorige week wilde ik gewoon echt niet meer. Diazepam heeft me goed gedaan.
    Ik heb 6 maanden tramadol gebruikt 4x per dag 50 mg. Was ook dood ziek in het begin hiervan. En hyperactief

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Klinkt inderdaad als een hernia -> mijn klachten kwamen een op een overeen. Tot aan de verergering na fysio aan toe. Ik volgde ook fysio voor mijn rug, ben een paar keer geweest maar als je een rug behandeld met een hernia kan je alleen maar kwaad doen en weinig goed. Bij mij is bij de fysio de wervelschijf echt naar buiten geschoven, de zenuw goed beklemd en daar begon de echte echte ellende (daarvoor een kleine hernia idd).

Heeft je man al echte medicijnen voor zenuwpijn gehad? Bijv. lyrica? Verder proberen een houding te vinden zonder pijn en medicatie even de tijd geven om in te werken en de zenuw om te ontspannen.

Moeilijke tijd hoor voor jullie gezin. Ik weet er helaas alles van. Ben al ruim een jaar geleden gediagnostiseerd en heb er nog steeds elke dag last van. Kutrug :(

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik had trouwens ook altijd voldoende kracht in mijn benen (geen krachtverlies), dat is op zich niet gek. Een hernia met uitval van de benen wordt (bijna) altijd geopereerd. Ik had geen uitval, was niet incontinent en dan opereren ze je bij voorkeur niet. Zolang je nog enigzins ermee kunt leven zeg. En dat dat nu niet kan is logisch hoor, maar de hernia is nu zeer acuut. Dat echt niet kunnen lopen (en als ik liep met veel pijn dan met mijn neus op mijn knieen) duurde ongeveer drie weken. Daarna ging het langzaam beter (ook met diclofenac) en ben ik mensendiecktherapie gaan volgen. Na ruim een jaar later heb ik nog steeds elke dag pijn. Maar ik kan er nu mee leven, ik kan gewoon niet veel belasten als in sporten en tillen maar ik kan wel parttime werken, mijn huisje bijhouden (met hulp van mijn man) en voor mijn zoon zorgen. Alles beter dan een operatie, zolang je enigzins kunt leven dan..want een operatie geeft ook geen garantie en kan ook meer kwaad doen dan goed helaas.

13. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Soort gelijke situatie, andere ziekte. Mijn vader heeft een spierziekte en viel in november van de trap. Schade: 3 gebroken ribben en de rest gekneusd. Daar kwam een longontsteking boven op. Mijn moeder heeft van de hele periode (vanaf de val tot 3 maanden later de laatste pijnstiller afbouw) zeker 2 weken van hot naar her gerent. Eten maken, medicijnen maken, mijn vader wassen, hond uitlaten, medicijnen halen, huisarts ontvangen, huishouden en dat 24u per dag.

Helaas kon ik niet zo veel doen als dat ik wilde, met twee kleine kinderen thuis. Het was ook echt een aanslag op mijn moeder. In die 'korte' tijd zeker 10 kg afgevallen.

Probeer het aan te geven aan familie/vrienden/buren als het niet meer gaat. Misschien dat iemand een keer voor jullie kan koken, je dochter even mee kan nemen etc. En buiten dat, een afspraak bij de neuroloog. Het is niet normaal dat je man vreselijke pijn heeft ondanks de hoeveelheid medicijnen die hij slikt. Zeker als de arts zelf zegt dat die kleine hernia niet de oorzaak kan zijn. Er moet gezocht worden naar de oorzaak.

Ondertussen, heel veel beterschap, sterkte en succes!!

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    klinkt als een hernia, maar goed ik ben geen dokter, maar klinkt precies zoals bij mij,

ik slikte op het laatst,
    arcoxia 2 keer per dag 60 mg,
    diazapam 3 keer per dag
    en 2 keer perr dag 30 mg morfine,
    drankje om te poepen,
    plus een stoot paracetamol ong 8 keer per dag 2 stuks

ik was een zombie, sliep ong 18 uur per dag, ik kon niet anders.
    na 6,5 week lag ik al op de operatietafel omdat ik niet meer kon plassen.

sterkte en laat je niet afpoeieren, net zo lang door blijven bellen tot de pijn minder wordt.
    en nogmaals door de scan, die kleine hernia kan nu wel eens iets groter zijn of toch meer op zenuwen duwen.

15. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Onze buurman had het precies hetzelfde, vorig jaar bij neuroloog geweest, was toen een kleine hernia, moest fysio krijgen.
    Vanaf vorig jaar november werd de pijn steeds heftiger, steeds en steeds meer pijnstillers, begin dit jaar werderom naar neuroloog wou in 1e instantie geen nieuwe foto maken van de rug, toen een door verwijzing naar een ander kliniek en die hebben foto's gemaakt.
    Resultaat binnen 3 weken geopeerd, hernia was zoerg dat hij snel geopereerd moest worden.
    Het gaat nu een stuk beter met hem.
    Ga terug naar de neuroloog en eis weer een foto, hij kan wel zeggen dat het toen een kleine hernia was, maar kleine dingen kunnen groot worden.
    Succes ermee

16. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Sorry dat ik nog niet had gereageerd,het was nogal hectisch...
    Morgen reageer ik wat uitgebreider,ben blij met deze steun!!

Inmiddels ligt mijn man in het ziekenhuis. Na overleg van de huisartsenpost met de dienstdoend neuroloog,moest hij meteen komen. De dienstdoend neuroloog was zijn eigen neuroloog.
    Morfinespuit, medicijncocktail met is lyrica, en morgen een mri, mits daar plek voor is.

Ik weet nu even niet wie het zei, maar dat van die wervel verschoven... Ik ben benieuwd of dit ook het geval is.

Ik duik nu mijn bed in, hyper, dat wel... Het zij zo,ik laat het maar over me heen komen!

17. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Sterkte!
    Zo te lezen is hij daar wel op de juiste plek want thuis ging het zo ook niet!

Hopelijk kan je een beetje slapen!

18. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

sterkte hopelijk is je man snel van zijn hevige rugpijn af.

19. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Fijn dat hij is opgenomen (nou ja, je weet wel wat ik bedoel). Een man thuis die zoveel pijn heeft en niks kan is ook niks. Ik zei dat inderdaad van die tussenwervelschijf -> ik had een kleine hernia maar door de fysio is de tussenwervelschijf veel verder eruit gekomen en dus de klachten enorm verergerd achteraf gezien.
    En goed dat hij nu Lyrica krijgt (dat zijn medicijnen speciaal voor zenuwpijn). Ik heb het zelf nooit genomen omdat je er zo duf als een konijn van wordt en ik de zorg voor mijn zoon had een aantal uur per dag. Maar jouw man is toch al suf van alle morfine etc dus dan is het beter dat hij nu ook lyrica krijgt.

Klote allemaal hoor! Er is voor mij geen twijfel wat er op de mri te zien zal zijn (bij mij was dat ook puur ter bevestiging, de neuroloog kon aan de hand van mijn klachten al vertellen waar de hernia zat). Nu de behandeling afwachten...operatie of niet. Spannend.

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Soms proberen ze ook (om een operatie te voorkomen) om eerst een zenuwblokkade uit te voeren. Een soort ruggeprik waarbij wordt geprobeerd om de beklemde zenuw te blokkeren (uit te schakelen). Worden best goede resultaten mee geboekt.
    Maar aangezien jouw man niet kan plassen, weet ik niet of dat nog een optie is.

Deel Deze Pagina