Hoihoi! Ook ik ben een jonge moeder! Op mijn 18e samen met mijn vriend een huisje gekocht, Op mijn 19e (mei dit jaar) mijn droombruiloft gehad! En op afgelopen 5augustus bevallen van een prachtige zoon! En nog steeds helemaal verliefd op mijn gezinnetje! Momenteel maak ik mijn opleiding af tot verpleegkundige niv. 4, ik ben nu bezig met mijn stage in de thuiszorg, en dan stroom ik door naar het 4e jaar! Nog even doorbikkelen en dan lekker aan het werk! Het is zwaar, maar we redden het prima met zijn 3'en !
leuk! ik ben ook op mn 19e getrouwd en moeder geworden van een zoon, ook opleiding voor vpk niv 4 gedaan, maar was te moeilijk, toen gezakt naar niv3, maar niet afgemaakt omdat stages niet lukte Mijn meisje is dan bijna even oud, die is van 21aug Best wel wat overeenkomsten dus
ik ben op mijn 18e het huis uit gegaan wegens de slechte oorlogsband met mijn broertje en het was niet meer te houden ook problemen met stiefvader en moeder dus wegwezen. ben maar kort op kamers geweest toen moest ik uit dat huis wegens schulden van eigenaar van het pand. ben toen gelukkig bij een gezin in kunnen trekken waar ik kind aan huis ben/was. daar leerde ik huidige partner kennen en hij is ook bat gezin komen wonen. toen aantal maanden later gaan samen wonen was toen denk ik net 19 jaar. liam gekregen toen ik 21 was. opleidingen is hier een drama. na mijn vmbo begonnen met verpleging. maar niet veel later overleed mijn vader en maar door gaan en maar doorgaan. kreeg problemen met de stage's dus die haalde ik nooit. uiteindelijk 3e jaar gehaald maar terug naar niveau 3 en toen na 4 jaar studeren, ploeteren, blijven zitten, depressies vond ik het genoeg geweest en ben gestopt. tijdje gaan werken en daarna nieuwe studie geprobeerd. heb toen mbo pedagogisch werk niveau 4 gaan doen en eerste jaar wel goed doorlopen, stage was wel moeilijk maar wel gehaald. en toen in het 2e jaar liep het mis, stage, school, depressie een en al elende. gestopt een week naar zweden geweest met emigreer plannen samen met vriend. bij thuiskomst weken lang ziek en wat bleek. was zwanger van liam. was al gestopt met antidepressiva toen we naar zweden gingen en bij thuiskomst niet meer begonnen, ondanks dat ik zo ziek was voelde ik me psychisch goed en dan ben ik de hele zwangerschap gebleven en het gaat nu nog steeds erg goed. doe nu een thuisstudie mbo pedagogisch werk niveau 4 en daar zit geen druk op dus voel me er goed bij. werk nu nog maar dat stopt na volgende week. vandaag een leraar voor mijn vriend zijn nieuwe werktraject thuis op bezoek gehad en ze gaan proberen om hem tussen nu en 1 jan. een proefvaart te laten maken en zo snel mogelijk medische keuring en dienstboekje aanvragen. leraar kwam zelfs al met het idee om als gezin te gaan varen maar dat zijn nog toekomst ideeën voor later voorlopig gaat hij het eerst alleen doen en ervaren.
hallo meiden ik ben zelf ook een tienermoeder, ik was 17 toen mijn zoontje werd geboren. ben nu 21 leuk ben wel benieuwd hoe jullie het aanpakken. ik woon zelf in groningen en zit in de tweede leerjaar van juridische opleiding. mijn zoontje gaat sinds sept naar school en merk toch wel dat die oudere moeder anders naar me kijken. en merk ook wel dat mijn kind heel anders in de omgang is dan die andere kinderen. ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan groetjes viktoriya
viktoriya: die van mij is nog niet zover dat hij naar school moet (gelukkig). Maar er word wel gekeken, vooral nu ik er 2 heb. Kreeg pas zelfs de vraag of het 2 foutjes waren toen ik zonder wim met ze in de stad liep! En veel denken dat het heel zwaar is om jong moeder te zijn, maar dat vind ik van niet. Toen ik dat pas zei kreeg ik als reactie dat ik er wel moe uitzag. Tja, gek he, als daniel pas om 1u wil gaan slapen en lydia om 4u een fles wil, maar dan maakt het echt niet uit of je 20 of 40 bent hoor! denise: top! hopelijk bevalt het varen hem!
Hoi!! Hier ook een (alleenstaande) jonge moeder (19). Mijn dochter is 5 maand. Ik woon nog bij m'n ouders thuis, heb op dit moment nog geen werk, maar wel op zoek en volgend jaar ga ik weer beginnen met een studie, Verzorgende-IG. Ik ga voor kraamverzorgster Met baby's/kinderen werken heeft me altijd al getrokken, maar ik wist nooit welke richting ik op wou, en nu ik het zelf van dichtbij heb meegemaakt, weet ik EINDELIJK wat ik wil Lijkt me leuk om hier in contact te komen met andere (alleenstaande) jonge moeders Liefs xx
jah idd leeftijd zegt niks maar jah ben het wel gewend he wel leuk om zo jullie belevenis er in te lezen.....
@guppekop, Het lijkt mij ook echt super!! Ik heb zelf een leuke kraamperiode gehad. Wat minder was dat ik 3 kraamverzorgsters had, waarvan ik de laatste niet zo geweldig vond, maar die was er toch maar voor 2 dagen, dus dat vond ik niet zo erg Ik had er nooit zo bij stil gestaan hoe bijzonder en mooi een zwangerschap, bevalling en vooral de eerste tijd na de bevalling is. En hoe speciaal het eigenlijk is dat je zoiets van dichtbij mag meemaken. En dat is nou juist wat mij zo trekt aan dat beroep, dat je de geboorte en de eerste periode van zo'n lief klein wondertje mag meemaken, en dat je dat mag delen met de ouder(s). Geweldig lijkt me dat!! Ik kan ook echt niet wachten totdat ik kan beginnen Heb hij die opleiding ook gevolgd/afgemaakt?
babygirlM: nee heb opleiding niet afgemaakt Ik kon de stages niet aan Maar achteraf vind ik de opleiding ook heel raar. Doordat ik met mn leeftijd zat was ik verplicht om nog volledig naar school te gaan (geen enkel kraamburo wil een 16jarige in dienst). Maar dat was gemengde opleiding, dus ook gehandicapten en ouderenzorg. Eerste stage bij bejaarden gedaan die eigenlijk alleen lichamelijk klachten hadden, was wel heel leuk en had goede begeleidster die mij er eigenlijk doorheen heeft gesleept met de opdrachten. Tweede stage was in de kraamzorg, was een supertijd, alleen de opdrachten was een ramp en op communicatief gebied erg veel aanmerking gehad (dialect). Stage wel gehaald uiteindelijk maar van school vandaan wel advies om te stoppen gehad. TOch doorgegaan. Derde stage bij dementerende gehad en dat trok ik niet meer. Opdrachten lukte niet. En ik vond het te aangrijpend. Er zijn nog steeds dingen die ik gewoon nog niet kan bevatten. Tijdens die stage (in het laatste studiejaar) besloten om te stoppen. Ook omdat we al trouwplannen hadden en ik dan toch niet in de zorg zou kunnen gaan werken.
Jammer dat je de opleiding niet hebt kunnen afmaken, wat doe je nu dan? of ben je fulltime mama en ben je lekker aan het genieten van je 2 kids Ik vind het zelf ook zo vreemd dat ik nergens kan vinden wat de opleiding (Verzorgende-IG) nou precies inhoudt. Ik zie alleen overal staan dat je 3 (of 4?) verschillende richtingen kunt kiezen, maar er staat nergens wat je per jaar doet en waar je overal stage moet lopen. En omdat er staat dat je een aantal verschillende richtingen kunt kiezen, ga ik er eigenlijk ook vanuit dat het een gemengde opleiding is, ik ben dus benieuwd hoe die mij zal bevallen. Ik ga of ik januari/februari beginnen of in september. Het is nog niet zeker of die in januari/februari begint, daar ga ik deze week over terugbellen. Wat stom trouwens dat de school je het advies geeft om te stoppen, de school zou jou juist moeten motiveren en/of helpen zodat je de opleiding af zou kunnen maken lijkt mij, toch?
tja, hoe zal ik het noemen ben fulltime mama in de zin dat ik voor de kindjes zorg op de enkele keer dat wim wat doet na. Maar ik ben ook matroos, op papier dan, omdat we anders niet mogen varen zonder personeel. Heb dus de volledige zorg maar moet ook wim helpen (sturen, schip afspuiten, helpen vastmaken etc) Nou, ik had eerst niveau 4 gedaan, maar dat was te moeilijk, toen advies gehad voor niveau 3 en daar kreeg ik na 1,5jaar advies om te stoppen omdat ik er gewoon echt aan onderdoor ging. Bij ons was het niet echt dat je per jaar 1 doelgroep behandelde, maar gewoon alles door elkaar heen. Klas liep ook tijdens 1 stageperiode bij verschillende doelgroepen. Zo had je lessen incontinentie maar ook flesvoeding maken (moeilijk hoor geloof alleen niet dat veel mensen dat zo doen), lessen nederlands en lessen kennis van ziektebeelden. Lessen hoe je baby's wast, maar ook hoe je ouderen wast (zowel op bed als stoel als douche). Koken/huishoudkunde en medicijnen. Die diversiteit vond ik zelf wel heel intressant en leuk. Maar alles wat medisch is heeft mij altijd al erg getrokken. Als ik nu weer zou moeten gaan leren zou ik denk voor verloskundige gaan, dat lijkt me nog net wat mooier dan kraamverzorgster
oh wat leuk!! Varen jullie veel? Als je er echt aan onderdoor ging is het inderdaad voor jezelf prettiger geweest om ermee te stoppen. Ik ken het namelijk, ik ben in 2008 begonnen met journalistiek, maar op dat moment was ik er wegens omstandigheden absoluut nog niet aan toe om aan een opleiding te beginnen, dus ging het op een gegeven moment echt niet meer en ging ik echt met tegenzin naar school/begon ik aan de opdrachten, uiteindelijk toch besloten te stoppen. Haha, vreemde combinatie inderdaad; flessen maken en incontinentie Maar het heeft ook wel weer wat, dat je toch veel leert over verschillende beroeps takken! Bedankt dat je dit hebt vertelt, weet ik ook een beetje wat me te wachten staat Ik zou zelf ook veel liever voor verloskundige gaan, dat lijkt me ook veeeeel leuker! Maar die opleiding is maar in 4 steden te volgen, dat is voor mij te ver weg, al helemaal met een kleine. Ik zie het namelijk niet zitten om met m'n dochter op kamers te gaan. En het is HBO en het blijkt een hele zware opleiding te zijn, dat zie ik ook niet zitten in combinatie met m'n dochter. Daarom heb ik nu eerst voor kraamverzorgster gekozen, een 3-jarige MBO opleiding niveau 3, dat lijkt me toch iets makkelijker te combineren dan zo'n zware HBO opleiding ver weg van huis *ik woon nog bij m'n ouders in huis* Ik zit er al wel over na te denken om in de toekomst misschien alsnog voor verloskundige door te studeren, want het lijkt mij ook leuker dan kraamverzorgster
het is de bedoeling dat we veel varen, maar sinds we in maart voor ons eigen zijn begonnen hebben we meer stilgelegen dan gevaren door reparaties (natuurlijk ook mede door geboorte van lydia). Gelukkig is het schip niet van ons eigen, dus het kost ons niet veel als we stilliggen, alleen de normale dingen zoals eten er komt dan alleen ook niks binnen omdat we op procentenbasis varen. Moeten alles zelf regelen en wij krijgen 40% van de winst. Maar reparaties aan de moter etc (dingen die echt nodig zijn om te kunnen varen) zijn voor de kosten van de eigenaars. In de praktijk komt het er op neer dat we zelfstandig zijn, maar wel met iemand boven ons. Denk dat je het het beste kan vergelijken met een huurhuis? Oke, dat wist ik niet. Heb me er nooit in verdiept omdat het eerst niet haalbaar was door mn leeftijd en nu lukt het ook niet. Als je niet wil hoef je er niet op te antw hoor, maar ik vraag me af of de (groot)ouders zich niet te veel met opvoeding ed gaan bemoeien? Schoonzusje is net 18 en krijgt in januari kindje, foutje, maar blijft ook gewoon thuis wonen. Heb nu al medelijden met dat kindje! Laat mn eigen kinderen daar al niet graag een uurtje achter en erger me me altijd (niet aanzitten! niet aan de deur dan moet oma weer zemen! eerst je broodje opeten voor je drinkt! Netjes met je vorkje eten! wat er op neer komt dat oma voert:xgewoon laten huilen op bed gaat wel weer over. NIet zo kwijlen jongen!) Bleh! Voor de rest is ze wel lief hoor als ze goeie bui heeft tis de bedoeling dat schoonzusje gaat werken en dat schoonma dan voor kindje gaat zorgen. Maar ze heeft alleen vmbo diploma dus weet ook niet of ze wel werk kan vindne
Ooh heerlijk lijkt me dat om die vrijheid te hebben! Het is wel fijn dat jullie die noodzakelijke reparatie kosten niet hebben, dat scheelt natuurlijk een heleboel! Ik zou ook dolgraag op mezelf willen wonen, omdat ik graag een 'eigen thuis' wil hebben voor m'n dochter en mij, maar omdat ik vorig jaar helaas m'n baan ben kwijtgeraakt, zit ik sindsdien zonder werk, dus zit op mezelf wonen er helaas nog niet in Ben al wel weer een tijdje op zoek naar werk, maar helaas nog niks kunnen vinden. En omdat ik volgend jaar weer ga studeren moet ik eerst maar eens kijken hoe ik werk *als ik dan een baan heb gevonden* kan combineren met de studie. En als ik een fatsoenlijk inkomen heb, dan zou ik graag op mezelf willen, maarja, ik kan helaas niet in de toekomst kijken, dus ik weet nog niet wanneer het zover is Hopelijk wel z.s.m., want ik zou het niet leuk vinden als ik met m'n dochter zo lang bij (o)pa en (o)ma in huis wonen Maar gelukkig bemoeien mijn ouders zich niet met de opvoeding Zij werken elke dag *zitten in het onderwijs*, dus ik ben overdag altijd alleen thuis met m'n dochter. Ik doe verder ook alles alleen en vraag ze ook nooit om hulp. Ik heb juist het idee dat zij graag wat meer willen helpen *oppassen*, haha Als ik bijv. wegga, vragen ze heel subtiel of ik haar thuis laat, of dat ik haar mee neem, omdat ze het heel leuk vinden om op te passen Ze zijn heel gek met haar, en ze hebben ook gezegd dat ze me altijd willen helpen als dat nodig is, en ook graag wel eens willen oppassen. Maar omdat ze mijn dochter is, vind ik dat ze mijn verantwoordelijkheid is en niet die van m'n ouders, ik neem haar ook zo'n beetje overal mee naartoe, haha en zij begrijpen en respecteren dat, gelukkig Als ik straks ga studeren gaar ze naar de crèche op de dagen dat ik studeer en m'n ouders werken, en ze hebben zelf aangeboden om op te passen als zij vrij zijn Ze zien haar ook echt als hun kleindochter, waar ze lekker mee knuffelen, en waar ze graag op willen passen Als ik zo lees hoe jouw schoonouders zijn zou ik ook niet graag m'n dochter daar naartoe doen, laat staan bij ze in willen wonen, dus gelukkig zijn mijn ouders niet zo
dat klinkt een stuk beter ja zoals jij het verteld! vrijheid is het echt niet altijd hoor. Kan lang niet altijd weg als ik dat wil. Nu weet ik wel dat dat aan de wal ook niet altijd kan, maar toch makkelijker. Als we gewoon normaal varen kan ik alleen tijdens laden of lossen of tijdens het wachten erop weg, als dat al lukt Maar je ziet zo wel heel veel ja Vaar het liefste ver weg, dat is het mooiste!
Hiii, Ook ik ben een jonge moeder. 20 jaar en heb een dochter van 10 maanden! Studeren of werken jullie? Of zijn jullie lekker thuis met de kindje(s)?
@guppekop, ja ik ben echt super blij met de 'situatie' zoals die nu is! Dat is inderdaad wel zo, dat je niet altijd weg kunt. Ik kan me voorstellen dat je het liefst ver weg vaart, zo zie je nog eens wat, dat lijkt me ook wel heel leuk! Ik wil altijd nog graag eens een wereldreis maken, dat lijkt me echt geweldig, om verschillende landen/steden en culturen te zien! Maarja, voorlopig zit dat er nog niet in, ik heb het wel op m'n to-do-list staan, haha @wendiee, welkom!! ik ben op dit moment studie- en werkloos, nouja, ik heb samen met m'n broertje een krantenwijk in de ochtend, t is natuurlijk niet veel, maar het is in ieder geval iets! volgend jaar begin ik weer met een studie en wat doe jij?
hii, ik doe ook een juridische opleiding, is het zwaar bij jou? Hoe bedoel je anders in de omgang met de andere kinderen? in welke zin? Wij wonen in een dorpje, iedereen kent mij en niemand kijkt hier vreemd op, ze kennen mijn achtergrond etc maar als ik ergens anders ben, wil dat nog wel eens anders zijn... En ach... zulke mensen die naar je kijken, die zijn het niet waard om naar terug te kijken. Eerlijk gezegd, het valt mij niet eens (meer) op als andere mensen kijken wanneer ik met mijn dochter wandel of dergelijke en dat terwijl ik er heel mijn zwangerschap bang voor was. ' ooh, wat gaan andere wel niet denken etcc' Je moet je eigen niet onzeker opstellen, wat waarschijnlijk wel moeilijk is als ze daar in groepjes staan op het schoolplein en jij (misschien) alleen. het is gewoon jammer dat er zo'n taboe heerst over jonge moeders maar wij jonge moeders denken weer ' hoe kan je nou 30+ zijn en nog aan kinderen beginnen') althans ik dan haha Hopen dat het verder goed komt met je zoontje en school