Hallo, Ik ben morgen 6 weken zwanger. moest vanochtend bij de gyneacoloog zijn voor een uitstrijkje omdat ik een jaar geleden een lis behandeling heb gehad i.v.m een PAP 3. Kon geen kwaad zeiden ze. Ze maakte gelijk een inwendige echo! super leuk. Er was een heeel klein erwtje te zien en we zagen het hartje kloppen! Ooh zo gellukkig. Maar heb nog steeds wat angst voor een miskraam.... maar als het hartje klopt is die kans toch heeeel klein??? Blijf maar angstig...
Het uitstrijkje op zich kan geen miskraam veroorzaken, hooguit dat je wat extra kunt gaan bloeden ivm de extra doorbloeding in je vagina/baarmoederhals. Er wordt idd gezegd dat je na het zien van een kloppend hartje een kleinere kans op een miskraam hebt.
Een gewoon uitstrijkje mag ook niet toch tijdens zwangerschap? Althans, kreeg vorige week de papieren voor baarmoederhalskankeronderzoek, daar ik 30 jaar ben geworden en daar staat in dat je dat niet hoeft als je zwanger bent of de afgelopen 6 maanden zwanger bent geweest. Ik denk overigens ook niet dat het een mk kan opwekken hoor, maar goed ze schrijven dat niet voor niets in een brief.
Het gaan kloppen van het hartje is een grote stap voor de ontwikkeling. Dus als dat gelukt is, is de kans op de miskraam weer een stuk kleiner. Een gewoon uitstrijkje mag inderdaad niet tijdens de zwangerschap of de maanden erna. Maar of dat is omdat er iets fysiek mis kan gaan, of de uitslag anders kan zijn, weet ik niet..
De kans is inderdaad kleiner als het hartje al klopt, maar het kan natuurlijk altijd. Ik wil je niet bang maken natuurlijk maar probeer je er niet te druk om te maken, mocht het gebeuren dan heeft het zo moeten zijn en dan kun je er niets tegen doen!
Als je het hartje hebt zien kloppen is de kans op een miskraam inderdaad kleiner. Het kan natuurlijk altijd mis gaan maar het feit dat het hartje klopt is natuurlijk een belangrijk onderdeel. Probeer er lekker van te genieten.
De uitslag van het uitstrijkje is minder betrouwbaar als je zwanger bent, dat is de reden waarom men doorgaans geen uitstrijkjes maakt tijdens de zwangerschap. Gefeliciteerd met de mooie echo en het kloppend hartje!
hier moest ik op controle bij de gyn na de curretage en had ook een oproep voor een uitstrijkje. Dat is toen gelijk gedaan. was geen probleem zo kort na de miskraam zeiden ze. Toen de gyn belde voor de uitslag wist ik ondertussen dat ik weer zwanger was. Was in mijn geval geen probleem omdat de uitslag in de beste groep viel, maar het kan zijn dat door de zwangerschap er een slechtere uitslag volgt. Voor de zwangerschap zelf is er geen bezwaar, hooguit iets meer bloed door de verbeterde doorbloeding.
Met zes weken zag de gynaecoloog bij mij ook al een kloppend hartje en vertelde toen dat de kans op een miskraam nu nog maar 2% zou zijn..
Nee het uitstrijkje voor het bevolkingsonderzoek doen ze niet bij zwangerschap. Heeft te maken met evt afwijkende uitslagen onder invloed van je zwangerschapshormonen. En om dan te voorkomen dat je onnodig in de stress schiet bij een gekke uitslag.... daarom niet bij zwangerschap. Maar ik woon in Duitsland en daar krijg je gewoon direct een uitstrijkje bij je eerste controle (rond 6-7 weken) en bij de nacontrole na de bevalling wordt het nogmaals gedaan. In Duitsland testen ze dit sowieso grondiger... jaarlijks vanaf je 20e jaar