Dilemma: Wel of niet vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Charise, 26 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo,

Ik ben nog heel pril zwanger (zie banner) en zou normaliter wachten met vertellen op mijn werk dat ik zwanger ben tot na de 12/13 weken.
    Maar nu speelt er het volgende: Ik werk in de zorg en we hebben nu een bewoner die chemo krijgt. Nu mag ik dus deze tablet al niet geven i.v.m. zwangerschap, maar dat is vaak overdag en ik werk meestal 's avonds en 's nachts. Maar goed ik mag ook niet in aanraking komen met haar uitwerpselen, vanwege de stoffen die daar in zitten.

Het is af en toe dat ik die vrouw moet verzorgen, als er bijv. een ongediplomeerde is die dit niet kan doen enz.

Ik word nu dus eigenlijk verplicht om het te vertellen. Want ik wil geen risico's lopen. Er liggen allemaal papieren met: Als je zwanger bent mag je mw. niet helpen!

Maar ik vind het zo vervelend om het al zo vroeg bekend te moeten maken, het is pril en het kan alle kanten op. Dus stel dat het mis gaat weet iedereen het. Ik kan het alleen mijn team manager vertellen, maar ja ik zal het tijdens werk toch ook aan een andere collega moeten overlaten, en dan moet ik toch een reden geven waarom ik het niet doe...

Wat moet ik nu doen?

2. jols

jols Bekend lid

26 dec 2012
    681
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij heb je niet veel keuze, in verband met de veiligheid van je kindje zal je het wel moeten bespreken op je werk. Misschien kan je eerst alleen met je team manager gaan praten diegene kan dan met je meedenken hoe je veilig kan werken zonder dat gelijk de hele afdeling van je zwangerschap weet.

Enne gefeliciteerd met je zwangerschap!!

3. Smokey11

Smokey11 Actief lid

20 jan 2013
    274
    23
    18
    Vrouw
    hoi,

ik zou het vertellen!!
    Het is jou kindje wat anders gevaar loopt!!
    Gewoon doen meid!!!

Succes!!

4. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Zeker vertellen! Ik werd ook door omstandigheden verplicht het vroeg te vertellen maar achteraf ben ik er blij om. Er word rekening met je gehouden, mensen begrijpen je gedrag ook veel beter als je iets biet wil, ik vond het heel fijn :)

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.253
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik zou het vertellen. En maak je niet druk over "wat als het mis gaat". Ik snap het wel. dat had ik zelf ook. Helaas nu al twee keer meegemaakt. Eerste keer wist nog niemand het. Maar toen ik na een week terug op mijn werk kwam (zogenaamd 'ziek' geweest) en mijn collega's vroegen hoe het met me ging, kon ik het toch niet voor me houden. Ik had zoveel verdriet!

En laten we erg gewoon van uit gaan dat het helemaal goed gaat!

6. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt geen andere keuze meis. Bestraling, chemo etc is gewoon een risico dus je zul wel moeten.
    Veel succes van een andere 'zuster'.

7. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Dank jullie wel voor de reacties. Dan ga ik het toch maar zo snel mogelijk vertellen. En hopelijk kan mijn teammanager ook mee denken met hoe het op te lossen tijdens werk.
    Want ja ik wil het het liefst dan nog even geheim houden voor collega's. Al zal dat lastig worden, want moet toch vertellen dat ik die cliënt niet kan helpen terwijl ik juist vaak coördinator ben als verpleegkundige in de avond en nachtdiensten. Dus als iemand iets niet kan en mag, dat ik het over neem.
    Maar goed ik ga er even over nadenken ook, en het sowieso vertellen aan mijn team manager.

Bedankt voor het meedenken!

8. ravel1983

ravel1983 Lid

27 jan 2013
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    @charise Gewoon inderdaad met je teammanager bespreken. Ik werk zelf ook met straling en weet sinds vrijdag dat ik zwanger ben. Ook ik ga het morgenochtend gelijk aan mijn leidinggevende vertellen, want ook ik moet bepaalde werkzaamheden stoppen en overlaten aan collega's. Ik denk dat mijn collega's het snel doorhebben omdat ze het toch al verwachten. Omdat ik het raar vond om al op mijn werk te moeten vertellen en nog niet aan mijn eigen ouders zijn we gisteren alle opa's en oma's langs gereden met het goede nieuws. Super leuk! En jah het is nog pril en er kan nog vanalles gebeuren, maar dan kunnen ze je ook daarin steunen (als het al mocht gebeuren, want daar gaan we natuurlijk niet vanuit)

Deel Deze Pagina