Contact verbreken?

Discussie in 'De lounge' gestart door nutts, 2 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik zou idd geen afspraken meer maken. Zou het contact niet verbreken, maar gewoon niet intensief opzoeken en vooral proberen los te laten. Natuurlijk is het sneu als je kinderen eens teleurgesteld zullen zijn, maar dat hoort bij het leven. Juist als moeder kun je dan een mooi voorbeeld geven door er goed mee om te gaan. Contact verbreken met familie vind ik persoonlijk geen optie. Succes met je keuze

Mamalove2014, hummeltje5, Evanesco en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Sorry hoor maar als ze zelf zegt.... vind je het leuk om mee te gaan naar de dierentuin verwacht ik ook dat dat gebeurd kind stond klaar op afgesproken dag en tijd

hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Vind ik ook hoor, maar @amdaa heeft vaak nogal een andere kijk op dingen.

Gewooniemand en Zonnestralen vinden dit leuk.
  4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit specifieke punt, daar heb je gelijk in. Dat vind ik ook niet kunnen.
    Toch vind ik het jammer dat je over de strekking van amdaa’s verhaal heen leest.
    Mijn kinderen vinden het jammer als oma niet komt op een verjaardag, maar ik heb ze nog nooit horen zeggen: ‘maar bij Ties was ze er wel’. Ik denk dat het idd vaak is hoe ouders ermee omgaan.
    Idem met kado’s. Mijn moeder is daar zelf juist heel spastisch in: ‘ja maar dan is het een kleiner/goedkoper kado dan dat Ties heeft gehad’. Zij vindt dat moeilijk. Wij vinden het juist prima en dat stralen we uit.
    Al snap ik heel goed dat het moeilijk is als in jouw beleving altijd hetzelfde kind minder aandacht krijgt. Bij ons is dat ook de jongste. Ik denk dat dit voor een groot deel door zijn leeftijd komt. Oma wordt ouder, kind is superdruk en oma trekt dat minder.

hummeltje5, Evanesco, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ze is nog geen een keer op een verjaardag van de jongste geweest dat vind ik gewoon niet kunnen. Kind heeft niets gehad terwijl der andere kleinkind 150 euro kreeg. Mijn jongste was enorm teleurgesteld al had ze een knuffel van 4 euro gehad dan was ze al blij geweest of een telefoontje maar er was helemaal niets

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heb je haar een alternatieve datum voorgesteld om alsnog ter gelegenheid van haar verjaardag te komen?

7. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ja we vierden het 2 x en ze was op der echte verjaardag ook nog welkom en ze had ook even kunnen bellen ( ze werkt niet ofzo)

8. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Oh wn manlief had voorgesteld om der te halen en brengen mocht het ov er teveel zijn

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Er is natuurlijk een groot verschil tussen dat niet ieder kind altijd hetzelfde krijgt (tijd, aandacht, materiele zaken) en het structureel voortrekken (en ook achterstellen) van een kind. Het gaat dan helemaal niet meer over een beetje prijsverschil tussen cadeautjes of een keer alleen op stap mogen met oma.

Ik kan niet voor ts spreken en alleen voor mezelf. Maar mijn oma had duidelijk haar favoriet en dat kwam in alles tot uiting (dus tijd, aandacht, geld) en dat was structureel. Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch dat iemand zich minderwaardiger gaat voelen of een deuk krijgt in zijn zelfvertrouwen. Dan heb je het ook al lang niet meer over leren omgegaan met teleurstellingen. En ts kan alleen maar inschatten in hoeverre dit bij haar kinderen aan de orde is. Als dat dus inderdaad zo ver bij haar gaat, zou ik de kinderen daar zeker voor beschermen.

Maar goed, ik lees hier vooral reacties waaruit ik opmaak dat veel mensen niet weten hoe ver zoiets kan gaan en wat de gevolgen zijn voor een kind. Dat is dan eigenlijk alleen maar fijn.

hummeltje5, Kolibrie, Gewooniemand en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jammer dat ze die kans ook heeft laten liggen.
    Maar denk wel dat ze i.p.v. te balen zoveel mogelijk dingen naar je hand moet proberen ze zetten.
    Ik ben dus tegen contact verbreken. Juist voor je kinderen en ook voor je man.
    Dan bel je haar en vraag je wanneer ze komt voor de verjaardag van je jongste.
    Passief agressief aanpakken die handel :)

hummeltje5 en Evanesco vinden dit leuk.
  11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ergens is het eens een keer misgelopen in het contact.

Het liefst wil je een leuke oma voor je kinderen en schijnbaar kan ze dat wel voor neefjes en nichtjes dus ze is er toe in staat.

Kan je hierover in gesprek met haar? Niet met als doel om te zeuren en te praten over wat ze tot nu toe allemaal fout heeft gedaan maar over hoe de toekomst leuker zou worden?

Neem een lekkere fles wijn mee oid en ga gewoon eens alleen langs. Zeg Pien ik zou het zo leuk vinden als de kinderen wat meer van jou in hun leven zien. Je bent belangrijk voor ze en ze zouden het heel fijn vinden als je af en toe naar schooldingen en naar hun verjaardagen komt? Is er een manier waarop we dit kunnen realiseren en zo ja hoe?

Misschien loopt zij ook wel tegen zaken aan in het contact waardoor een dagje winkelen een stuk aantrekkelijker is dan bij jullie op de koffie gaan.
    Echt zet even voor 5 minuten je ego opzij en probeer een open en constructief gesprek met elkaar te voeren.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat geeft ze trouwens als reactie als je aangeeft dat je dochter haar heel erg heeft gemist op haar verjaardag? Ik zou het, als het echt stelselmatig is, zeker ook bespreekbaar maken met haar.

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.273
    113
    hier ook grootouders die meer tijd/aandacht en geld uitgaven aan mijn neef en nicht dan aan ons (Mijn broers/zussen).
    Wij zagen het als kinderen heus wel maar mijn ouders deden er niet gekrenkt over, en wij namen dat zo over. Graag of niet.

Het heeft mij zeker geen deuk opgeleverd in mijn zelfvertrouwen of zo.

amdaa vindt dit leuk.
  14. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.092
    113
    Vrouw
    Ben ook altijd wel voorstander van goede communicatie, maar in openingspost lees ik dat hij als kind in het gezin zelf ook achtergesteld is. Ik denk dat het een rode draad in de familie is wat niet met 1 gesprek opgelost is.

Je kunt het gesprek wel aangaan voor jezelf, zodat je iig jouw verwachtingen hebt uitgesproken, dan ligt de bal bij hen wat ze ermee doen en kun je het misschien voor jezelf goed afsluiten. Wel lastig altijd hoor, je hebt te maken met verschillende belangen en het blijft wel familie van je man..

hummeltje5, Zonnestralen en merah vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Mee eens. Mijn man zijn broertje werd thuis voorgetrokken en dat heeft een enorme impact op mijn man zijn leven en zelfvertrouwen gehad (en dan hebben we het uiteraard niet over een keer een duurder cadeautje).
    Onderschat inderdaad niet wat dat met een kind doet.

Gewooniemand en Adje vinden dit leuk.
  16. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.092
    113
    Vrouw
    Komt dat misschien omdat het om je nichten en neven ging en niet om je broer of zus die werd voorgetrokken? Denk wel dat dat uitmaakt.

Ik was ook geen lieveling van mijn oma, en mijn zus wel, maar kon dat wel goed accepteren, vond het daar altijd vreselijk. Bleef er liever weg, mijn mama wist dat dus hield daar rekening mee. Zelfs een keer weggelopen bij mijn oma van mijn vaders kant. Heb dat zelf niet als traumatisch ervaren of iets. Misschien ook omdat ik geen stress van mijn moeder daarover meekreeg, het was gewoon zo. Bij de oma van mijn moeders kant was ik wel welkom, haha, en mijn zus even goed.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ja dat zou voor mij ook echt te ver gaan moet ik zeggen. Je komt bij beide kinderen en anders kom je maar helemaal niet.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ik denk dat dat ook heel anders is dan wanneer het om een broer of zus gaat.

19. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #59 Huismuisie, 2 sep 2019
    Laatst bewerkt: 2 sep 2019
    Nee maar goed je bereikt in elk geval niks wanneer je de nadruk blijft leggen op de verschillen. Want dat maakt het er allemaal niet leuker op. En juist omdat de man altijd wat is achtergesteld is het misschien voor to makkelijker om de cirkel wat te doorbreken.

hummeltje5 en merah vinden dit leuk.
  20. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ik vind het enorm lastig om de cirkel te doorbreken want er wordt niet geluisterd als ik er normaal over probeer te praten sterker nog ze lopen weg. En ik beschuldig ze dan nergens van leg het bij mij/ ons ik voel enz.
    Maar ik vind het dus niet normaal dat ene kind studie betaald wordt en bij de andere niets mijn man heeft zich uit de naad gewerkt om geen studie schuld te krijgen. En nu gebeurd het dus bij de kleinkinderen ook

Deel Deze Pagina