Hallo, Ik ben morgen 24 weken zwanger en ik merk dat het werken me steeds moeilijker af gaat. Ik werk op dit moment 36 uur per week in de psychiatrie. Het is niet dat ik erg zwaar lichamelijk werk heb, maar psychish eist het de nodige kracht van me. 's Avonds als ik thuis kom ben ik helemaal op. Ook elke morgen moet ik me echt naar het werk toe duwen. Ik wil op het werk zoveel mogelijk doen en merk dat ik nu gewoon te veel doe. Ik vind het erg moeilijk om iets niet te doen en het te laten liggen of over te dragen aan een ander. Ik ben 8 uur per dag super druk bezig en denk elke dag als ik thuis ben, morgen ga ik het anders doen. Maar helaas lukt het me niet. Ik heb mijn teamleidster gevraagt of ik een gesprek met haar kan hebben. Als ik dat niet doe, dan weet ik dat ik over een paar weken weer de ziektewet in moet. Ook merk ik aan mijn buik dat het te veel wordt. Ik heb steeds meer last van harde buiken op het werk. Vorige week ben ik er ook voor naar huis gegaan, omdat ik gewoon echt pijn had. Na rusten is het dan gelukkig ook weer over. Dit alles vind ik wel erg moeilijk om te vertellen, omdat ik niet wil zeuren. Ook omdat ik nog maar 24 weken zwanger ben en eigenlijk nog 12 weken moet werken. Ik wil niet dat ze me zien als een aansteller. Maar aan de andere kant weet ik ook dat ik aan mijn kindje moet denken. Sorry voor het lange verhaal, maar hebben jullie tips? gr Suzanne
Hoi Suzanne, Ik herken jouw gevoel wel een beetje, ondanks dat ik nog 'maar' 11 weken zwanger ben. Ik ben leerling-verpleegkundige binnen een psychiatrische instelling en de combinatie van werken en leren valt mij op het moment erg zwaar. Ik sta gemiddeld 28 uur per week in de praktijk (vaak wel wat meer), ga 1 dag pe week naar school en moet daarnaast ook nog veel thuis doen. Zit nu in mijn laatste jaar, dus druk met afstuderen. Ook mijn werk is lich. niet zwaar, maar geestelijk hakt 't er soms behoorlijk in. Heb nu net 6 diensten gedraaid en ben echt helemaal kapot. Merk echt dat ik de tijd nodig heb om daar even van bij te komen. Ik weet niet of jij ook onregmatige diensten draait, maar merk bij mijzelf dat dit er ook behoorlijk inhakt. Ik heb ergens gelezen dat je als zwangere recht hebt op 1 uur pauze per dag extra. Ik heb nu in overleg met mijn TL en collega's afgesproken dat ik dit uur evt. kan gebruiken om een uurtje later te beginnen of een uurtje eerder naar huis te gaan. Ik zou als ik jou was ook snel een gesprek met je TL plannen, om te kijken wat een oplossing is. Als je nu te lang doorgaat ga je misschien wel je eigen grenzen over en beland je straks idd in de ZW omdat je het niet meer trekt. Groetjes Mariska
Ik heb vandaag een gesprek gehad met mij teamleidster. Samen hebben we gekeken hoe ik het werk dragelijker kan maken. Ik heb nu geen diensten meer waarbij je verantwoordelijk bent voor de dagstructuur. Ik ben nu eigenlijk altijd de extra dienst. verder hebben we gekeken naar de dossiers, die mag ik nu even laten voor wat ze zijn. En ze zei ook ga rustig zitten als je het nodig hebt. Ik mag nu gewoon lekker op de bank gaan zitten met de tv aan als dat nodig is. Is ook wel eens fijn voor de bewoners als er iemand beneden is. Verder hebben we het ook over het uurtje extra pauze gehad, deze mag ik opnemen, dus daar ga ik maar gebruik van maken. Ik mag hem ook aan het einde van mijn dienst opnemen. Dat is wel fijn. Ik denk niet dat ik het elke dag nodig heb, maar na een week werken is het zeker raadzaam. Ik werk gelukkig niet echt meer onregelmatig, heb ongeveer 1 avonddienst per week tot 21.00u en werk om de 4 weekenden een weekend. gr Suzanne
Toen ik zwanger was van de eerste mocht ik wat later beginnen en eerder weg dat heeft mij erg geholpen. Goed dat je het bespreekbaar hebt gemaakt. Onthoud dat de gezondheid van jou en je kleintje het belangrijkste zijn!
Werk ook in de zorg en op zich gaat het allemaal heel erg goed , maar ben zo ontzettend moe alsmaar. Heb het met mijn TL gehad over het uur extra pauze , maar tegen mij word gezegt dat minimaal een kwartier is en maximaal 1/8 van je werkdag.Ook mag ik het niet opnemen om eerder naar huis te gaan. Ben nu mijn vakantieuren maar aan het opmaken die ik nog had staan van dit jaar , maar ik ben niet van plan om mijn vakantieuren van volgend jaar op te maken.Hoop dat TL er voor open staat om mij voor een deel de ziektewet in te doen wanneer het niet meer gaat.
Rhytum dat is belachelijk! Als jij je werk niet mee rgoed kunt uitvoeren doordat jij pijn hebt of omdat het gewoon weg niet gaat. Dan moet je aangepast werk kunnen doen en als dta niet kan dan moet je je ziek melden, je baas krijgt geld voor jouw als je in de ziektewet zit door czwangerschap zo kunnen ze de gaten dat jij er niet bent op vullen. Doen hoor ik ben mezelf de eerste keer goed tegengekomen! Het gaat op dit moment ook niet erg lekker veel pijn en last van d eknip van vorige keer en bekkenbodemspieren. Ik kijk het nog een week aan en dan ga ik naar mn manager en dan kijken wat we kunnen doen, misschien halve diensten. Ik ga nu al veel zitten omdat ik gewoon weg niet kan blijven staan omdat het te veel pijn doet.