Bloeddruk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bo20, 26 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hoi hoi,

Mijn bloeddruk is te hoog 122/81 .. is dit erg en wat kan ik hieraan doen?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Volgens mij moet je dan heel rustig aan doen en geen zoute dingen eten. Verder weet ik het niet maar zou het wel even aan de vk vragen want het is niet echt gezond een hoge bloeddruk.

3. moeders

moeders Lid

14 feb 2007
    54
    0
    0
    Hallo Bo20,

Wie heeft gezegd dat je bloeddruk te hoog is. De waarden die je aangeeft zijn echt optimaal voor een volwassenen.

Zie wikipedia.nl:

Bloeddrukwaarden

* Rond de 120/80: optimale bloeddruk (voor volwassenen)
    * Minder dan 140/90: normale bloeddruk
    * Meer dan 160/95: hypertensie/ hoge bloeddruk

groet,

moeders

4. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    ik had afgelopen maandag dezelfde bloeddruk! haha ;) maar ik heb er niks over gehoord dat dit te hoog is :rolleyes: volgens mij moet de onderdruk dan 90 of hoger zijn... dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken....
    groetjes van Ramona

5. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik dacht ook, 'is dat niet perfect'?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij is het netjes hoor, ligt er ook aan wat je normaal hebt. Voor mij zou het netjes zijn (heb altijd 140/80 ong.), maar als je normaal bv. 100/65 hebt, is het voor jou te hoog en moet je toch opletten denk ik.

Maar ik zou het aan de verloskundige vragen, die weet precies hoe je vorige controles waren en hoe het er nu dus voor staat.

groetjes,
    Snoopy

7. zomaar

zomaar Fanatiek lid

29 sep 2006
    2.769
    0
    0
    Brabant
    Gisteren had ik ook zo'n bloeddruk bij de VK en normaal zat ik rond de 120/78 of zo (dacht ik uit mijn hoofd) toen vroeg ik wat de norm was en waarom ze dat zo bij hielden gaf hij als antwoord: omdat als je boven de 90 komt (onderdruk) en je hebt eiwitten in je urine je kans hebt op een zwangerschapsvergiftiging.

8. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    volgens mij ligthet er ook maar net aan wat je normale bloeddruk is.
    Mijn onderdruk is normaal zo tussen de 65 en de 70, nu zit ik aan de 85 en moet bijv vandaag extra op controlle komen.

Aan het einde van de zwangerschap gaat je bloedddruk ook omhoog, maar als je je verder lekker voeld is er eigelijk niks aan de hand.

9. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Oké, de verloskundige zei dat vanochtend.. maar het ging zo snel dat ik haar vergeten ben te vragen of het ernstig was ofzo..
    Normaal heb ik rond de 111/63 ... dus vandaar de het voor mij misschien aan de hoge kant is?

10. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Denk dat de VK je wel op de hoogte had gebracht als ze zich zorgen maakte.
    Dan had je terug moeten komen voor extra check..
    Dus misschien VK geen zorgen jij ook geen zorgen... :D :D :D

11. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    ja idd dat kan het zijn,als je normaal lager hebt,en nu zo hoog,dat ze het ff in de gaten wilt houden,ook omdat je al bijna op het einde loopt,maar idd voor een normaal iemand is onderuk 80 heel normaal

12. Annet73

Annet73 Actief lid

18 jan 2006
    294
    0
    16
    Wat een 'normale' bloeddruk is is voor iedereen anders. Het ligt eraan wat voor jou normaal is.
    Ik heb altijd een bloeddruk van +/- 130/60, toen mijn bloeddruk bij mijn vorige zwangerschap ineens 170/80 was moest ik ineens streng onder controle, eerst door de vk, daarna de gyn. Kort daarna (enkele dagen) werd ik opgenomen wegens zw.schapsvergiftiging.

Niet om je bang te maken, integendeel! Voor heel veel mensen is de bloeddruk die jij hebt normaal!

13. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik heb bij mijn eerste aan het einde van de zwangerschap pre-eclampsie gehad, maar ondanks dat was mijn bloeddruk niet 'gevaarlijk'hoog, nooit boven de 100 in elk geval. Ik ben nu weer zwanger, en als ik de zwangerschapskaarten naast elkaar leg, zie ik qua bloeddruk al direct een groot verschil. Bij de eerste zat ik al meteen vanaf het begin op een onderdruk van 80/85, en het hoogste wat bereikt is is 95 geweest. Bij nummer 2 zit ik op 70/75 (En afgelopen maandag was het 68 ). Voor mij een groot verschil dus! Afgelopen winter heb ik (niet zwanger)in het ziekenhuis gelegen en de onderdruk was toen in algehele rust toestand steeds 65. Ik denk dat 70 voor mij dus heel normaal is, maar dat heb ik de vorige zwangerschap niet geweten, en zodoende liep ik dus eigenlijk al vroeg met een te hoge bloeddruk rond. Behalve dat ik al heel snel vocht vasthield, en mijn schoenen niet maar dicht kon krijgen (lees winterlaarzen, waar ik nu een hele hand bij in kan steken, met een zwangerschapsduur van 22 weken), heeft het vroeg in de zwangerschap niet echt schade opgeleverd, alleen is er later dus wel pre-eclapmsie ontstaan en is ons kindje dysmatuur geboren. Ze was 2070 gram, bij een zwangerschapsduur van 36.4 weken.
    Wat ik met dit lange verhaal wil zeggen: het is voor iedereen verschillend, en ik denk dat die magische grens van 100, zeker niet voor iedereen de grens is. Vraag desnoods zelf om extra urine onderzoek om pre-eclampsie uit te sluiten. Kleine moeite, toch?

14. Cars

Cars Fanatiek lid

1 dec 2006
    3.207
    1
    0
    Juffie
    Friesland
    Ik had afgelopen maandag 120/65
    Dat van jou is ook prima hoor.

15. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Het hangt idd af van wat je "normale" bloeddruk is. Mijn bloeddruk was voor de zwangerschap altijd tussen de 130/85 en de 140/95, aan de hoge kant dus. Nu is mijn hoogst behaalde bloeddruk 120/80, dus voor mij is het heel erg netjes. Maarja, een ander die bijv. altijd 120/65 heeft gehad en dan ineens een bloeddruk van 130/80 heeft, zal een keer extra op controle moeten komen.

16. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik zit op het moment thuis omdat mijn onderwaarde afgelopen dinsdag 90 was. op 13 weken ben ik begonnen met 70 en elke controle werd de onderdruk ietsjes hoger. Voor mij is 90 dus wel een grens en een teken dat er iets aan de hand is in mijn lijf. Zeker omdat ik nog 14 weken moet zijn ze nu bij mij extra waakzaam.

17. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Nee hoor meid de waardes zijn perfect. Je heoft je pas zorgen te gaan maken als ze hoger uitvallen.

18. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    En dat is goed bedoeld maar je kunt dat niet zeggen. Als zij nog niet boven de 65 is uitgekomen is 80 voor haar best een reden om extra te controleren. Maar de VK zegt het echt wel als het nodig is.

19. sporty78

sporty78 Actief lid

15 jan 2007
    195
    0
    0
    bij mij was de onderdruk steeds 70 en nu 3 weken geleden opeens 90, de week erna 85 maar voor mijn doen is dat dus best hoog. Ik mag nu nog maar halve dagen werken en moet 's middags liggen. Erg lastig als gymdocent om zo rustig aan te doen!

Deel Deze Pagina