Hoi dames, Al voor de winter was hier regelmatig een zeer jong katje te vinden in de tuin. Altijd superleuk om te zien hoe hij in de bomen aan het klauteren was en achter vogeltjes aan zat. Hij is tussendoor vaak bij ons in de tuin te vinden geweest en nu wij meer met de schuifpui open zitten zoekt ie onze tuin nog vaker op. Punt is dat hij enorm mager is. Je ziet zijn heupbotten en ribben gemakkelijk zitten. Hij heeft geen halsbandje om en is nogal schuw (niet makkelijk te aaien of op te pakken). Wij vragen ons af of hij van iemand is of dat het een zwervertje is. We willen hem graag helpen, maar weten niet zo goed hoe. Hoe zouden jullie dit aanpakken? We willen hem niet verjagen (stel dat hij van niemand is vind ik het een heel naar idee om zo'n mager ding weg te sturen), maar durven hem ook geen eten te geven, want straks is hij wel van iemand ...
Jullie doen er heel goed aan om het katje geen eten te geven, hoe naar dat ook voelt. Ik denk dat ik in jouw geval de dierenambulance zou bellen wanneer het katje weer in je tuin is. De vraag is alleen of ze komen, omdat er rond deze tijd heel veel nestjes worden gedumpt. Je zou ook een dierenarts om advies kunnen vragen.
Als hij van iemand is wordt hij verwaarloosd, bij een jonge kat hoor je de ribben/botten niet te zien zitten. Je zou ook het asiel kunnen bellen voor advies.
Ach gossie, als je z'n botjes kan zien, dat is echt niet goed. Misschien eens een briefje in de buurt(super) hangen, rondvragen aan buren of zij weten van wie het katje is? En inderdaad eens bellen met het asiel, of er toevallig een kat wordt vermist. Zeker geen eten geven! Onze kat is ook ooit eens weg gelopen, na twee maanden vonden we hem eindelijk twee buurten verderop. Hij kon z'n huis niet meer vinden, maar werd daar ook al wekenlang gevoerd door mensen. Hartstikke lief natuurlijk, maar dat motiveert de kat ook niet echt om z'n huisje verder te gaan zoeken Mocht je nou nergens een reactie op krijgen, en niemand weet waar de kat hoort of vandaan komt, dan kan je altijd nog beslissen of je hem zelf wilt nemen. Maar hou er rekening mee, dat als je hem eenmaal eten gaan geven, hij ook niet meer bij jullie weg gaat he
Dierenambulance bellen. Als die niet komen, dan katje eens een keer oppakken en bij de dierenarts laten controleren op een chip. Plaats een oproep op Amivedi.
Ah sneu om dat beestje geen eten te geven, zeker als het zo mager is. Als het katje van iemand is, komen ze zeker op een gegeven moment zoeken hoor.
Ik zou ook even naar de dierenambulance bellen, die kunnen de kat meenemen en controleren op eventueel een chip.
Ik zou het asiel bellen, daar een vangkooi lenen en hem bij het asiel afleveren als hij gevangen is. Daar controleren ze hem op een chip en ook of hij gezond is etc. Daarna heeft de eigenaar nog de kans om het beestje op te halen (als hij wel een eigenaar heeft) en anders wordt hij herplaatst. Een jong katje hoort niet zo mager te zijn.
Ik werk bij de dierenambulance. Als ik jou was zou ik de dierenambulance bellen. Laten kijken of hij een chip heeft en wat zij ervan vinden. Als hij inderdaad niet makkelijk te pakken is kun je een vangkooi lenen. En foto's maken en op de site amivedi zetten. Op Facebook heb je ook veel pagina's van vermiste en gevonden dieren.
Ik zou een foto maken en een aantal briefjes ophangen in de buurt. Aanmelden bij Amivedi? Ik zou een kat geen eten geven. Dat hij mager is wil niet zeggen dat hij geen eten krijgt, tenzij hij echt onwijs mager is natuurlijk maar een beetje bot zien vind ik niet zorgwekkend.
Bedankt vor jullie reacties! Ik ga morgen eerst eens even langs wat buren. Als ik daar niks van te weten krijg ga ik met de dierenambulance bellen
Wat vreselijk dit zeg... Als hij zo mager is dat je z'n botjes kan zien dan moet ie toch wat eten??? Sorry maar het belang van het diertje (te mager dus heeft voeding nodig) vind ik in dit geval belangrijker als het belang van het baasje (straks gaat ie niet meer naar huis) helemaal als zo'n jong beestje broodmager in z'n eentje over straat zwerft. Als ie al een baasje heeft.... Ik had een doos met wat dekentjes buiten gezet of m'n schuur open gelaten en daar een plekje voor hem gemaakt, en een bakje met water en wat te eten voor hem buiten of in de schuur gezet. Idd foto's maken en op internet/fb verspreiden, naar amivedi sturen en dierenasielen etc in de buurt.... En de dierenambulance bellen. Dus alles wat al gezegd is behalve wél eten en water geven.. Je kan zo'n beestje toch niet aan z'n lot overlaten (als je om dieren geeft)
Mee eens! Het lijkt me raar dat als een jong katje wat zeer mager is dat je zijn botten goed ziet zitten, dat het beestje wel goed te eten krijgt cq goed verzorgd wordt! Dat rijmt niet met elkaar. En dan zou je het beestje aan zijn lot moeten overlaten? Dus lekker verder moeten laten verhongeren? Wat een ander doet, moet ie zelf weten, maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het beestje niet wat eten te geven of met wat eten te lokken zodat ik het kon vangen.
Heb je een foto voor ons alvast? Dan kunnen we hier ook kijken of we hem mager vinden of niet. En ik zou als ik.jou was ook zo snel mogelijk de dierenambulance bellen. Waar woon je trouwens?
Inderdaad... als een dier ondervoed is mogen we het niet helpen omdat de eigenaar zich wellicht benadeeld zou voelen tegenover zijn eigendom??
Ik ben vrijwilligster van de dierenambulance tot voor kort geweest. Ik weet niet hoe het in jouw regio is, maar zwerfkatten die er slechter uit gaan zien worden hier opgehaald. Wij laten de mensen die bellen foto's maken en doorsturen, zodat de telefonist (meestal in supervisie van een bestuurslid) kan oordelen over hoe en wat. Bij twijfel belt het bestuurslid naar de melder. Ik zou contact opnemen met de dierenambulance in je regio, ook de flyers kan je ophangen. Facebook wilt ook nog wel eens helpen. Arm beestje...