help syndroom

Discussion in 'Zwangerschap' started by summer, Aug 24, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. summer

summer Fanatiek lid

Mar 8, 2006
    1,144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    wie weet wat het precies inhoud?
    kan op het internet weinig vinden
    nicht van mij is van de week opgenomen
    mag absoluut niet naar huis.
    is nu 27 weken zwanger
    vind dit zo eng ben er echt heel veel mee bezig
    wie kan mij meer vertellen

2. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Summer.

Ook op het forum staat er veel over geschreven. Kijk maar eens bij de zoekfunctie en dan helpp-syndroom of zwangerschapsvergifteging.
    Groetjes Karin

3. summer

summer Fanatiek lid

Mar 8, 2006
    1,144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    krijg bij de zoekfunctie alleen mijn eigen vraag

4. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallllo,

Moment ga voor je zoeken.
    Groetjes Karin

5. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallo Summer,

Het volgende heb ik al gevonden.
    Hierop het forum staat ook iets maar kan het niet vinden.
    Deze heb ik bij google gevonden.

zwangerschapsvergiftiging. Je kunt het krijgen wanneer je arts je zwangerschapsvergiftiging niet op tijd constateert of wanneer de behandeling van die ziekte niet aanslaat. Als je aan HELLP lijdt, zul je in de meeste gevallen in het ziekenhuis moeten worden opgenomen.

Wat is het HELLP syndroom?
    De afkorting HELLP is Engels en staat voor Haemolyse (bloedafbraak) Elevated Liver enzymes (leverfunctiestoornissen) Low Platelets (afbraak van bloedplaatjes).

Net als bij zwangerschapsvergiftiging heb je daarbij last van hoge bloeddruk, van vocht vasthouden in verschillende delen van je lichaam en van eiwitverlies. De symptomen die je ervaart, zijn ook dezelfde als bij een zwangerschapsvergiftiging.

Het grote verschil is dat ze veel sterker zijn dan bij een zwangerschapsvergiftiging. Als je lijdt aan het HELLP syndroom heb je vaak meerdere klachten tegelijk. Ook zul je van de afzonderlijke klachten veel meer last hebben dan wanneer je een zwangerschapsvergiftiging hebt.

De gevolgen van het HELLP syndroom zijn dan ook veel ernstiger. Het kan een bedreiging vormen voor jou en je baby. Gelukkig kan dit door behandeling in de meeste gevallen effectie worden tegengewerkt.

Of je lijdt aan het HELLP syndroom of niet, kan pas worden vastgesteld nadat je een bloedonderzoek hebt laten doen. Als het goed is, is dan al bekend dat je een zwangerschapsvergiftiging hebt. Als je klachten na behandeling van de zwangerschapsvergiftiging niet verminderen of steeds erger worden, zal vaak besloten worden tot een verder bloedonderzoek om te kijken of je misschien HELLP hebt.

Het syndroom is overigens nog niet zo lang bekend in de medische wereld. Het is pas in het begin van de jaren tachtig voor het eerst beschreven. Hierdoor kan het zijn dat de meeste mensen in je omgeving nog nooit van de ziekte hebben gehoord.

Stichting HELLP
    Wanneer je meer wilt weten over het HELLP syndroom of in contact wilt komen met vrouwen die HELLP hebben gehad, kun je contact opnemen met de Stichting HELLP syndroom. Deze stichting verschaft informatie en organiseert activiteiten voor vrouwen die lijden aan het HELLP syndroom of aan een minder ernstige vorm van zwangerschapsvergiftiging. Het adres van de Stichting HELLP syndroom is:
    Postbus 636

Groetjes Karin

6. summer

summer Fanatiek lid

Mar 8, 2006
    1,144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    heel erg bedankt voor het zoeken meid
    word er niet echt vrolijk van.
    het wasde bedoeling dat we samen zouden genieten maar helaas.
    hoop dat de kleine meid vanmijn nicht zolang mogelijk in de buik blijft.
    het is in ieder geval al zeker dat ze de 40 weken niet gaat halen

7. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Summer,

Gelukkig zijn ze er snel bij en ligt ze al in het ziekenhuis.
    Het is erg rot maar zo kunnen ze haar en de baby goed in de gaten houden. Het zit in je buik en je kan van de buitenkant niet zo hoe het gaat. Bij een bekende van mij is het ook heel vroeg geconstateerd en heeft haar baby tot week 38 in haar buik kunnen houden.
    Groetjes Karin

8. summer

summer Fanatiek lid

Mar 8, 2006
    1,144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    ik hoop dat ze het kan redden.
    haar vriend zegt de hele tijd tegen mij denk je ook wel aan jezelf ook jij bent zwanger, maar moet toch echt kontinu aan mijn nicht denken

9. Monique76

Monique76 Niet meer actief

Mijn vriendin had twee jaar geleden ook het help-syndroom. Het begon met vier maanden te hoge bloeddruk, opzwellen. Het begon onschuldig, maar ze moest uiteindelijk toch met 26 weken opgenomen worden, ze mocht helemaal niets doen zelfs niet lachen want daarvan steeg haar bloeddruk. Haar bloedplaatjes waren niet in orde, en ze hebben de kleine 4 weken later moeten halen, omdat haar lever en nierfuncties ook uitvielen.

Nu is ze zwanger van de tweede en gelukkig mag ze deze keer het tot heden nog normaal meemaken.

Het was een afgrijselijke tijd, maar haar knulletje heeft er tot nu toe niets aan overgehouden zelfs geen achterstand. Het is echt een scheetje.

Ik hoop voor je dat je nichtje dit goed doorloopt, en zoals haar vriend al zegt ook jij bent zwanger, stress is heel slecht. Dus probeer ondanks alle narigheid het mooie eruit te halen.

Groetjes Monique76

10. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Ik heb een Helpp gehad, is begonnen zo rond de 30 weken zwangerschap en vanaf de 35 weken heb ik in het ziekenhuis gelegen. Ik had gelukkig geen acute zwangerschapsvergiftiging, dus ons kleinte hoefde niet per direct geboren te worden. Ze is uiteindelijk geboren na 37 weken en 4 dagen zwangerschap, te klein vanwege de Helpp, maar wel kerngezond!

Waar ik last van had, was: hoge bloeddruk, eiwit in de urine, verstoorde nier en leverfunctie, en vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel vocht vasthouden (da's achteraf gezien al vroeg in de zwangerschap begonnen).

De ziekenhuisopname was lang, saai en vervelend, maar vooral noodzakelijk! Ga maar veel bij je nichtje op bezoek! Ze zal het hard nodig hebben!

11. summer

summer Fanatiek lid

Mar 8, 2006
    1,144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    nou ze willen nu nog even rust.ookomalleszelf te kunnen verwerken.
    volgende weekgaik er zeker heen in overleg met haar mannetje

weet niet pecieswelke klachten ze heeft maar wel
    hoge bloeddruk
    eiwitten in de urine
    kleine is veel te klein
    slechte doorbloeding navelstreng

ik ga er zeker voor haar zijn
    heb bij na elke dag contact met haar vriend
    en denk natuurlijk heel veel aan haar

en voor de rest maar hopen dat het allemaalgoed komt

12. Diana

Diana Bekend lid

Jun 27, 2006
    613
    0
    0
    Valkenburg
    Hi summer,

helaas heb ik ook een heel nare ervaring gehad met hellp.
    Gelukkig was mijn zoontje kerngezond en zonder groei achterstand voor 34 weken. Maar ik had het bijna niet gered, hoge bloeddruk en vocht vasthouden eiwit in urine en nog heel veel andere dingen waardoor ik letterlijk doodziek was. Hij is met spoedkeizersnede gehaald bij 34 weken. Mijn zoontje is alleen te vroeg geboren en moest een paar dagen in de couveuse maar verder mankeerde hem gelukkig verder niets. Maar moeders is een ander verhaal :( Lichamelijk heb ik nog best lang gesukkeld achteraf, maar het geestelijke verhaal is wel heel lang geworden :(
    Zelfs nu na bijna 4 jaar heb ik soms nog met "angst resten" te kampen :confused: en verdriet over de gemiste begintijd samen, ik lag bij verloskunde en mijn kleine lag enkele verdiepingen hoger ook alleen. ik heb heel wat traantjes gelaten in de wetenschap dat ik dat allerprilste begin nooit heb kunnen ervaren en kunnen inhalen. Tevens heb ik nog steeds last van geheugenverlies en verminderd concentratievermogen.

Ik hoop dat voor je nichtje en de kleine beeb alles voorspoedig zal verlopen, want het is niet mis zo'n hellp. Ze zal elke steun kunnen gebruiken ;) ook als de kleine er is

waar je veel info vindt is de volgende site http://www.fdg.unimaas.nl/hellp/

liefs

13. summer

summer Fanatiek lid

Mar 8, 2006
    1,144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    diana wat een verschrikkelijk verhaal.
    bij mijn nicht zullen we afmoeten wachten
    bedankt voor de site ik ga er zeker even neuzen