Continu rooster

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door einad, 11 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hebben jullie kinderen een continue rooster op school?
    Welke voor en nadelen ondervinden jullie?

Wij denken om over te stappen naar een school met continu rooster. Omdat we denken dat het meer rust brengt.
    En minder vermoeid voor andere activiteiten.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

hier een continuerooster, ik zie alleen maar voordelen:

Als je zelf werkt, hoef je niet te betalen voor het overblijven
    Geen gehaast meer tussen de middag met halen en brengen
    Kinderen zijn op tijd uit (hier half 3) zodat ze alle tijd hebben om te spelen met een vriendje/vriendinnetje of zwemles of wat je dan ook nog wilt ondernemen met je kind. Er blijft dus meer tijd over die je aan je kinderen kunt besteden.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier sinds een paar jaar het continue-rooster. Onze meid zit nu in groep 4 en is bijna 8. Ik vind het stukken rustiger, zowel voor jezelf als voor je kind, omdat je tussen de middag niet meer heen en weer hoeft. Je hebt een langere middag, omdat de kinderen om 14 u uit school komen in plaats van om 15.15 u. Ik heb de vrije woensdagmiddag helemaal niet gemist. Voor de kinderen is het gezelliger dat iedereen tussen de middag blijft eten in plaats van een klein overblijfgroepje.

Het nadeel voor ons is, dat mijn man onze dochter nooit meer uit school kan halen, omdat hij om 14 u nog niet thuis is van zijn werk, of hij slaapt nog vanwege de nachtdienst. Bij het normale rooster kon dat wel. Daardoor moet ik haar standaard elke dag halen, waardoor ik er meer rekening mee moet houden en meer gebonden ben.

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Hier sinds dit schooljaar ook continurooster, dagelijks tot 14.00u.
    Het brengt voor de kinderen meer rust, alle dagen hetzelfde. Ook voor mij, geen gehaast tussen de middag.

Het nadeel vind ik dat je nooit meer een lekkere lange middag hebt voor een leuk uitje of een kinderfeestje bijvoorbeeld. En het kwam niet uit met het middagslaapje van de jongste, gelukkig slaapt ze de laatste tijd niet meer overdag.

Maar ik zou niet meer terug willen naar het oude rooster!

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier verwacht ik zowel positieve als negatieve (gaan komend jaar over):

- kosten en geregel voor eventuele opvang tussen en na school (nu goedkope overblijf en eventueel een kort moment in de middag bij opa/oma/oppas, straks zo'n uur of anderhalf langer).
    - niet meer even een rustmoment thuis (onze oudste en middelste moeten echt even 'ontladen' tussendoor en dan met hernieuwde energie weer heen).
    - niet meer de mogelijkheid tussen de middag (warm) te eten als gezin (in verband met wisselende diensten van mijn man: dus zo nog even een uur extra samen, hij brengt ze weer naar school en gaat dan door).
    - ik heb zelf geen zicht op hoe en wat ze eten/drinken. Vooral bij de middelste is het echt van belang om haar aan te sporen met drinken, dat doet ze heel slecht op school en ook minimaal thuis. Het is haar te druk op zo'n moment in de klas.
    - speelafspraakjes worden hier nu vaak tussen de middag afgesproken, dat moet dus anders haha

+ meer tijd over in de middag
    + nog maar 2x van en naar school lopen (het is dichtbij, maar toch :p)
    + overall misschien meer rust (niet aldoor op de klok te hoeven kijken voor halen en brengen en weer naar school moeten)

Ik hoop hier trouwens wel echt op een vrije woensdagmiddag. Dan zijn er juist veel activiteiten (voor 14 al) en inderdaad de mogelijkheid voor uitstapjes. Maar waarschijnlijk wordt het hier 4 gelijke dagen tot een uur of 14.30 en dan eentje tot 12.30 heb ik begrepen.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier vijf gelijke dagen van 08.30-14 uur.

Kinderfeestjes worden in onze omgeving meestal op zaterdagmiddag gehouden. Sommigen doen het door de week, dan gaan de kinderen uit school om 14 uur allemaal meteen mee en duurt het feestje tot een uur of 18. Dus op zich heb je nog wel genoeg tijd daarvoor.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Komen jullie niet in gedrang met dingen als zwemles of sportclubje op bijv normaal woensdagmiddag?

En voor degene met bso afname: dat is toch een ruim uur meer afname, is dat niet prijziger?

8. tuc

tuc Niet meer actief

met 4 gelijke dagen tot half 3 en 1 tot half 1 zou ik zo voor tekenen. Maar dat 5 gelijke dagen zou ik echt dikke bagger vinden.
    Maar hier gelukkig vooralsnog geen continuerooster.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dit zijn de enige nadelen vind ik. Ik denk dat de woensdagmiddag zich vanzelf oplost naarmate er meer scholen een continu rooster hebben. En wij hebben nu drie kwartier meer bso nodig, maar betalen niks meer aan overblijven, dus dat streept redelijk tegen elkaar weg.

Rust vind ik het grootste voordeel. En de iedere dag een lange middag. Veel leuker met afspreken en kinderfeestjes kunnen elke dag gehouden worden.

10. p1982

p1982 Niet meer actief

hier ma, di , do, vrij van 8.30-14.30 en wo van 8.30-12.30 uur

geen overblijfkosten meer

pauze was 1 uur en is nu 45 min

ja wel bso 30 min langer nodig maar agh

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Hier continurooster, maar op woensdag een halve dag tot 12.15 uur en op vrijdag groep 1 vrij, groep 2 t/m 4 tot 12.00 en groep 5 t/m 8 wel gewoon tot 14.45. En dat laatste vind ik vervelend.
    De school is 7 km verderop, waardoor het even duurt voor we heen en weer gereden zijn. Straks gaat dochter naar groep 2 en zoon naar 5, en moet ik dus 3 keer per dag heen en weer. Van mij mogen ze dat afschaffen.

Verder vind ik er alleen maar voordelen aan. Ze zijn mooi op tijd thuis, zodat ze nog een poosje kunnen spelen tot we gaan eten, en de woensdagmiddag is lekker nog vrij (en nu ook de vrijdagmiddag) om kinderen te laten spelen.

12. mowie

mowie Lid

3 feb 2007
    47
    0
    6
    Wij draaien al zo,n 1,5 jaar met continurooster...Heb ook geen nadelen alleen maar pluspunten...zou niet weer terug willen naar het oude rooster...
    En ook gewoon op woensdagmiddag om 12.15 vrij..rest van de dagen om 14.00...

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ook! Zeker omdat het hier mijn man zijn vaste vrij dag is en we dus dingen kunnen ondernemen die middag.

14. Bedankt voor de reacties!
    Zie meer voordelen ook, alleen wel meer bso afname.
    Maar eens berekenen hoeveel meer dat word.

15. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier gaan ze volgend schooljaar over. Het worden dan 5 gelijke dagen tot 14.00 uur. Mijn zoon gaat op de woensdagmiddag naar judo en dat begint om 13.30 uur. Dat kan dus volgend jaar niet meer, moeten maar kijken hoe het dan gaat.

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden heeft een continurooster. Het voordeel is geen heen en weer gesleep tussen de middag. Ook qua ons werk dus voordelig.

Het nadeel vind ik dat onze school enorm bepaalt wat wel en niet in de lunchtrommel mag. Ontbijtkoek en alle andere koek is hoogst verboden. Hagelslag is hoogst verboden, want dat smeert. Je mag alleen kaas (plakjes, absoluut geen blokjes) en vleeswaren op brood doen.
    Als je kinderen thuis lunchen, kun je zelf tenminste bepalen wat ze mogen eten.

17. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Hier in het dorp zijn we niet anders gewend. 3 scholen en alledrie al 15 tot 20 jaar continuroosters. Ik zie geen nadelen, misschien omdat het hier gewoon zo is.
    Wel allemaal de woensdagmiddag vrij. De school waar mijn dochter heen gaat ook de vrijdagmiddag. De andere twee scholen eens per maand op vrijdag vrij (onderbouw). De (vrije)uren die bij alledrie de scholen nog overblijven worden aan vakanties geplakt.

Hier ook de 'gezonde school' en ik vind dat juist erg goed! Mensen worden zich bewuster van voeding. En sommigen zijn dat inderdaad al genoeg, maar voor sommige ouders is het wel een eye-opener! Koek, chips, zakjes snoep, wicky, AA, red bull... Ik zie het (als docent) allemaal voorbij komen helaas.

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Heb je ook helemaal gelijk in hoor. En wat je opsomt, is ook van den zotte. Chips? Snoep? Hoe verzin je het? Maar ik zie dat er op sommige scholen niet moeilijk gedaan wordt als je in plaats van brood bijvoorbeeld eens een pannenkoek in het broodtrommeltje stopt. Nou, dat hoef je op onze school dus echt niet te proberen. Ik had in het begin eens de fout gemaakt om een eigengebakken plakje cake op de boterham te doen. (Vind ik zelf af en toe ook lekker) Aiden werd toen te verstaan gegeven dat hij dat niet mocht opeten en in zijn trommeltje moest laten! Dus nu krijgt hij alleen maar brood met kaas en vlees mee naar school.

19. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier 3 dagen continu tot 14.45. Alle kids eten die drie dagen dus op school, maar de woensdag en vrijdag blijven korte dagen tot 12.15 uur voor de kleuters. Vind ik echt heerlijk.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb idd al meer gelezen van jou en ik vind dat jullie school daar heel extreem in is. Want ik kan genoeg verzinnen als lunch dat gezonder is dan een boterham met jam of vleeswaren.
    Omdat er een continuerooster is en je dus verplicht bent je kindje daar te laten eten zou ik toch eens een balletje opgooien bij de mr oid. Want een volkoren pannenkoek met appel/perenstroop die ik mee geef is 100x gezonder dan een witte boterham met chocopasta bv.

Deel Deze Pagina