Ik vind het steeds zo bijzonder dat Nederlandse mama's zo'n issue maken van op school lunchen... In België blijven de meeste kindjes vanaf dag 1 (en dus op 2,5 jaar) ineten. Ik kan het mij eigenlijk echt niet voorstellen, elke dag twee keer op en af naar school. Knap dat jullie dat volhouden, echt.
Was totaal niet verkeerd bedoeld hoor, denk dat je het zwaarder opvat. Het verschil in keuze bedoel ik met overblijven of niet....wanneer je thuis bent, als je werkt is er niet veel keuze (of je moet oma oid inschakelen) Bij een continue heb je die keuze niet.
Mag ik eens wat vragen? Wat is nou precies een continu rooster? Heb je bij verplicht op school eten gelijk een continurooster? Ik zie hier best veel verschillende tijden staan: sommigen tot 2 uur maar anderen tot 3! Waar zit dat verschil dan in? Tot 3 uur is toch een vrij normale schooltijd?
Bij ons gaan ze kiezen van 8.25-13.45(!) 5 gelijke dagen model en pauze voor de lunch met de juf erbij. Geen overblijf dus. En geen woensdag en vrijdag middag meer vrij. Daarbij wel elke dag vroeg uit. Continue rooster is vaak wel met de woensdag middag vrij maar continue rooster is volgens mij gewoon "steeds" continue school en geen break thuis of op overblijf erbij. En wat hebben die Nederlanders met of tegen over eten; het is bij ons nog steeds deels normaal om tussen de middag thuis te eten. Veel ouders -die niet werken of BV opa en oma in de buurt hebben - gaan natuurlijk niet betalen en hun kind over laten blijven als je het ook lekker even thuis kan hebben. Wij wonen op loop afstand van school en dochter vind overblijf ook echt niet leuk. Voor ons dus ook echt geen kwestie van knap om vol te houden want het is voor ons net zo gewoon als dat het voor jullie is om met 2,5 al naar school te gaan, dat vinden wij enorm jong en jullie normaal.
Het was geen kritiek hoor. Gewoon bijzonder hoe dat op een paar kilometer zo kan verschillen. Wij moeten overigens niks betalen voor het ineten. Scheelt misschien ook wel. En tja, de meeste ouders werken hier ook gewoon, dus geen optie om thuis te laten lunchen. Maar zelfs als ik eens een dagje thuis ben, laat ik haar gewoon op school eten.
Er zijn wettelijke regels voor het aantal uren dat kinderen per schooljaar onderwijs moeten volgen en volgens mij ook nog een totaal aantal uren oid, hoe ze dat indelen daar zijn ze vrij in. De ene school begint eerder, de andere school gaat langer door of heeft op woensdagmiddag ook school. En er zijn ook scholen waar ze af en toe de vrijdag helemaal vrij geven aan de onderbouw of de hele school een extra vrije dag geven. Dat 15.00u een normale tijd is, is van vroeger, toen de meeste scholen nog een pauze hadden tussen de middag waarin kinderen naar huis gingen, inmiddels zijn er zoveel varianten dat er geen standaard meer is.
Hier sinds een jaar een continuerooster en wat een verademing. Voor mij en de kinderen. Die vinden het fantastisch. 4 dagen van 8.15 tot 14.15 en woensdag van 8.15 tot 12. Ze hebben altijd hun eten netjes op.
Hier een continurooster sinds 4 januari.. ze gaat pas sinds de hersftvakantie naar school, maar wat vond ik dat een gedoe dat ze tussen de middag thuis kwam.. dit is echt zoveel fijner! Ze gaat 4 dagen van 830-1430 en woensdag van 830-1230 Alleen toen ze nog tussen de middag thuis kwam, heb ik haar wel een paar keer thuis gehouden smiddags omdat ze zo moe was, dat was dan wel fijn van een normaal rooster😁
Ik zie zoveel ouders hier noemen dat ze het zoveel gedoe vonden dat hun kind tussen de middag thuis at. Je kan dat ook alfa voorrecht zien. Mijn dochter doet dat nu op vrijdag want dan ben ik vrij. Maar daarbuiten is/was het toch een eigen keuze van de ouder. Je kan er ook voor kiezen om je kind over te laten blijven. Dan had je ook geen gedoe gehad maar nu wordt iedereen verplicht hun kind elke dag op school te laten eten.
Continurooster kost hier geen geld en het is met de eigen juf (itt overblijf) en ze maken geen erg lange dag van huis. Ik vind dat toch wel grote voordelen tov een gewoon rooster. Maar hier dus geen keus, want alle scholen hebben hier een continurooster. En als ze geen continurooster hadden gehad, dan had ik haar met alle liefde tussen de middag opgehaald en lekker thuis gegeten.
Hier is idd veel meer een part time werk cultuur jullie werken vaak wel 4-5 dagen hè? Maar als er veel kindjes in eten dan haal je niet snel je kindje op denk ik idd. Vaak is het hier dan tussen de middag weer moeite om haar naar school te brengen, wilt ze lekker bij ons blijven (broertje is nog thuis en vader is regelmatig vrij en thuis dan is zij als enigste weg)
Mijn oudste heeft een continurooster vanaf groep 4, maar in groep 1 gaf hij zelf al aan dat hij wilde overblijven. Juf en ik merkten ook dat die overgang teveel van hem vroeg, dus na een paar weken school heeft hij op eigen verzoek al een continurooster gekregen En voor mij handig met nr 2 op komst. De jongste is nu net begonnen op school. Hier is het ma/di/do van 8:30-14:45 en wo/vr 8:30-12:00 (vanaf groep 5 op vrijdag ook tot 14:45). Het zijn lange dagen, maar het gaat prima. Eerder hadden ze nog overblijfouders, maar nu doen de leerkrachten het samen met een paar vrijwilligers of mensen van het kdv/bso. Daardoor heb je niet meer zoveel verschillende gezichten en regels. Eetpauzes en buiten spelen zijn niet perse gekoppeld. De kleuter gaan aan weleens om 9 uur naar buiten en daarna wat eten. Of voor de lunch spelen, hebben ze ook lekker honger. Bij de oudste verschilt het. In principe is het 2x30 minuten buiten spelen. Tenzij ze gym hebben, dan is er maar 1 keer pauze. Ook daar eten ze soms om 12 uur brood en dan om 1 uur naar buiten. Dat voor de spreiding van de klassen, zodat de kinderen wat meer ruimte hebben om te spelen. Elke klas (groep 3 en hoger) gaat ook een pauze per week naar een speeltuintje vlakbij school. Ik vind het fijn zo, de kinderen krijgen hun pauzes, en hebben de ruimte op het plein. En ze hebben allebei altijd hun eten wel op, dus daar hebben ze wel tijd genoeg voor.
Nou ik ben ook voor wen continu rooster... En ja ik vind het met een baby ook wel eens gedoe, dat hele tijd heen en weer gesleep, voedingstijden is altijd puzzelen en aanpassen, straks kan hij zijn slaapjes niet gewoon relaxed uitslapen, en helemaaal niet als hij over een tijd overgaat naar 1 slaapje, want dat slaapje zou precies in de ophaaltijd smiddags vallen, dan zou je zeggen leg hem in bed als je thuis ben, inderdaad maar dan moet ik hem wel na een uur weer eruit trekken, want dan moet de oudste weer opgehaald worden Wij hebben op deze basisschool (nog) geen continu rooster En ja ik kan ervoor kiezen mn kind over te laten blijven, maar dan zit hij van 8.30 tot 15.30 op school, en dat vind ik voor nu echt nog veeeel te lang
Hoe zit het met de pauzes van de juffen/meesters die nu ook in de klas mee-eten. Voor hun vervalt de middagpauze nu, en werken ze in feite continu van bijv. 8.30-14.00 uur. Hoe is dat op jullie scholen geregeld?
Bij de kleuters: juffen lezen voor in de eetpauze van de kinderen en gaan daarna zelf nog een half uurtje pauze houden- op dat moment spelen de kinderen buiten en letten er 2 ouders op de kinderen (pleindienst) - 2 ouders op 2 kleuterklassen. Maar daarom zitten ze wel tot 14.45 uur op school.
Wij hebben sinds kort continue rooster. ma di do vrij van 08.30 uur tot 14.30 uur (Groep 1 tm 4 op vrijdag om 12 uur vrij) Woensdagmiddag tot 12.15 uur. Er zijn per klas 2 overblijfmoeders, zodat de juffen pauze hebben. Dus eerst groep 1 tm 4 en daarna 5 tm 8 pauze. Ik vind het ideaal! Mijn kinderen vinden overblijven super leuk en het is echt een stuk minder gesleep van en naar school. Een andere school in het dorp krijgt volgend jaar een 5 gelijke dagen rooster van 08.30 tm 14.00 uur. Ik ben blij dat onze school dat niet heeft. Ik vind die woensdag middag toch echt wel erg fijn. Wel lastig met feestjes en vriendjes van die school. Die kunnen dan niet mee of je moet het al op een zaterdag gaan plannen. Ook heel veel ouders daar die er niet mee eens zijn. Maarja, het gaat daar wel door.
Hier geen continurooster, middagpauze is van 12 tot 13. En dat vond ik zo'n gedoe met de jongste, die wil rond 12u/12.30 naar bed, maar dat moesten we rekken tot na 13u; geen doen. Dat uurtje voor de oudste was ook een gedoe. Dus ze blijft over; ze eten dan in de eigen klas (van de 23 kindjes blijven er 20 over), daarna gaan ze buiten spelen, naar de gymzaal of naar de schoolbieb. Prima! Op ma, di en do overblijven. Op woe om 12.30 uit, op vr om 12u.