Hallo allemaal, Aangezien in nu nog onder controle ben in het AZM, heb ik niet makkelijk de gelegenheid deze vragen zelf in het Orbis Medisch Centrum Sittard/Geleen te stellen. Sowieso zijn ziekenhuizen vaak nogal voorzichtig met het geven van dit soort info omdat ze alle opties open willen houden heb ik gemerkt... Mijn vraag: Heeft er iemand ervaring met vaginaal bevallen in het OMC, na een eerdere keizersnede? Hopelijk ga ik dit namelijk hopelijk doen en ik vraag me met name af hoeveel vrijheid ik nog zal hebben qua bewegen en bijvoorbeeld douchen/baden. In het AZM zeiden ze dat het kindje meteen op de ctg wordt aangesloten, dus ik neem aan dat dit ook geldt in het OMC? Hebben jullie een in- of uitwendige ctg gekregen? En mocht/kon je erna nog rondlopen? Douchen? Baden? Hurken? Op handen en knieen of verticaal bevallen? Zou het heel fijn vinden een beetje een beter beeld te krijgen van wat me te wachten staat, zeker aangezien de gedroomde thuisbevalling er sowieso niet in zit.... Alvast hartstikke bedankt!
ik heb geen ervaring met orbis, want ik ben in het azm bevallen. ik maakte mee ook druk om de bewegingsvrijheid en ik deed de herhaalcursus samen bevallen. de cursusleidster werkt in het azm en zei dat er ook andere mogelijkheden zijn om de hartslag van de baby in de gaten te houden, een soort draadloze ctg waardoor je gewoon rond het bed kunt bewegen ipv op je rug plat te liggen. Heb je je wensen in het azm wel bespreekbaar gemaakt? Want als zij weten dat je je graag wilt kunnen bewegen dan kunnen zij je vertellen welke mogelijkheden er allemaal zijn ipv het standaard protocol platliggen op je rug aan de ctg. Mijn ervaring is dat ze goed met je mee willen denken, zal ik sittard ook wel zijn. Ik heb zelf toch weer een geplande keizersnede gehad dus geen ervaring opgedaan uiteindelijk.
Geen ervaring mat het OMC. Ik heb wel ergens anders een vbac gehad. Ik lag idd plat op mijn rug en vond dit niet prettig. Dit keer ga ik zeker vragen of het anders kan. Je krijgt nog wel een intake voor je bevalling als het goed is neem ik aan? Of niet? Verder zou ik je man of wie dan ook mee gaat heel duidelijk maken wat je wil. Zij kunnen je wensen veel beter kenbaar maken dan jij als je straks midden in een bevalling zit (hier ging het allemaal nogal snel tenminste en ik kon amper nog praten). Niet leuk he, dat een thuisbevalling er niet meer in zit. Ik zou het ook zo graag anders doen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga inderdaad nog op controles in het OMC voor ik daar zal bevallen, maar dat duurt nog tot ik 32 weken ben, dus was me wat te lang om te wachten haha. Ik kan in het AZM wel vanalles vragen, maar dan kan alles is het OMC weer anders zijn, dus daar heb ik niet zoveel aan helaas... Jammer dat er niemand deze ervaring heeft in het OMC, maar misschien komt diegene dit topic nog wel tegen .
Ik ken geen enkel ziekenhuis waar je nog plat op bed moet blijven voor het CTG. Zowel met een schedelelektrode als met de buikband mag je in ieder geval op een stoel zitten of op het bed hangen, of bevallen op de baarkruk. Als het allemaal goed gaat mag je er vaak ook wel een half uurtje vanaf om bijvoorbeeld even te douchen. Alleen als het niet goed gaat met de kleine moet je vaak in bed blijven, op je zij. Zou me er dus niet te druk over maken en het in ieder geval in je bevalplan schrijven.