Continue-rooster of zo houden?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door JJ1980, 8 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Hier nog een ouderwets rooster, maar bijna iedereen blijft over. Ik werk 4 dagen per week, en op de vrije dinsdagen laat ik het vam het weer afhangen. Ik vind naar huis gaanveel te onrustig, dan hebben we effectief 25 minuten thuis om te eten en spelen. Als het lekker weer is, haal ik dochterlief op met een lekkere lunch en eten we in de speeltuin naast de school. Bij slecht weer blijft ze over.

    (Een keer werd ik min of meer overvallen door regen toen ik haar ging halen tussen de middag, toen hebben we in een koffietentje geluncht, vond ze geweldig)

    Continu rooster zou ik ook prima vinden, maar dit werkt ook wel.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier ervaring met beiden, maar toch voorkeur voor continu.
    Nu hebben ze een continurooster en zijn op woensdagmiddag vrij. Ik vind het gezellig dat ze een dag in de week thuis lunchen en verder geen gehaast met op en neer vliegen. Een vijf gelijke dagenrooster zou ik minder zien zitten, dan nog liever toch een rooster waarbij ze thuis kunnen komen of je ze tegen betaling over laat blijven. Maar dat ligt ook aan je werk enzo.
     
  3. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb met beiden ervaring. Ik vind een continue rooster fijner. Mijn kinderen bleven al veel over omdat ik fulltime werk. Maar dan betaalde ik me blauw aan de overblijf. Nu blijven alle kinderen op school en vinden mijn kinderen het heel gezellig dat nu echt iedereen op school blijft.
    De juffen zijn ook heel enthousiast. Ze vinden het samen eten heel goed voor de sfeer en er is geen onderscheid meer tussen de kinderen die overbleven of opgehaald werden.

    En de kinderopvang is ook blij. Bepaalde dagen waren heel druk zoals de maandag, dinsdag, donderdag. Veel parttime werkende mama’s zijn gaan werken op die dagen. Maar vrijdag en woensdag waren er heel weinig kinderen. Want dan hebben veel mama’s vrij. Nu verdeeld zich dat wat beter.
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier een continurooster, ik denk dat dit voor dl ook het fijnst is. Iedereen blijft over, en ze is vroeg thuis.
     
  5. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Wij hebben nog een ouderwets rooster en ik ben overblijfmoeder geworden, omdat ik het halen en brengen een beetje beu was. Wij wonen net wat verder van school en zijn snel 20 minuten fietstijd kwijt bij 75 minuten middagspauze. Er bleef nog genoeg tijd over om rustig thuis of ergens in een speeltuintje/ aan een strandje te eten, maar toch.

    Eigenlijk is het best wel raar dat kinderen midden op de dag naar huis gaan en dan weer terug moeten.

    Hoe een continuerooster uitpakt weet ik dus niet. Wat ik wel weet is dat eten op school soms niet zo rustig is dan sommige ouders misschien denken. Het kan zijn dat het bij echte juffen misschien anders is, maar je hebt altijd kinderen bij die wat luidruchtiger of erg beweeglijk zijn en een algehele onrust of bepaald geluidsniveau in de klas brengen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid kinderen die overblijven en hoe je kind op deze prikkels reageert.
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.333
    113
    Wij hebben hier al jaren een continuerooster. Ik heb toen ook voor gestemd en vind het nog steeds zeer prettig. Ze hebben hier de woensdagmiddag ook nog vrij en zijn andere dagen om 14.15 uur uit. Ideaal ook met sporten na school en speelafspraakjes.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier continue rooster met een half uur eten en een half uur buiten spelen.. Ze zijn uit om 14.45 en op woensdag om 12.30 .
    Tijdens het eten verschilt het een beetje per juf/ klas wat er gebeurd. Sommige lezen regelmatig voor - soms wordt er even een filmpje gekeken, van jeugdjournaal en schooltv tot bassie en adriaan en tom en jerry ;) .
    Ze zitten in elk geval gezamenlijk in de kring en tijdens het buitenspelen kunnen ze hun energie nog een half uur kwijt...
     
  8. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Tot nu toe dus van alle ervaren ouders positieve reacties.
    Mijn dochter verkondigede vanmorgen dat volgens haar juf dan alle klassen een koelkast zouden krijgen. Ik denk dus dat de juffen en meesters al een beetje hun keus gemaakt hebben. Nu nog hopen op het merendeel van de ouders die voor stemmen.
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als het goed is komt hier volgend jaar een continue rooster.
    Er komt nog een stemronde mbt de tijden maar ik ben helemaal voor voor voor.
    Wanneer het ingaat heb ik nog 1 kind ol school en heerlijk om niet meer te haasten tussen de middag, ik heb ook meer aan mijn eigen dag en in de middag zijn ze vroeger uit school en meer tijd om te spelen en om andere activiteiten te ondernemen.
    Onze school loopt in veel dingen voor maar mbt continue rooster lopen ze behoorlijk achter.
     
  10. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    959
    113
    Vrouw
    Hier ook nog een oud rooster. Dochter blijft 3 dagen over. Kost me best wel wat geld, maar ja. Ik werk 2 dagen en de andere dag was het zon gedoe telkens, krijsende zus die niet mee wil enzo Nu dus lekker overblijven en dan de andere dagen 12 uur uit. Ze hebben t al jaren over een continurooster maar er zijn altijd wat mensen die tegen stemmen.
     
  11. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Hier een rooster met 3 dagen tot 14:45 en woensdag en vrijdag tot 12:15.

    Erg blij ben ik er (nu) niet mee omdat daardoor mijn jongste geen vast slaapritme heeft.
    Als zij wat ouder is zal het wel makkelijker zijn.
    Maar dit zou met een ouderwets rooster misschien ook zo zijn.

    Wat ik erg vervelend vind is dat ze maar 15 min hebben om te eten. Ze mogen (soms) wel langer blijven zitten maar de andere kinderen mogen dan wel buiten spelen en dus eet m’n dochter dan haar lunch niet op of komt ze met een volle drinkbeker thuis.
    Ook vind ik de lange dagen wel erg lang voor haar. Het gaat nu wat beter maar tegen de herfstvakantie was ze wel echt op eind van de week en vorig jaar was ze op donderdagmiddag echt een helemaal op.
     
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wat jammer van dat kwartiertje eetpauze dan he.. hier hebben ze 30 minuten eten en 30 minuten spelen. Echt fijn... echt een rustmomentje ook even..
     
    Peppabig vindt dit leuk.
  13. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Hier is geen continurooster. Mij lijkt het wel veel handiger. Dochter is nu om kwart voor 4 uit. Dan is er nog huiswerk en zijn er vriendinnetjes. Dat vind ik best veel om in 2 uurtjes te moeten proppen. Er is 1 school geweest die orders heeft laten stemmen en daar is gehad tegen gestemd. Anders was het vast ook op meer scholen ingevoerd. Ik vind alleen de lunchpauze een dingetje als ik dan van andere scholen hoor waar wel een continurooster is. 15 minuten om te eten en dan 30 om nog even te spelen e.d.. Ik denk dat dat dan beter omgedraaid kan worden.
     
  14. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Hier ervaring met continurooster en het bevalt ons uitstekend. 4 dagen van 08.30 uur tot 14.15 uur en op woensdag tot 12.30 uur.
    Het zorgt voor een hoop rust en qua mijn werk komt het ook nog eens beter uit.
     
    JJ1980 vindt dit leuk.
  15. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    hier nu continue rooster, daarvoor bleven ze over. Het halen om 2 uur was even wennen. Ze doen hier 30 min eten en 30 min spelen, waarbij 3 x per week begeleiding door 2 sport instructeurs met een spel/sport vorm op het schoolplein/grasveld. groep 1/4 en groep 5/8 samen.de kinderen mogen zelf kiezen of ze daarmee mee willen doen. laatst hadden ze een groot balansspel en ze hebben ook al eens een yoga lesje gedaan etc. erg leuk. diezelfde instructeurs staan dus ook 2 dagen in de week in de gymzaal les te geven, dus ze kennen de kinderen ook.
     
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier met allebei ervaring, zij het dan dat ik meestal thuis ben en dat ML thuis is als ik werk.
    Op de vorige school van mijn oudste hadden ze een ouderwets rooster, dus tussen de middag ruim een uur vrij. Er bleven veel kinderen over, zl ook, omdat de afstand te groot was om rustig thuis te kunnen eten. Echt was het voor zl ook zo dat het overblijven hem altijd overprikkelde... Hij heeft ADHD, wat we toen wel vermoedden maar nog niet officieel wisten, en de enorme drukte op het schoolplein als alle klassen dan buiten waren was voor hem echt veel te veel.

    Hij gaat nu naar een school voor SBO, daar hebben ze een continurooster. Dat betekent voor hem dat hij eerder uit is. Deze school houdt veel rekening met de prikkelgevoeligheid van veel kinderen, dus worden de klassen in 2 groepen verdeeld. de ene groep speelt eerst buiten en gaat daarna eten, de volgende groep eet eerst en gaat daarna naar buiten.

    Op zijn vorige school waren er overblijfmoeders die ervoor zorgden dat de kinderen hun brood aten en die hadden daarna tot een bepaalde tijd ook pleinwacht. De moeders werden daar ook voor betaald. Soms werden er tijdens het eten klassen samengevoegd als er te weinig kinderen overbleven in een klas.
    Op zijn huidige school eten de kinderen samen met de eigen juf of meester.
     
  17. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bij ons ook. Er komt dan een overblijf voor een uur. Daar betalen we overigens ook extra voor, want dat is een ingehuurde kracht zodat de juf ook een pauze heeft.
     
  18. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Continue tijden lijken me heel leuk voor kinderen. Elke dag hetzelfde en namiddag nog veel tijd om lekker te spelen.
    Voor mezelf ook fijner. Ben nu vaak in de war. Stond 2 weken geleden weer 3 kwartier te vroeg aan school. :oops: njah op dinsdag 12u gedaan, woensdag 12.30u. donderdag 15u. Pfft zit me vaak af te vragen of het nu dinsdag of woensdag is :roflmao:
     
  19. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik vind het al vermoeiend genoeg om mijn peuterpuber 2x mee te moeten nemen bij het brengen en halen van zoon dus ik ben erg blij met het continurooster op zijn basisschool. Bovendien vind ik het samen eten in de klas ook goed, de kinderen vinden het gezellig.
     
  20. Momisake

    Momisake Fanatiek lid

    27 jul 2010
    1.625
    166
    63
    Vrouw
    Op onze school geen continurooster. De school heeft geregeld een enquête uit gedaan bij ouders maar blijkt toch dat ouders tevreden zijn zoals het nu is.
    Ik vind het ook prima eigenlijk. Ik ben overblijfouder 2 a 3 keer per week, en die dagen hoef ik geen overblijf te betalen. Maar dat is bij ons ook helemaal niet duur. Als je een overblijfkaart van 50 euro koopt mogen ze 55 keer overblijven (kaart is geldig voor alle kinderen in 1 gezin).

    Toen mijn oudste net op school begon vond ik het heerlijk om samen met haar thuis te eten (wonen 7 min lopen van school). Bij de 2e vond ik het ook gezellig met hun samen, maar bleven ze soms over omdat ze dat zo graag wilden. Of als ik wist dat het de hele dag bleef regenen haha
     

Deel Deze Pagina