Continue-rooster of zo houden?

Discussion in 'Mama en gezin' started by JJ1980, Nov 8, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,827
    19,159
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als kinderen 30 minuten krijgen om te eten en 30 minuten om te spelen, duurt de pauze dus nog steeds een uur. Dan zijn de kinderen toch nauwelijks eerder uit? Dat noem ik geen continurooster, maar meer een schoolbrede afspraak om alle kinderen te laten overblijven. Ik neem tenminste niet aan dat die pauze voor eten en spelen van de lestijden af gaat. Dan zou ik in groep zeven toch een serieus probleem hebben.

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij zijn inderdaad ook pas om 14.45 uit en beginnen om 8.30 . De kinderen eten echter wel in de klas met elkaar met hun eigen juf. Ik zie continue rooster ook niet als iets om eerder uit te zijn, maar eerder om als klas continue op school en als klas bij elkaar te zijn in de schoolse omgeving.

-overigens hadden wij 'vroeger' tussen de middag 1 en 45 minuten om thuis te eten.

3. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,783
    1,133
    113
    Female
    Hier geen continu rooster, wat ik wel graag zou willen.

Op di en do moet ze overblijven, omdat ik dan werk. Op maandag haal ik haar nu op. Maar wat een race tegen de klok.

Haar klas is altijd laat buiten! (Zijn om 12u uit, maar soms pas 12.10u buiten) En om 12.55 uur moet ze weer in de klas zitten. Geen doen vind ik!
    Dus ik denk dat ze na de kerstvakantie ook op maandag gaat overblijven.

Voordeel is ook dat als ze overblijft het gevoel heeft maar 1x naar school te hoeven ;)
    Dan vraagt ze om 15u... moet ik vanmiddag nog een keer naar school? Voor haar dus rustiger denk ik!

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Als het zo'n race is, waarom doe je het dan?

Oprechte vraag hoor.

5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,386
    10,330
    113
    Dit jaar heeft de school wat we hebben gekozen nog een gewoon rooster en voor onze uk zal dat voor de eerste maanden denk ik heel fijn zijn om te wennen.

Na de grote vakantie kan het zijn dat ze overstappen, we zullen het wel zien

6. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Wij hebben sinds dit jaar een vijf gelijke dagenrooster.
    Ik ben er zelf erg blij mee. Ik vind het veel relaxter zo. De kinderen hebben ook meer tijd om 's middags na school af te spreken en buiten te spelen, zeker in de winter als het vroeg donker wordt. Zelf heb ik soms afspraken met klanten op mijn vrije dagen onder schooltijd en nu heb ik wat meer uitloop voor als het langer duurt dan gepland of als het wat verder weg is van huis. Ideaal, zonder haalstress.

De kinderen zijn er zelf niet zo blij mee trouwens. We aten vroeger op woensdagmiddag altijd knakworstjes op broodjes en ze mochten soms 's middags tv kijken tijdens het eten. Dat zit er nu niet meer in natuurlijk. Soms krijgen ze wel knakworstjes op brood mee, hoor.
    En ze moeten nu ruim een uur langer naar de NSO, op de dagen dat ze daarheen gaan. Dat vinden ze ook niet leuk, want ze vinden de hele NSO niet leuk.

Ik was bang dat ze niet genoeg tijd zouden hebben om te eten, maar daar hoor ik ze nooit over klagen en hun eten is eigenlijk ook altijd wel op. Soms hebben ze nog wel honger en dan eten ze om 2 uur nog een extra boterham thuis.

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Hier geen continurooster, maar overblijven is in de midden- en bovenbouw wel verplicht. Dus eigenlijk kom je dan alsnog op een continurooster. Wij werken beiden 4 dagen en dan is overblijven wel zo handig. Op woensdag eten ze lekker met vriend thuis.

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,629
    2,405
    113
    Gister was ik plein wacht op de school van mijn vier-jarige dochter (alle ouders moeten dat een paar keer per jaar doen). De kinderen hebben daar een half uur eten met de juf en dan een half uur buiten spelen. De pleinwachten moeten een uur buiten zijn terwijl de kinderen om de beurt naar buiten gaan. In dat uur tijd hebben zeker zes kinderen tegen me gezegd: ik wil naar huis/mama Ik vond het echt enorm tegenvallen hoe vermoeid de kinderen waren op dat moment. Het ging met name om de kinderen uit groep 1. Ik moet helaas zelf ook altijd werken op maandag dinsdag en donderdag, maar denk dat het voor de kleintjes echt wel fijner is om tussen de middag even naar huis te kunnen.

9. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,783
    1,133
    113
    Female
    Omdat ze net 3 weken naar school gaat en ik haar even wil laten wennen ;)
    Ze blijft inmiddels 2 dagen over (dat hoefde ze de eerste weken niet) en daar komt snel die 3e dag bij ;)

famofthree and Shakes like this.
  10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Voor mij zou het er van af hangen hoe het continu-rooster wordt ingericht. Wij hebben ook een continu rooster, maar met best veel pauze tijd. Ze zijn nu op school van half 9 tot half 4 en op woensdag tot half 1. Hier zit wel ook schoolplus in, dat zijn extra lessen cultuur, kunst, muziek, techniek etc. Ik krijg bij sommige continuroosters het gevoel dat er erg weinig tijd over blijft om rustig te eten en even te spelen tussen de middag.

Strandbal likes this.
  11. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Dat klopt. Hier is de middagpauze ook maar een half uur, waarvan 10-15 minuten eten en de rest buiten spelen. Ik was bang dat het te kort zou zijn, maar al mijn kinderen vinden het in de praktijk toch lang genoeg (groep 2, 5 en 7). Ze eten ook altijd al hun brood op, dus blijkbaar hebben ze daar echt wel tijd voor. En als het nodig is, krijgen ze om 2 uur thuis nog een extra boterham, maar dat hoeven ze lang niet altijd.

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,257
    1,019
    113
    Zuid-Holland
    Tja, tis net wat je kinderen gewend zijn...... M'n meiden zaten altijd op het kdv twee dagen per week en dat is dan ook van 's ochtends vroeg tot de namiddag. Ze weten niet beter als dat ze altijd eten op het kdv toen en school nu. Al waren vijf dagen school in het begin natuurlijk wel wennen, druk, veel prikkels, kortom de eerste maanden lagen ze weer gewoon 18u op bed. Dus is de vraag ik wil naar huis van de kleintjes niet gewoon vermoeidheid? Kan me niet voorstellen dat ze na thuis lunchen wel graag weer naar school gaan, weer omschakelen en energie bij elkaar rapen voor de middag.
    Kortom ik ben blij met het continu rooster voor m'n meiden, ze weten niet beter en zijn er gewoon prima onder!
    Hier zijn ze ook woensdag middag nog vrij en de andere dagen van 8.30-14.45u op school dus ook een lange pauze tussendoor.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bij ons hebben ze een half uur lunchpauze. Kwartier eten, kwartier buiten spelen.

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,633
    8,365
    113
    Female
    Een kortere pauze zou ik niet gek vinden. Anders duurt de dag idd lang. Maar ook omdat wij al 2x een kwartier kwijt zouden zijn voor heen en weer lopen. Dan hou je ook niet zo gek veel over.

15. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Zo weinig? Toch blij dat de middagpauze hier echt wel achterhalf uur duurt. Ze zitten al zo lang stil in de klas. Spelen vind ik toch echt wel cruciaal.

16. Manque

Manque Niet meer actief

Bij mijn zoon op school (SO) is het standaard voor alle klassen van 8:45 tot 15:00 en op woensdag van 8:45 tot 12:30. Ik vind het zelf heel handig en hij weet niet anders. Er komen kinderen uit de hele regio naar zijn school, sommigen zitten wel 45 minuten in de taxi voordat ze op school aankomen, dus het is ook wel logisch dat ze tussen de middag niet naar huis gaan. Wij wonen op 2 minuten lopen afstand, zo luxe :)

17. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Mmm ik vind het niet continu rooster heel fijn. Onze kids blijven echter wel 3 dagen over. Maar door een gewoon rooster en 1,5 uur pauze hebben ze tijd om even uit te razen voor ze weer aan de bak Moeten. Tevens zorgt t dat mijn man twee keer om half 4 aan school staat en ik 2 andere dagen zodat maar 1 dag bso nodig is. Bij kortere schooldagen zou dit niet kunnen. 1 dag in de week eten ze tussen de middag thuis en vinden dt erg gezelli en ik ook!

18. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Bij ons hebben ze nog een ouderwets rooster. Wij wonen 2 minuten lopen van school af en ik werk niet, dus voor mij is het geen probleem. Mijn dochter blijft 1x in de week over, zij vindt dat leuk en ik vind het ook fijn dat ik dan niet heen en weer hoef.
    Een continue rooster lijkt mij wel fijn, maar ik zie dat hier nog niet zo snel gebeuren.
    Het lijkt me vooral fijn als ze dan iets eerder uit zijn. Nu is ze om half 4 uit, dan even thuis iets drinken en eten. Voor ze buiten gaat spelen is het 4 uur, dan heeft ze in de winter nog maar een uurtje voordat de lantaarnpalen aan gaan. En dat is best kort.

Share This Page