mijn zoon klaagt al dagen over pijn bij zijn enkels en knieen en ook eigenlijk zijn onderbenen. ik dacht dat het misschien vermoeidheid was. maar het kan ook groeipijn zijn. ik weet dat niet zeker. hoe weet je of het groeipijn is? Hij is 5,5 jaar oud. hij vraagt om paracetamol. hij kan echt niet slapen van pijn zegt hij en als paracetamol begint te werken valt hij wel in slaap. maar ik kan hem echt niet elke nacht een paracetamol geven. (of wel?, kan het kwaad) wat denken jullie? hoe herken je groeipijn? wat doe je er aan?wat is jullie ervaring? duurt dat heel lang? alvast bedankt voor de berichten en advies, tips en ervaringen!
Hier ook twee dochters die het met vlagen hebben! Ik heb ooit eens navraag gedaan bij de ha, maar die zei dat in periodes elke avond een zetpil niet zoveel kwaad kan. Het is hier soms één of twee weken heel erg en dan ook gerust weer maanden niet. Scheen geen kwaad te kunnen. Mijn dochters ontspannen al als ze het pillendoosje alleen maar zien...dan weten ze al dat het einde van de pijn nabij is...
Wat hier bij onze dochter ook goed helpt is het voeteneinde omhoog (dekbed/kussen onder haar matras) en een klein kussentje onder haar knieën zodat die wat gebogen blijven. En als dat niet helpt een paracetamol
Hier ook last van groeipijn, maar dan in de knieën. Hij wordt er vaker 's nachts wakker van. Het enige wat helpt is paracetamol/sinaspril. En ik heb een homeopatische creme die ik er op smeer en wat volgens zoonlief ook helpt. Spiroflor SRL Spier- en gewrichtscrème | VSM Geneesmiddelen maakt geneesmiddelen uit de natuur. Homeopathie en fythotherapie Deze is het.
Yep. Ik ben er mee naar de huisarts geweest, omdat hij op een gegeven moment klaagde dat hij het ook overdag had. Die heeft aangegeven dat het echt groeipijn is en ook dat daar dus niet meer aan te doen is dan paracetamol/sinaspril. De spiroflor heb ik later zelf ontdekt en zoonlief geeft aan dat dat bij hem werkt.
zielig. ik ga hem dan wel paracetamol geven. want ik twijfelde heel erg dat hij het dagen achter elkaar heeft. het kan dus wel duren dit.
Oh ja, helaas kan het lang duren. En ook nog eens nachten achter elkaar. En dan gaat het weer een tijdje goed en dan komt er weer zo'n vlaag. Ook logisch, want kinderen groeien met vlagen. Ik heb soms wel letterlijk bij hem gezien dat hij ineens, na een week met bijna elke nacht groeipijn, uit zijn broeken was gegroeid.
In principe komen groeipijnen alleen eind van de dag en in de avond/nacht voor. Een warme kruik kan dan wat verlichting geven, of het masseren van de benen (geeft ook verwarming en verbetert dus ook de bloedsomloop, idem als met een warme kruik). Dat is ook waarom iets zoals Spiroflor een positief effect heeft. PCM kan geen kwaad, en ook niet als je het een aantal nachten achter elkaar geeft. Maar ik persoonlijk vind het zonde om medicijnen te geven als ook iets anders kan werken. Maar het is dus niet schadelijk. Groeipijnen kunnen een langere tijd aanhouden, en dan weer even verdwijnen. In principe wordt het in beide benen gevoeld. Als de groepijnen overdag gebeuren, kan dat een aanwijzing zijn voor hypermobiliteit. Daar doe je verder weinig tegen. Als er echt hinder van wordt ondervonden, kan fysiotherapie helpen om bepaalde spieren te versterken om zo beter in balans te blijven.
Bij pijn overdag zou ik even de huisarts bellen voor overleg. Mijn dochter heeft ook al jaren - met vlagen - groeipijn. Ze zegt tegenwoordig zelf dat het groeipijn is. Ze krijgt dan een sinaspril (120 mg?) en ik masseer haar benen. Daar valt ze meestal van in slaap. Hier duurt het enkele dagen. Groeipijn is echt heel heftig voor kindjes. Sterkte voor je zoontje, Belize. En shop alvast een paar nieuwe broeken.
hij heeft het alleen savonds zo heftig dat hij last er van heeft. in beide benen inderdaad. Hij is wel hypermobiel dat weten we vanaf geboorte! maar nooit zo klagen over pijn. ik ben benieuwd of hij nu ineens gaat groeien. want zo een spurt had hij volgens mij net gehad.