Continurooster basisschool

Discussie in 'De lounge' gestart door Zeepaardje, 9 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28

Ik weet het ook verder niet,maar dit ons vertelt op 1 van de scholen waar wij zijn wezen kijken.Dat vanaf het volgend schooljaar het continuerooster in gaat voor in iedergeval alle openbare basisscholen

2. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Sarah zit op een RK-basisschool zonder continurooster. Maar ze kan op school wel een broodje eten als ze wil, daar koop je dan een overblijfkaart voor. Maar omdat we dichtbij school wonen hoeft dat niet elke dag.
    Continurooster leek me niks, omdat ik het wel fijn vind als ze tussen de middag thuis is. Dat breekt de dag even, ze zegt namelijk zelf dat de dag zo lang duurt als ze overblijft op maandag.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    hier in het dorp gaat de laatste school nu ook over op continurooster, de rest heeft het allemaal al...
    (vind het wel sneu hoor, die kleine dabbertjes van 4 voor het eerst naar school en meteen de broodtrommel mee)

4. veroon

veroon Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.055
    0
    0
    almere

oke ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen, lijkt me zeker wel makkelijk. Maar het maakt me verder ook eigenlijk niet uit.
    Welke school heeft dat verteld dan eigenlijk.
    Die van mij zit op de zeetuin

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Maar bij een continue rooster, duurt de pauze minder lang, dus zijn ze ook eerder klaar. Op onze school zou dat zo een uur kunnen schelen, want dan hebben ze een half uur tussen de middag ipv anderhalf nu. Dan zou Jelle dus al om 14.30 klaar zijn... Lekker een wat langere middag, ook als ze een vriendje te spelen krijgen. Met die afstanden hier (al gauw een kwartier naar school of vriendje) hebben ze na school amper een uurtje tijd om te spelen als je ook op tijd wil eten.

En dan heb ik het nog niet over clubjes, sporten, zwemles ed, wat na school moet op de meest ongelukkige tijden omdat de school zo lang duurt. De meeste clubjes en sporten beginnen om 16.00 omdat je anders niet op tijd kunt zijn. En zwemles is bijv hier van 17.00 tot 17.30, (of 18.00 ligt aan de groep) lekker makkelijk... maar niet heus...

6. Ladydi85

Ladydi85 Niet meer actief

De school waar ons zoontje (waarschijnlijk) naartoe gaat, werkt met een continurooster: van half 9 tot 2 uur gaat hij naar school. Heerlijk, toch? Heeft hij daarna een lange middag om te spelen en in de hogere klassen hebben ze wat meer tijd voor huiswerk 's middags. En ik hoef tussen de middag niet thuis te zijn om met de kinderen te eten, ik kan van kwart voor 9 tot kwart voor 2 werken.

7. Zeepaardje

Zeepaardje Niet meer actief

ik vind het helemaal niet fijn dan is het elke dag tot 14uur, anders was je lekker woensdag rond 12uur vrij en kun je smiddags lekker ergens heen, om 14uur is dat niet de moeite, want om 16uur moet ik alweer met het eten bezig... jammer hoor

8. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    ligt idd gewoon aan de school, onze kids gaan naar devrije school hier en daar is een continu rooster maar dat hebben deze scholen altijd al gehad dit ivm afstand die sommige kinderen van de school wonen
    Ze gaan dan van 825/tot 1430 naar school

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

op veel scholen is het volgens mij ook zo, dat de woensdag gewoon 'intact' blijft zoals hij is... dus dan maakt het niets uit.
    En dan tot half 3 naar school...

10. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    let op dat je wel onderscheid maakt tussen een continurooster of overblijven onder leiding van ouders op school.

Bij een continuerooster is de pauze, dus het eten, een onderdeel van het "lesprogramma" dus o.lv. een leerkracht. De pauze is dan wat korter dan anders (bijv 40 minuten) en rond 14 uur vaak afgelopen.

Het kan ook zijn dat je een school hebt waarvan de kinderen gewoon overblijven tussen de middag. Dan heb je bijvoorbeeld van 8.30 -12 en van 13u -15.15 les. De middagpauze is dan ongeveer 60 minuten. Ouders eten dan met de kinderen. De leerkrachten hebben zelf pauze en gebruiken hun pauze om zich voor te bereiden voor de lessen van de middag.

wel grappig om te lezen dat er hier veel ervaring hebben met een continuerooster, in onze omgeving is dat zeer zeldzaam.

11. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

mij lijkt het niks, ik vond het vroeger ook altijd gezellig thuis een broodje te eten, en aangezien wij op 5 min loopafstand wonen, hoop ik dat ze over 2 jaar nog steeds tussen de middag naar huis mogen.

ik heb ook op een school gezeten die eigenlijk te ver was om heen en weer te fietsen 1ste 1,5 jaar bleef ik over, moet zeggen heb het nooit als vervelend ervaren, vond het wel leuk, had een leuk groepje.
    later heb ik er zelf voor gekozen om op en neer te fietsen, betekende dat ik thuis een half uurtje kon zijn, maar vond dat wel zo gezellig.

12. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    hier zijn ze evengoed dan op de woensdag smiddags om 1230 klaar en de andere dagen half 3

13. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik werk op een basisschool (in een kleutergroep) en wij werken vanaf dit schooljaar met een continurooster. We beginnen om 8.15 en zijn om 14.15 weer vrij. De woensdag en vrijdagmiddag zijn gewoon vrij voor de onderbouw.
    De kinderen spelen tussen de middag een half uurtje buiten en we eten gezamelijk in de klas.
    Het bevalt echt heel goed. Het geeft ontzettend veel rust in de school en bij de kinderen en je merkt zelfs dat de leerprestaties beter zijn dan toen we nog geen continurooster draaiden.
    Ik zou dus willen dat hier een school het ging invoeren zodat mijn dochter daar voglend jaar naartoe kan!

14. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Mijn zoon gaat naar een school met een continue rooster van 8:30 tot 15:00 maar alleen op ma, di, do en vrij. Op woensdag gaat hij helemaal niet naar school, dan zijn ze vrij :)

15. mamavanDdjim

mamavanDdjim Actief lid

21 nov 2009
    363
    0
    0
    borne
    goh dat is iedeaal zeg, dat lijkt mij ook wel wat straks voor onze zoon. maar dat is zeker in het westen van het land? daar hoor je dat wel meer ,. wij wonen in overijssel ( kleine plaats) daar hebben ze dat denk ik niet

16. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik vind het dubbel
    want vele kinderen gaan naar een bso dat betekend dat die eerder gaan beginnen en kinderen daar dus langer naar toe moeten .
    Dat dagje woensdag vrij lijkt mij geweldig btw ben dan ook vrij

17. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Werk zelf op een basisschool zonder continu rooster en ben daar heel blij om. Heerlijk even pauze tussen de middag ojm daarna weer fris te starten.

Mijn dochter gaat over 2 weken naar school, mook daar geen continu rooster, dus lekker gezellig tussen de middag even een boeterham eten samen,even weg uit de school. Het is anders zo'n lange dag vind ik.

18. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik werk ook als leerkracht op een basisschool en moet er niet aan denken dat wij overgaan op een continurooster!
    Het idee dat ik tussen de middag met mijn klas moet eten vind ik niet bepaald aantrekkelijk. De middagpauze is een voor mij onmisbaar rustpunt op de dag, waarin ik kan lunchen, een praatje kan maken met collega's en de laatste voorbereidingen voor mijn lessen 's middags kan treffen.

19. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Haha, ik had mijn reactie al klaar 2 pagina's terug, en zie dat er hier al meer "juffen" hetzelfde hebben gezegd.

Ik heb geen continuerooster en ben er ook geen voorstander van. Ik sta in een grep 3/4, en ik merk duidelijk dat de kinderen tussen de middag even nodig hebben om zich te ontladen. Even uit de groep zegmaar. s Middags merk je dan dat de kinderen weer frisser beginnen. De kinderen die op school zijn blijven eten bij de overblijf rusten duidelijk minder uit, maar hebben in ieder geval even hun eigen ding kunnen doen, vind ik heel belangrijk.

Daarnaast denk ik ook, maar dat is misschien moeilijk uit te leggen aan "niet-leerkrachten"dat je betere lessen kunt neerzetten als je na je ochtend nog een voorbereidingsmoment hebt. Al is het maar om beeldende vorming spullen klaar te zetten.

Dat het bij scholen verplicht is heb ik trouwens nog nooit gehoord, kan me wel voorstellen dat scholen in een gebied het collectief besluiten.

20. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Onze zoon gaat ook naar een school met continurooster, in het half uurtje dat ze buiten spelen (kleuterklassen zelfs 3 kwartier) zijn er overblijfmoeder, waardoor de leerkracht pauze heeft ;)

Hier ma, di, do van half 9 tot half 3 en woe en donderdag tot 12 uur! Lekker hoor :)

Deel Deze Pagina