continurooster wie voor en wie tegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jmm, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De kinderen zijn niet anders gewend in de meeste gevallen ;) Wat je niet kent, is moeilijk te missen . En voor ouders is het maar gokken hoe het zou zijn als het ánders was.
    En door het continuerooster wordt de dag uiteindelijk vaak juist wat korter. Dat uurtje 'rust' - wordt bij ons op school toch wel redelijk goed ingebouwd door rustig te eten en daarna nog even lekker uit te leven met buiten spelen - of bij slecht weer vrij binnen te spelen.
    Wat her en der ook al geschreven werd, lijkt de structuur van school juist wel fijn te zijn. Verder is het hier smorgens altijd haasten om op tijd op school te zijn - dus dat dat maar 1x is in plaats van 2x keer, is voor onze dochter denk ik ook fijn.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier nog gewoon op de ouderwetse manier.
    Om 12 uur naar huis en om 13.15 weer terug naar school.
    De dagen dat ik werk blijven ze over.
    Van mij mogen ze een continue rooster invoeren.
    Vooral in de winter en bij slecht weer zou het een must zijn.
    Ze regenen helemaal nat wanneer ze naar huis gaan en dan weer terug naar school regenen ze weer helemaal nat.
    Niet meer dat gedoe over die en die moet komen eten en dan nog maar te zwijgen over de vele malen dat ik voor niets naar het schoolplein ben gekomen omdat ze ergens anders gaan eten.
    Nu ook met een kleintje erbij zou het zoveel praktischer zijn en wordt je deze dag indeling niet onderbroken.
    Ben het wachten op het schoolplein ook weleens beu moet ik zeggen.
    Misschien als de jongste straks naar de basisschool gaat dat ze het dan gaan invoeren.De oudste gaat dan naar de middelbare dus daar hoef ik dan niet meer op te wachten haha
    Het zou ook zoveel praktischer wezen met afspraken voor jezelf buitenshuis.Nu moet ik volgende week naar de tandarts voor een ingreep en daar kan ik pas om 11 uur terecht en dan kan ik dus niet om 12 uur op het schoolplein staan.Hiervoor moet je dan ook weer extra overblijf regelen dus ook met dit soort zaken zou het zoveel makkelijker zijn.
    Alles is tegenwoordig modern en snel maar hierin blijven ze erg achter pfff
    Ik ben ook gewoon niet zo'n moeder die uitgebreid de lunchtafel gaat dekken om met zijn allen te eten.
    Ik bak een aantal tosti's en ze zitten gewoon achter de tv te eten en ik doe het huishouden en wasjes wegwerken.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Met een continue rooster hebben ze juist vaak een langere middag en dan ook meer tijd om te spelen.
    Hier is het om 15.30 uit en eer ze eens buiten zijn is het 15.45.Er is altijd wel één die werk moet afmaken of een klassenbeurt heeft.De meesten kinderen moeten weer om 17 uur naar huis want dan moet er gegeten worden en daarna moet er weer gesport worden.Zouden ze hier een uurtje eerder klaar zijn dan hebben ze veel meer mogelijkheden om te spelen en te ontspannen.Nu moet alles in een uur worden gepropt en dan geeft juist stress en gemopper.
    Van mij zouden ze het per direct mogen invoeren.
    Op een creche zijn ze toch ook een hele dag en kinderen zijn veerkrachtiger dan wij vaak denken.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb een tijdje deel gemaakt van een commissie die onderzoek deed naar continuonderwijs bij ons op school.
    Mijn kinderen zitten op een jenaplan school zónder continuonderwijs.
    Waar het bij ons vooral om ging was om het voor de kinderen rustiger te maken.
    Als kinderen naar voorschoolse en naschoolse opvang gaan en ook nog overblijven zijn dat ontzettend veel gezichten en prikkelingen op een dag.
    continu onderwijs schijnt dan meer rust te geven.
    Er speelt ook mee dat het overblijven bij ons op school niet echt lekker verloopt.
    Op dit moment zijn ze bij ons op school nog steeds aan het onderzoeken of het voor onze school haalbaar is. Ik ben wel voor.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het vooral fijner is voor de ouders en misschien voor de kinderen die toch al moeten overblijven. Op veel scholen -ook de onze- zijn een hoop overblijvers niet echt enthousiast, om het zo maar te zeggen. ;) Ik denk wel dat dit beter / rustiger zou gaan als de eigen leerkracht erbij zit.
    Voor de leerkracht kan het samen eten met de kinderen ook voordelen hebben. Je zit dan toch anders, gaat even wat meer 'ontspannen' met ze om. Er is meer ruimte om even gewoon sociaal te kletsen. Dat zorgt toch voor een betere band.

Aan de andere kant zou ik als leerkracht de tijd van de pauze ook wel erg missen. Voor mij is dat toch een moment om even te ontladen en op te laden. Bovendien doe ik vaak ook even wat vlug nakijkwerk. Dan kun je 's middags nog even terugkomen op dingen die 's ochtends zijn mis gegaan en kinderen indien nodig even wat laten verbeteren. Ik heb toch altijd het gevoel dat het effectiever is om dat dezelfde dag nog te doen dan de dag erna. Of op sommige dagen zelfs pas de week erna, wanneer je als part-timer werkt.

Ook voor de kinderen die niet naar huis gaan, lijkt het mij een nadeel. Bij ons is het in ieder geval meestal zo dat kinderen het juist fijn vinden om tussen de middag naar huis te gaan. Ze ervaren het juist als rust.

6. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Zeker voor! Als juf en als ouder.

Denk dat de ontwikkeling ook haast niet meer te stoppen is.
    Het is voor alle partijen (behalve de leerkracht ;)) het meest rustige verloop van de dag. En biedt ook naschools veel meer mogelijkheden.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik ben voor! Ik vind de 1.5 uur tussen de middag erg onrustig. Ondanks dat ik elke dag hetzelfde doe tussen de middag met de jongens, vind ik het toch onrustig. Ophalen, jassen uit, schoenen uit, even kletsen. Broodje eten, even tv kijken of spelen en weer tandenpoetsen, aankleden, weer naar school. Vliegen en haasten, bleh.

8. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    #48 meid, 20 nov 2013
    Laatst bewerkt: 20 nov 2013
    lees vooral een hoop positief hier...ik moet zeggen gelukkig heeft onze school dat niet, mij lijkt het dus helemaal niet fijn.
    ik vind het niet erg om mijn zoon van school op te halen tussen de middag, en lekker met z'n alle een broodje te eten en even te kletsen. ik denk dat het voor de kinderen juist wel een fijne break is, tussen de middag naar huis.
    en ik lees dus dat hier veel kids om 14uur uit zijn, de hele week...
    nu ma, woe en vrij middag vrij en di en do om 15uur uit, dus volgens mij schieten we er ook niks mee op.

ik kan me wel voorstellen dat als het kind na de voor-naschoolse opvang gaat en naar de tso dat het misschien wel wat "rustiger" is.
    mijn zoon blijft do altijd over en kan dan echt aan hem merken dat die dag heel lang voor hem is.

nee het lijkt mij helemaal niet prettig en ben dus blij dat onze school dat niet heeft!
    o het is trouwens een jenaplan school.

Deel Deze Pagina