Ervaringen Beertjes van Meichenbaum (werkhoudingverbetering)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Syane, 17 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Heeft er iemand ervaring met deze methode om een kind een betere werkhouding te laten krijgen?
    Het gaat dan vooral om beter focussen en planmatig te werken.

2. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over welke leeftijd heb je het. Heb nog nooit over deze methode gehoor maar ben wel nieuwsgierig hoe of wat.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik ken de methode via een ander forum.Daar veel enthousiaste ouders.

Het is een soort standaard stappenplan wat overal toepasbaar is.
    Google er maar eens op.
    Simpel en duidelijk en daardoor ook bij jonge kinderen toepasbaar.

4. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    ga ik eens naar zoeken, lijkt me hier ook wel handig voor de oudste. is niet altijd even geconcentreerd en heeft ook niet zo veel zin in b.v. huiswerk enz. maar ook op school is de concentratie niet altijd top.

5. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Ik ken het en heb er een beetje ervaring mee. Het is inderdaad een stappenplan waardoor het kind gaat nadenken wat hij moet doen en hoe hij het moet bereiken. Het idee erachter is dat je een taak in stappen gaat opdelen zodanig dat ze een overzicht krijgen en dat het gemakkelijk ten einde wordt gebracht.

Bij deze link vind je de plaatjes terug die bij de beertjes worden gebruikt. Het geeft beknopt weer wat het is. freewiski.be

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Positieve ervaringen dus. En hoe kan je dit het beste inzetten? Nog tips over hoe het het beste toe te passen, zowel op school als thuis.

7. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Het beste is dat je samen met je kind een plan opstelt. Niet teveel opleggen, maar zelf proberen een plan te laten bedenken. Je moet natuurlijk wel sturen :)

Ik weet niet wat jullie situatie juist is. Een voorbeeldje uit mijn werksituatie: kind moet kamer leren ordelijk houden. Er wordt dan samen gekeken wat 'ordelijk houden' inhoudt. Wt wordt er verwacht van een kind dat z'n kamer ordelijk houdt? Er ligt niets op de vloer, bureau is proper, vuilbak wordt regelmatig leeg gemaakt, bed wordt opgedekt. Al deze dingen worden dan opgesplitst en er worden deeltaakjes van gemaakt. Bureau is proper houdt dan bijvoorbeeld in dat alle papiern van school in de juiste kaft worden gestoken, geen glazen op de bureau, geen afval, met een vodje afkuisen, ...
    Bed opdekken houdt simpelweg in dat het bed wordt toegegooid 's morgens na het opstaan.
    De invulling hangt natuurlijk af van wat het probleem juist is. We zorgden er ook voor dat het kind niet onmiddellijk aan alle dingen moest voldoen, dus niet de vloer proper én de bureau én het bed én ... Maar alles met stapjes en als iets goed gaat komt er wat bij. Je kan met beloningen werken. In het begin evalueer je mee. Je gaat dan eigenlijk de deeltaakjes af (ligt er nog papier op de bureau, is de vuilbak leeg, ... )

Ook voor de school kan hetzelfde worden gedaan. Hebben ze bijvoorbeeld een herhalingstoets frans ga je samen met hem kijken wat er van hem wordt verwacht (welke leerstof wordt bevraagd?) Je zoekt dit samen in zijn leerboeken en kaften en je stelt stapjes op met wat hij moet beginnen, wat daarop volgt, wanneer pauze, wanneer bevraging,...

Eigenlijk oet je samen kijken naar wat het eindresultaat zou moeten zijn en hoe hij dat kan bereiken. Door dit in kleine stapjes op te delen maak je de taak gemakkelijker en wordt het gemakklijker om het einddoel te bereiken. Doordat de kleine taakjes gemakkelijker zijn zal men minder snel een faalervaring opdoen en geraakt men dus ook niet ontmoedigd. Succeservaringen zorgen voor doorzetten en zelfvertrouwen. Het einddoel houdt ook een zekere graad van zelfstandigheid in. In het begin evalueer je samen, dan laat je heb evalueren en geef je feedback (ziet hij wat hij goed en minder goed heeft gedaan?), uiteindelijk evalueert hij zelf en zou je er moeten op kunnen vertrouwen dat het tot een goed einde werd gebracht. Dit laatste is met kinderen niet altijd haalbaar. Ik denk dan meer aan pubers...

Zo, dat is lang geworden.
    Ik hoop dat je er iets uit kan halen.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Karnijn, bedankt voor de extra uitleg. Het gaat bij ons om een kind van 5 jaar. Maar vooral wat je onderaan schrijft is van belang. Succeservaringen opdoen en meer zelfvertrouwen krijgen.

9. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Graag gedaan. Ook bij kleine kindjes zijn de kleine stapjes belangrijk, voor het succes te ervaren. Veel aanmoediging, bevestiging en beloning (hoeft niet materieel, sociaal kan even krachtig zijn).
    succes!

10. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Heb het gebruikt voor mijn scriptie. Op mijn werk werken we met net zoiets en dat heet Stippestappe. Hier ook veel positieve ervaringen. Kinderen hebben een rode draad en dus meer structuur.

Deel Deze Pagina