Net een bijna aanvaring aan gehad met een moeder uit de buurt. Mijn dochter (6 jaar) was aan het spelen met haar kind en nog wat andere buurtkinderen. Opeens kwam mijn dochter hard huilend terug met een onduidelijk verhaal. Ik ben toen naar die moeder gegaan die heel boos op me af kwam. Waarop ik eigenlijk meteen mijn handen ophief en zei 'rustig.' Bleek dat de kinderen het over piemels hadden gehad en de andere dames hadden gezegd dat ze die niet hadden. Waarop mijn dochter zei: 'trek je broek maar naar beneden, dan laat ik het je zien (dat je die niet hebt ofzo...).' Moeder betrapte haar dochter met haar broek op de enkels, maar haar ondergoed nog aan. De buurvrouw van de moeder vertelde toen wat er was gebeurd. Moeder was erg boos en dit bleek al de tweede keer te zijn. Mijn dochter zegt dat haar dochter als eerste begon, maar moeder zegt van niet, want haar kind heeft het daar thuis ook nooit over. Is jullie dit al eens overkomen en hoe gingen jullie daarmee om? Wat zei je tegen je kind? Wat zouden jullie zeggen tegen de andere ouder of je kind? Ik wil niet dat mijn kind later het kind wordt waar niet mee gespeeld mag worden. Ik geloof overigens best dat mijn kind er mee begon, omdat ze ook nog best een fascinatie voor piemels heeft en een tijd lang een jongetje wou zijn. Ook als ze braadworst eet, vraagt ze altijd of dat nou een piemel is of ze stopt iets tussen haar benen en doet alsof dat haar piemel is.
Mja volgens mij... Is het geen abnormale fase als je 5/6 bent. Wellicht is het wel handig om dr te vertellen dat het niet de bedoeling is om op straat te gaan staan in je blote billen. Weet nog dat mijn buurmeisje ook ooit zo'n grapje uithaalde op die leeftijd. "Als jij je piemel laat zien, laat ik mn plasser zien!" En daarna hard lachend wegrennen natuurlijk. Meeste ouders konden er wel om lachen uiteindelijk maar beide kinderen hebben flink op hun kop gehad mbt het uittrekken van kleding op straat
Mijn zusje en een buurjongetje (toen 3) hebben op een bloedhete zomerdag (terwijl alle oudere kids op school waren) eens in hun blootje in de zandbak gelegen onder het mom:'We zijn lekker op het strand' Iedereen kon er hard om lachen, maar wel uitgelegd dat het niet zo netjes in om in je blootje op straat/speelpleintje te lopen. Achterbuiten (afgeschermde tuin) kan dat best hoogzomer met een badje, maar verder niet. Onze dochters hebben niet zo'n fase gehad (tot nu toe), maar anders zou ik ze dat ook uitleggen. Bloot is voor thuis en evt eigen tuin waar papa en mama bij zijn en dit dan aangeven verder, maar niet zomaar buiten zonder dit te overleggen. Is niet erg, maar niet zo netjes om in je blote billen op straat te staan.
Ik probeer het er over te hebben met mijn dochter, maar ze heeft heel erg het gevoel dat zij nu de schuld krijgt. Ik denk er nog even over na hoe dit te brengen zonder dat ze gelijk in de verdediging schiet.
Tja, hoort een beetje bij de leeftijd, ik ben niet echt in 'shock' als ik dat zo lees. Het buurmeisje liet laatst ook haar plasser en billen aan de buurt zien. Even aan de moeder gemeld, gewoon zodat ze er van op de hoogte is, wat ze er verder mee doet, moet ze zelf weten.
Hoort bij de leeftijd maar wel duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is. Mijn zoontje heeft het ook weleens gedaan en vind piemels en plassers super interessant. Zou trouwens niet alleen zeggen dat het buiten niet de bedoeling is, want dan doen ze het gerust binnen. Mijn zoontje was binnen met een klasgenootje.
Mijn zoontje is 6,5 en wij hebben het er in een gesprek over gehad dat een piemel van hemzelf is, dat deze buiten/bij het spelen/bij anderen in de broek blijft en dat niemand anders aan zijn piemel mag zitten. Als andere kinderen vragen of hij zijn broek naar beneden wil doen, dat hij dan niet luistert en dat niet doet en als dat wel gebeurt dat hij dat dan altijd tegen mij zegt. Kortom, een piemel is van hemzelf en alleen hij zelf mag er aan zitten. We hebben hem ook geleerd hoe hij zelf kan wassen en alleen als de piemel 'ziek' is dan mag de dokter eraan zitten. Volgens mij kun je 6-jarigen best vertellen dat dit niet netjes is.