Contra-indicaties stuitbevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wenniepenny, 18 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Vandaag heeft de gynaecoloog tevergeefs geprobeerd ons kindje, dat in stuitligging ligt, te draaien. Dat het draaien niet gelukt is, betekent dat we nu een keuze moeten gaan maken tussen een stuitbevalling of een keizersnede.

Ik voel het meeste voor een stuitbevalling, maar alleen als ik ons kindje en mezelf daarmee niet nodeloos in gevaar breng. Ik heb namelijk gelezen dat er een paar contra-indicaties voor een stuitbevalling zijn, waaronder een te hoog geboortegewicht en een te groot hoofd.
    Wat ik graag zou willen weten: vanaf welk gewicht en welke hoofdomvang adviseren gynaecologen over het algemeen een keizersnede i.p.v. een stuitbevalling? Is daar een bepaalde stelregel voor?

Ons kindje heeft nu al een gewicht van 2800 gram en er wordt geschat dat het zo'n 8 pond zal wegen rond de uitgerekende datum. Verder loopt het hoofd best een eindje voor op de groei, afgelopen maandag werd een hoofdomtrek gemeten conform 39 weken en 3 dagen (toen was ik 35 weken en 3 dagen).

Bedankt en groetjes, Wendy

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wendy,

jammer dat het draaien niet gelukt is.
    Er zijn geen harde definities voor gewicht en grootte van het hoofd van de baby bij een stuitbevalling. Er wordt per zwangere bekeken of de arts het aandurft, en de een arts is maakt daar andere keuzes in dan de andere, dat is onder andere afhankelijk van hoeveel ervaring de arts heeft met stuitbevallingen.
    Als jij dit graag wilt, en ik geef je groot gelijk, dan moet je dit goed bespreken met de arts. De kans is echter heel groot dat je niet de arts treft nij je bevalling die je nu treft bij de controles, dus vraag hoe het beleid in het ziekenhuis is.
    Gewicht schatten van een baby is heel lastig met echo, en dat het hoofdje nu wat voor loopt wil niet zeggen dat het in dit tempo door blijft groeien. Dus de laatste echo's vlak voor de bevalling zijn belangrijker dan degene die je nu krijgt.
    Je kunt altijd inzetten op het proberen vaginaal te bevallen, als er maar enige complicatie optreedt wordt er direct besloten tot een keizersnede, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd.
    Kijk eens op www.nvog.nl en dan de folder verloskunde en vervolgens stuitligging, dan ben je goed geïnformeerd.

Mirjam

3. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!

Ik neig zelf heel erg naar een keizersnede, omdat dit mijn eerste zwangerschap is die goed verloopt na drie voorgaande miskramen. En ik zou het vreselijk vinden om het kindje nodeloos in gevaar te brengen door koste wat het kost een stuitbevalling te willen doen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er dan toch wat mis zou gaan.
    Aan de andere zie ik een keizersnede ook niet zo zitten, met name met het oog op een eventuele volgende zwangerschap.
    Ik vind het een enorm moeilijke beslissing.

Je pb'tje heb ik ook ontvangen; ik heb aangegeven dat ik graag in het WKZ wil bevallen. Op de een of andere manier heb ik ontzettend veel vertrouwen in hun expertise en ervaring. Ik ben er ook al een aantal keren bijzonder prettig geholpen en heb het gevoel dat aandacht voor de persoon en zijn/haar gevoelens daar ook hoog in het vaandel staat, en niet alleen 'het geval'.

Groetjes, Wendy

4. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Alleen ter informatie: we hebben gekozen voor een geplande keizersnede. Maandag 12 februari (met 39w3d) zal deze worden uitgevoerd, dus dat is onze Baby-Day.

Tenzij ons kindje op de een of andere miraculeuze wijze nog gaat draaien (weinig kans, denk ik) of zich eerder aandient natuurlijk.

Ik heb een goed en rustig gevoel over onze beslissing, en kijk erg uit naar de 12e!

Nogmaals dank voor je nuttige adviezen!

Groetjes, Wendy

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wendy,

leuk dat je dat nog even laat weten!
    Succes met de laatste loodjes.