Mijn dochtertje van 5,5 week is afgelopen donderdagnacht opgenomen in het ziekenhuis ter observatie ivm het vele huilen. Nou vraag ik me af of dit invloed heeft op mijn bevallingsverlof?
Volgens mij heeft het geen directe invloed op je bevallingsverlof maar je kan wel ivm de ziekenhuisopname je langer ziek melden. Volgens mij is dat geen verlenging van de bevallingsverlof maar het UWV betaalt langer door ivm ziekte door bevalling.
Volgens mij heb ik gelezen dat je recht hebt om je kindje 10 weken thuis te verzorgen in je bevallingsverlof. Maar uitgezocht heb ik het niet
Ik weet niet hoe het in NDL is maar in Spanje telt een korte ziekenhuisopname niet. Tenzij het kindje is opgenomen op het moment dat je moet gaan werken. Dan kan je wel verlenging aanvragen. Mijn dochtertje is ook ter observatie opgenomen en het heeft geen invloed gehad op mijn moederschapsverlof.
Het heeft alleen invloed wanneer je kindje langer dan 7 dagen is opgenomen. Je ziekenhuis moet daarvoor dan een verklaring afgeven.
Zoals het er nu naar uitziet, moet ze minimaal 10 dagen in het ziekenhuis blijven. Krijg ik dan ook 10 dagen extra verlof? Of wordt er pas na 7 dagen geteld dus in ons geval dan waarschijnlijk 3 dagen?
Ik weet niet hoe het zit, maar het zou wel fijn zijn als het verlengd wordt. Ik heb zelf tijdens mijn bevallingsverlof twee weken in het ziekenhuis gelegen, en dat had geen invloed op de duur van het verlof. Kreeg er dus niets bij. Ben benieuwd hoe dat is als je kindje is opgenomen.
De regelgeving is per dit jaar veranderd, ik durf niet helemaal te zeggen hoe het precies zit. Stel anders je vraag even in het UWVgedeelte hier op het forum. Zij weten precies hoe het is geregeld.
Daar is dus per dit jaar regelgeving over gekomen. Bij ziekenhuis opname langer dan 7 dagen (van je kindje)
Dat ging toch over vroeggeboorte? Om te voorkomen dat je kindje net thuis is en jij al weer aan de slag moet.
Dat geldt geloof ik pas na 10 dagen zh opname. En vd tweeling heeft 9 dagen in het zh gelegen. Er is hier veel gebeurd en zat bijna tegen een pnd aan. Kreeg geen langer verlof maar heb me ziektegemeld. Ik kon het nog niet aan.
Klopt, volgens mij gaat de regelgeving over kinderen die direct na de geboorte langdurig in het ziekenhuis blijven (weken/maanden). Bij Prematuren mag de moeder namelijk niet bij het kind blijven, en heeft ze ook geen kraamperiode. Ts, beterschap met je dochter! Jij mag toch mee naar het ziekenhuis en inroomen? Dan heeft de opname in principe geen invloed op je verlof.